Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Bygga egen kylare?

Jag funderar på att bygga kylare för GPU och CPU. Jag tänkte göra stora block med luftflänsar och undrar lite om man måste ha "cooling pipes" eller "vapor chamber" för att det ska fungera? Eller räcker det med ett stort koppar/aluminium-block med kylflänsar?

Anledningen till att bygga detta är enbart för skoj skull och jag ska inte överklocka eller liknande. Specifikt har jag i5 6600K och GTX 980 att använda till detta. En liten tanke är att på sikt få till passiv kylning där dator-chassiets sidor är kylare(det finns datorer med detta redan).

Vad jag förstår efter lite googling är att "cooling pipes" och "vapor chamber" inte kyler någonting utan enbart flyttar värmen till ett ställe där det är enklare att kyla. Dvs det sprider snabbt ut värmen från chipet till ett större område. Men är det i princip så att det måste vara något av det för att kunna kyla nämnda komponenter? Går det annars att "under"klocka eller välja CPU och GPU som har mindre värmeutveckling?

Om man nu måste ha "cooling pipes" eller "vapor chamber", vad heter det på svenska och vart får man tag på det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Mar 2006

Heat pipes är inget måste, typ innan 2008 eller åt hållet var det väldigt sällan du hittade kylare med heatpipes innan dess om du skulle överklocka hängde du bara på typ en stor kopparfena i princip med en fläkt på om du inte körde med vatten.

själv körde jag på

hur stor skillnad denna skulle vara mot en modern kylare med samma vikt ca 500g har jag för mig med heatpipes vet jag dock inte men troligen skulle den modernare tekniken vinna men visst man vet ju aldrig "heatpipes" kanske bara är ett säljargument bara att ingen testat samma kylare med och utan heatpipes.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

Ja, bland kits för passiv ("fanless") kylning kan du hitta separata heatpipes och block för att koppla dem till CPU och GPU och kylflänsar. Streacom är ett känt märke.

För tio år sedan skaffade jag mig en EeeBox (med långsam Atom-processor) som jag hade tänkt konvertera till fläktlös genom att ersätta datorns ena sida med en stor fläns av koppar. Men datorn var tillräckligt tyst i grundutförande så det behövdes inte. Det skulle troligen ha funkat med bara ett kopparblock mellan kylfläns och CPU/GPU därför att datorn var så pass tunn.
På dagens vanliga moderkort i standardformat är CPU:n omgiven av höga komponenter, och då behöver man heatpipes för att flytta värmen upp till där fläkten är eller ha fläkten monterad så att den blåser ner på CPU:n.
Det finns dock mITX-kort i lågprofil.

Jag bojkottar butiker som använder Klarna och/eller bryter mot Riksbankslagen 5 kap 1 §

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2019

@Glattnos:
Amd original kylare har inga heat pipes så det fungerar utan:
Passivt kylda datorer är inget nytt och fullt mjöligt bygga även med rätt kraftiga saker.
Man får tänka till lite mer hur det ska fungera bara...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Tackar för svar

Jag kanske skulle börja med att göra ett test med GPU:n(eftersom den är enklast). Göra en stor platta med flänsar och sen belasta lite och se vad som händer.
Denna är lite häftig: https://www.anandtech.com/show/14264/compulab-launches-airtop...
Jag funderar på nåt liknande att man har vertikala kanaler på utsidan, det blir förmodligen för dålig kylning(när man bygger själv) för att köra maxade spel men kanske funkar bra på lägre settings och för lite alldaglig datoranvändning

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2019

För 10 talet år sedan var ju grafik kort med passiv kylning rätt vanliga. Många av lever nu ett andra liv på tradera. Personligen tycker jag tanken men passiv kylning är oändligt mycket mer intressant än vatten kylning. En dator helt utan rörliga delar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av FalsktIotakt:

@Glattnos:
Amd original kylare har inga heat pipes så det fungerar utan...

