Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

En onödig tråd...

Det fattas en "onödig tråd" här där man kan "kallprata" samt skriva saker som inte riktigt passar in i någon av de andra skräptrådarna, glad/arg, osv.
tex korta frågor som inte är av sådan dignitet att de förtjänar en egen tråd, allmängiltiga saker, eller vad man nu känner för att skriva och att andra skall kunna svara på om så önskas.

Så kan vi förhoppningsvis hålla sådant koncentrerat till en eller två trådar och de blir lättare att kryssa bort för den som inte vill ha "kategori övrigt trådar" i sin lista.

Försök hålla en trevlig ton mot andra medlemmar i tråden och inget skitsnack i stil med "vad har detta med elektronik att göra?" "Du postade just i denna tråd för bara sex minuter sedan" och liknande, ingen blir glad av att läsa sådant.

Daisy, Daisy... A bicycle built for two!

My level of sarcasm dempends on Your level of ignorance.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Den handlar ju bara om saker man är arg eller vill klaga över.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Mizzarrogh:

Den handlar ju bara om saker man är arg eller vill klaga över.

Jag har tolkat den som lite allting men det kanske är en feltolkning och som du skriver kanske merparten är just sånt då trådtiteln hintar om det
Men annars bra ide

Citat:

Är ni trötta på livet?
Har varit med om något som fått er att må dåligt?
Eller bara har tråkigt och vill skriva era tankar?
Då har ni kommit rätt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Ok, i början tyckte jag den var rätt hårt modererad på allt som föll utanför ramen om klagomål så att den var rätt oanvändbar till annat än just klagomål, men det kanske har ändrats nu?

Jag tänkte ställa några frågor om val av vettig lödpistol, men jag är inte förbannad på min gamla för det...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

@Mizzarrogh: Haha, ja men du har ju uppenbarligen startat en sekt där ni dyrkar din gamla lödpistol , en sektmedlem har fått reda på att du är ute efter en ny kärlek *host* lödpistol och intrigerna startar. Både kärlek sorg och lite galenskap , du behöver sweclockers hjälp att hitta en ny kärl.... lödpistol, prickar in alla krav i tråden

Annars risk för att du har rätt en lödpistol kanske är lite offtopic i den tråden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

Lödpistoler är för veklingar

PS! Håller på att flytta, tänkte att det var viktigt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

@lappen81:
Allright, moderator får ta ställning till om trådarna skall slås ihop...
Kvittar vilken tråd vi kan använda för min del, bara det funkar att posta frågor...

Japp, det är ett triangeldrama med mina CRT oscilloskop, sådant som av princip inte lämnar skrivbordet.

Nå, jag undrar varför de finns upp till 200W+ i staterna som stapelvara men endast i lågeffekt som stapelvara här (om man inte är intresserad av att investera i svindyra specialprylar dvs...)?
Jag behöver rikta värme rakt nedåt utan att bränna handen eller sätta eld på gamla trächassin, därav önskemålet om el (samt att jag inte vill fippla med öppen eld i samma rum som jag har en massa lättantändliga kemikalier på bordet när jag jobbar...)
(Ni som följer Ron Soyland förstår säkert vad jag menar, men jag behöver även löda boxar och annat utöver förbindelsepunkterna (och, ja, jag har nästan lika många klänningar som honom och betydligt fler brudstasser, tror jag... (åtminstone för närvarande... )).

60-80W är som sagt lätt att hitta.

Helst med koppar och inte plastlackad aluminium.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Fundering2, jag håller på att modifiera slangsystemet på en spånsug just nu, skulle behöva passbitar så att man kan skruva fast slangen på en bit som man kan skjuta in i ett 100mm spirorör skarv (i detta fall ett T rör som går över i en 90 grader vinkel)) finns det färdigt, eller blir det till att såga egna bitar för att få rätt dimension?

(har jag stavat fel på "spånsug" och spirorör eller känner rättstavningsprogrammet verkligen inte igen orden?? ok för att spirorör kanske är en fackterm, men spånsug tycker man bör höra till basala ord i svenska språket idag, 2019... )

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Allexz:

Lödpistoler är för veklingar

PS! Håller på att flytta, tänkte att det var viktigt!

Jag hade ca 20 flyttlådor senaste gången utöver möblerna, bara för huset och mitt kontor/arbetshörna, brorsan sade att jag inte skulle klaga då han hade 43 (barnfamilj med småbarn) vilket var typ hälften av snittet...

Har nog värmt huset i närmare en vecka nu med gamla kontorspapper som inte längre behöver arkiveras, har varit tvungen att portionera upp det då kaminen nästan glödde... ha ha.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag hade ca 20 flyttlådor senaste gången utöver möblerna, bara för huset och mitt kontor/arbetshörna, brorsan sade att jag inte skulle klaga då han hade 43 (barnfamilj med småbarn) vilket var typ hälften av snittet...

Har nog värmt huset i närmare en vecka nu med gamla kontorspapper som inte längre behöver arkiveras, har varit tvungen att portionera upp det då kaminen nästan glödde... ha ha.

Jag köpte 10.
Tänkte det räcker nog!
Sen köpte jag 10 till och tänkte, this will be enough.

Köpte 10 till idag, orkar inte mer. Halp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Apr 2003

Det finns en realtidsversion av detta; geeks discord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Nasso:

Det finns en realtidsversion av detta; geeks discord.

Ok, thank's mon!
Hade faktiskt glömt den...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2007

Drar in en fråga här då: Varför löder man inte fast kylaren på CPU direkt? Typ lägger på lite hett lödtenn och "smack" ned med kylaren. Nästan så att jag tycker det är värt att testa, förstår att det såklart blir vajsing med att ta bort kylaren kanske, men vatusan?

Chassi: Fractal Design S / Systemdisk Samsung 850 PRO SSD: Corsair Force GT 2x120GB (RAID0) / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: i7 4790K @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: Gigabyte 1070 ROCK 8GB / PSU: Corsair RM1000i / MB: ASUS z97-A / RAM: HyperX Fury 4x8GB 1866 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G703 / TB: Logitech G710 / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-5, Blue Yeti , Philips Fidelio X2, Skärm: Acer Predator 27", Acer Predator 1440p 27", Acer XF240H