Grafikkortstillverkare spår hård konkurrens mellan Nvidia, AMD och Intel år 2021

Permalänk
Medlem

@NutCracker:

fast tror du missar en viktig del i det hela. grafikkort för 3000kr har för varje generation blivit ganska mycket bättre, nu fick vi vad en ökning på 9 fps enligt sweclockers prestandaindex. vi har fått en hel generation av grafikkort som varit mer eller mindre samma prestanda per krona som den förra. går man upp till 5000kr så fick man ett 1070 ti för dom pengarna innan rtx kom. och rtx 2060 ligger på samma pris men med en ökning på 1-4 fps.

liksom hela RTX och 16XX korten är mer eller mindre meningslösa sätt ur prestanda per krona.

och det hela handlar om att för varje generation ge ut en fin prestandaökning, ofta har xx60 kort presterat som förra generationens xx70 kort osv osv, något nvidia gjort raka motsatsen på nu då dom flyttat upp hela segmentet ett steg. dvs om nu AMD inte lyckas med rdna så kommer detta eventuellt fortsätta. och då är intel vår ända chans att få lite mer press på Nvidia och skapa lite konkurrens på marknaden.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det är ju inte så konstigt att fler vill fram till köttgrytorna.
Nvidia har ju kunnat tälja guld ett tag nu, men AMD är på frammarsch och då vill ju Intel ha en del av kakan också, framförallt då CPU fronten har stagnerat lite.
Just 2021 kommer väl DDR5 RAM också, så det är säkert många som vill bygga nytt datorsystem i samband med det.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Snart fattas bara att Matrox ger sig in i leken igen och att 3DFx återuppstår.

Det vore väl om nvidia skulle återlansera märket. De köpte ju upp 3dfx för en herrans massa år sedan

Permalänk
Medlem

Oavsett om man är en AMD eller Nvidia fanboy kan vi alla hålla med om att konkurrens är bra på grafikkortsmarknaden.

Permalänk
Medlem

2020? Jag finner det EXTREMT orimligt att Intel har något som utmanar redan 2020, det känns som rena fantasifostret. Ungefär lika förvånande som att Nvidia inte sålt efter förväntan med sin RTX-serie.

Har de samma marknadsavdelnings som Apple som blev förvånade över att de också sålt dåligt när senaste generationen iPhones slog nya rekord i ockerpriser som inte i närheten motsvarade vad man fick, precis samma som med Nvidia.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trickeh2k:

2020? Jag finner det EXTREMT orimligt att Intel har något som utmanar redan 2020, det känns som rena fantasifostret. Ungefär lika förvånande som att Nvidia inte sålt efter förväntan med sin RTX-serie.

Menar du att det egentligen inte är förvånande att nvidia sålt mindre av RTX än förväntat på samma sätt som att det egentligen inte är orimligt att intel har något som utmanar intel 2020?
Det där med huruvida man är ironisk eller inte är ibland svårtytt ;).

Aja.
Intel siktar inte på toppsegmentet initialt enligt dem själva. Så där kommer de inte utmana.
Men för mellansegmentet kan de väl ha något färdigt nästa år tänker jag mig. Och i det segmentet behöver de få någon form av framgång iaf. Gissningsvis kommer de väl sätta priserna på en nivå som tillåter att de kan ta en bit av marknaden. Annars är det väl helt kört och då självdestruktiva är de väl inte.
Tänker jag...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gagoff:

Det vore väl om nvidia skulle återlansera märket. De köpte ju upp 3dfx för en herrans massa år sedan

Det får väl återupplivas som FX3D eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Menar du att det egentligen inte är förvånande att nvidia sålt mindre av RTX än förväntat på samma sätt som att det egentligen inte är orimligt att intel har något som utmanar intel 2020?
Det där med huruvida man är ironisk eller inte är ibland svårtytt ;).

Aja.
Intel siktar inte på toppsegmentet initialt enligt dem själva. Så där kommer de inte utmana.
Men för mellansegmentet kan de väl ha något färdigt nästa år tänker jag mig. Och i det segmentet behöver de få någon form av framgång iaf. Gissningsvis kommer de väl sätta priserna på en nivå som tillåter att de kan ta en bit av marknaden. Annars är det väl helt kört och då självdestruktiva är de väl inte.
Tänker jag...

Heh, ja jag trodde det skulle vara glasklart att jag ironisk, framförallt eftersom jag tyckte jag stärkte det med Apple-grejen men jag håller med, ibland är det svårt att uppfatta sarkasm. Jag får börja göra som kidsen oCh SkRiVa Så HäR Så AlLa FöRsTåR ;P

Instegssegmentet möjligtvis, jag har väldigt svårt att se att man går in och på allvar utmanar i ett extremt lukrativ segment som mellansegmentet på så kort tid. Raja började hos Intel för mindre än två år sedan, även om han säkert är ett geni har jag svårt att se att de lyckats magiskt vifta med trollspöt och har en stark utmanare - då kan man ju undra om han tog med sig alla hemligheter från AMD och undanhöll dessa för dem.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Undrar hur Intel kommer ställa sig till Ray Tracing. De försökte ju själva lansera det med Larrabee en gång i tiden.

Det vore sjukt synd om Ray Tracing går samma öde som Hairworks till möte.

RT kommer inte gå samma öde till mötes. Intel siktade på 2021 med HW RT senaste gången jag hörde något om det.

Om du vill se Intels tankar om det, så kan du se Rajas intervju eller läsa referatet som jag skrivit av den.
#18031596

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trickeh2k:

Instegssegmentet möjligtvis, jag har väldigt svårt att se att man går in och på allvar utmanar i ett extremt lukrativ segment som mellansegmentet på så kort tid. Raja började hos Intel för mindre än två år sedan, även om han säkert är ett geni har jag svårt att se att de lyckats magiskt vifta med trollspöt och har en stark utmanare - då kan man ju undra om han tog med sig alla hemligheter från AMD och undanhöll dessa för dem.

Det kan ju också vara så att Intel påbörjat arbetet att snickra ihop ett grafikkort bra mycket tidigare.
Raja kanske inte har varit med från start riktigt ;).

Aja.
Time will tell vad "mellanklass" egentligen innebär för intel.
Och om de kommer kunna lansera när de tänkt.
Och hur priserna kommer se ut!
(och drivrutiner, lagerhållning, kylning och allt annat som kan bli en cluster truck hehe)

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

@NutCracker:

fast tror du missar en viktig del i det hela. grafikkort för 3000kr har för varje generation blivit ganska mycket bättre, nu fick vi vad en ökning på 9 fps enligt sweclockers prestandaindex. vi har fått en hel generation av grafikkort som varit mer eller mindre samma prestanda per krona som den förra. går man upp till 5000kr så fick man ett 1070 ti för dom pengarna innan rtx kom. och rtx 2060 ligger på samma pris men med en ökning på 1-4 fps.

liksom hela RTX och 16XX korten är mer eller mindre meningslösa sätt ur prestanda per krona.

och det hela handlar om att för varje generation ge ut en fin prestandaökning, ofta har xx60 kort presterat som förra generationens xx70 kort osv osv, något nvidia gjort raka motsatsen på nu då dom flyttat upp hela segmentet ett steg. dvs om nu AMD inte lyckas med rdna så kommer detta eventuellt fortsätta. och då är intel vår ända chans att få lite mer press på Nvidia och skapa lite konkurrens på marknaden.

Nej jag har inte missat att pris/prestanda inte haft samma utveckling iom senaste generationen, men det finns ett antal faktorer som spelat in. Vad gäller RTX så har utvecklingen av RT självklart inneburit prisökning, som för oss i Sverige blivit än mer kännbar pga den låga kronkursen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Intel måste först visa något.

Tills dess så är AMD de enda som tillverkar konkurrensmässiga produkter både inom processorer och grafikkort.

Det är precis som det funkar. Men målet för intel är nog att framställa allt i ett lösningar för olika ändamål. Nästa PS och X-box är redan klara för AMD. Sen blir det ju några år till nästa versioner.

Skrivet av Nikodemous:

Givetvis handlar det om vilket pris och prestanda man kan ge kunden. Ingen av konsoltillverkarna vill ju betala mer än nödvändigt och speciellt då dom i regel går back på försäljningen och förväntas ta in vinsten på spel och dylikt.
Skickades från m.sweclockers.com

Det är just genom prispress som intel kan ta över konsolmarknaden. De kan ju offra 1 generation utan att göra vinster eller t.om ha förlust.
Som AMD gör på serversidan just nu ungefär. Och i längden kan ju intel tillverka allt i sina egna fabriker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Fast ifall intel nu eventuellt kan ta över konsolmarknaden i framtiden, varför tar inte Intel redan idag över halva kontraktet och förhandlar med tex Microsoft att använda deras processorer istället för amds? Eller tror du amd är i sådant läge att dom skulle kunna säga att det är allt eller inget menar du? För isf skulle väl nvidia redan idag kunna ta den andra halvan ifall ett sådant scenario skulle äga rum.

Jag tror att det handlar om att AMD kan erbjuda en bättre helhetslösning när man väger in både pris och vilka komponenter de förväntas kunna leverera till PS5 och Scarlett.
Det kan bli så att Intel blir bättre än AMD på detta i framtiden. Men än så länge har Intel mer att bevisa gällande att leverera grafiklösningar som är kraftigare än deras nuvarande IGPer.
Samt att konsoltillverkarna vill ha tid på sig från de får förslag/offerter på "det här är vad vi kommer kunna leverera" och tills konsolerna ska finnas ute i handeln.
Även om Intel blir bättre än AMD på detta i framtiden, så tror jag de är försent ute för att komma med i PS5 och Scarlett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det kan ju också vara så att Intel påbörjat arbetet att snickra ihop ett grafikkort bra mycket tidigare.
Raja kanske inte har varit med från start riktigt ;).

