Permalänk
Medlem

Udda problem?

Problemet började för några månader sen, datorn dog helt random och inget hände när jag skulle starta den igen.
Blev lack och gav han en smäll i sidan.. då startade den!
detta hände då och då men sen slutade det hända och i ett halvår var allt lugnt. Tills jag flyttade på burken då jag skulle städa.
Då började problemet igen.

Testade ett annat nätagg men problemet kvarstod.
Kan det vara glapp i någon strömkabel? eller är det ett allvarligare problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cocooats:

Problemet började för några månader sen, datorn dog helt random och inget hände när jag skulle starta den igen.
Blev lack och gav han en smäll i sidan.. då startade den!
detta hände då och då men sen slutade det hända och i ett halvår var allt lugnt. Tills jag flyttade på burken då jag skulle städa.
Då började problemet igen.

Testade ett annat nätagg men problemet kvarstod.
Kan det vara glapp i någon strömkabel? eller är det ett allvarligare problem?

Det skulle mycket väl kunna vara glapp någonstans eller något som kortsluter någonting så överspänningsskydd går in direkt.

Kolla grafikkortet om det sitter som det ska. Kan glappa och skapa riktigt märkliga fel.
Som du säger kan det vara glapp i någon kabel. Värt att kolla lite.
Ta en varv över moderkortet också. Inte så vanligt medän det händer att någon komponent har muppig lödning och glappar därför. Återigen inte så vanligt nu som för några år sedan men kanske inspektera lite alla "större" komponenter på moderkortet om det är någon konding eller nåt som vickar och sitter lite löst?

Värt att koppla ur alla sata-enheter och koppla ur gpu och köra med inbyggd grafik (om det går) för att börja utesluta saker. Minnen kan också ställa till det.

Skickades från m.sweclockers.com