Permalänk
Medlem

speldator 12k-16k

Jag är inte så intresserad av om jag kan maxxa inställningar i spel utan snarare att jag söker en dator som kan vara med i kanske 5 år, där hårdvaran är väl balanserad och är av den väldigt subjektiva prisklassen "lagom nytt, har blivit prisvärd".

Jag har ej tänkt överklocka och jag tänker låta affären sätta ihop bygget åt mig men inkluderar inte den kostnaden i priset på datorn.
Då jag tänkt sätta upp datorn under bordet så hade det varit bra med ett chassi med ventilation fram och bak.

Jag hittade en annan tråd med en dator på gränsen av min budget men undrar om det kanske inte finns ett billigare alternativ utan att förlora mycket prestanda
https://komponentkoll.se/bygg/KAtpp/

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ivefan:

Jag är inte så intresserad av om jag kan maxxa inställningar i spel utan snarare att jag söker en dator som kan vara med i kanske 5 år, där hårdvaran är väl balanserad och är av den väldigt subjektiva prisklassen "lagom nytt, har blivit prisvärd".

Jag har ej tänkt överklocka och jag tänker låta affären sätta ihop bygget åt mig men inkluderar inte den kostnaden i priset på datorn.
Då jag tänkt sätta upp datorn under bordet så hade det varit bra med ett chassi med ventilation fram och bak.

Jag hittade en annan tråd med en dator på gränsen av min budget men undrar om det kanske inte finns ett billigare alternativ utan att förlora mycket prestanda
https://komponentkoll.se/bygg/KAtpp/

Tack på förhand

Vilken upplösning ska du spela i? Snackar vi 1080p skulle 12-14k vara mer än tillräckligt.
Här har du ett exempel:

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en https://www.inet.se/produkt/2300065/acer-25-predator-xb252q-2...
så native är på 1 920 × 1 080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ivefan:

Jag sitter med en https://www.inet.se/produkt/2300065/acer-25-predator-xb252q-2...
så native är på 1 920 × 1 080.

Okej vad ska du spela? Snackar vi mest FPS så vore Intel faktiskt något att överväga med den skärmen.

Permalänk
Medlem

@Muumin:
Hmm. FPS spelandet har minskat Men tänker ändå att det hade varit trevligt att kunna köra om något kul kommet ut. Den senaste tiden har det bara varit Apex & Pubg som krävt snabba reaktioner.
I övrigt så är det väl strategi, Survival och indie spel som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ivefan:

@Muumin:
Hmm. FPS spelandet har minskat Men tänker ändå att det hade varit trevligt att kunna köra om något kul kommet ut. Den senaste tiden har det bara varit Apex & Pubg som krävt snabba reaktioner.
I övrigt så är det väl strategi, Survival och indie spel som gäller.

Gotcha. Ja..alltså jag tror ärligt talat inte att du med blotta ögat skulle märka skillnaden på att spela med en 3600 eller 9700k, även i FPS-spel. Ryzen 3600 är alldeles för prisvärd för att inte rekommendera, bra för både för spel och annat. Mest prisvärda komponenten på hela datormarknaden just nu.

Du skulle dock kunna komma ned mer i pris om du ville. Ett snäpp lägre på grafik, lite enklare moderkort och chassi.
Såhär skulle det kunna se ut:

Skillnaden i fps på 5700 och 5700 XT i 1080p är kanske 10 fps i genomsnitt, så känns ju lite ovärt att köra på XT i ditt fall.

Permalänk
Medlem

@Muumin: Jag gillar det första chassit bättre och då blir det GPU & mobo vilket är en skillnad på 900 kr.
Om man ska ha framtiden i åtanke är det värt att spendera de 900? om ev tomahawk max är framtidssäkrare eller tom bara besparar mig lite möda med ryzen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ivefan:

@Muumin: Jag gillar det första chassit bättre och då blir det GPU & mobo vilket är en skillnad på 900 kr.
Om man ska ha framtiden i åtanke är det värt att spendera de 900? om ev tomahawk max är framtidssäkrare eller tom bara besparar mig lite möda med ryzen?

Det du vinner på Tomahawk är bara att du får lite mer uttag för USB och SATA, inget prestandamässigt. Tomahawk är välkänd för att funka bra vid överklockning av processorn men det har du heller inget behov av.
Bra val gällande chassi, den är även ljuddämpad

Permalänk
Skrivet av Muumin:

Gotcha. Ja..alltså jag tror ärligt talat inte att du med blotta ögat skulle märka skillnaden på att spela med en 3600 eller 9700k, även i FPS-spel. Ryzen 3600 är alldeles för prisvärd för att inte rekommendera, bra för både för spel och annat. Mest prisvärda komponenten på hela datormarknaden just nu.

Du skulle dock kunna komma ned mer i pris om du ville. Ett snäpp lägre på grafik, lite enklare moderkort och chassi.
Såhär skulle det kunna se ut:
https://www.webhallen.com/api/cart-img/302709,273143,292378,251244,236123,251916,305330,305201,272955

Skillnaden i fps på 5700 och 5700 XT i 1080p är kanske 10 fps i genomsnitt, så känns ju lite ovärt att köra på XT i ditt fall.

Slinker in en annan fråga, hoppas det är ok.
Vad för skillnad är det på RX 5700 och RX 5700 Mech OC? (Och även RX5700 Evoke OC)

Tack

Permalänk
Medlem

Kom på att skärmen har gsync vilket inte stöds av rekommenderad gpu, Så om jag vill ha användning av det så får det väl bli någon variant av 2070 som verkar vara det som oftast jämnförs?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban125:

Slinker in en annan fråga, hoppas det är ok.
Vad för skillnad är det på RX 5700 och RX 5700 Mech OC? (Och även RX5700 Evoke OC)

Tack

Kylning, utseende och ibland klockhastigheter. Det är sannolikt ingen som helst skillnad på Mech OC och Evoke OC, förutom utseendemässigt. Ofta kostar Vita teman lite mer

När det gäller RX 5700 ska de helt enkelt inte köpas om du inte är i specifikt behov av en sådan modell för exempelvis ett ITX-bygge. Det finns bara negativa sidor till dessa kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ivefan:

Kom på att skärmen har gsync vilket inte stöds av rekommenderad gpu, Så om jag vill ha användning av det så får det väl bli någon variant av 2070 som verkar vara det som oftast jämnförs?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är jag inte personen att svara gällande G-sync, Free-sync osv. men jag vill minnas att dessa inte gör särskilt mycket skillnad när vi pratar om att spela i väldigt hög fps, vilket du kommer göra. Har för mig att dessa mest är till för att förbättra spelupplevelsen från typ 40-100fps, kan ha helt fel dock.