Permalänk
Medlem

Uppgradera gammal laptop

Hallå.

Jag har en Asus X53s från 2009 (tror jag)
Den har börjat bli seg så jag funderar på om det kan vara värt att uppgradera till ssd och större minne (har 4gb ram nu)

Delar jag funderat på är:
Samsung 860evo 250gb SSD (ca 800kr)
Corsair 8GB (1x8GB) DDR3 1333MHz SO-DIMM (ca 530kr)
Nytt batteri (ca 550kr)

Totalt i nya delar skulle jag hamna på drygt 1900kr.

En ny laptop kostar inte så mycket men för ett bra pris får man bara en chromebook vad jag har sett om man ska ha en någorlunda stor skärm.

Datorn i dagsläget har
Intel i7 2630qm 2ghz
Nvidia geforce gt 520m
500gb hdd

Datorn används mest för surf/streaming och enstaka office program. Uppskattar ordentliga svar då jag egentligen inte vet vad jag pratar om

Mvh

Permalänk
Vila i frid

Cpu-prestandan är inte helt under isen (den släpptes publikt Q1 2011). SSD och DDR3 är det mest uppenbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spazzmo:

Hallå.

Jag har en Asus X53s från 2009 (tror jag)
Den har börjat bli seg så jag funderar på om det kan vara värt att uppgradera till ssd och större minne (har 4gb ram nu)

Delar jag funderat på är:
Samsung 860evo 250gb SSD (ca 800kr)
Corsair 8GB (1x8GB) DDR3 1333MHz SO-DIMM (ca 530kr)
Nytt batteri (ca 550kr)

Totalt i nya delar skulle jag hamna på drygt 1900kr.

En ny laptop kostar inte så mycket men för ett bra pris får man bara en chromebook vad jag har sett om man ska ha en någorlunda stor skärm.

Datorn i dagsläget har
Intel i7 2630qm 2ghz
Nvidia geforce gt 520m
500gb hdd

Datorn används mest för surf/streaming och enstaka office program. Uppskattar ordentliga svar då jag egentligen inte vet vad jag pratar om

Mvh

Klart värd att visa lite kärlek tycker jag.
Men den är minst från 2011 då CPU'n lanserades då.
Men då den har 4GB minne och det troligen bara sitter en sticka i den (kolla upp med t.ex. CPU-z).
Så är det ju bättre att skaffa en till liknande sticka och på så vis få dual-channel minnes prestanda över hela minnesmängden.
Men störst skillnad ger ju såklart en SSD.

Själv skulle jag börjat med en SSD och en W10 installation.
4GB låter i underkant för W10 men fungerar faktiskt rätt bra så länge man inte spelar nya spel eller måste ha 50 tabs uppe i chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Klart värd att visa lite kärlek tycker jag.
Men den är minst från 2011 då CPU'n lanserades då.
Men då den har 4GB minne och det troligen bara sitter en sticka i den (kolla upp med t.ex. CPU-z).
Så är det ju bättre att skaffa en till liknande sticka och på så vis få dual-channel minnes prestanda över hela minnesmängden.
Men störst skillnad ger ju såklart en SSD.

Själv skulle jag börjat med en SSD och en W10 installation.
4GB låter i underkant för W10 men fungerar faktiskt rätt bra så länge man inte spelar nya spel eller måste ha 50 tabs uppe i chrome.

Vad menar du med sticka och CPU-z?
Har ingen aning om vilken storlek på minne jag kan ha i denna. Ju större dessto bättre. Hur ser man vilket som stöds?
8gb ram kanske är i underkant för win10?
Spelar inget på denna då den är mest för film och surf
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av spazzmo:

Vad menar du med sticka och CPU-z?
Har ingen aning om vilken storlek på minne jag kan ha i denna. Ju större dessto bättre. Hur ser man vilket som stöds?
8gb ram kanske är i underkant för win10?
Spelar inget på denna då den är mest för film och surf
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

En sticka = en modul med minne installerad. Du kan kolla detta enkelt genom kommandotolken genom att skriva:
wmic MEMORYCHIP get BankLabel, DeviceLocator, Capacity, Speed

För mig ser det ut såhär på min laptop till exempel:

C:\Windows\System32>wmic MEMORYCHIP get BankLabel, DeviceLocator, Capacity, Speed
BankLabel Capacity DeviceLocator Speed
ChannelA0 17179869184 Bottom-Slot 1(left) 2400
ChannelB0 17179869184 Bottom-Slot 2(right) 2400

Där kan jag se att jag har 2 st. 16GB-stickor på 2400Mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lozz:

En sticka = en modul med minne installerad. Du kan kolla detta enkelt genom kommandotolken genom att skriva:
wmic MEMORYCHIP get BankLabel, DeviceLocator, Capacity, Speed

För mig ser det ut såhär på min laptop till exempel:

C:\Windows\System32>wmic MEMORYCHIP get BankLabel, DeviceLocator, Capacity, Speed
BankLabel Capacity DeviceLocator Speed
ChannelA0 17179869184 Bottom-Slot 1(left) 2400
ChannelB0 17179869184 Bottom-Slot 2(right) 2400

Där kan jag se att jag har 2 st. 16GB-stickor på 2400Mhz.

