Permalänk

@immutable: Inkommande bredband kommer via en CPE-switch på nedervåningen i början som kan fördela ett mindre antal publika ip-adresser. Jag hade tänkt att koppla in från den... fast egentligen skulle det ju vara bättre och billigare att dra från den befintliga routern! Fast problemet är att installationskabeln (cat6) inte för böjas så mycket och då blir det svårt att få till en snygg dragning från routern till Switch:en på övervåningen.

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Ume'-Johan: Det är bra att du har och tänker använda flera publika IP-adresser då NAT bakom NAT kan ge en del problem med network discovery om du har exempelvis en NAS ansluten till den första routern och försöker komma åt den med en enhet som är ansluten till router nummer två och således hamnar bakom en extra NAT.

Mina föräldrar hade problem med wifi-täckning på övervåningen men då de bara har en publik IP-adress och än så länge inte kunnat/orkat flytta den första routern som är ansluten till där fibern kommer in i ena hörnet av nedervåningen så är deras temporära nödlösning att köra dubbel NAT till övervåningen fullt medvetna om de problem som det kan innebära. Telefoner och surfplattor har inga problem med dubbel NAT och det är huvudsakligen vad som ansluts på övervåningen. Det och en Chromecast. Så de kör på en TP-Link router som de hade liggandes som är mer strategiskt placerad för att ge täckning i princip hela huset. Bara de kommer ihåg att den är bakom dubbel NAT. Chromecast, surfplattor och mobiltelefoner har inga direkta problem att vara anslutna på detta sätt. Om de behöver en bra trådad anslutning på övervåningen så får de dra en nätverkskabel och koppla upp en switch till den första routern som det ser ut nu.
Men de tittar på att flytta på den första routern så att den inte behöver vara i ena hörnet på nedervåningen utan mer centralt uppåt taket där den förhoppningsvis kan ge adekvat trådlös täckning för hela huset.

Visa signatur

7700K Stock med Noctua NH-U12A, 16GB Corsair Vengeance PC3000@3200, MSI 1080 8G Öppnad power profile, Corsair HX 750W
NVME bootdisk, ett par SATA SSDs och en drös med 2-4TB diskar med semesterfilmer och Plex-server
AOC Q27G2E/BK 27" 1440p VA @ 155Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ume'-Johan:

Hej,

Jag tänkte installera trådat nätverk i vår villa. Nuvarande router på nedervåningen är bra men det trådlösa nätverket är lite svagt på övervåningen. Istället för att dra kabel från den routern till en switch på övervåningen tänkte jag därför ha en extra router + en switch på övervåningen.

Någon som kan tipsa om en billig trådlös router med 1 gbit WAN-LAN throughput?

https://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/router/bar/179-w...

D-Link DIR-878 verkar passa in.

Permalänk

Tack @immutable, @mezzo_ och @Mordekai för era svar! Det blev en Gigabits switch på övervåningen med en AP istället för ytterligare en router.

Problemet nu är bara att få upp kabeln på övervåningen...

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk

Skulle behöva lite köpråd.

Jag sitter just nu på en Asus RT-AC66U med "senaste" merlin-firmware. Min uppkoppling är ADSL och främst kör jag trådat, men telefon, surfplatta och ett par saker streamas över wifi.

Jag har haft denna routern i ganska många år och börjat märka att den börjar ge sig. Wifi försvinner titt som tätt och endast en reboot hjälper för stunden.

Så, nu tittar jag på ny router och det verkar ju ha hänt en jäkla massa på den fronten senaste åren och jag har INTE hängt med.

Min budget är cirka 1500. Jag vill ha något relativt framtidssäkert. Gärna något "snyggt" då den kommer stå framme synligt. Jag spelar en del, men inte på någon högre nivå. Streamar en hel del film/sport (främst trådat, men ibland över wifi). Jag kommer med största sannolikhet få fiber nästa år. Jag bor i ett tvåplans-hus, men en router får räcka tills vidare, så kompletterar jag med en AP framöver.

