Nvidia visar Call of Duty och Watch Dogs med ray tracing under Gamescom

Permalänk
Melding Plague

Nvidia visar Call of Duty och Watch Dogs med ray tracing under Gamescom

Under pågående spelmässan Gamescom avtäcker Nvidia ett flertal titlar som får stöd för ray tracing, bland dessa Call of Duty: Modern Warfare och Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sjukt snyggt, nu behöver vi bara hårdvara som klarar att leverera acceptabla fps, och till ett mänskligt pris!

Permalänk
Medlem

Att stöd finns och att utvecklarna implementerar det är väl 2 olika saker, eller? Eller är det det dom menar med stöd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker detta är bra, så slipper så många gnöla om att RTX är värdelöst osv... nu finns korten ute, så ni behöver vi fler spel som stödjer det, så kan alla andra som hellre föredrar att spelen ser ut som 1996 sitta där knorra :).

Jag hoppas dock att fler jobbar mer på global illumination, det ger bra mer skillnad i grafik än lite reflektioner... Tyckte att RTX-stödet i t.ex Metro Exodus var bra mer påtagligt och snyggare än de ytterst få reflektioner man fick se i Battlefield 1....

Permalänk
Inaktiv

Ingen tvekan om att ray tracing kan göra en stor visuell skillnad!
Men när ska de lära sig att bara för att man har stöd för RTX så behöver inte allt glänsa som metall? 🤨

Permalänk
Medlem

I SP ballt, i MP totalt värdelöst.
I BF är det ca 100+ FPS förlust i vissa sernario

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

RTX är nice men jag inväntar nästa generation av RTX kort innan min 1080TI byts ut . Jag som spelar mycket MP vill ju gärna ha 100+FPS lite svårt med RTX ON i Ultrawide

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

I SP ballt, i MP totalt värdelöst.
I BF är det ca 100+ FPS förlust i vissa sernario

Nej, du tycker att det är värdelöst -- stor skillnad. Somliga prioriterar kvalitet över prestanda, och där har du målgruppen.

Permalänk
Medlem

Fortfarande inget release datum för raytracing till Wolfenstein? Spelet ligger installerat på steam men tänker inte röra det innan RTX finns. Har gått flera veckor sedan releasen nu.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Nvidia har publicerat ett blogginlägg om RT-stödet i Call of Duty: Modern Warfare där de klargör att RT används i single player-kampanjen samt multiplayer-läget 2v2 Gunfight, men inte i övriga MP-lägen. Jag har uppdaterat nyheten med informationen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

*Cries in gtx1070*

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Ja, man måste väl vara tokig om man skaffar ett nytt kort idag som inte har möjligheten till ray tracing...eller så måste man vara höginkomsttagare eller inte ha barn för att ha råd med korten.

De flesta är väl ense om att man minst behöver ett RTX 2080 kort för att kunna driva spelen i ray tracing med acceptabel fps och ett RTX 2080 kostar långt över 5000 kr (bortsett från elgigantens miss för nån vecka sen då dom sålde 2080-kort för 5300 kr ^^).

Vi som inte har råd med highend-korten och kanske har en max-budget på 5000 kr har helt enkelt inga alternativ till ray tracing i dagsläget. Det är lite som VR: Marknaden släpper VR på för hög prislapp och det blir få som köper vilket i sin tur minskar antalet utvecklare som gör spel för det. Samma sak för Ray Tracing om inte Nvidia skärper sej istället för att skjuta sej själva i foten.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Så många som är insnöade i visuell kvalitet i spel. Ja, det kan absolut leda till en roligare spelupplevelse, men, beroende på spel, så är det tekniska bara en minimal del av det som gör ett spel roligt. Pratar vi visuellt, så är art direction 95%, och faktiskt grafik 5%. Men det kanske bara är jag. Tycker "gamers", särskilt "pc gamers" är alldeles för kåta på siffror och grafik att majoriteten glömmer varför man faktiskt ens spelar överhuvudtaget. Lite som att jämföra en audiofil med en som faktiskt lyssnar på musiken.

Med andra ord, kunde verkligen inte bry mig mindre om raytracing, för att det finns inga roliga spel som erbjuder det.

My two cents.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Snusfri

Watch Dogs Legion var ju äckligt snyggt med RTX, får se nästa år hur mitt 2070 Super orkar med i 4K.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll om miljöerna är fina om människorna ändå rör sig som om de hade ett spett uppkört i arslet ... Nej fixa mer verklighetstrogna människor ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Kommer uppgradera till ett ray tracing kort när Cyberpunk kommer ut, innan dess bryr jag mig inte direkt :>

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker det är överdrivet mycket ytor i nyare spel som reflekterar och glänser?