Hade
Från Wraith Spire och uppåt så har de antingen ångkammare eller heat-pipes

CPU: R7 1700 @3.8GHz | GPU: EVGA 1080 Ti SC Black Hybrid(2x Corsair ML120)(core: 1627 MHz, Mem: 11208 MHz) | MB: MSI X370 Gaming Pro Carbon| RAM: 2x8 GB G.Skill Ripjaws V @3200MHz CL14|Cooling: Fractal Design Celsius S24 (Corsair ML120)|PSU: EVGA Supernova G3 750W|SSD: Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 950 pro 512GB + Samsung 850 EVO 500GB + Intel DC S3510 480 GB + 850 EVO 2TB|HDD: WD Black 1TB|FANS: Corsair ML140 x2|CASE: Fractal Design Meshify C|RGB: 4x Phanteks Halo + LED-slinga + GPU-holder

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av sweisdapro:

Hade

Wraith 1xxx och 2xxx serie hade ångkammare? Med inte på nya 3xxx serien ?:) Har för mig att de skalade av den kylare för att spara en slant?

| 2600k | Z77 Asrock Extreme4-M | 16GB @2133 MHz Corsair | EVGA 980 SC |
| Be quiet! L8 630W | R3-chassi | Samsung+OCZ SSD | 2TB Lagring | OS Win7 |

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Glattnos:

Tackar för svar

Jag kanske skulle börja med att göra ett test med GPU:n(eftersom den är enklast). Göra en stor platta med flänsar och sen belasta lite och se vad som händer.

Skulle nog påstå att CPU är både mindre komplext och säkrare att börja med än GPU. Ganska trygg thermal throttle, värmespridare av metall övre kislet samt inte en massa minnen och VRM omkring som också behöver kylning.

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av Tawen:

Wraith 1xxx och 2xxx serie hade ångkammare? Med inte på nya 3xxx serien ?:) Har för mig att de skalade av den kylare för att spara en slant?

Att de plockat bort det på 3000-serien har jag inte hört
Wraith prism har definitivt fortfarande heat-pipes i alla fall
EDIT: ser faktiskt ut som om de gjort det, väldigt fult måste jag säga, Wraith Spire var en riktigt bra stock-kylare

CPU: R7 1700 @3.8GHz | GPU: EVGA 1080 Ti SC Black Hybrid(2x Corsair ML120)(core: 1627 MHz, Mem: 11208 MHz) | MB: MSI X370 Gaming Pro Carbon| RAM: 2x8 GB G.Skill Ripjaws V @3200MHz CL14|Cooling: Fractal Design Celsius S24 (Corsair ML120)|PSU: EVGA Supernova G3 750W|SSD: Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 950 pro 512GB + Samsung 850 EVO 500GB + Intel DC S3510 480 GB + 850 EVO 2TB|HDD: WD Black 1TB|FANS: Corsair ML140 x2|CASE: Fractal Design Meshify C|RGB: 4x Phanteks Halo + LED-slinga + GPU-holder

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2019
Skrivet av sweisdapro:

Hade

För all del finns det med...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2019
Skrivet av Glattnos:

Tackar för svar

Det finns ju passiva kylare till grafikkort att utgå från, inte till nya modeller men ofta är det fästen som skilje "bara"
https://www.inet.se/produkt/5320496/raijintek-morpheus-ii-hea...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av Fluf:

Skulle nog påstå att CPU är både mindre komplext och säkrare att börja med än GPU. Ganska trygg thermal throttle, värmespridare av metall övre kislet samt inte en massa minnen och VRM omkring som också behöver kylning.

Jag tänkte "enklast" som i enklast konstruktion då det mest blir en stor platta jämfört med CPU:n där man i princip måste bygga upp det en bit för att komma fritt ifrån kringliggande komponenter. Men det kan va som du säger att CPU kanske är lite säkrare att testa med

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2019

Vad använder du för låda? Passiv lådor blir ju rätt annorlunda mot en låda för fläktkylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004

Moderna cpu och gpu stänger av sig om det är för varmt. Dom reagerar så snabbt att ingen skada sker ens utan kylning vid uppstart.
När läste ni sist att en gpu eller cpu blev skadad av värme?