Spontant när jag läser så verkar Ubiquiti vettiga?

Jag har 500 kronor rabatt på Hifi-klubben som jag gärna nyttjar och då såg jag denna:

https://www.hifiklubben.se/tillbehor/streamingtilbehor/ubiqui...

Att handla på hifi-klubben är absolut inte nödvändigt, så har ni andra tips som är bättre/mer prisvärda så shoot Med rabatt kommer den routern ner på cirka 1200 kronor.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Förbättra täckning flerplansvilla - mesh?

Hej!

Läget är så att jag behöver hjälp med att förbättra täckningen i treplansvilla av äldre modell. I dagsläget ligger inkommande fiber och router i ett avlägset rum på markplan och täckningen försämras av en centrerad murstock och ej så öppen planlösning. Fördelen är att huset är hyfsat modernt renoverat och nätverksuttag finns att tillgå i de flesta rum.

Har sett på såna här meshpuckar. Vad jag förstår så kopplas de endast upp trådlöst mot varandra? Nu när möjligheten finns att faktiskt tråda dem så var planen att koppla upp en puck på varje våningsplan med kabel, och låta var och en "försörja" varje våningsplan med täckning.

Finns det någon modell som tillåter att koppla upp var och en med tråd, men behålla samma SSID så man inte byter nätverk när man rör sig mellan våningsplanen? Vill alltså ha en sömlös lösning.

Over and out!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orzon:

Hej!

Läget är så att jag behöver hjälp med att förbättra täckningen i treplansvilla av äldre modell. I dagsläget ligger inkommande fiber och router i ett avlägset rum på markplan och täckningen försämras av en centrerad murstock och ej så öppen planlösning. Fördelen är att huset är hyfsat modernt renoverat och nätverksuttag finns att tillgå i de flesta rum.

Har sett på såna här meshpuckar. Vad jag förstår så kopplas de endast upp trådlöst mot varandra? Nu när möjligheten finns att faktiskt tråda dem så var planen att koppla upp en puck på varje våningsplan med kabel, och låta var och en "försörja" varje våningsplan med täckning.

Finns det någon modell som tillåter att koppla upp var och en med tråd, men behålla samma SSID så man inte byter nätverk när man rör sig mellan våningsplanen? Vill alltså ha en sömlös lösning.

Over and out!

Asus routrar gör det, en kraftig som router, resten som mesh AP, backhaul via trådat lan. Annars kan man ju köra med Ubiquiti. Jag gillar ASUS lösning mycket, kör den hemma, ett SSID för allt.

Permalänk
Medlem

1gb router?

Hej! Har nog gjort bort mig. Installerade fiber och köpte devolo dlan 1200+ AC med 5 wifi adaptrar. Det visar sig nu att jag inte kan använda dem utan router. Jag bor i ett äldre hus med träväggar på 230kvm. Fibern är i ena delen av huset längst bort från allt.

Jag behöver en bra router. Vilken ska jag välja? De får. Gärna finnas på elgiganten, mediamarkt eller Kjell och company (enda fysiska butiker jag har nära mig). Tacksam för akut svar.

Edit: kanske finns andra bättre läsningan än devolo?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Romeon:

Hej! Har nog gjort bort mig. Installerade fiber och köpte devolo dlan 1200+ AC med 5 wifi adaptrar. Det visar sig nu att jag inte kan använda dem utan router. Jag bor i ett äldre hus med träväggar på 230kvm. Fibern är i ena delen av huset längst bort från allt.

Jag behöver en bra router. Vilken ska jag välja? De får. Gärna finnas på elgiganten, mediamarkt eller Kjell och company (enda fysiska butiker jag har nära mig). Tacksam för akut svar.

Edit: kanske finns andra bättre läsningan än devolo?

