Formatering slutfördes inte?

Permalänk

Formatering slutfördes inte?

Hej.
Idag så var jag tvungen att göra en formatering på min nyaste SSD-disk på 500 GB Samsung.
Anledningen var att jag spelade Guild Wars 2 på den och helt plötsligt så kraschar spelet med orsaken:
"A disk-I/O error has occurred. Guild Wars 2 will now terminate."
Jag provade en massa olika föreslagna lösningar men inget verkade funka.
Så jag tänkte att formatering var sista utvägen för att sen kunna ominstallera spelet igen och hoppas att det ska fungera.

Nu sitter jag här med en SSD-disk där filformatet som visas just nu i datorhanteraren är RAW.
Disken visas i utforskaren, men när jag klickar på den så säger windows bara att den behöver formateras.
Har försökt med både snabbformatering och den långsamma formateringen.
Får samma fel båda gångerna; "Formateringen slutfördes inte."
Vet inte vilket nästa steg är så snälla hjälp.

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /mod
Permalänk
Medlem

I/O-fel är inte bra alls - du kan ha fått trasig SSD, du har drivrutin-trubbel eller problem med moderkortsinterface mot SATA eller SATA-sladdarna i sig.

vet du om det var i samband med nyligen uppgradering av Windows 10 - då kan vad som helst hända en kort tid efteråt då det inte allt för sällan drivrutiner som inte vill fungera och det kan ta ytterligare en eller ett par dagar då en ytterligare uppdatering får det att lira igen eller att du måste hämta en nya drivrutiner från tillverkaren

Ladda ned crystaldiskinfo och posta dess SMART-värden för disken - alla rader! då det default ofta göms några rader längst ned när det visar standardstorleken och det är just dom dolda raderna man vill se...

Har du CRC-fel större än 0 med så ny disk så kan trubblet ligga i kablarna...

(är disken gammal och man är förbi 20 TB läst/skrivet så är enstaka CRC-fel helt normalt och helt enligt Shannons Lag och termodynamiska lagar - för fel blir det förr eller senare, ju mer mängder data man läser och skriver...)

Permalänk
Medlem

Du kan ju ladda ner valfri Live Linux dist och formatera där. I Debian baserade distar brukar Gparted finnas tillgängligt som du kan använda att formatera disken med. Det är rätt så lättbegripligt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk

SSD-disken är inte ens 6 månader gammal än, så relativt ny. Har inte windows 10. Kör fortfarande med mitt favorit OS windows 7 Home Premium 64 bitars.
Är tveksam på att det är nåt med SATA-sladdarna då jag har 2 andra SSD-diskar som är mycket äldre och som aldrig krånglat för mig, båda också Samsung.
Kommer Crystaldiskinfo funka då efter en misslyckad formatering?
Laddar isåfall ner det och testar det.

Permalänk
Medlem

crystaldiskinfo bryr sig inte om formatering på disken - den frågar i en API som kallas 'SMART' för diskarna där en del driftparametrar är lagrade och har inget med filsystem på diskarna att göra eller om de lyckades formatera eller inte.

Har du CRC-fel så har du troligen trassel med sladdarna - oavsett om dina andra diskar fungerar perfekt då de inte använder just den sladden som går till disk du har problem med.

men innan vi börja spekulera så bör en skärmbild av crystaldiskinfo fås fram här i forumet så att man ser om det är något som avviker från det normala

SSD kan gå sönder efter kort tid precis som vanliga diskar då båda använder kretskort och dessa har en viss statistisk felutfall i sina tillverkningslinor - därför finns garanti!!

Permalänk
Skrivet av xxargs:

crystaldiskinfo bryr sig inte om formatering på disken - den frågar i en API som kallas 'SMART' för diskarna där en del driftparametrar är lagrade och har inget med filsystem på diskarna att göra eller om de lyckades formatera eller inte.

Har du CRC-fel så har du troligen trassel med sladdarna - oavsett om dina andra diskar fungerar perfekt då de inte använder just den sladden som går till disk du har problem med.

men innan vi börja spekulera så bör en skärmbild av crystaldiskinfo fås fram här i forumet så att man ser om det är något som avviker från det normala

SSD kan gå sönder efter kort tid precis som vanliga diskar då båda använder kretskort och dessa har en viss statistisk felutfall i sina tillverkningslinor - därför finns garanti!!

Okej jag har nu fixat en screenshot på resultatet från Crystaldiskinfo här nedan nu idag:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aephereus:

Okej jag har nu fixat en screenshot på resultatet från Crystaldiskinfo här nedan nu idag:
https://i.imgur.com/OuPeWTy.jpg

Det var det jag misstänkte - position C7 CRC Error Count

där har du hexadecimalt 77D16 vilket motsvarar decimalt 490774 lägen med CRC-error och retry-försök

Det indikerar att din SATA-kabel eller gränssnittet mot moderkortet inte har fungerat och det blivit en massa fel i överföringen och det hela tiden.

