Permalänk

Dator fryser sig

Hej!

Har ett problem med min burk.
Rätt som det är så fryser/hänger den sig. Spelar ingen roll om man spelar eller sitter på Youtube, men har märkt att det sker oftast när man spelar.

Händer inte varje gång man sitter vid den men ofta. Kan sitta och spela flera timmar utan problem men kan även bara spela 5-10min så hänger den sig.

Har testat att installera om Windows men utan resultat. Windows 10 på SSD
Testat ett RAM-minne åt gången och på olika platser

Kan någon har något tips?

Intel I7 6700K
Asus Z170 Pro gaming
Corsair 16GB DDR4 3200Mhz Dominator (med Lightbar)
EVGA GTX1070 8gb FTW
Corsair RM850x

Tack!

Permalänk

När du skriver fryser sig menar du då att skärmen visar senaste bilden och blir responslös dvs reagerar inte på tangentbord eller mus eller annat? Jag skulle börja med att kolla att temps på cpu/gpu är Ok, nästa steg montera ur gpu'n och köra med det integrerade grafikkortet (igpu'n). Har du ett annat nätagg så skulle jag dunka in det direkt om alla temps är OK på så sätt utesluta nätagget.

Börja där för jag antar att du inte har någon överklockning igång.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk

ja precis, bilden fryser sig och den reagerar inte på något.
När det händer så hör man tex ljudet ifrån spelet i någon sekund sedan så stoppas det också.

Har även testat med ett annat nätagg, dock ett likadant men bör utesluta det.
Tempen ligger bra under stresstest men ska hålla lite bättre koll på det även att testa köra med den interna GPUn

Permalänk

Om du har möjlighet så vore det enklaste att prova graffet i en helt annan burk.

En annan grej jag kommer på, hade precis som du att jag kunde spela ett tag allt från ögonblickligen till timmar innan bilden bara fastnar och ljudet hakar upp sig med en fördröjning. Jag avinstallerade med DDU och dunkade in riktigt gamla drivisar (nvidia) så var problemet helt löst. Värt att prova iaf.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk

Tack ska testa!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_J_90:

Hej!

Har ett problem med min burk.
Rätt som det är så fryser/hänger den sig. Spelar ingen roll om man spelar eller sitter på Youtube, men har märkt att det sker oftast när man spelar.

Händer inte varje gång man sitter vid den men ofta. Kan sitta och spela flera timmar utan problem men kan även bara spela 5-10min så hänger den sig.

Har testat att installera om Windows men utan resultat. Windows 10 på SSD
Testat ett RAM-minne åt gången och på olika platser

Kan någon har något tips?

Intel I7 6700K
Asus Z170 Pro gaming
Corsair 16GB DDR4 3200Mhz Dominator (med Lightbar)
EVGA GTX1070 8gb FTW
Corsair RM850x

Tack!

Hej! Jag har precis samma fel. Det började efter senaste Windowsuppdateringen,...tror jag. Har testat allt möjligt inklusive reset av Windows. Kollar man på nätet så verkar det vara många som har fått samma frysningar/hängningar. Vet inte hur jag ska lösa det här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@mopti: Har tyvärr varit såhär ett tag men tycker det har blivit allt oftare.
Så nu har jag ledsnat ur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_J_90:

@mopti: Har tyvärr varit såhär ett tag men tycker det har blivit allt oftare.
Så nu har jag ledsnat ur

Samma för mig...😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mopti:

Samma för mig...😂

Skickades från m.sweclockers.com

Trist!

Har nu slängt in gamla drivers så får se hur det fungerar.

Gick att spela 30min iaf på den interna GPUn så håller tummarna att det funkar nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_J_90:

Trist!

Har nu slängt in gamla drivers så får se hur det fungerar.

Gick att spela 30min iaf på den interna GPUn så håller tummarna att det funkar nu

Ok lycka till! Är inte hemma så kan inte testa nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Installerade om Windows igår. installerade bara drivers och Steam
Har spelat lite ikväll, gick bra i två timmar sedan så hängde sig datan och den startade om av sig själv.

Innan så har den inte startat om sig utan bara hängt sig och man fått lov att starta om den manuellt.

Vad kan det vara?
Har testat med senaste och en gammal update till GPUn.
Har bara Windows och Steam installerat också

Permalänk
Medlem

@Johan_J_90: Hej! Jag installerade Samsung Magician och uppdaterade min ssd med den idag. Efter det så har jag faktiskt inte haft några problem med att datorn fryser. Jag har en Samsung 840 EVO 250gb. Nytt firmware gjorde kanske susen...
Vet inte om du har samsung men om du har kan du ju testa att uppdatera.

Permalänk

Hej! prova att uppdatera drivrutinerna för nätverkskortet samt ljudkortet. Det har fungerat för mig vid ett liknande problem tidigare!

