Permalänk
Medlem

Hörni alla "det måste vara si å så" glöm för guds skull inte bort att det är säkerhetsavstånd...

Till TS ja du kan köra de på 1 fas om ungen e god för de alt bara köra el på 1 slinga.
Lycka till med hobbyn

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Första inlägget

Läste första inlägget och väljer att svara på det. Det här är skitenkelt. Kontakta en elinstallatör eller flera och begär in offert på att sätta upp ett trefasuttag i garaget. Ett sådant uttag kan du ju även använda till andra maskiner än ugnen också. Ingen kan rekommendera att du gör något själv i första hand på grund av försäkringsfrågan. Försäkringsbolag har väl aldrig varit speciellt pigga på att betala ut pengar. Om en en brand går att härleda till en felaktig installation behöver dom inte betala ut några pengar. Jag förmodar att du har villa då du pratar om garage. Det är din elanläggning och ditt ansvar att den är i gott skick. Om man är osäker får man väl köpa en besiktning av elanläggningen. Det kommer att bli allt vanligare med elbesiktning vid köp och försäljning av fastigheter.

Visa signatur

"Curiosity killed a cat! Ask me no questions and I'll tell you no lies."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Blir alldeles fundersam på folks kommentarer haha... antar att dem flesta är från stor stan....

Det är ju ingen konst att dra egen ström... låter på vissa som världen kommer gå under om han gör det själv.

Alla kommentarer liknande din gör *mig* fundersam.

TS skulle väl inte fråga ifall det var så lätt..... och med tanke på det kanske man inte ska ge någon "hjälp".
Går något fel så kan det som sagt sluta med att försäkringarna inte gäller eller rent av åtal.

Och detta gäller även fast man *kan* göra rätt, men de facto inte får!

Du kan ha jobbat som installatör hela ditt liv utan att göra ett ett fel, och någon annan har skrivit under det arbete du utfört eftersom du saknat rätt behörighet. Men gör du en nyinstallation hemma som blir fel utan att någon annan skrivit under installationen så åker du dit, spelar ingen roll att du haft 50 år felfritt yrkesliv.

Förhoppningsvis går inte *min* värld under ifall TS gör fel men kanske hans! Så det *är* stor konst att dra egen ström.

/mats

Visa signatur

XP-M 2400+ | Abit AN7 | 2x256 MB Twinmos CH-5 | Powercolor R9600XT 128MB | 160+200 GB HD | NEC 2510-A | Antec Sonata

Permalänk
Medlem
Skrivet av saita:

Du kan ha jobbat som installatör hela ditt liv utan att göra ett ett fel, och någon annan har skrivit under det arbete du utfört eftersom du saknat rätt behörighet. Men gör du en nyinstallation hemma som blir fel utan att någon annan skrivit under installationen så åker du dit, spelar ingen roll att du haft 50 år felfritt yrkesliv.

Det låter lite mysko men så är det.

Permalänk
Medlem

Jätteenkelt för alla er som skriker om att "bara" anlita en elektriker.
Självklart så anlitar ni it-proffs när ni byter router eller ska confa upp en ny iphone...ehhh. inte?

Senast jag var i kontakt med en elektriker, från en behörig firma i Stockholm, så fakturerade hen för 3 timmar när hen var där i 2 timmar 20 min (påbörjad timme tydligen), hen vägrade använda ROT-avdrag då det skulle generera 2 timmar i "administrativ tid". Det tillkom även typ 700:- i "servicebilavgift".
Utöver det så var priserna på material 60% påslag mot att köpa samma grejor på elbutik.se, och sist men inte minst så är det ett eluttag som _INTE FUNGERAR_.

Vi har ringt, sms:at och mailat denna firma i 3 veckor utan att ha fått något svar.
Såfort jag bara orkat "ladda batterierna" (pun intended), så ska jag se hur man gör för att anmäla ett företag till <vad fan dom nu heter som delar ut elbehörighet>
Som tur är känner jag en bunt jurister, så ska göra allt i min makt för att göra det så jobbigt som möjligt. Dom där pajasarna borde bli av med sin behörighet för all framtid.