Detta är inte ett disk-problem utan i dina anslutningar mellan disken och moderkortet har orsakat detta.

Nu vet du var du skall leta vidare - prova först med en ny SATA-kabel (och då menar jag en _ny_ som du sprättar upp ur förpackningen - inte den från bra och ha lagret och "kanske" fungerar...) och se till att alla anslutningar är rena och inte en massa skräp i dessa eller är slarvigt/felinsatta. Prova också andra SATA-uttag ifall det skulle vara problem med moderkortets anslutningar och i värsta fallet mot helt annan dator om diskstrulet kvarstår.

Dessvärre kan du aldrig nollställa den här CRC-värdet utan är något du får dras med resten av diskens livstid - och jag tror inte man kan kräva någon garanti heller då det är något som är relaterat till utanför själva disken och inte tillverkarens egna produkt

Permalänk

Så en helt ny SATA-kabel kan lösa problemet med I/O-error?
Hur går jag tillväga för att lyckas med att formatera hårddisken då?
Kan ju inte ens använda hårddisken som den är nu i nåt slags RAW-format istället för NTFS.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aephereus:

Så en helt ny SATA-kabel kan lösa problemet med I/O-error?
Hur går jag tillväga för att lyckas med att formatera hårddisken då?
Kan ju inte ens använda hårddisken som den är nu i nåt slags RAW-format istället för NTFS.

Radera partitionen i stället för att försöka formatera den direkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så här lite på sidan om.
Kör själv gw2. Och för stunden finns det en del buggar i programvaran så det händer på vissa funktioner att programmet rasar ihop. Vet inte vad det beror på men Arena har fått infon.

Permalänk
Medlem

@Aephereus

I och med att du fick så mycket IO-fel på kort tid i samband med formateringen så gav formateringsprogrammet till slut upp och formateringen avbröts i förtid. Därför blev den inte klar.

Kan du få en SATA-anslutning där du kan läsa/skriva till disken med massiva mängder med data utan att C7 räknas upp ett endaste steg - då kommer också formateringen att fungera utmärkt!.

Många kör diskar i långt över 5 år utan att C7 CRC Error Count stegar ett enda steg utan fortfarande har värde 0 i RAW-värde.

Det är först kanske när man skrivit/läst över 100 TB som det kanske kan stega 1 steg och en mycket välanvänd lagring under många år kanske har C7 med värden mellan 1 - 4 st CRC-fel event.

Det kan hända om man slarvar med att trycka in en disk i en NAS ordentligt och det inte bottnar i sina kontakter att man plötsligt får varning om CRC-error och då kanske det handlar om 5-10 stycken på ett antal dagars tid och NAS-mjukvaran börja flagga för det för att det är för många event på för kort tid.

- men din disk har lyckats samla på sig en halv miljon CRC-error event och förmodligen väldigt många av dem när du i slutet försökte formatera disken för att du förmodligen har trassel med en SATA-kabel eller dess kontakter inte var rätt påtryckt på disk, moderkort eller av annan orsak.

---

Jag som många andra som hanterar diskar när det strular, använder helst linux och program som 'dd' 'ddrescue' mfl. för att kopiera ur diskar men också motionera och testa diskar då sådana saker och verktyg är - hur skall man säga - väldigt trubbiga och dumma i Windows och man vet inte vad de egentligen gör...

tex kan man tex skriva disken full med '0' från början till slut med 'dd' bara för att motionera disken och utan att den är formaterad - tittar man på SMART-värdena före och efter en sådan övning så kan man se om disken verka bete sig normalt eller om tex. antal reallokerade sektorer nu ökad och då indikerar problem

I windows för att testa kan du efter tagit smart-värdena - prova att låta veracrypt göra den till en krypterad disk och formatera denna (ingen snabbformatering...) - och efter detta titta på smart-värdena igen och har inte C7 ökat en enda steg utan det är samma värde som innan så har du löst problemet med SATA-kabeln

Efter det kan du formatera disken igen med önskad filsystem

Permalänk
Medlem

Om du inte har mer än gw2 på disken så gör som mrqaffe tycker.
Ta bort partitionen och skapa en ny.
Formatera om.
Mängden CRC kan bero på att formateringen avbrutits.

Har du något du vill ha kvar så kan man försöka med återställningsprogram men man bör även se över sina backuprutiner.