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk

Låter som drivrutins fel. För mig brukar hårdvarufel vara samma oavsett ominstallation eller annat trixande. Testa uppdatera alla drivrutiner för grafikkort, hårddiskar osv - Ny firmware till exempelvis SSD kan lösa oväntade problem ibland. Clean install eller driver clean kan också vara smart.

Annars testa också som sagt att antingen sätta i ett fungerande grafikkort i din burk eller ditt grafikkort i en annan fungerande burk.

Permalänk

Tog dom senaste drivers till allt nu nr jag installerade allt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du hade testat/kollat:
1.temps ok? även under belastning
2. kollat kabelstiften till gpu från nätagget att dessa inte har åkt bakåt eller deformerats. Om modulärt kolla även mot nätaggssidan?
3.remonterat graffet i pci-x slotten
4.går gpu-fläktarna obehindrat?
5.annan psu, samma resultat?
6. kört med igpu'n (säger inte så mycket mer än att antingen gpu eller psu relaterat fel).
7. Underklocka graffet med 20-25%
8. testa med drivrutiner sub 4XX.00 dvs över ett år gamla drivisar. Finns på guru3d.com
https://www.guru3d.com/files-categories/videocards-nvidia-gef...

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av professorsnö:

Hej! prova att uppdatera drivrutinerna för nätverkskortet samt ljudkortet. Det har fungerat för mig vid ett liknande problem tidigare!

Trodde mitt problem var borta när jag uppdaterat min ssd, men icke. Men jag updaterade realteks drivrutiner och nu funkar allt bra.

Permalänk

@mopti: skönt att höra att du fick rätt på det!

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av professorsnö:

@mopti: skönt att höra att du fick rätt på det!

Tack! Hoppas det löser sig för alla andra som har liknande problem.

Permalänk
Skrivet av broderick:

Du hade testat/kollat:
1.temps ok? även under belastning
2. kollat kabelstiften till gpu från nätagget att dessa inte har åkt bakåt eller deformerats. Om modulärt kolla även mot nätaggssidan?
3.remonterat graffet i pci-x slotten
4.går gpu-fläktarna obehindrat?
5.annan psu, samma resultat?
6. kört med igpu'n (säger inte så mycket mer än att antingen gpu eller psu relaterat fel).
7. Underklocka graffet med 20-25%
8. testa med drivrutiner sub 4XX.00 dvs över ett år gamla drivisar. Finns på guru3d.com
https://www.guru3d.com/files-categories/videocards-nvidia-gef...

Tack för tips!
1.Temps ligger bra.
2. Har aldrig rört dom utom när jag kopplat ur kortet så tror inte dom har böjt av sig själva då allt har fungerat.
3. Japp, även testat annan port
4. Japp dom snurrar som dom ska. Även testat att ställa dom manuellt bara för att dom ska snurra snabbare än "vanligt"
5. Har bara testat med ett likadant och var samma. Värt att testa med ett annat? (Modell)
6. Japp, då verkar det fungera. Satt och surfade ca 1h och lite spel.
7. Inte testat, ska testa detta
8. Har testat med den allra senaste och en från Januari 2018 men ingen skilland

Permalänk

Låter tyvärr som att graffet är brickat sen om det beror på ESD, dåliga kondingar eller annat svårt att säga. Bara att kolla efter nytt kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem och haft det länge, efter att ha bytt ut allt utan ssd, cpu och moderkort så är jag ganska säker på att det är Intel Skylake buggen min CPU lider av. Kan även vara detta för dig då du har samma CPU. https://www.google.com/search?ei=zMJaXcLOAqaMrwTo8r2gAg&q=int...

Visa signatur

MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 - Intel i5 12600K - ASUS GeForce RTX 4070 Dual 12GB - G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 - Corsair RM750X V2 - Fractal Design Meshify 2 Compact - WD SN750 SE 1TB - Yamaha AG03 - Beyer Dynamic DT 770 Pro - LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz - Logitech PRO X Superlight - Wooting 60HE

Permalänk
Medlem

usb-fel med Windows 10 och Hyper X Cloud II orsakar frysningar

Hej! Kom fram till att det var ett usb-fel för mig. Tror det beror på Windows 10. Efter uppdateringarna den senaste tiden har mina hörlurar förlorat kontakten med datorn titt som tätt och då orsakat frysningar och omstarter. Jag köpte en splitter till hörlurarna och inga problem alls efter det. Har Hyper X Cloud II och har också testat med Razer-hörlurar. Båda orsakar crasher när jag använder usb-uttaget. Inte annars. Har läst att många har eller har haft detta problem. Hoppas ni har löst era frysningar, annars testa att köra hörlurarna med en splitter.