Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huskvarna
Registrerad
Aug 2010

Fjärrstyra farsans tv hemifrån

Hej,

Min gamla far har en smart tv, och den är uppkopplad till internet så han ska kunna se netflix osv.
Men han ringer mig väldigt ofta och påstår att saker inte fungerar. Tex så visas "prime video" när han trycker på netflix säger han. Han vet helt enkelt inte vad han trycker på, utan han tänker bara att han ska (trycka 2 gånger ner sen OK). Detta börjar bli frustrerande då jag inte kan åka 1h enkelväg för att trycka på rätt ikon till honom.

Han har följande TV: Philips 49PUS6482/12

Min fråga:
Kan jag på något sätt fjärrstyra hans tv hemmifrån mig om jag kan hans IP, via min dator? Detta skulle spara väldigt mycket frustration och tid.

Tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2007

Android-TV visst? Teamviewer skulle kanske funka?

MOBO: MSI X470 Gaming Pro Carbon CPU: AMD Ryzen 2700X RAM: G.Skill Trident Z RGB 16GB GPU: Gigabyte 1080 Windforce OC SSD: Samsung 840 EVO 120GB, 250GB. 970 EVO 250GB HDD: WD Green 4TB, Blue 6TB PSU: Corsair HX520W
Chassi: NZXT H700i Skärm: 2x Philips 278C4QHSN Telefon: LG V30+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huskvarna
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av johanruda:

Android-TV visst? Teamviewer skulle kanske funka?

Jajamensan, det är en andriod tv.
Hur funkar det. Måste han själv navigera till "teamviewer" för att jag ska komma åt hans tv varje gång?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Rickykling:

Hur funkar det. Måste han själv navigera till "teamviewer" för att jag ska komma åt hans tv varje gång?

Skulle tro det ja, han måste acceptera fjärrstyrning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Du kan skaffa en Harmony hub och placera hos farsan. Dessa går att ansluta till över nätet, "through cloud" som Harmony benämner det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Rickykling:

Jag tror det går att köra det som en bakgrundstjänst, men är osäker.

Annars var ju förslaget om Harmony-hubben bra!

MOBO: MSI X470 Gaming Pro Carbon CPU: AMD Ryzen 2700X RAM: G.Skill Trident Z RGB 16GB GPU: Gigabyte 1080 Windforce OC SSD: Samsung 840 EVO 120GB, 250GB. 970 EVO 250GB HDD: WD Green 4TB, Blue 6TB PSU: Corsair HX520W
Chassi: NZXT H700i Skärm: 2x Philips 278C4QHSN Telefon: LG V30+

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Det känns som att det är en bättre lösning att lära honom att förstå vad han väljer för val i menyerna istället för att memorera en knappkombination.

Kolla på https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tpvision.ph... som även finns för iphone.

En annan är facetime/videosamtal där han visar vad han gör fel och du kan guida honom rätt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2005

Hej. Återupplivar tråden lite. Har en far med sjukdom som gör att han inte klarar av att sätta på tv:n själv eller för den delen spela upp från SVT play eller liknande. Löste det sig för op? Hur gjorde du i så fall?

Skickades från m.sweclockers.com

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.