Att spela nya spel är som att köra bil när det regnar och konstant bli bländad av ljus från alla möjliga håll.

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli en blöt framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Så många som är insnöade i visuell kvalitet i spel. Ja, det kan absolut leda till en roligare spelupplevelse, men, beroende på spel, så är det tekniska bara en minimal del av det som gör ett spel roligt. Pratar vi visuellt, så är art direction 95%, och faktiskt grafik 5%. Men det kanske bara är jag. Tycker "gamers", särskilt "pc gamers" är alldeles för kåta på siffror och grafik att majoriteten glömmer varför man faktiskt ens spelar överhuvudtaget. Lite som att jämföra en audiofil med en som faktiskt lyssnar på musiken.

Med andra ord, kunde verkligen inte bry mig mindre om raytracing, för att det finns inga roliga spel som erbjuder det.

My two cents.

Det är ju dock tack vare dessa grafikkåta "pc gamers" som du uttrycker det, som varit delaktiga i att vi fick snyggare grafik och där inte alla spelen ser ut som första CS... det finns helt enkelt olika målgrupper, vissa vill ha snabba multiplayerspel där fps avgör, andra vill ha snygga spel de kan grotta ner sig i. Givetvis ska ju spelet i sig vara bra, men det ena utesluter inte det andra. Första Crysis t.ex var ju ohyggligt snyggt och ändå sjukt kul spel. Tycker t.ex Metro Exodus var det bästa i serien just för att grafiken höjde upp det, första Metro var ju snyggt som bara den också, fast då var min dator för seg för att spela det. Gnällde inte för det :). Går vi tillbaka i tiden så var ju Quake sjukt snyggt och kul jämfört med dåtidens spel. Så du ska nog inte racka ner på de grafikkåta "pc gamers", för de köper spelen som driver fram utvecklingen.

RTX är här för att stanna, och snart så kommer folk inte acceptera annat än raytracing/pathtracing i spel och se allt annat som föråldrat och nostalgiskt. Men du kanske föredrar svartvita text-äventyr eller 2D-spel istället för de färgglada 3D-spel vi har idag? Allt går att relatera till... Givetvis är RTX dyrt, men inte alla är 12-åringa snorungar boendes hemma, många har ordnat ekonomi och egna jobb och har tid och lust att lägga pengar på dyrare grafikkort. Är ju liksom ingen som tvingar dig att köpa nyaste nextgen heller, och har du inte råd med RTX så avstå och vänta tills det kommer ner till middle-end-korten, men racka inte ner på dem som har råd och lust för ett 15k-kort (vilket jag tycker är löjligt billigt med tanke på vad vi eg får). Finns ju folk som lagt 15k bara på ett spel i form av mikrotransaktioner, och köper du t.ex en ny konsoll idag och 10 spel så är du snart uppe i samma summor.... och då med betydligt sämre prestanda på alla fronter.

Så jag tycker det är bra att Nvidia driver på. Sedan tycker jag det är lite magstarkt just nu av Jensen Huang att påstå att köpa ett kort utan RTX är dumt, men vad förväntar ni er? Att VD:n för Nvidia ska säga "njäe, våra kort är inte ett bra köp eg, så vänta tills vi släpper näst-nästgen"... klart som f_n att han kommer hypa upp sin egen produkt. Ungefär som att Tesla skulle gå ut och säga att det är inte värt att köpa deras bilar, vänta tills konkurrenterna hinner ikapp... Det är iaf bra att Nvidia får med så många utvecklare som möjligt som kan driva på RTX och att lära utvecklarna att koda med RTX i åtanke, så får vi alla snyggare och bättre spel framöver :).

Och till alla er "RTX är värdelöst"-personer: Sitt ni och tryck på er Xbox eller Playstation, ingen som tvingar er att köpa nytt. Vi som har gaming som hobby och vill ha det bästa kommer ändå driva på så att din konsoll hamnar på muséet förr eller senare :).

Permalänk
Hedersmedlem

*Flamebait raderat*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Är det bara jag som tycker det är överdrivet mycket ytor i nyare spel som reflekterar och glänser?

Att spela nya spel är som att köra bil när det regnar och konstant bli bländad av ljus från alla möjliga håll.

