Hur organiserar ni era filer?

Permalänk
Medlem

Hur organiserar ni era filer?

Det känns kanske spontant som en trivial fråga, men när jag började skissa lite på hur jag kan lägga upp katalogstrukturen på ett vettigt sätt insåg jag att frågan är mer komplex än jag trodde. Jag ska alltså strukturera lagringen åt tre familjer på tre fysiska platser med servrar på två fysiska platser. Det tekniska är ju relativt lättlöst, men själva katalogstrukturerna blir gärna lite röriga. Man vill ju gärna hålla nere antalet mappar, samtidigt som det måste vara enkelt nog för användarna att faktiskt använda mappstrukturen och inte bara dumpa allt i /Public.

Hur har ni organiserat era/familjens filer på er NAS/server/moln/vad-nu-nu-använder?

Permalänk
Medlem

Genom skriftling ansökan om vad för fil de vill ha. Sen svarar jag med sätt att nå den när jag har tid. Helst över mail då men snigelpost går också bra.

Har annars kring tio huvudmappar som sen innehåller fler mappar under det. Så ger man behörighet till de mappar som behövs. Skulle jag teoretiskt låta någon annan skriva till den så skulle de få en egen mapp som de får göra vafan de vill under. De skulle inte få se något ovanför deras mapp dock.
Sen om en familj ska dela så kanske göra en mapp som de kan se, med flera mappar (film, musik, bilder osv) i men låt ingen skriva där. Låt dem bara skriva i ett steg längre ner så det blir bättre sorterat.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Det beror väll på lite vad det ska vara för några filer som ska sparas.

Men jag skulle nog gjort såhär

/Familj 1
>Bilder
>Filmer
>Dokument
>Övrigt
>Backup

Sen kan de skapa undermappar i samtliga mappar. Backup-mappen bör vara låst och bara kunna hantera automatiska backups av respektive dator/platta/telefon.

Sen likadant för samtliga familjer. Man ser bara sin egen familjs mapp.

Om ni sen ska kunna ha en publik mapp där alla tre familjer ser filerna kan det vara en egen mapp med samma undermappar (utom backup).

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag har bara gjort så att alla familjemedlemmar har en egen mapp som monteras via GPO, utöver det har vi en "gemensam" mapp som dom får läsa i enbart

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

...

/Familj 1
>Bilder
>Filmer
>Dokument
>Övrigt
>Backup

Sen kan de skapa undermappar i samtliga mappar.
...

Det är ju en intressant lösning att de kan skapa undermappar. Blir det ett virrvarr som du måste sortera eller håller de sig inom rimliga gränser? Var hamnar delade filer, exempelvis ett filmbibliotek?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Jag har bara gjort så att alla familjemedlemmar har en egen mapp som monteras via GPO, utöver det har vi en "gemensam" mapp som dom får läsa i enbart

Ungefär så har vi haft det hittills, men barnen börjar växa till sig och jag vill gärna att de ska känna sig välkomna att dela med sig av sina data, men utan att sabba strukturen.

Permalänk
Medlem

Mapp: Sammanfattande ord för innehållet.
Skivor: Datum+bokstav för innehållet+ session (Typ såhär, 190912A1, datum+Audio+nr.1)

Permalänk
Testpilot

Kör det själv rätt enkelt.
(* > = root, -- = Submapp)
-----------------
Egen Drive:

  • *Blandat

  • *Dokument >

  • --Viktigt

  • --Övrigt

  • *Bilder >

  • --Foto

  • --Video

  • *Delat

  • *Backups

------------------
Detta är väl grunden, sedan har jag flera submappar som kommit till över tiden. Men har en rätt så "hands off" approach, kollar inte så mycket vad som ligger i delat eller några mappar som inte är mina egna. Enda regeln är väl att inte något ska laddas upp som hör hemma på PLEX

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >