Nvidia visar Call of Duty och Watch Dogs med ray tracing under Gamescom

Permalänk
Medlem

@NorthLight: Japp, får man inte minst 450fps i 4K så är RTX skräp. Såärdetbarasådeså!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nej, du tycker att det är värdelöst -- stor skillnad. Somliga prioriterar kvalitet över prestanda, och där har du målgruppen.

Jag syftar på FPS spel, där har du en klar fördel med stabil och hög FPS och ögongodis är ofta bara en nackdel för dig.
Ta PUBG där streamers kör på very low.
Plattform mm är ju bara smacka på med godis då 144(+) fps inte är direkt nödvändigt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Japp, jag som inte ser värdet med raytracing är:

1. Fattig
2. Avundsjuk
3. Konsoll-gamer
4. Bakåtsträvare

Kom precis på varför jag har slutat vara aktiv på forum överlag på internet. Det går inte att ha en dialog eller ett samtal om ett ämne, utan att folk vill ha en debatt/diskussion/dispyt med dryga argumentationsfel som bas. Riktigt tråkigt. Hade väl ett slags tålamod för sånt förr i livet. Nu, not so much.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Bara jag som hade stora problem att se skillnaden i modern warfare trailern?

Kan ha mycket att göra med att de visade det så snabbt och bara swishade fram "på/av"-bilderna. Vet ju inte vad man ska titta efter. Om man behöver pausa och spola tillbaka för att se skillnaden är det antingen för liten skillnad eller så är trailern/exemplet utformat på ett dåligt sätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

@NorthLight: Japp, får man inte minst 450fps i 4K så är RTX skräp. Såärdetbarasådeså!

Haha så är det. En äkta pc gamer utan 1000fps är ju inget rOOxor. Skit i spelen det enda som gäller är benchmark duuh

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Är det bara jag som tycker det är överdrivet mycket ytor i nyare spel som reflekterar och glänser?

Att spela nya spel är som att köra bil när det regnar och konstant bli bländad av ljus från alla möjliga håll.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är ju för att visa effekten. Var väl lite samma med Physx i spelen runt 2009/10 det var extremt mycket skräp på marken i många av spelen som marknadsfördes med den tekniken.

Överdrivet speglande ytor är beräkningsbart effektivt.
"What we will get in games in the next few years, is that games are either very reflective, or very not reflective. You can't do something that is in between... when you see games that are super reflective it's not just because they're trying to show off ray tracing, it would actually renders faster by doing that. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Så många som är insnöade i visuell kvalitet i spel. Ja, det kan absolut leda till en roligare spelupplevelse, men, beroende på spel, så är det tekniska bara en minimal del av det som gör ett spel roligt. Pratar vi visuellt, så är art direction 95%, och faktiskt grafik 5%. Men det kanske bara är jag. Tycker "gamers", särskilt "pc gamers" är alldeles för kåta på siffror och grafik att majoriteten glömmer varför man faktiskt ens spelar överhuvudtaget. Lite som att jämföra en audiofil med en som faktiskt lyssnar på musiken.

Med andra ord, kunde verkligen inte bry mig mindre om raytracing, för att det finns inga roliga spel som erbjuder det.

My two cents.

Det har en teoretisk möjlighet att göra spel roligare då man skulle kunna utnyttja det för att dels dra nytta av skuggor och reflektioner i spel och bygga nya typer av pussel/problem med detta (framför allt i single player spel). Men inte riktigt vad det används till ännu, förhoppningsvis framöver och kanske först när konsolerna har det tillgängligt.

Permalänk
Medlem

Längtar nästan efter att Jensen Huang säger "Don't you guys have RTX" Iofs har han ju nästan sagt det.

Skrivet av Nasso:

Bara jag som hade stora problem att se skillnaden i modern warfare trailern?

Kan ha mycket att göra med att de visade det så snabbt och bara swishade fram "på/av"-bilderna. Vet ju inte vad man ska titta efter. Om man behöver pausa och spola tillbaka för att se skillnaden är det antingen för liten skillnad eller så är trailern/exemplet utformat på ett dåligt sätt...

Jag håller med dig och det är samma sak i BFV samt SotTR, svårt att se någon skillnad och kostar det då 50-70% prestanda är det ju helt galet. Control är ett RTX spel och jag funderar på att köpa det så det ska bli intressant att se hur mycket prestanda som går åt för RTX.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Får det att se väldigt plastigt ut. Till exempel kistan.

Skrivet av NorthLight:

Absolut är det det. RT är framtiden, så varför snåla och köpa föråldrad teknik förstår jag inte ..Host host AMD

För RTRT idag är ju verkligen stabilt att köra? Vem vill liksom inte tappa 40+ FPS för att använda bara en pytteliten del av vad RTRT faktiskt kan erbjuda? Vad tror du händer när tillverkare börjar slunga upp tyngre RTRT? Du vet... teknologi som alla kort under RTX 2080 Ti har enorma problem att ens leverera 60 FPS i 1080p med? Sedan att kalla AMDs kort för "föråldrad" teknologi går ju inte eftersom de står inför den största förändringen i sin arkitektur på över 10 år i och med RNDA.

Skrivet av mrpijey:

@NorthLight: Japp, får man inte minst 450fps i 4K så är RTX skräp. Såärdetbarasådeså!

Nu ska man inte överdriva. Många av oss sitter ju på en 120 Hz + skärm i minst 1080p och får man inte minst 120 FPS med RTRT så finns det ingen orsak att ha det på. Framförallt när det mestadels bara innebär lite bättre reflektioner i vatten. Sure det blir riktigt vackert men måste jag spela i 30 FPS med mitt grafikkort som jag gav nästan 6K för så är det inte värt det. Detta trots att jag är någon som faktiskt använder högsta inställningar även om det kostar prestanda.

Skrivet av Sveklockarn:

Nej, du tycker att det är värdelöst -- stor skillnad. Somliga prioriterar kvalitet över prestanda, och där har du målgruppen.

Problemet? Den målgruppen är betydligt mindre än den som vill ha prestanda. Men om folk vill sitta på 60 FPS i 1080P (Inte ens spelbart i 4K) så får man göra det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Okej intressant.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Tror inte någon här på forumet är emot ray tracing i sig. Jag är verkligen inte det men jag tycker att priserna man betalar samt de tillkommande uppoffringarna som lägre fps även vid lägre upplösning är alldeles för höga för lite trevligare reflektioner och skuggor i, för stunden, relativt få spel. Att lägga vikt på dessa aspekter inför ett eventuellt köp ser jag som sansat, kritiskt tänkande och verkligen inte gnäll eller avundsjuka på dom som har köpt 2080ti. Sådana argument låter snarare som att man försöker rättfärdiga sitt köp.

För övrigt ser spel idag, stora som små, riktigt bra ut utan RTX. Man ser knappt någon skillnad på RTX on eller off utan en side by side-jämförelse.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Nä Nvidia, jag är FORTFARANDE inte speciellt sugen på ray tracing och era RTX kort för supermycket pengar....

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Nu tror jag dock inte majoriteten är sådana som kräver 200fps i alla spel. Jag kan lätt spela ett spel i 60fps utan problem, en del spel dippar till 40fps.. stör mig inte det minsta. Speciellt konsollgamers måste ju vara vana vid det utan problem så tror faktiskt målgruppen som är vana vid 60fps och kan spela det utan problem är större än de som kräver 144Hz+... jag har en ultrawide 100Hz-skärm (3440x1440) och det är sällan jag kommer upp i 100Hz i spel, trots att jag sitter och kör med ett RTX2080Ti och i9:a, och det stör mig inte alls, för jag krämar upp så mycket jag kan grafiskt så att jag hamnar på min "sweetspot" vilket är runt 70fps. Är klart en fördel givetvis med högre, men jag vill faktiskt att spelen ska se bra ut också. Beror ju också mycket på spelet, kör jag t.ex bilspel så vill jag ha högre fps, kör jag t.ex Assassin's Creed osv så duger det med lägre. Och då kör jag med betydligt högre upplösning än 1080p... Och jag spelar hellre 3440x1440 i lägre FPS än 1080p i högre då det ser för j_vligt ut i 1080p.... Inte alla i spelvärlden kör bara CS och PUBG :).

Så jag tror att de som köper ett RTX-kort och kör RTX-spel gör det för grafikens skull, inte för att spela CS i 6000fps med sina 40KHz-möss... Och inget av det är fel. Jag spelar inte multiplayerspel förutom coop-spel med vänner, och då är det inte deathmatch-jox á la Battlefield, CoD eller PUBG, utan äventyrsspel, survival och strategispel där jag hellre vill se snygg grafik än att ha picosekund-respons.

Sedan förstår jag absolut kritiken kring priset, men det gör inte RTX-korten varken dåliga eller meningslösa... inte alla har råd, så enkelt är det. Vissa vill ha en fet Jaguar eller Audi men har inte råd med mer än en liten Toyota. That's life. Inget är fel med endera. Hade jag köpt bil idag så hade det varit en med fyra hjul, ratt, gas- och bromspedal. Sedan är jag nöjd :).