Permalänk
Medlem

CRC-fel har inget med överliggande formatering att göra, eller partitionering... - CRC-fel är ett fel på hårdvarunära nivå där kommunikationen mellan hårddisken och moderkortets SATA är så på gränsen och brusig att det blir bitflip i datapaketen under tiden när det förs över mellan enheterna att CRC-kontrollsumman reagerar och indikerar för fel och korrupt data i överföringen - det är detta CRC är till för, en mycket mer avancerad version av paritetskontroll - att kontrollera att informationen som förs över mellan disk och moderkort inte blir förändrad på vägen mellan enheterna och flagga när något har hänt - och nu gör det detta och väldigt ofta.

Och inte ens CRC kan ta alla fel som existerar utan somliga kan smita förbi oupptäckt (dvs. bitfelen är i en sådan kombination att det ger samma CRC-värde som den korrekta datat)

Har man många CRC-fel krigande hela tiden så kommer det förr eller senare en paket förbi som inte flaggas fel fast det är felaktig och ingen retry görs (dvs. att paketet skickas om igen) som det annars alltid görs vid varje CRC-fel och man får silent error på datat som lagras.

på SATA-gränssnittet med 500 Mbyte/s i 24/7 så räknar man med 1.4 sådana oupptäckta fel per år vid feltakt av 1*10^-12 i BER på SATA-överföringen för datat innan CRC-kontroll (1 fel per 125 GByte överfört - vilket är väldigt hög feltakt mot vad det är i praktiken då som sagt många kan köra i flera år utan att det blir ett enda CRC-fel)

Permalänk

Finns det olika sorters SATA-kabel tekniker på marknaden just nu eller är alla som säljs i stort sett samma teknik? Ett jämförelse exempel jag tänker på är ju att det finns HD-kablar både med och utan guldplätering. Så undrar lite om det finns nåt liknande sånt på marknaden gällande SATA kablar.
Är som sagt inte så insatt i det här. Vill bara veta eftersom jag såklart vill få tag på bästa SATA-kabel tekniken ute just nu.

Ska göra som mrqaffe sa och ta bort partitionen istället.

Permalänk
Medlem

Detta kanske funkar. Skaffa ett hölje för extern USB-disk. Montera in disken och testa. Blir det fortfarande fel, så är det dags att reklamera disken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aephereus:

Finns det olika sorters SATA-kabel tekniker på marknaden just nu eller är alla som säljs i stort sett samma teknik? Ett jämförelse exempel jag tänker på är ju att det finns HD-kablar både med och utan guldplätering. Så undrar lite om det finns nåt liknande sånt på marknaden gällande SATA kablar.
Är som sagt inte så insatt i det här. Vill bara veta eftersom jag såklart vill få tag på bästa SATA-kabel tekniken ute just nu.

Ska göra som mrqaffe sa och ta bort partitionen istället.

Det finns bara en typ av satakabel för internt bruk i datorn, e-sata har däremot en lite annorlunda kabel för den ska vara skärmad men det är inget som används internt i datorn.
Det finns däremot lite olika typer av kontakter men oavsett om de är vinklade, raka eller är med eller utan låsningar så ska de elektriska egenskaperna vara de samma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tog bort partitionen som mrqaffe sa och då funkade formateringen alldeles utmärkt efteråt.
Så tack för det tipset. Ska iväg imorn till affären och köpa en ny SATA-kabel och köra CrysalDiskInfo med den nya för och se om det blir bättre. Postar resultat här sen.
Tack för all hjälp hittills

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aephereus:

Tog bort partitionen som mrqaffe sa och då funkade formateringen alldeles utmärkt efteråt.
Så tack för det tipset. Ska iväg imorn till affären och köpa en ny SATA-kabel och köra CrysalDiskInfo med den nya för och se om det blir bättre. Postar resultat här sen.
Tack för all hjälp hittills

Just när man misstänker fel med en disk kan en långsam formatering vara bra, men det är normalt inget du behöver göra alls för att installera Windows, dvs varken snabb eller långsam formatering, den biten sköter windows installationsprogram om med auto dock den gör en snabbformatering endast.
Just formatera en systemdisk var det nog nån gång på XP tiden sist jag gjorde.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ggustavsson:

Just när man misstänker fel med en disk kan en långsam formatering vara bra, men det är normalt inget du behöver göra alls för att installera Windows, dvs varken snabb eller långsam formatering, den biten sköter windows installationsprogram om med auto dock den gör en snabbformatering endast.

Installationsprogrammet gör ingen formatering alls om du inte manuellt påverkar, om du bara installerar så installerar den bara över den gamla installationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Installationsprogrammet gör ingen formatering alls om du inte manuellt påverkar, om du bara installerar så installerar den bara över den gamla installationen.

