Tips för Speldator. Budget ca 10k

Permalänk
Medlem

Tips för Speldator. Budget ca 10k

Hej

Åskan/Blixten slog ut min dator. Så nu blir jag tvungen att skaffa en ny.

Min budget ligger runt 10k. Har hårddisk (SSD) och möjligtvis chassi om det överstiger budgeten.

Datorn kommer användas för spel och Videoredigering samt lite CAD. Spelen jag spelar är inte jätte krävande men jag vi gärna har lite kraft i datorn.

Jag tänker mig något sånt här:

https://komponentkoll.se/bygg/WgsEg/

Det enda jag är lite osäker på är Grafikkortet då jag inte vet vad man ska ha. Eftersom att jag har en freesync skärm så är väl en AMD att föredra jämfört med en Nvidia? Eller har det stor betydelse? Jag vill helst slippa strul med bios och annat pga att inte pysslat med det tidigare.

All hjälp tas tacksamt emot.

Permalänk
Medlem

Det är trevligt att köra AMD med Freesync, även om Nvidia fungerar nu mera. RTX2060 är ett alternativ, men jag skulle föredra AMD-kortet här.
MAX-serien tar Ryzen's 3000-serie utan BIOS-uppdatering.
Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (2 339 kr hos Webhallen)
Grafikkort: MSI Radeon RX 5700 Evoke OC (4 399 kr hos Webhallen)
Moderkort: MSI B450 TOMAHAWK MAX (1 399 kr hos Inet)
RAM: G.Skill Aegis 3000MHz 2x8GB (899 kr hos NetOnNet)
PSU: Seasonic FOCUS+ 550W Gold (949 kr hos Inet)
CPU-kylare: Cryorig H7 CPU Kylare (389 kr hos Komplett)
Summa: 10 374 kr

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar!

Jag undrar om det finns ett lite billigare grafikkort? Då jag gärna vill ha vattenkylare och möjligtvis ett chassi i samma pris.

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emwaniv:

Tack för snabbt svar!

Jag undrar om det finns ett lite billigare grafikkort? Då jag gärna vill ha vattenkylare och möjligtvis ett chassi i samma pris.

All hjälp uppskattas!

Det skulle vara Vega56:
Prisjakt: Gigabyte Radeon RX Vega 56 Gaming OC ~3300:-
Det börjar dock sälja slut då det är förra generationens kort som håller på att fasas ut i butikerna.

Eller ett GTX1660Ti:
Elgiganten: Gigabyte GTX1660Ti Windforce OC 3190:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av emwaniv:

Tack för snabbt svar!

Jag undrar om det finns ett lite billigare grafikkort? Då jag gärna vill ha vattenkylare och möjligtvis ett chassi i samma pris.

All hjälp uppskattas!

Vattenkylning är jätteonödigt i denna prisklass. Ska du ha en vettig vattenkylare så får du räkna med 900kr+ - pengar som du kan använda till en massa annat som faktiskt kommer ge dig bättre prestanda i motsats till vattenkylning som i bästa fall ger dig lägre temperaturer och ljudnivå (vid load). Tänk om!

De andra korgarna som länkats med RX 5700 är det nödvändigtvis inget fel på, men om du vill ha ett nytt chassi så gjorde jag en korg nedanför:

Det följer med kylare till Ryzen 3600 som gör sitt jobb. Går alltid att byta i framtiden om man känner för det.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Icecrystal:

Tack för svar!

Förbättrar Freesync spelupplevelsen mycket eller kan man leva utan det?

För jag funderar på Nvidia då pris är lite bättre.

Permalänk
Medlem

@Samlooh:

Tack för tipset!

Kommer den med skickade kylaren kunna hålla processorn tillräckligt kall? I alla fall till och börja med? Eller ska man införskaffa något starkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emwaniv:

@Samlooh:

Tack för tipset!

Kommer den med skickade kylaren kunna hålla processorn tillräckligt kall? I alla fall till och börja med? Eller ska man införskaffa något starkare?

Absolut! Så länge man har ett okej chassi så är det inga problem. Man vinner ju heller knappt något på att överklocka 3600 så jag tycker återigen absolut att man kan köra på den som följer med om man har en budget att hålla.

Vill man få ned ljudnivåerna kan man köpa en annan kylare, men man kan ju lika gärna testa med den som följer med först och se om man tycker det är okej.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emwaniv:

@Icecrystal:

Tack för svar!

Förbättrar Freesync spelupplevelsen mycket eller kan man leva utan det?

För jag funderar på Nvidia då pris är lite bättre.

Freesync är värt en slant, definitivt. Däremot så stödjer så kan du aktivera en G-sync (Nvidia's motsvarighet) med Freesync-skärmar nu. De är jämförbara, även om det är bättre att köra Freesync på en Freesync-skärm. Är det bara hundringen emellan som skiljer så skulle jag ta Vega56-kortet, men framför allt då det troligen kommer att åldras bättre.