Permalänk
Snusfri

Vi måste även tänka på att Raytracing i spel är idag i sin linda och kommer att bli bättre med tiden.
Dels för att spelmakare blir bättre på att implementera det i sina spel och även på att framtida hårdvara kommer att vara snabbare.

Så att såga Raytracing redan nu är en aning tidigt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att någon vill såga raytracing "redan". Det är nog bara det att vissa av oss tycker att det är lite tidigt att hurra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Sedan förstår jag absolut kritiken kring priset, men det gör inte RTX-korten varken dåliga eller meningslösa... inte alla har råd, så enkelt är det. Vissa vill ha en fet Jaguar eller Audi men har inte råd med mer än en liten Toyota. That's life. Inget är fel med endera. Hade jag köpt bil idag så hade det varit en med fyra hjul, ratt, gas- och bromspedal. Sedan är jag nöjd :).

Tsss. Vem vill ha en sketen Audi när det finns Toyota?!?!

Permalänk
Medlem

Sitter med RTX 2080 och 3440x1440 skärm i 100hz.
Personligen bryr jag mig inte det minsta om jag får över 100fps, jag är helt enkelt för kass på att spela för att det skall spela roll (helt ärligt, jag är nog fanken sämst.. Har aldrig vunnit i Pubg, men har lyckats gömma mig och bli top 20 haha), men kommer oavsett att byta ut mitt rtx 2080 till nästa generations TI modell (rtx 3080ti?) bara för att kunna slå på mer godis. Raytracing för mig höjer spelupplevelsen oerhört mkt, ju snyggare grafik desto större chans att jag stannar i spelet. Kommer definitivt att köpa båda spelen i artikeln om de har stöd för det.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av THB:

Vi måste även tänka på att Raytracing i spel är idag i sin linda och kommer att bli bättre med tiden.
Dels för att spelmakare blir bättre på att implementera det i sina spel och även på att framtida hårdvara kommer att vara snabbare.

Så att såga Raytracing redan nu är en aning tidigt.

Förvisso, det finns redan i dag spel som har RT och som vinner en hel del utseende där, om än med ett rejält tapp i prestanda, dock ofta fortfarande helt spelbart.
I framtiden bör det gå bättre och bättre, hårdvarustödet kommer också öka när fler och fler får RT-kort.

Jag tror att den överdrivna hypen har slagit tillbaka, man kan inte lova guld och erbjuda brons, utan att tappa i trovärdighet.

Något som jag personligen är orolig för, är om utvecklare som använder RT kommer slarva med implementationen för oss vanliga.
Det finns redan bra tekniker, kommer dessa att användas när man redan har RT, eller kommer man ta till något enkelt i stället?
Ett exempel på bra befintlig teknik är belysningen i spelet Kingdom Come Deliverance (SVOGI).

https://www.google.com/search?rlz=1C1DVJR_svSE853SE853&ei=TbJ...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

watch dogs?
Nåja, vi får väl se hur det ser ut sen när dom väl släpper spelet, dom har ju trots allt en tradition av att dra ner grafiken till release.

Permalänk
Medlem

Hoppas på RTX stöd till Halo: The Master Chief Collection

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Tsss. Vem vill ha en sketen Audi när det finns Toyota?!?!

Fast jag tycker det du skrev på riktigt! 😂😂😂

Har bara ägt japanska bilar och haft sjukt flyt med allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jag syftar på FPS spel, där har du en klar fördel med stabil och hög FPS och ögongodis är ofta bara en nackdel för dig.
Ta PUBG där streamers kör på very low.
Plattform mm är ju bara smacka på med godis då 144(+) fps inte är direkt nödvändigt.

De du räknar upp är inte ett mått på världen, inte ens inom dataspel.

Det är intressant att ett såpass tungt spel med scener fullproppade av reflekterande ytor ändå lyckas hålla uppe spelbar FPS. Jo, jag vet att det är bättre med högre, men för lite casual slentrianmördning i BF är det absolut inga problem att köra med ~70 FPS för de allra flesta.