Skickades från m.sweclockers.com

Tanken med den är ju få internet över el (från 1 punkt till annan). dock tappar man hastighet. routers finns ju Netgear R7000 och asus RT-AC68U , är inte helt uppdaterad om det finns nyare bättre modeller. Dessa klarar 1Gb/s (asusen lite långsammare), med kabel då, med devolo dlan 1200+ AC går hastigheten ner rätt bra om du använder denna (sen funkar alla dessa enheter olika, vissa funkar bättre eller sämre just för ditt hus).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tanken med den är ju få internet över el (från 1 punkt till annan). dock tappar man hastighet. routers finns ju Netgear R7000 och asus RT-AC68U , är inte helt uppdaterad om det finns nyare bättre modeller. Dessa klarar 1Gb/s (asusen lite långsammare), med kabel då, med devolo dlan 1200+ AC går hastigheten ner rätt bra om du använder denna (sen funkar alla dessa enheter olika, vissa funkar bättre eller sämre just för ditt hus).

Jag är 0 insatt i nätverk tyvärr, finns det något annat alternativ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har med stor framgång installerat Ubiquiti's accesspunkter Ubiquiti UniFi AC1300 Long Range tillsammans med deras Ubiquiti EdgeRouter X. Något jobbigare admin-interface, men mycket bättre prestanda och tillförlitlighet än mina gamla Asus routrar. Om du inte har något emot att dra kablar kan du täcka hela huset med WiFi. Accesspunkterna kan drivas med PoE-injectors (medföljer) eller direkt med den något dyrare Ubiquiti EdgeRouter X SFP routern.

Permalänk
Medlem

Jag har en Asys N78 i källaren samt en TP-link trådad på andra våningen.
Är inte riktigt nöjd med vare sig teckning eller stabilitet hos denhär TP-link.

Jag avser dra upp en till tråd och ha två AP på övervåningen. Fast vill kasta up denna TP-link och köra ASUS AP. Kan gränssnittet osv.

Tyvärr går det inte uppgradera just min router till AImesh. Helt otroligt då det var en dyr jävel för ett par årsedan och de uppgraderar ju gamla skitroutrar.
Finns det någon fördel med samma märke nu när det ändå inte är mesh?
Kommer alltså bli två trådade AP. Kan man få samma kvalitet som med Mesh. Kan man få s.k. roming? Samma SSID på olika eller samma kanaler.

Vad hade ni här köpt för grejer, hade ni gjort som jag.

Permalänk
Medlem

Tjena, ska precis flytta till en lägenhet på 57kvm och letar efter en vettig router, kommer ha fiber in 250/250mb några tips?

Permalänk

Jag har lite problem i mitt nya hus med täckning. Gammalt hus med två våningar och källare. Tjock murstock i mitten och generellt tjocka väggar. Har fiber in till vardagsrummet men ingen kabel dragen i huset. Min fru är starkt emot att jag borrar en massa i väggar och tak för att dra kabel dessutom.

Kan ett powerline-mesh-system vara något? Såg att det fanns en lösning med TP-link Deco P7. Vad bör man tänka på då? Får jag bara ut vettiga hastigheter nära mina 100/100 är jag nöjd.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Är trött på min nurvarande gamla asus router som jag tror gjort sitt. Flippar ur och kopplar bort telefonen från nätverket titt som tätt. Den är dock runt 10 år gammal, så den kanske inte pallar trycket mer.

Behöver en router som helst har väldigt bra 5Ghz anslutning ett par meter, med en och annan vägg emellan.

Fann denna; https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/a...

Någon som vet något om det trådlösa med den? Eller kan rekommendera nån annan?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Har en 1gbit fiber. Behöver en bra switch så att jag slipper ComHems technicolor men så att jag kan ha kvar TiVo (De säger att TiVo måste gå via switch?). Tänke koppla in TiVon och min asus rt-86u i switchen. Några förslag?

Permalänk
Medlem

behöver köpråd på en router som helst inte är dyrare än 1000:- men gärna billigare
dd-wrt eller openwrt ska den klara
wifi är ointressant då det körs genom annan utrustning

throughput = minst 200Mbit/S

har kört wndr3700 tidigare och hade gärna hittat en likn stabil router fast nyare då, förslag?