Det är ju för att visa effekten. Var väl lite samma med Physx i spelen runt 2009/10 det var extremt mycket skräp på marken i många av spelen som marknadsfördes med den tekniken.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Tycker detta är bra, så slipper så många gnöla om att RTX är värdelöst osv... nu finns korten ute, så ni behöver vi fler spel som stödjer det, så kan alla andra som hellre föredrar att spelen ser ut som 1996 sitta där knorra :).

Det är nog snarare tvärtom. Ett spel måste vara från 1996 för att kunna köra strålspårning fullt ut på det.

Quake 2 RTX kan knappt hålla 60fps med full strålspårning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Det är ju dock tack vare dessa grafikkåta "pc gamers" som du uttrycker det, som varit delaktiga i att vi fick snyggare grafik och där inte alla spelen ser ut som första CS... det finns helt enkelt olika målgrupper, vissa vill ha snabba multiplayerspel där fps avgör, andra vill ha snygga spel de kan grotta ner sig i. Givetvis ska ju spelet i sig vara bra, men det ena utesluter inte det andra. Första Crysis t.ex var ju ohyggligt snyggt och ändå sjukt kul spel. Tycker t.ex Metro Exodus var det bästa i serien just för att grafiken höjde upp det, första Metro var ju snyggt som bara den också, fast då var min dator för seg för att spela det. Gnällde inte för det :). Går vi tillbaka i tiden så var ju Quake sjukt snyggt och kul jämfört med dåtidens spel. Så du ska nog inte racka ner på de grafikkåta "pc gamers", för de köper spelen som driver fram utvecklingen.

RTX är här för att stanna, och snart så kommer folk inte acceptera annat än raytracing/pathtracing i spel och se allt annat som föråldrat och nostalgiskt. Men du kanske föredrar svartvita text-äventyr eller 2D-spel istället för de färgglada 3D-spel vi har idag? Allt går att relatera till... Givetvis är RTX dyrt, men inte alla är 12-åringa snorungar boendes hemma, många har ordnat ekonomi och egna jobb och har tid och lust att lägga pengar på dyrare grafikkort. Är ju liksom ingen som tvingar dig att köpa nyaste nextgen heller, och har du inte råd med RTX så avstå och vänta tills det kommer ner till middle-end-korten, men racka inte ner på dem som har råd och lust för ett 15k-kort (vilket jag tycker är löjligt billigt med tanke på vad vi eg får). Finns ju folk som lagt 15k bara på ett spel i form av mikrotransaktioner, och köper du t.ex en ny konsoll idag och 10 spel så är du snart uppe i samma summor.... och då med betydligt sämre prestanda på alla fronter.

Så jag tycker det är bra att Nvidia driver på. Sedan tycker jag det är lite magstarkt just nu av Jensen Huang att påstå att köpa ett kort utan RTX är dumt, men vad förväntar ni er? Att VD:n för Nvidia ska säga "njäe, våra kort är inte ett bra köp eg, så vänta tills vi släpper näst-nästgen"... klart som f_n att han kommer hypa upp sin egen produkt. Ungefär som att Tesla skulle gå ut och säga att det är inte värt att köpa deras bilar, vänta tills konkurrenterna hinner ikapp... Det är iaf bra att Nvidia får med så många utvecklare som möjligt som kan driva på RTX och att lära utvecklarna att koda med RTX i åtanke, så får vi alla snyggare och bättre spel framöver :).

Och till alla er "RTX är värdelöst"-personer: Sitt ni och tryck på er Xbox eller Playstation, ingen som tvingar er att köpa nytt. Vi som har gaming som hobby och vill ha det bästa kommer ändå driva på så att din konsoll hamnar på muséet förr eller senare :).

Så jäkla sant. RT är den heliga gralen och tack vare nVidia har det Äntligen börjat. Så tacksam för det och nu väntar jag bara in mitt Asus ROG Strix 2080 Super OC, och förhoppningsvis få lite peace of mind med ett perfekt grafikort. Testat flertalet 2070S (MSI/Gigabyte) och även ett KFA 2080 - som jag sitter på nu. Alla har haft något jag stört mig på. Dåliga klockare och eller högt fläktljud och vibrationer. Fått nog och slog till på ett ROG istället. Nog värt varenda krona i slutändan

Now let the RT begin
Btw, sen vet vi ju att de flesta gnällare, är de som är Avundsjuka. Avundsjukan är en stark drivkraft och slår ut allt vad logiskt tänkande heter, på väldigt många

Permalänk
Medlem

Känns som ren idioti att inte ha ray tracing 2019!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Känns som ren idioti att inte ha ray tracing 2019!