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av SCORPIUS:

Moderna cpu och gpu stänger av sig om det är för varmt. Dom reagerar så snabbt att ingen skada sker ens utan kylning vid uppstart.
När läste ni sist att en gpu eller cpu blev skadad av värme?

Har någon påstått något annat?

Bara en enda ros på ett evigt klänge
så är livet
trist varar länge
men underbart är kort -
alldeles för kort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av FatherOfThree:

Har någon påstått något annat?

Nä? Vad har det med något att göra?

Poängen är att det går att prova sig fram utan att vara rädd för att det ska gå sönder.
En dåligt byggd kylare ger två saker.

1. Datorn startar inte eller det blir ingen bild.

2. Det går varmt och trottlar i OS.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av FalsktIotakt:

Vad använder du för låda? Passiv lådor blir ju rätt annorlunda mot en låda för fläktkylning.

Jag tänkte på sikt bygga hela lådan och då utgå ifrån två(en till GPU och en till CPU) stora kylplattor som får agera sidor och som skruvas ihop med frontpanel, baksida, lock och botten

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Glattnos:

Tackar för svar

Denna är lite häftig: https://www.anandtech.com/show/14264/compulab-launches-airtop...
Jag funderar på nåt liknande att man har vertikala kanaler på utsidan, det blir förmodligen för dålig kylning(när man bygger själv) för att köra maxade spel men kanske funkar bra på lägre settings och för lite alldaglig datoranvändning

Finns rätt många intressanta projekt på yt, tex den här gubben:

Gammal gubbe

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av FalsktIotakt:

För 10 talet år sedan var ju grafik kort med passiv kylning rätt vanliga. Många av lever nu ett andra liv på tradera. Personligen tycker jag tanken men passiv kylning är oändligt mycket mer intressant än vatten kylning. En dator helt utan rörliga delar.

Japp riktigt intressant det med passiv dator.

• i7 3770k @ 4.7 • 16GB Ram • Nvidia 1080 • 2x ssd raid 0 •
• Pioneer SE-MS7BT-T • Nzxt S340 Elite • Windows 10 • 2560 x 1080 •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgsområdet
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Glattnos:

Jag tänkte på sikt bygga hela lådan och då utgå ifrån två(en till GPU och en till CPU) stora kylplattor som får agera sidor och som skruvas ihop med frontpanel, baksida, lock och botten

Då är du den 3:e som jag vet som har kommit fram till samma lösning. Den andra jag har stött på är denna personen: https://www.youtube.com/channel/UC22NrcB-vHb0G4A_Z5UtBeA
Det har ju blivit så mycket lättare idag nu när det finns vettiga Riser-kablar att få tag på rätt enkelt. Den svåraste delen är att lösa nätaggregatet på ett vettigt sätt.

Mitt intresse för att kyla en dator helt passivt är startade faktiskt här på Sweclockers med: https://web.archive.org/web/20060202233035/http://galleri.swe... (tyvärr finns inte galleriet kvar här på Sweclockers kanske något att ta upp på grund av 20 års jubileet)
Sen finns det ju alltid Metku-mods version från samma era, samt Zalmans kreationer.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2019

@Glattnos:
Fast det bästa är en smal torn låda.. tänk elradiator. Där värmen får luften att cirkulera genom lådan som därmed inte behöver yttre kylflänsar. Du skapar alltså luftcirkulationen genom att he en hög (men smal) låda med värmen i botten vilket gör att luften på grund av densitet skillnader mellan varm och kall luft cirkulerar. Som en elradiator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

@FalsktIotakt: Ja det är nog det effektivaste, dock är en av anledningarna till att jag vill ha passiv kylning för att den ska tåla att vara i verkstan där det är rökigt och dammigt, dvs att luften inte cirkulerar igenom datorlådan utan snarare utanpå. Typ som denna: https://www.anandtech.com/show/14264/compulab-launches-airtop...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Jan 2015

Conrad.se har lite olika grejer till att bygga egna kylare, tex heatpipes och tillhörande block. Det finns även flänsar som fästs på rören. Dock är allt det här ganska dyrt... Men med lite tålamod och planering går det säkert att bygga ihop något som fungerar!