El har jag själv enorm respekt för... men... hantverkare... ptja.
Så, jag har full förståelse för folk som inte vill anlita hantverkare, 95% är tyvärr rena jävla skojare.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av BasseBaba:

Jätteenkelt för alla er som skriker om att "bara" anlita en elektriker.
Självklart så anlitar ni it-proffs när ni byter router eller ska confa upp en ny iphone...ehhh. inte?

Senast jag var i kontakt med en elektriker, från en behörig firma i Stockholm, så fakturerade hen för 3 timmar när hen var där i 2 timmar 20 min (påbörjad timme tydligen), hen vägrade använda ROT-avdrag då det skulle generera 2 timmar i "administrativ tid". Det tillkom även typ 700:- i "servicebilavgift".
Utöver det så var priserna på material 60% påslag mot att köpa samma grejor på elbutik.se, och sist men inte minst så är det ett eluttag som _INTE FUNGERAR_.

Vi har ringt, sms:at och mailat denna firma i 3 veckor utan att ha fått något svar.
Såfort jag bara orkat "ladda batterierna" (pun intended), så ska jag se hur man gör för att anmäla ett företag till <vad fan dom nu heter som delar ut elbehörighet>
Som tur är känner jag en bunt jurister, så ska göra allt i min makt för att göra det så jobbigt som möjligt. Dom där pajasarna borde bli av med sin behörighet för all framtid.

El har jag själv enorm respekt för... men... hantverkare... ptja.
Så, jag har full förståelse för folk som inte vill anlita hantverkare, 95% är tyvärr rena jävla skojare.

Fullt lagligt att installera och konfigurera en router. Att dra 3-fas är lite mer allvarligt.

Kanon att du jämför och tror att det är så simpelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Fullt lagligt att installera och konfigurera en router. Att dra 3-fas är lite mer allvarligt.

Kanon att du jämför och tror att det är så simpelt.

Jämför inte simpelheten, jämför kostnaden...
Tänk om folk skulle behöva börja betala för att få hjälp med allt som inte är lag på att man inte får göra själv?
Och jo, skulle säga att det är betydligt simplare att t ex bygla om en spis, eller byta en strömbrytare till en dimmer, än att confa en carrier-grade cisco/juniper/etc...

Många delar, oftast det folk behöver hjälp med, är inte raketforskning. Nolla/jord/fas... Fan.. Skulle hoppa från ett tak om jag var nån form av mängdektriker, den största faran, och antagligen skälet till att till och med behöriga yrkesmän gör fel, är ju att det är så urbota tråkigt och vardag att åka runt och klammra kulo och sätta uttag
Jag har dragit ungefär 1/3 av elen hemma själv, drygt 50% i sommarstugan, sen tagit dit behörig elektriker som gjort den sista fine-tunen och godkänt det hela.
Till och med en 5:e klassare borde klara en trappkoppling efter en stund.

Och som alltid, kul att du bara citerar det som passar dig. Nån kommentar på _resten_ av mitt inlägg?
Jag gjorde som man skulle, anlitade en behörig firma, och fick resultatet att det ändå inte blev korrekt gjort. Plus en faktura.

Så om du kunnat, och orka läsa hela mitt inlägg, hade du sett att jag inte har något problem med lagen. Eller el för den delen heller.
Bara folket som påstår sig kunna följa lagen, och göra elinstallationer
Misstänker att du är en av dom, eftersom man råka trampa liten på tårna

Pengar är, för dom flesta, en ändlig resurs. Och hantverkare är dyra. Självfallet kommer folk försöka spara in pengar och göra saker själva.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av BasseBaba:

Jämför inte simpelheten, jämför kostnaden...
Tänk om folk skulle behöva börja betala för att få hjälp med allt som inte är lag på att man inte får göra själv?
Och jo, skulle säga att det är betydligt simplare att t ex bygla om en spis, eller byta en strömbrytare till en dimmer, än att confa en carrier-grade cisco/juniper/etc...

Många delar, oftast det folk behöver hjälp med, är inte raketforskning. Nolla/jord/fas... Fan.. Skulle hoppa från ett tak om jag var nån form av mängdektriker, den största faran, och antagligen skälet till att till och med behöriga yrkesmän gör fel, är ju att det är så urbota tråkigt och vardag att åka runt och klammra kulo och sätta uttag
Jag har dragit ungefär 1/3 av elen hemma själv, drygt 50% i sommarstugan, sen tagit dit behörig elektriker som gjort den sista fine-tunen och godkänt det hela.
Till och med en 5:e klassare borde klara en trappkoppling efter en stund.

Och som alltid, kul att du bara citerar det som passar dig. Nån kommentar på _resten_ av mitt inlägg?
Jag gjorde som man skulle, anlitade en behörig firma, och fick resultatet att det ändå inte blev korrekt gjort. Plus en faktura.

Så om du kunnat, och orka läsa hela mitt inlägg, hade du sett att jag inte har något problem med lagen. Eller el för den delen heller.
Bara folket som påstår sig kunna följa lagen, och göra elinstallationer
Misstänker att du är en av dom, eftersom man råka trampa liten på tårna

Pengar är, för dom flesta, en ändlig resurs. Och hantverkare är dyra. Självfallet kommer folk försöka spara in pengar och göra saker själva.

Visst är det ändå simpelt, att kunna dra allt själv och konfa en iPhone..

Att konfiguera en iPhone innebär inte en dödsfara eller brandrisk. Att koppla in en router i ett eluttag är helt OK att göra själv. Att dra 3-fas är inte det.

Om ni har problem med en firma så var det inget bra val helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Visst är det ändå simpelt, att kunna dra allt själv och konfa en iPhone..

Att konfiguera en iPhone innebär inte en dödsfara eller brandrisk. Att koppla in en router i ett eluttag är helt OK att göra själv. Att dra 3-fas är inte det.

Om ni har problem med en firma så var det inget bra val helt enkelt.

Att dra 3-fas innebär inte dödsfara eller brandrisk per automatik. Det finns tusen olika sätt att göra fel som innebär dödsfara eller brandrisk.

Men nu handlade ursprungsfrågan inte om att dra 3-fas till garaget utan att använda 1-fas till ugnen. Detta innebär, i de fall det är möjligt, en procedur som är laglig att göra själv om det hade gällt en grenkontakt. Att ens tillåta detta innebär livsfara. Inte för att det är svårt. Utan för att man ska veta vad man gör. Det finns dom som tillhör släktet som kan "plus och minus och så jord". Lagen hindrar i varje fall dessa att montera egna elcentraler. Men knäckfrågan när det kommer till säkerhet är huruvida man besitter kunskapen, inte behörigheten. Detta går inte att komma ifrån.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Visst är det ändå simpelt, att kunna dra allt själv och konfa en iPhone..

Att konfiguera en iPhone innebär inte en dödsfara eller brandrisk. Att koppla in en router i ett eluttag är helt OK att göra själv. Att dra 3-fas är inte det.

Om ni har problem med en firma så var det inget bra val helt enkelt.

Men du tar ju ett sånt extremexempel, hur ofta drar man 3-fas?
Och alla som konfade sina iPhones och hemmarouters själva gör ju ofta sjuuukt mkt fel.
Men som du säger så funkar det och är lagligt, men typ 95% skulle kunna få bättre setups om dom tog hjälp, men det har dom ju inte råd med.
Hur ska man då helt plötsligt ha råd att anlita hantverkare?

Och återigen, det kostar. Det är där skon klämmer.
Och ja, dålig firma. Men därför man blir lack och avskräckt. I mitt fall var det ju varken lagen, eller pengarna som var problemet.

Problemet är att branschen/elektrikerna står å grinar över alla som "inte följer lagen", men sen är deras egna kvalite och kvalitetskontroll skit.
Klart som fan man blir sur då.

Och som sagt, detta är ingen engångsgrej... Inte en enda av hantverkarna jag någonsin anlitat har varit nått att hänga i granen, och i stort sett alla mina vänner/familj/bekanta har ju samma problem.
Min egna teori är helt enskilt att ambitiöst top notch folk gör annat i livet än att hantverka

Vi la alltså ut närmre 4000:- för att få det schysst gjort, ändå så är det fortfarande inte löst.
4000 spänn för att fixa lite enklare grejor, det är ju för en medelsvensson säkert uppemot en veckas arbete skattat å klart.