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem

Kan hjärtligt rekommendera Ubiquiti, om ni har lite störe lägenhet /hus,/(wifi/vlan), kör även med en egengjord burk med Pfsense för Vpn och intern ip telefoni inom familjen, dock lite mera avancerat att sätta upp, men väl värt det i slutändad.

Visa signatur

Cpu : Amd 5950x, Moderkort: X570, Socket-AM4, Grafikkort: Asus Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC, Minne: Beast DDR4 3600MHz 32GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttey:

Kan hjärtligt rekommendera Ubiquiti, om ni har lite störe lägenhet /hus,/(wifi/vlan), kör även med en egengjord burk med Pfsense för Vpn och intern ip telefoni inom familjen, dock lite mera avancerat att sätta upp, men väl värt det i slutändad.

det är enkelhet jag vill åt, lämna iväg den till min bekant och låta den stå och bara fungera

kör själv annan lösning än vad som efterfrågas

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem
Skrivet av fring:

det är enkelhet jag vill åt, lämna iväg den till min bekant och låta den stå och bara fungera

kör själv annan lösning än vad som efterfrågas

Känns som en Edgreouter, ingen WiFi, set and forget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamlonab:

Jag har en Asys N78 i källaren samt en TP-link trådad på andra våningen.
Är inte riktigt nöjd med vare sig teckning eller stabilitet hos denhär TP-link.

Jag avser dra upp en till tråd och ha två AP på övervåningen. Fast vill kasta up denna TP-link och köra ASUS AP. Kan gränssnittet osv.

Tyvärr går det inte uppgradera just min router till AImesh. Helt otroligt då det var en dyr jävel för ett par årsedan och de uppgraderar ju gamla skitroutrar.
Finns det någon fördel med samma märke nu när det ändå inte är mesh?
Kommer alltså bli två trådade AP. Kan man få samma kvalitet som med Mesh. Kan man få s.k. roming? Samma SSID på olika eller samma kanaler.

Vad hade ni här köpt för grejer, hade ni gjort som jag.

Hade köpt Asus rakt igenom eller behållt Asus Routern (Stängt av WiFi på den) och köpt Unifi accesspunkter från Ubiquiti. På så sätt får du roaming och ett enda SSID. För att få samma SSID på Asus för både 5 och 2,4 så krävs det att huvudroutern är en modell som stöder det. Minns ej hur det är på Ubiquiti Unifi.

Permalänk

Behöver byta ut min Asus RT-AC66u som sjunger på sista versen. Skulle vilja ha tips på en trådlös router som har 5Ghz wifi och bara fungerar utan större konfigurering. Runt tusenlappen.

Har 500/100 bredband.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: Asus Z170-A | CPU: Intel i7 6700k | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | RAM: 16 GB Corsair Vengeance 2133 MHz | GPU: Asus GTX 1070 Strix 8 GB OC | PSU: Corsair CX500M | Lagring: Sandisk Extreme SSD 120 GB, Samsung 840 SSD 250 GB, Western Digital 4 TB HDD | Skärm: Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Tjo.
Har en gammal router av okänt märke som jag fick tillsammans med bredbandsbolaget när jag fick fiber i huset för en väldans massa år sedan. Den används enbart för wifi till mobilen/bärbara vilket fungerar ok. Dock vill den inte kommunalisera med min Google Home som jag nyss köpt. Den hade inga problem att koppla upp sig mot mobilen (hotspot) så antar routern är boven i dramat. För tillfället kör jag trådat till datorn/nasen men vore trevligt att slippa alla kablar så en router som klarar 1 gbit vore trevligt då jag vill behålla hastigheten till min nas. Går inte det får jag fortsätta med trådat och köpa en enklare för mobilen/home mini. Kan väl sträcka mig till 2000 men gärna lägre om det är möjligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har läst mwn förstår ändå intw vad jah ska ha, snälla hjälp mig.
Flyttat till wn lägenhet, med fiber koppling.
Tänkt ha 100, kommet användas trådlöst på mobil, smart tv och dator.
Helst så billigt som möjligt.
Är en trea, betong väggar, dosan i hallen o rummen typ 5 meter bort.
Vad ska jag ha så jag får igång internet trådlöst?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är en AC86U rätt router för mig?

