Windows 10 updatering fungerar inte

Permalänk
Medlem

Windows 10 updatering fungerar inte

På min gamla dator med windows 10, om jag går in på windows update, så står det där att den version stöds inte snart (kommer inte ihåg ordagrant vad det står, är inte hemma just nu). Sen står det där att uppdateringar finns och laddar ner. Igår kväll stod den på 83 % men hände inget mer. Provade att starta om datorn. Gick in på windows update, då står det laddar ner men den var på 0% och inget hände. Går det att få den igång på nåt sätt?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

@zosma:
Du kan prova att ladda ner & installera standalone versionen av den senaste uppdateringen.

För att göra det gå hit Windows 10 update history, välj den version av Win 10 du kör i vänster fältet (länken går nämnligen till 1903 direkt), välj sedan den uppdatering som är den senaste, bläddra till "How to get this update" och klicka på länken där det står "Microsoft Update Catalog".

Om du vill uppdatera till senaste version av Win 10 kan du prova att göra det med hjälp av Media Creation Tool

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Provade att starta uppdatering från länken. Och den gick ju bättre till en början, men den hämtade filen sen började den om, minst 5-6 gånger, sen på något sätt kunde jag starta uppdatering från windows update, men den laddade ner till 100% och blev kvar där. Så nu provar jag köra installation av windows istället. Den är lite äldre dator, som jag inte använder speciellt mycket. Så den är inte igång ofta.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Min uppdatering (1903) verkade stanna på 27%. Första gången stängde jag av,
andra gången lät jag den stå och stampa på 27. Det tog säker 1-2 tim, men till slut fungerade det.

Permalänk
Medlem

Lite äldre datorer med gamla versioner tycks ha problem att få igenom nya uppdateringar. Många gånger behövs en clean install. Kommer säkerligen lyckas om du kör en media creation tool med 1903

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Rekordmedlem

Hur mycket ledi8gt utrymme har du på systemenheten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

245 GB ledigt, använd 52 GB. Knappt nåt installerad. Försökte köra en installation nu, så att den behåller mina filer, den höll på i ett par timmar, kom kanske upp till 16 % sen startar den om, och ångrar ändringar. Fick en så här ruta:

Det gick inte att installera windows 10

Datorn har återställts precis som det var innan du började installera windows 10

0x8007000D - 0x20003
Installationen misslyckades i fasen SAFE_OS med ett fel under åtgärden INSTALL_UPDATES

Edit: Dator i fråga har cpu intel E8400 4gb minne. Alla andra datorer har gått bra att uppgradera.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zosma:

245 GB ledigt, använd 52 GB. Knappt nåt installerad. Försökte köra en installation nu, så att den behåller mina filer, den höll på i ett par timmar, kom kanske upp till 16 % sen startar den om, och ångrar ändringar. Fick en så här ruta:

Det gick inte att installera windows 10

Datorn har återställts precis som det var innan du började installera windows 10

0x8007000D - 0x20003
Installationen misslyckades i fasen SAFE_OS med ett fel under åtgärden INSTALL_UPDATES

Edit: Dator i fråga har cpu intel E8400 4gb minne. Alla andra datorer har gått bra att uppgradera.

Då har du utrymme så det räcker , vilken uppdatering är det som inte fungerar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

245 GB ledigt, använd 52 GB. Knappt nåt installerad. Försökte köra en installation nu, så att den behåller mina filer, den höll på i ett par timmar, kom kanske upp till 16 % sen startar den om, och ångrar ändringar. Fick en så här ruta:

Det gick inte att installera windows 10

Datorn har återställts precis som det var innan du började installera windows 10

0x8007000D - 0x20003
Installationen misslyckades i fasen SAFE_OS med ett fel under åtgärden INSTALL_UPDATES

Edit: Dator i fråga har cpu intel E8400 4gb minne. Alla andra datorer har gått bra att uppgradera.

Gör i en ren installation istället. Starta datorn från USB/DVD och ta samtidigt bort partitionerna på disken. Lösningen till vissa fel krävde att man gick så långt. Tar bara några sekunder extra.