Jag hade utan problem kopplat det dessa skojare inte ens lyckades med, utan problem själv. I min mening är det som sagt lättare att bara koppla vanliga uttag än att fatta hur man confar en router.
Men jag tog in hjälp för att få det på papper. Men jag har lärt mig min läxa, nästa gång ska jag stå som en jävligt jobbig kund som en hök över deras axel och dubbelkolla allt dom gör, samt inte släppa dom från lägenheten innan jag testat av allting.

Edit:
Titta in i Facebookgruppen "elfel", så ska du gå se hur sjukt mkt fel elektrikerna där upptäcker, fel där andra behöriga elektriker varit! Man blir mörkrädd.
Sen är det även mkt fel hos hemmapulare, men det mest intressanta är som sagt felen dom hittar där det varit ansra elektriker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Men du tar ju ett sånt extremexempel, hur ofta drar man 3-fas?
Och alla som konfade sina iPhones och hemmarouters själva gör ju ofta sjuuukt mkt fel.
Men som du säger så funkar det och är lagligt, men typ 95% skulle kunna få bättre setups om dom tog hjälp, men det har dom ju inte råd med.
Hur ska man då helt plötsligt ha råd att anlita hantverkare?

Och återigen, det kostar. Det är där skon klämmer.
Och ja, dålig firma. Men därför man blir lack och avskräckt. I mitt fall var det ju varken lagen, eller pengarna som var problemet.

Problemet är att branschen/elektrikerna står å grinar över alla som "inte följer lagen", men sen är deras egna kvalite och kvalitetskontroll skit.
Klart som fan man blir sur då.

Och som sagt, detta är ingen engångsgrej... Inte en enda av hantverkarna jag någonsin anlitat har varit nått att hänga i granen, och i stort sett alla mina vänner/familj/bekanta har ju samma problem.
Min egna teori är helt enskilt att ambitiöst top notch folk gör annat i livet än att hantverka

Vi la alltså ut närmre 4000:- för att få det schysst gjort, ändå så är det fortfarande inte löst.
4000 spänn för att fixa lite enklare grejor, det är ju för en medelsvensson säkert uppemot en veckas arbete skattat å klart.

Jag hade utan problem kopplat det dessa skojare inte ens lyckades med, utan problem själv. I min mening är det som sagt lättare att bara koppla vanliga uttag än att fatta hur man confar en router.
Men jag tog in hjälp för att få det på papper. Men jag har lärt mig min läxa, nästa gång ska jag stå som en jävligt jobbig kund som en hök över deras axel och dubbelkolla allt dom gör, samt inte släppa dom från lägenheten innan jag testat av allting.

Edit:
Titta in i Facebookgruppen "elfel", så ska du gå se hur sjukt mkt fel elektrikerna där upptäcker, fel där andra behöriga elektriker varit! Man blir mörkrädd.
Sen är det även mkt fel hos hemmapulare, men det mest intressanta är som sagt felen dom hittar där det varit ansra elektriker!

Nästa gång du behöver hjälp så låt någon annan ta fram hantverkare åt dig. Jag tror inte en minut att det är sådana problem med hantverkare som du skriver. Det verkar mer som de duktiga inte tar jobb hos dig.

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på hur andra har löst detta.
Bor i lägenhet och vill byta ut min spis mot en inbyggnadsugn och induktionshäll.

Nuvarande spis drivs av 3-fas men ingen nolla. Faserna är säkrade för 10A.
Så det finns två lösningar:
1. Dra dit en nolla, så man kan koppla hällen till 2-fas och ugnen till 1-fas med en nolla. Är osäker då det ser tight ut om man får plats med en extra kabel i rören från terminalen.

2. Dela på matningen från faserna till både ugn och spis. Nackdelen här är väl att det blir stor belastning och säkringarna räcker inte till. Fördelen är väl att man slipper dra fram en nolla. Dock är jag osäker på om nuvarande hällar kräver en nolla till sina faser, eller om det går att köra 2-fas utan nolla på dom...

Självklart kommer en elektriker utföra arbetet!

Men jag undrar hur ni har gjort, så jag kan bestämma mig vilka ugnar och hällar jag kan införskaffa, och hur omfattande el-arbetet kommer att bli.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]