Ok. Skriver jag in det där står det
Banklabel capacity devicelocator speed
Bank 0 4294967296 channel1A-dimm0 1333

Innebär det att jag bara kan ha 1 sticka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av spazzmo:

Ok. Skriver jag in det där står det
Banklabel capacity devicelocator speed
Bank 0 4294967296 channel1A-dimm0 1333

Innebär det att jag bara kan ha 1 sticka?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ha 2 stickor i denna, och max är 4Gb per sticka = max 8Gb enligt den spec jag hittar

Du behöver alltså skaffa en till sticka som är så nära spec som den du har, eller lite bättre..

Kör CPU-Z https://cpuid.com/softwares/cpu-z.html så får du fram det du behöver veta om det minne som sitter i modell + specar

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Du kan ha 2 stickor i denna, och max är 4Gb per sticka = max 8Gb enligt den spec jag hittar

Du behöver alltså skaffa en till sticka som är så nära spec som den du har, eller lite bättre..

Kör CPU-Z https://cpuid.com/softwares/cpu-z.html så får du fram det du behöver veta om det minne som sitter i modell + specar

Hmm ok. Ska kika när jag kommit hem.
Men räcker det inte med att byta ut det jag har till ett 8gb direkt? Om datorn är från 2011 så skulle det väl inte skada med ett nytt minne också? Tänkte att det kanske är svårt att hitta ett som jag redan har

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av spazzmo:

Ok. Skriver jag in det där står det
Banklabel capacity devicelocator speed
Bank 0 4294967296 channel1A-dimm0 1333

Innebär det att jag bara kan ha 1 sticka?

Skickades från m.sweclockers.com

Jepp, du har en sticka på 4GB och 1333Mhz i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spazzmo:

Hmm ok. Ska kika när jag kommit hem.
Men räcker det inte med att byta ut det jag har till ett 8gb direkt? Om datorn är från 2011 så skulle det väl inte skada med ett nytt minne också? Tänkte att det kanske är svårt att hitta ett som jag redan har

Skickades från m.sweclockers.com

Nja enligt spec är det max 4Gb per sticka, är vad jag hittade = nej funkar inte med en 8Gb sticka

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av spazzmo:

Hmm ok. Ska kika när jag kommit hem.
Men räcker det inte med att byta ut det jag har till ett 8gb direkt? Om datorn är från 2011 så skulle det väl inte skada med ett nytt minne också? Tänkte att det kanske är svårt att hitta ett som jag redan har

Skickades från m.sweclockers.com

Du skulle ju kanske kunna leta reda på ett 2x4GB DDR 1600 kit och se om det fungerar.
En 8GB sticka innebär halverad minnesprestanda, som du ju redan kör.
Inte för att dual channel ger en "wow" upplevelse, men det skadar ju inte heller.
Och 8GB räcker som sagt väldigt bra för surf och film.

Skulle faktiskt vilja reka t.ex. Tradera istället för nya och dyra minnen:
https://www.tradera.com/search?q=1600&categoryId=344498

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Du skulle ju kanske kunna leta reda på ett 2x4GB DDR 1600 kit och se om det fungerar.
En 8GB sticka innebär halverad minnesprestanda, som du ju redan kör.
Inte för att dual channel ger en "wow" upplevelse, men det skadar ju inte heller.
Och 8GB räcker som sagt väldigt bra för surf och film.

Skulle faktiskt vilja reka t.ex. Tradera istället för nya och dyra minnen:
https://www.tradera.com/search?q=1600&categoryId=344498

Ok. Tradera har faktiskt aldrig slagit mig en tanke. Tack ska genast kolla upp det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Du skulle ju kanske kunna leta reda på ett 2x4GB DDR 1600 kit och se om det fungerar.
En 8GB sticka innebär halverad minnesprestanda, som du ju redan kör.
Inte för att dual channel ger en "wow" upplevelse, men det skadar ju inte heller.
Och 8GB räcker som sagt väldigt bra för surf och film.

Skulle faktiskt vilja reka t.ex. Tradera istället för nya och dyra minnen:
https://www.tradera.com/search?q=1600&categoryId=344498

Ok. Tradera har faktiskt aldrig slagit mig en tanke. Tack ska genast kolla upp det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

Då är ssd och nya minnen installerade samt win 10. Men det verkar som att inte asus har alla drivrutiner som krävs. De har för win 8.1.