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Fast jag tycker det du skrev på riktigt! 😂😂😂

Har bara ägt japanska bilar och haft sjukt flyt med allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer fullt ut. Kvalitet rakt igenom

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

@Xinpei: Nu tror jag dock inte majoriteten är sådana som kräver 200fps i alla spel. Jag kan lätt spela ett spel i 60fps utan problem, en del spel dippar till 40fps.. stör mig inte det minsta. Speciellt konsollgamers måste ju vara vana vid det utan problem så tror faktiskt målgruppen som är vana vid 60fps och kan spela det utan problem är större än de som kräver 144Hz+... jag har en ultrawide 100Hz-skärm (3440x1440) och det är sällan jag kommer upp i 100Hz i spel, trots att jag sitter och kör med ett RTX2080Ti och i9:a, och det stör mig inte alls, för jag krämar upp så mycket jag kan grafiskt så att jag hamnar på min "sweetspot" vilket är runt 70fps. Är klart en fördel givetvis med högre, men jag vill faktiskt att spelen ska se bra ut också. Beror ju också mycket på spelet, kör jag t.ex bilspel så vill jag ha högre fps, kör jag t.ex Assassin's Creed osv så duger det med lägre. Och då kör jag med betydligt högre upplösning än 1080p... Och jag spelar hellre 3440x1440 i lägre FPS än 1080p i högre då det ser för j_vligt ut i 1080p.... Inte alla i spelvärlden kör bara CS och PUBG :).

Så jag tror att de som köper ett RTX-kort och kör RTX-spel gör det för grafikens skull, inte för att spela CS i 6000fps med sina 40KHz-möss... Och inget av det är fel. Jag spelar inte multiplayerspel förutom coop-spel med vänner, och då är det inte deathmatch-jox á la Battlefield, CoD eller PUBG, utan äventyrsspel, survival och strategispel där jag hellre vill se snygg grafik än att ha picosekund-respons.

Sedan förstår jag absolut kritiken kring priset, men det gör inte RTX-korten varken dåliga eller meningslösa... inte alla har råd, så enkelt är det. Vissa vill ha en fet Jaguar eller Audi men har inte råd med mer än en liten Toyota. That's life. Inget är fel med endera. Hade jag köpt bil idag så hade det varit en med fyra hjul, ratt, gas- och bromspedal. Sedan är jag nöjd :).

Du verkar dock vara i minoriteten. En ganska liten minoritet dessutom.

Det handlar inte om att ta bort ögongodis i förmån av prestanda utan idag handlar det om väldigt lite ögongodis för en kraftig prestandaförlust. RTRT används helt enkelt inte i nog stor grad för att det ska bli värt det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag tror inte att någon vill såga raytracing "redan". Det är nog bara det att vissa av oss tycker att det är lite tidigt att hurra.

Raytracing är oerhört intressant, RTX är en scam.

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag Jensen ryt om idioti av att inte ha Ray-Tracing.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Raytracing år 2019 är den sämsta köpgrejen någonsin. Säger bara hellre kör jag allt i Ultra än allt i Medium med raytracing i Medium fyfan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Fast jag tycker det du skrev på riktigt! 😂😂😂

Har bara ägt japanska bilar och haft sjukt flyt med allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha. Jag med. Toyota 4 life.

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Knappast. Har du ens spelat några spel med RT? Eller bara tittat på kasst komprimerade youtube-filmer? Global Illumination med RTX i Metro Exodus t.ex är ju sjukt mycket bättre än vanlig ljussättning till den grad att jag inte kunde spela det utan RTX (då jag fick byta kortet och fick spela på mitt 1080Ti under tiden). Visst, Battlefield 1 med RTX var inte lika påtagligt, men det var ändå fantastiskt i rätt miljö, som t.ex hangaren med en massa vattenpölar överallt, i skogen osv... klar skillnad från att köra utan. Och då ska vi inte snacka offscreen reflections osv som idag ser så oerhört fattigt och antikt ut, och det är väldigt påtagligt när du väl börjar lägga märke till det. När vissa reflektioner börjar försvinna i kanterna av skärmen, eller när du bara kommer en liten bit bort...

Och jo, majoriteten är verkligen inte folk som kräver mer än 60fps, speciellt med tanke på hela konsollvärlden där allt är max 60fps, och oftast lägre då konsollerna inte orkar med moderna spel. Alla spelar inte DOTA och CS vet du, och tror de flesta vill bara ha ett bra spel, och gärna snyggt samtidigt. RTX är krävande ja, men inte _så_ krävande att spelet blir ospelbart. Jag körde igenom både BF1 och Metro: Exodus i 3440x1440 med maxad RTX och det funkade alldeles perfekt för min del. Visst, jag hade kunnat stänga av det och sänka en massa inställningar så att jag fick 144fps och mjukare, men fps för mig är inte allt, utan även upplevelsen av spelet. Att kunna leva mig in i ett spel som inte ser ut som ett Playstation 2-spel...