Det är riktigt, menar dock med en helt tom på partitioner disk..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

@Aephereus

I och med att du fick så mycket IO-fel på kort tid i samband med formateringen så gav formateringsprogrammet till slut upp och formateringen avbröts i förtid. Därför blev den inte klar.

Kan du få en SATA-anslutning där du kan läsa/skriva till disken med massiva mängder med data utan att C7 räknas upp ett endaste steg - då kommer också formateringen att fungera utmärkt!.

Många kör diskar i långt över 5 år utan att C7 CRC Error Count stegar ett enda steg utan fortfarande har värde 0 i RAW-värde.

Det är först kanske när man skrivit/läst över 100 TB som det kanske kan stega 1 steg och en mycket välanvänd lagring under många år kanske har C7 med värden mellan 1 - 4 st CRC-fel event.

Det kan hända om man slarvar med att trycka in en disk i en NAS ordentligt och det inte bottnar i sina kontakter att man plötsligt får varning om CRC-error och då kanske det handlar om 5-10 stycken på ett antal dagars tid och NAS-mjukvaran börja flagga för det för att det är för många event på för kort tid.

- men din disk har lyckats samla på sig en halv miljon CRC-error event och förmodligen väldigt många av dem när du i slutet försökte formatera disken för att du förmodligen har trassel med en SATA-kabel eller dess kontakter inte var rätt påtryckt på disk, moderkort eller av annan orsak.

---

Jag som många andra som hanterar diskar när det strular, använder helst linux och program som 'dd' 'ddrescue' mfl. för att kopiera ur diskar men också motionera och testa diskar då sådana saker och verktyg är - hur skall man säga - väldigt trubbiga och dumma i Windows och man vet inte vad de egentligen gör...

tex kan man tex skriva disken full med '0' från början till slut med 'dd' bara för att motionera disken och utan att den är formaterad - tittar man på SMART-värdena före och efter en sådan övning så kan man se om disken verka bete sig normalt eller om tex. antal reallokerade sektorer nu ökad och då indikerar problem

I windows för att testa kan du efter tagit smart-värdena - prova att låta veracrypt göra den till en krypterad disk och formatera denna (ingen snabbformatering...) - och efter detta titta på smart-värdena igen och har inte C7 ökat en enda steg utan det är samma värde som innan så har du löst problemet med SATA-kabeln

Efter det kan du formatera disken igen med önskad filsystem

Skrivet av xxargs:

CRC-fel har inget med överliggande formatering att göra, eller partitionering... - CRC-fel är ett fel på hårdvarunära nivå där kommunikationen mellan hårddisken och moderkortets SATA är så på gränsen och brusig att det blir bitflip i datapaketen under tiden när det förs över mellan enheterna att CRC-kontrollsumman reagerar och indikerar för fel och korrupt data i överföringen - det är detta CRC är till för, en mycket mer avancerad version av paritetskontroll - att kontrollera att informationen som förs över mellan disk och moderkort inte blir förändrad på vägen mellan enheterna och flagga när något har hänt - och nu gör det detta och väldigt ofta.

Och inte ens CRC kan ta alla fel som existerar utan somliga kan smita förbi oupptäckt (dvs. bitfelen är i en sådan kombination att det ger samma CRC-värde som den korrekta datat)

Har man många CRC-fel krigande hela tiden så kommer det förr eller senare en paket förbi som inte flaggas fel fast det är felaktig och ingen retry görs (dvs. att paketet skickas om igen) som det annars alltid görs vid varje CRC-fel och man får silent error på datat som lagras.

på SATA-gränssnittet med 500 Mbyte/s i 24/7 så räknar man med 1.4 sådana oupptäckta fel per år vid feltakt av 1*10^-12 i BER på SATA-överföringen för datat innan CRC-kontroll (1 fel per 125 GByte överfört - vilket är väldigt hög feltakt mot vad det är i praktiken då som sagt många kan köra i flera år utan att det blir ett enda CRC-fel)

Förlåt om jag låter dryg nu men vad pratar du om? Otroligt mycket text om nåt som ingen frågat om.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk

Hejsan. Det var ett tag sen nu som jag sist skrev att jag skulle posta hur det gått efter jag köpt ny Sata-sladd. Har vart lite upptagen så har först köpt ny idag, satt i den i ny Sata-ingång på moderkortet. Det verkar som att allt ska va ok, vet ej dock. Den syns i utforskaren och det går att komma in på den helt normalt. Jag har tagit en ny bild på infon jag fick efter jag gjort en ny CrystalDiskInfo skann på den eller vad man ska säga. Har som sagt ingen aning om hur jag ska tolka värdena så överlåter det till er experter här på forumet.