Aja.
Time will tell vad "mellanklass" egentligen innebär för intel.
Och om de kommer kunna lansera när de tänkt.
Och hur priserna kommer se ut!
(och drivrutiner, lagerhållning, kylning och allt annat som kan bli en cluster truck hehe)

Ja, det tror jag också att de gjort och Raja har med största sannolikhet inte börjat med en arkitektur från grunden. Däremot så tror jag inte att man kliver in som helt ny aktör och slår alla med häpnad. Givetvis kan jag ha helt fel, men AMD och Nvidia har varit med så länge och utvecklat och forskat i så många år jag bedömer en ny aktör på marknaden bli ett hot redan från sin första produktlansering, även om Intel har en fet plånbok :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av trickeh2k:

Ja, det tror jag också att de gjort och Raja har med största sannolikhet inte börjat med en arkitektur från grunden. Däremot så tror jag inte att man kliver in som helt ny aktör och slår alla med häpnad. Givetvis kan jag ha helt fel, men AMD och Nvidia har varit med så länge och utvecklat och forskat i så många år jag bedömer en ny aktör på marknaden bli ett hot redan från sin första produktlansering, även om Intel har en fet plånbok :>

@Söderbäck Med tanke på när Raja (och alla andra högprofilerade från AMD) började hos Intel skulle jag bli förvånad om han har något att göra överhuvudtaget med arkitekturen för Intels första generation av grafikkort. Ledtiderna att utveckla en arkitektur till att faktiskt gå till tillverkning och lansera något är helt enkelt för långa. Men utåt sett kommer de närmast garantera kommunicera det som att Raja utfört stordåd.

Sen finner jag det inte så otroligt att de kan konkurrera i mellansegmentet (som nämns, vad är det mer konkret? RX 5700-nivå eller under, kanske en bit över?). Det är "bara" skala upp (addera fler kluster!) vad Intel nu har till de når sitt utsatta prestandamål. Nästa fråga är dock hur energi- och areaeffektivt (antal transistorer och kretsyta) det blir - det är detta som sätter begränsningen för vilken prestanda de kan leverera. Knäckfrågan är dock vad som menas med mellansegmentet, är det ett grafikkort för 200 USD eller mer?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Happ snart blir det väl Nvidia cpu åxå kanske🤣. Nu är det på g att bli amd=gpu+cpu, intel=cpu+gpu och nvidia=gpu+?? Saknar sista biten =cpu..😜

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Shadow666:

Happ snart blir det väl Nvidia cpu åxå kanske🤣. Nu är det på g att bli amd=gpu+cpu, intel=cpu+gpu och nvidia=gpu+?? Saknar sista biten =cpu..😜

Skickades från m.sweclockers.com

gpu+rtx allt utan rtx är crazy ju

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

gpu+rtx allt utan rtx är crazy ju

Jag syftade på att intel ger sig in på gpu sidan så nu borde nvidia ge sig in på cpu sidan amd har ju varit i båda ett tag nu så nu kommer ju intel bli ännu mer konkurrerande mot amd med både cpu och gpu..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Snart fattas bara att Matrox ger sig in i leken igen och att 3DFx återuppstår.

Glöm inte S3, Cirrus Logic och Rendition! Många va dom som en gång bjöd motstånd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Intel gör ju grafikkretsar redan. Undrsr hur en UHD 630 skulle prestera i ett eget grafikkort med GDDR6...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det bästa som kan hända denna marknaden just nu är att få till stånd ordentlig konkurrens igen. Intel är ett välkommet tillägg på grafikortssidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Blir intressant beställde AMD X3900 idag så hoppas någon GPU blir lika prisvärd. Ens Gtx1080 får leva vidare eftersom man inte har någon användning för RTX-korten för tillfället.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Heh, ja jag trodde det skulle vara glasklart att jag ironisk, framförallt eftersom jag tyckte jag stärkte det med Apple-grejen men jag håller med, ibland är det svårt att uppfatta sarkasm. Jag får börja göra som kidsen oCh SkRiVa Så HäR Så AlLa FöRsTåR ;P

Instegssegmentet möjligtvis, jag har väldigt svårt att se att man går in och på allvar utmanar i ett extremt lukrativ segment som mellansegmentet på så kort tid. Raja började hos Intel för mindre än två år sedan, även om han säkert är ett geni har jag svårt att se att de lyckats magiskt vifta med trollspöt och har en stark utmanare - då kan man ju undra om han tog med sig alla hemligheter från AMD och undanhöll dessa för dem.

