Dåligt/spräckt/distortat ljud OCH låg volym

Permalänk

Dåligt/spräckt/distortat ljud OCH låg volym

Hej!

Har köpt en ny dator med ett asus tuf H310-Plus Gaming moderkort med ljudkretsen ALC887.
Har uppdaterat till senaste drivrutinernaför realtek och allt i windows. Har testat med mina Samsung level over hörlurar inkopplade fram i chassit med sladd. Ett par A-jays in ear lurar. Även skärmens inbyggda högtalare. All volym är så fruktansvärt låg och ljudet är metalliskt som om det vore nåt codec fel. Jag har max volym i alla avseenden men jag hör knappt vad personer på youtube säger.
I WoW hör jag inte min egen mount eller mina egna effekter, men omgivningen hör utan problem.
I dota är allt lågt och distortat.

Som jag förstår det efter mycket frustrerat googlande är detta ett vanligt förekommande problem med låg volym och burkigt ljud efter någon windows 10 update. Är det nån som kan hjälpa mig med detta? Att uppdatera drivrutinerna fungerar ju inte. Att rolla tillbaka till en äldre version? I enhetshanteraren har jag ju både ljudenheter och spelenheter där realtek high definition audio finns.

På förhand tack, Jonas.

Permalänk
Medlem

Troligen inte felet, men är du säker på att du tryckt in hörlurskontakten ända in? Ibland kan nya hörlurskontakter vara riktigt tröga. Har hänt mig en gång.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk

@Eazy: hej

ja jag har tryckt in kontakten hela vägen. det kommer upp en ruta där jag väljer headset och sedan får jag välja vilken typ av lur

Permalänk
Medlem

Det finns ljuduttag på baksidan på moderkortet i regel - hur är det med dessa - låter dom också illa ??

Om det är relaterat till front-kontakter - så skulle jag följa ledningarna inne i lådan till moderkortet och kolla att de verkligen är anslutna till rätt stift och inte missat på jorden och du hör bara skillnadsljudet mellan höger/vänster sida. felkoppling där kan också innebära att det drabbar andra signalvägar ut som baksidan, till skärmhögtalarer etc. så börja med att koppla ur sladdarna till fronten helt från moderkortet och kolla moderkortets anslutningar baki och se om det blivit bättre.

inom elektronikproduktion och montering så är att kolla att alla lysdioder fungerar (även i olika fellägen) alla signalvägar på olika portar bland det svåraste att få till 100% och väldigt lätt att missa även för en stressad datorbyggare

har du satt ihop själv så är det ännu större risk att någon kontakt hamnade på en stift snett, felvänt eller fel stiftrad och då kommer sådana konstigheter...

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Det finns ljuduttag på baksidan på moderkortet i regel - hur är det med dessa - låter dom också illa ??

Om det är relaterat till front-kontakter - så skulle jag följa ledningarna inne i lådan till moderkortet och kolla att de verkligen är anslutna till rätt stift och inte missat på jorden och du hör bara skillnadsljudet mellan höger/vänster sida. felkoppling där kan också innebära att det drabbar andra signalvägar ut som baksidan, till skärmhögtalarer etc. så börja med att koppla ur sladdarna till fronten helt från moderkortet och kolla moderkortets anslutningar baki och se om det blivit bättre.

inom elektronikproduktion och montering så är att kolla att alla lysdioder fungerar (även i olika fellägen) alla signalvägar på olika portar bland det svåraste att få till 100% och väldigt lätt att missa även för en stressad datorbyggare

har du satt ihop själv så är det ännu större risk att någon kontakt hamnade på en stift snett, felvänt eller fel stiftrad och då kommer sådana konstigheter...

Tackar, ska undersöka!

Skickades från m.sweclockers.com