Väljer man alternativet som behåller saker (återställer, reparerar mm) så är det större risk att fel också blir kvar eller kommer tillbaka efter en tid. Backup är det hög tid att du fixar.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Nedre blå knappen laddar ned verktyget som i sin tur laddar ned Win 10 och låter dig välja mellan DVD, USB mm. Man får med många uppdateringar som ibland också kan fixa fel så det kan löna sig att skapa ny om man redan har en som skapades för länge sedan.

stavning
Permalänk
Medlem

Får nog göra en ny installation. Backup behövs egentligen inte, den har knappt nåt installerad, har mest använd den när jag streamat film och sånt. Finns bara några dokument där som behöver kopieras till usb.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Försökte skapa en installation usb med media creation tool på den datorn, men även där i slutet fick jag ett felmeddelande och det fungerade inte. Har nu skapat en installation usb med en annan dator, och det gick bra. Så nu provar jag att installera. Startade installation direkt från windows och valde att inte spara nåt. Om det inte fungerar, så testar jag att boota från usb.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Stäng av wifi modulen i bios om du har en inbyggd i datorn och prova igen , dom har strulat till windows installer när det inte finns drivisar till dom där

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

@Tip Top: Har ingen inbyggd wifi, däremot har jag en usb trådlös nätverkskort. Nu fungerade det inte att installera från stickan heller. Tänkte prova att boota från usb, men datorn är nog gammal för det, så det finns verkade inte finnas alternativ att boota från usb. Får försöka skapa en DVD-skiva istället. Blev komplicerad det här.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zosma:

@Tip Top: Har ingen inbyggd wifi, däremot har jag en usb trådlös nätverkskort. Nu fungerade det inte att installera från stickan heller. Tänkte prova att boota från usb, men datorn är nog gammal för det, så det finns verkade inte finnas alternativ att boota från usb. Får försöka skapa en DVD-skiva istället. Blev komplicerad det här.

Det är osannolikt att datorn inte kan bootas från usb om den inte är mer än 15 år gammal. Det låter mer och mer som om du har nått hårdvarufel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är osannolikt att datorn inte kan bootas från usb om den inte är mer än 15 år gammal. Det låter mer och mer som om du har nått hårdvarufel.

Har själv råkat ut för det när den bootar om för att forsätta på ssd

Liknande problems som MSI korten ha stäng av wi-fi i bios eller

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=309637.0

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tip Top:

Gar själv råkT ut för det när den boorar om för att forsätta på ssd

Liknande problems som MSI korten ha stäng av wi-fi i bios eller

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=309637.0

En del usbenheter dyker inte upp som usb utan i hdd listan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En del usbenheter dyker inte upp som usb utan i hdd listan.

Det vet jag men det var inte det som var ursprungs problemet i denna TRÅD

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är osannolikt att datorn inte kan bootas från usb om den inte är mer än 15 år gammal. Det låter mer och mer som om du har nått hårdvarufel.

Jag ska kolla lite mer, fast det är inte långt ifrån 15 år. Processorn lanserades 2007 och jag beställde den så att jag fick den så fort den lanserades. Nu är inte den här datorn jätteviktigt. Men vill gärna få den uppdaterad. Tröttnade lite på att försöka just nu, så kanske kollar jag senare på kvällen, eller så väntar jag till imorgon.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zosma:

Jag ska kolla lite mer, fast det är inte långt ifrån 15 år. Processorn lanserades 2007 och jag beställde den så att jag fick den så fort den lanserades. Nu är inte den här datorn jätteviktigt. Men vill gärna få den uppdaterad. Tröttnade lite på att försöka just nu, så kanske kollar jag senare på kvällen, eller så väntar jag till imorgon.

Du använder väl ett usb 2 minne för usb 3 minnen och portar strular även på nya datorer om du ska installera från dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Det är usb 2 minne, en gammal billigt 8 gb, sen har nog inte den dator usb 3 portar.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

@zosma: Troligen är datorn så gammal att man med media creation tool behöver välja ISO alternativet. Den används sen med tex Rufus för att skapa USB. Med Rufus behövs troligen något förvalt alternativ ändras så man kan starta en gammal dator från USB.

Det här problemet började några månader efter att 10 släpptes när MS uppdaterade sitt verktyg mm.

Permalänk
Medlem

@panpo98: Jag ska försöka ladda ner iso filen och bränna den på dvd, nån av mina datorer har DVD-brännare, så det ska nog förhoppningsvis gå sen och boota från dvd. Får se när jag får lust att göra det. Kanske imorgon.

Tänkte även uppdatera min laptop, fast där stod det att den var inte redo för det än. Men att jag behövde inte göra någonting just nu. Dom två andra datorer är uppdaterade.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Brände en dvd skiva med windows 10. Bootade från skivan, men det blev nåt fel, så den lyckades inte läsa skivan efter ett tag. Så testade att starta från skivan i Windows, och det gick bättre. Och faktiskt gick det att installera windows, så nu är det en ny version av windows på datorn.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200