Absolut är det det. RT är framtiden, så varför snåla och köpa föråldrad teknik förstår jag inte ..Host host AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Känns som ren idioti att inte ha ray tracing 2019!

Dags att uppdatera signaturen antar jag..

Skrivet av NorthLight:

Absolut är det det. RT är framtiden, så varför snåla och köpa föråldrad teknik förstår jag inte ..Host host AMD

Det är ju fortfarande rätt dyrt med RT. Man betalar ju med pengar och fps.
Förr eller senare är det väl dags, men jag sörjer inte att AMD väntar en generation.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att se i vilka konfigureringar man skulle kunna nå "duglig" FPS med Ray Tracing påslaget.

O andra sidan finns det ju alltid människor som kommer att klaga.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

@NorthLight: Japp, blir spännande nu med Control bl.a som designat spelet runt RTX, ser också fram emot Atomic Heart vilket klart verkar vara ett annorlunda spel. Sedan när indie-världen kommer in i RTX så tror jag vi kommer få se intressanta användningsområden.

Sedan är det ju bra att AMD, Intel osv jobbar på sina raytracing-lösningar, konkurrens är alltid bra. Men någon måste alltid vara först och det är bra att Nvidia satsade på det, annars hade vi kanske suttit i tio år till utan raytracing... och spelutvecklarna idag lägger ju ner mer tid på att tweaka och fixa ljussättningar än något annat då de vill få det så snyggt som möjligt. Och de kan inte göra så mycket mer nu utan att använda just raytracing som gör väldigt mycket automatiskt.

Trist att du haft meck med dina grafikkort, själv har jag ett 2080Ti Founders som jag köpte på lanseringsdagen, har funkar perfa. Det är lite coilwhine på det (som av någon underlig anledning alltid hörs speciellt högt tjutande i Minecraft, och endast Minecraft) men inget som stör i längden, speciellt när jag kör mest med lurar.

De spel jag kört med RTX har jag varit nöjd med och ångrar inte köpet en sekund. Det kostar att vara främst i ledet men tjänar bra och spel är en hobby, så inga problem. Andra köper rattar och högtalare till bilen eller cyklar för tiotusentals kronor så ser ingen skillnad :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Skulle vara intressant att se i vilka konfigureringar man skulle kunna nå "duglig" FPS med Ray Tracing påslaget.

O andra sidan finns det ju alltid människor som kommer att klaga.

Tyärr är det ju mera vanligt än ovanligt med gnäll. Vissa blir som sagt aldrig nöjda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

@NorthLight: Japp, blir spännande nu med Control bl.a som designat spelet runt RTX, ser också fram emot Atomic Heart vilket klart verkar vara ett annorlunda spel. Sedan när indie-världen kommer in i RTX så tror jag vi kommer få se intressanta användningsområden.

Sedan är det ju bra att AMD, Intel osv jobbar på sina raytracing-lösningar, konkurrens är alltid bra. Men någon måste alltid vara först och det är bra att Nvidia satsade på det, annars hade vi kanske suttit i tio år till utan raytracing... och spelutvecklarna idag lägger ju ner mer tid på att tweaka och fixa ljussättningar än något annat då de vill få det så snyggt som möjligt. Och de kan inte göra så mycket mer nu utan att använda just raytracing som gör väldigt mycket automatiskt.

Trist att du haft meck med dina grafikkort, själv har jag ett 2080Ti Founders som jag köpte på lanseringsdagen, har funkar perfa. Det är lite coilwhine på det (som av någon underlig anledning alltid hörs speciellt högt tjutande i Minecraft, och endast Minecraft) men inget som stör i längden, speciellt när jag kör mest med lurar.

De spel jag kört med RTX har jag varit nöjd med och ångrar inte köpet en sekund. Det kostar att vara främst i ledet men tjänar bra och spel är en hobby, så inga problem. Andra köper rattar och högtalare till bilen eller cyklar för tiotusentals kronor så ser ingen skillnad :).

Visst är det så. Lär ju börja någonstans, och vill man vänta så absolut. Men jag som väntat en evighet på raytracing jublade när nVidia gick ut med det, och nu har jag fått råd att äntligen skaffa bra hårdvara. Visst kostar det att vara med ifrån början med något nytt - alltid varit och kommer förbli så.

Utan framsteg såg ju det fortfarande ut som pong, och hur skoj vore det.

Presis man prioriterar ju sina hobbies, och det ska man. Man måste ju få ha lite roligt oxå, vad vore världen utan skoj