Söker en router som ska klara av att hantera VPN trafik, har läst mig till att en Asus RT-AC86U bör ha tillräckligt med kraft för att kunna hantera det utan större förluster av hastigheten.

Undrar då om någon har denna router och möjligtvis har provat vad får ut för hastigheter med VPN aktiverat?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Söker en router som ska klara av att hantera VPN trafik, har läst mig till att en Asus RT-AC86U bör ha tillräckligt med kraft för att kunna hantera det utan större förluster av hastigheten.

Undrar då om någon har denna router och möjligtvis har provat vad får ut för hastigheter med VPN aktiverat?

Med Merlins mjukvara skall den klara av 250 Mbit/s.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Skulle behöva tips på en vettig router som inte kostar så mycket, max 1000 kr.
Behöver inte klara långa avstånd, bor i mindre lägenhet, lite betongvägg kan komma emellan.
Vill ha en som är enkel att installera och hantera, behöver inga avancerade funktioner, vad jag vet 🙄
Har en Asus RT N56-U nu.
Jag surfar mycket och det måste funka bra med Chromecast.
Jag spelar ett tungt spel (Brutal age) - min gamla orkar inte med spelet längre.
Använder ofta 2 enheter samtidigt.
Har stadsnät 100/10, kanske skaffar 100/100, men tror inte jag behöver mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VivaLi:

Skulle behöva tips på en vettig router som inte kostar så mycket, max 1000 kr.
Behöver inte klara långa avstånd, bor i mindre lägenhet, lite betongvägg kan komma emellan.
Vill ha en som är enkel att installera och hantera, behöver inga avancerade funktioner, vad jag vet 🙄
Har en Asus RT N56-U nu.
Jag surfar mycket och det måste funka bra med Chromecast.
Jag spelar ett tungt spel (Brutal age) - min gamla orkar inte med spelet längre.
Använder ofta 2 enheter samtidigt.
Har stadsnät 100/10, kanske skaffar 100/100, men tror inte jag behöver mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte om jag har missförstått ditt inlägg men Brutal Aage verkar ju vara ett onlinespel ala Facebook? Finns inget onlinespel som kräver mer än 100/10, Google Stadia 4K krävde väl bara 35 Mbit/s. Jag hade en RT-56U innan jag bytte och tryckte stadiga 100Mbit/s bittorrent-trafik. Ditt spelet fungerar dåligt av någon helt annan anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Vet inte om jag har missförstått ditt inlägg men Brutal Aage verkar ju vara ett onlinespel ala Facebook? Finns inget onlinespel som kräver mer än 100/10, Google Stadia 4K krävde väl bara 35 Mbit/s. Jag hade en RT-56U innan jag bytte och tryckte stadiga 100Mbit/s bittorrent-trafik. Ditt spelet fungerar dåligt av någon helt annan anledning.

Brutal age är ett realtids onlinespel som kan bindas till Facebook, men man spelar det via en egen app.
Jag fattar inte vad som är fel på spelet, men av nån konstig anledning funkar det bättre med mitt mobila nätverk.
Det är mycket uppdateringar, och alla nya funktioner dom lägger till orsakar mer och mer strul.
Det har funkat bra med routern tidigare, men det enda jag kan tänka mej är att den börjar bli sliten.
Även när jag surfar på Facebook kan den tappa kontakt med wifi.
Chromecast har också strulat mycket till och från, men när den väl hittar nätverket är det inget lagg i filmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta förklarar väl saken... den levererar inte det den ska.

Skickades från m.sweclockers.com