Ska jag välja det alternativet eller finns det något annat sätt att hitta drivrutinerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan använda drivrutinerna för Windows 8.1. Det ska till och med fungera med Vista-drivrutiner.

Men på alla mina äldre datorer som fått Win10 har Windows update dragit ner kompatibla drivrutiner som verkar fungera utan problem. Jag bemödade mig aldrig att leta nyare drivrutiner, med undantag för grafikkortet.

Permalänk

Är det okej att jag lånar denna tråd lite?
Nu är det gjort iaf...
Hur säkert är det att blanda Ram minnen?

Skrivet av ggustavsson:

Du kan ha 2 stickor i denna, och max är 4Gb per sticka = max 8Gb enligt den spec jag hittar

Du behöver alltså skaffa en till sticka som är så nära spec som den du har, eller lite bättre..

Kör CPU-Z https://cpuid.com/softwares/cpu-z.html så får du fram det du behöver veta om det minne som sitter i modell + specar

Jag har tagit på mig att uppgradera en rejält dålig bärbar dator, ett litet problem bara och du verkar kunnig, eller någon annan:
HP Pavilion Notebook - 15-ab194no med en pdf manual som inte säger mycket.
https://www.userbenchmark.com/UserRun/20011269

Med en processor som... ja den fungerar, och den går det inte att göra mycket åt.
https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+A6-6310+APU&id=2...

SSD blir en Intel SSD 545s Serie 256GB för att byta ut HD och den tror jag det ska gå bra med.

Problemet är 4GB installerat ram, ca 500mb används till grafikdelen så då blir det inte mycket kvar.

Enligt Userbenchmark är det ett Samsung M471B5173DB0-YK0 1x4GB minne @ 1600 MHz på 1.35V
Som går att få tag i på amazon för ca 34 dollar med frakt https://www.amazon.com/gp/product/B00CV5GWHC

Eller att hitta en Spare part 691740-005 och hoppas på dual ram? det är ju mer besvär än det är värt.

En annan på jobbet hade ett minne över typ gratis, men det är 1333MHz minne och 1.5V och när man kollar in det minnet på amazon så är det ett av 2 minnen när man tittar på själva numret, alltså det står CMSO8GX3M2A1333C9 på klisterlappen som är där fysiskt, fastän det bara en minnes sticka. Stoppade in detta och datorn lever iaf, visar nu 8gb ram, men vågar man installera windows?

HP PC Hardware Diagnostics UEFI, något bios verktyg sade iaf:
Memory Quick Check: Passed men det säger väl inte så mycket i längden.
--->
Frågan är hur skadligt det är att köra med olika minnen som har olika Volt, blir det högre spänning på båda minnena då? Jag antar att dual ram är att utesluta och att minnena kommer hamna på 1333MHz, men det är väl bättre med 8GB än en sticka på 4GB om det är stabilt och fungerar?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Är det okej att jag lånar denna tråd lite?
Nu är det gjort iaf...
Hur säkert är det att blanda Ram minnen?
Jag har tagit på mig att uppgradera en rejält dålig bärbar dator, ett litet problem bara och du verkar kunnig, eller någon annan:
HP Pavilion Notebook - 15-ab194no med en pdf manual som inte säger mycket.
https://www.userbenchmark.com/UserRun/20011269

Med en processor som... ja den fungerar, och den går det inte att göra mycket åt.
https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+A6-6310+APU&id=2...

SSD blir en Intel SSD 545s Serie 256GB för att byta ut HD och den tror jag det ska gå bra med.

Problemet är 4GB installerat ram, ca 500mb används till grafikdelen så då blir det inte mycket kvar.

Enligt Userbenchmark är det ett Samsung M471B5173DB0-YK0 1x4GB minne @ 1600 MHz på 1.35V
Som går att få tag i på amazon för ca 34 dollar med frakt https://www.amazon.com/gp/product/B00CV5GWHC

Eller att hitta en Spare part 691740-005 och hoppas på dual ram? det är ju mer besvär än det är värt.

En annan på jobbet hade ett minne över typ gratis, men det är 1333MHz minne och 1.5V och när man kollar in det minnet på amazon så är det ett av 2 minnen när man tittar på själva numret, alltså det står CMSO8GX3M2A1333C9 på klisterlappen som är där fysiskt, fastän det bara en minnes sticka. Stoppade in detta och datorn lever iaf, visar nu 8gb ram, men vågar man installera windows?

HP PC Hardware Diagnostics UEFI, något bios verktyg sade iaf:
Memory Quick Check: Passed men det säger väl inte så mycket i längden.
--->
Frågan är hur skadligt det är att köra med olika minnen som har olika Volt, blir det högre spänning på båda minnena då? Jag antar att dual ram är att utesluta och att minnena kommer hamna på 1333MHz, men det är väl bättre med 8GB än en sticka på 4GB om det är stabilt och fungerar?

Börja med att kolla CPU-Z och Memory fliken, där ser du hur mkt ram det är och hur snabba dom är, sedan kan du kolla på SPD fliken, där bör du kunna kolla hur många minnen som är installerade och exakt vad för minnen det är. Du kan blanda minnen om dom iaf är lika stora så att du kan ha dualchannel Minnena kommer att gå i samma hastighet och få samma volt. Enklaste vore kanske att få tag på 2x4GB minnen som har samma specc för att vara säker. Är detta något som är viktigt så kan jag kolla i lådorna om jag inte har detta kan tycka att jag borde ha det.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lozz:

En sticka = en modul med minne installerad. Du kan kolla detta enkelt genom kommandotolken genom att skriva:
wmic MEMORYCHIP get BankLabel, DeviceLocator, Capacity, Speed

För mig ser det ut såhär på min laptop till exempel:

C:\Windows\System32>wmic MEMORYCHIP get BankLabel, DeviceLocator, Capacity, Speed
BankLabel Capacity DeviceLocator Speed
ChannelA0 17179869184 Bottom-Slot 1(left) 2400
ChannelB0 17179869184 Bottom-Slot 2(right) 2400

Där kan jag se att jag har 2 st. 16GB-stickor på 2400Mhz.

Väldigt intressant! Jag fick detta på min pc från 2011. Kan jag utöka minnet? Är det bara att dra ut stickor och sätta in nya?

BANK 0 2147483648 Bottom-Slot 1(top) 1333
BANK 2 4294967296 Bottom-Slot 2(under) 1333

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Väldigt intressant! Jag fick detta på min pc från 2011. Kan jag utöka minnet? Är det bara att dra ut stickor och sätta in nya?

BANK 0 2147483648 Bottom-Slot 1(top) 1333
BANK 2 4294967296 Bottom-Slot 2(under) 1333

Utan att veta modell så: Troligen.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Börja med att kolla CPU-Z och Memory fliken, där ser du hur mkt ram det är och hur snabba dom är, sedan kan du kolla på SPD fliken, där bör du kunna kolla hur många minnen som är installerade och exakt vad för minnen det är. Du kan blanda minnen om dom iaf är lika stora så att du kan ha dualchannel Minnena kommer att gå i samma hastighet och få samma volt. Enklaste vore kanske att få tag på 2x4GB minnen som har samma specc för att vara säker. Är detta något som är viktigt så kan jag kolla i lådorna om jag inte har detta kan tycka att jag borde ha det.

Tack för visat intresse Men den har varit klar i över en månad nu, och fungerar utmärkt(spelar även WOT på den då nätagget till hans stationära gick sönder).
Jag fick tipset om att kolla på Tradera och där blev det nya samsung minnen, och det som är så bra med Userbenchmark är att man får ju reda på vad man har, eller hade: Samsung M471B5173DB0-YK0 1x4GB

Sen hittade jag även en bra video Disassemble any HP Pavilion 15 series laptop

De nya minnena: Samsung M471B5173QH0-YK0 2x4GB
https://www.userbenchmark.com/UserRun/20900994
plus en Intel 545s Series 256GB som systemdisk.

Det där med dual channel, det verkade inte fungera så bra på denna laptop, och vad som står i manualen:
Two SODIMM slots - NON customer accessible / upgradeable
DDR3L-1600 Single Channel Support (Carrizo-L)
DDR3L-1600 Dual Channel Support (Carrizo)

Bioset var ju ingen höjdare heller att jobba med så jag antar att antingen får man dual ram eller inte, och här inte...

Men ägaren av laptopen är helnöjd och det är som en helt ny dator fastän userbenchmark säger att det är samma skit.

Så, till huvudfrågan som inte svarades på.
Vilket jag antar att man nöter ut 1.35v minnet snabbare men att det kanske fungerar om moderkortet stödjer det.
2 minnesstickor, en 1.5v och 1333 MHz och en 1.35v och 1600 MHz.
Använder man båda dessa blir det 1.5 volt på båda och 1333 MHz antar jag?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Laptops kan vara känsligare, men standardmässigt så ska DDR3L (1.35v) klara att köras i 1.5v. Däremot är minnen som specifierats att köras i 1.5v inte godkända att köras i 1.35, kan visserligen ställas in om BIOS tillåter det, men ökar risken för instabilitet.