Du glömmer kanske att Intel har relativt kompetenta GPUer redan idag, för sin storlek och energiförbrukning. Vid vissa omständigheter kan de säkert nyttja en hel del av den arkitektur Intel redan byggt på under många år, Radja putsar upp de brister som finns under två år tid och, voila! mellanklasskort på 200W till bästa pris.

Tror att Intel kommer ta en ekonomisk smäll i ett år eller två för att vinna marknadsandelar.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se Intel ta några större marknadsandelar hos entusiaster och hemmabyggare med första generationen. För mycket osäkerhet runt prestanda, drivrutiner osv för folk ska hoppa på tåget direkt när det anländer.

Tror faktiskt de siktar in sig på OEM marknaden för färdiga system, kanske bärbara i mellan segment.

Siktet är givetvis server delen att erbjuda hela paketet där, sen kretsar som inte duger döper de om till gaming kretsar alternativt nedskalade kretsar, så funkar det ju redan idag.

Permalänk
Medlem

Låter sjukt spännande.
Jag tänkte uppgradera nästa år men får kanske ta och vänta på 2021 när Intel kan vara med o slåss lite bättre och har tagit plats i GPU marknaden. Inte för att jag skulle garanterat köra Intel utan mer för att man slipper deras buggar i hårdvara och mjukvara som deras första generation GPU säkert kommer ha. Sen vill jag kunna skaffa minst 2080 Ti prestanda till vettiga priser med när jag uppgraderar då jag vill köra 1440p i Ultra och kanske slänga på lite raytracing. Får se vad 5800 / 5900 och Ampere kan erbjuda.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Inaktiv

Just nu är nog sämsta tiden i världshistorien att köpa ett nytt grafikkort. Jag gillar Nvidia som företag men helt sjukt dålig konkurrens. Bring on the fight!

Permalänk
Medlem

Intel kommer sannolikt att lyckas bra med sin gpu satsning då de redan har en gigantisk OEM marknad att få in sina kort på, säkert därför de bara kommer satsa på mellanklass kort till en början då dessa kommer vara lätta att omsätta. Det samma kan man säga om AMD I DET FALL de lanserar några nya mellanklass kort vilket de nu verkar göra. NVidia kan på kort sikt förlora stora marknadsandelar på desktop/OEM sidan, samma på laprop sidan om intel får fram bättre igpuer och bra diskreta mellanklasskort. Nvidia är väl medvetna och kommer att försöka bredda sin marknad till ARM produkter, tycker mig ha läst den senaste tiden att de inlett samarbete med aktörer inom ARM, dels för grafikaccelrering men också cpu tillverkning. Nvidias position, om än som marknadsledande grafiktillvrkare på x86 marknaden, har nog aldrig varit så hotad vilket de givetvis vet. Amd kommer att äga konsolmarknaden ett antal år framåt och det största hotet mot amd på den marknaden är intel, konsoltillverkare vill ha hela paket, vilket talar mot intel till viss grad då de verkar ha svårt för att bygga processer helt ut efter en beställares önskan, det är iaf ganska nytt territoriom för dem. Det samma gäller för nvidia i kanske högre grad, åtminstone historiskt. Om nu både AMD och intel ger sig in på high-end marknaden, vilket de ju kommer göra, ser det än mörkare ut för nvidia. Som folk redan skrivit angående RTX, teknologin kommer att få det svårt att slå igenom före kommande generations konsoler tar upp den, dvs tidigast om 2? år. Och när teknologin slår igenom kommer kodenn att vara skriven på AMD hårdvara.

Mina 2 cent, *poff* och iväg...

edit: glömde ju helt nämna det kanske största hotet mot nVida, APUer! Vi går en spännande framtid till mötes!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

jag gillar inte detta, varför ska intel helt plötsligt efter alla år ge sig in på grafikkorts marknaden ?

För att dom sa det för 10 år sedan.
Detta är inte något infall att "nu ska vi göra grafikkort!!11elva!!" , utan någon Intel noga har planerat i över ett decennium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Just nu är nog sämsta tiden i världshistorien att köpa ett nytt grafikkort.

Nej. Förra året vid den här tiden var sämre tid. Höga priser, och länge sedan något nytt släppts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

jag gillar inte detta, varför ska intel helt plötsligt efter alla år ge sig in på grafikkorts marknaden ?

Det är inte precis första gången de försöker ta sig in på marknaden för externa grafikkort, även om tidigare försök (i740 AGP; "Larrabee") blev antingen floppar eller aldrig släpptes.
De har redan kretsar för integrerad grafik, och har haft så i många år. Bland kontorsdatorer, icke-gaming laptops, och andra datorer som inte kräver så hög prestanda på grafiken så har de en stor marknadsandel.