Permalänk
Medlem

Bygga egen kylare?

Jag funderar på att bygga kylare för GPU och CPU. Jag tänkte göra stora block med luftflänsar och undrar lite om man måste ha "cooling pipes" eller "vapor chamber" för att det ska fungera? Eller räcker det med ett stort koppar/aluminium-block med kylflänsar?

Anledningen till att bygga detta är enbart för skoj skull och jag ska inte överklocka eller liknande. Specifikt har jag i5 6600K och GTX 980 att använda till detta. En liten tanke är att på sikt få till passiv kylning där dator-chassiets sidor är kylare(det finns datorer med detta redan).

Vad jag förstår efter lite googling är att "cooling pipes" och "vapor chamber" inte kyler någonting utan enbart flyttar värmen till ett ställe där det är enklare att kyla. Dvs det sprider snabbt ut värmen från chipet till ett större område. Men är det i princip så att det måste vara något av det för att kunna kyla nämnda komponenter? Går det annars att "under"klocka eller välja CPU och GPU som har mindre värmeutveckling?

Om man nu måste ha "cooling pipes" eller "vapor chamber", vad heter det på svenska och vart får man tag på det?

Permalänk

Heat pipes är inget måste, typ innan 2008 eller åt hållet var det väldigt sällan du hittade kylare med heatpipes innan dess om du skulle överklocka hängde du bara på typ en stor kopparfena i princip med en fläkt på om du inte körde med vatten.

själv körde jag på

hur stor skillnad denna skulle vara mot en modern kylare med samma vikt ca 500g har jag för mig med heatpipes vet jag dock inte men troligen skulle den modernare tekniken vinna men visst man vet ju aldrig "heatpipes" kanske bara är ett säljargument bara att ingen testat samma kylare med och utan heatpipes.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ja, bland kits för passiv ("fanless") kylning kan du hitta separata heatpipes och block för att koppla dem till CPU och GPU och kylflänsar. Streacom är ett känt märke.

För tio år sedan skaffade jag mig en EeeBox (med långsam Atom-processor) som jag hade tänkt konvertera till fläktlös genom att ersätta datorns ena sida med en stor fläns av koppar. Men datorn var tillräckligt tyst i grundutförande så det behövdes inte. Det skulle troligen ha funkat med bara ett kopparblock mellan kylfläns och CPU/GPU därför att datorn var så pass tunn.
På dagens vanliga moderkort i standardformat är CPU:n omgiven av höga komponenter, och då behöver man heatpipes för att flytta värmen upp till där fläkten är eller ha fläkten monterad så att den blåser ner på CPU:n.
Det finns dock mITX-kort i lågprofil.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd

@Glattnos:
Amd original kylare har inga heat pipes så det fungerar utan:
Passivt kylda datorer är inget nytt och fullt mjöligt bygga även med rätt kraftiga saker.
Man får tänka till lite mer hur det ska fungera bara...

Permalänk
Medlem

Tackar för svar

Jag kanske skulle börja med att göra ett test med GPU:n(eftersom den är enklast). Göra en stor platta med flänsar och sen belasta lite och se vad som händer.
Denna är lite häftig: https://www.anandtech.com/show/14264/compulab-launches-airtop...
Jag funderar på nåt liknande att man har vertikala kanaler på utsidan, det blir förmodligen för dålig kylning(när man bygger själv) för att köra maxade spel men kanske funkar bra på lägre settings och för lite alldaglig datoranvändning

Permalänk
Avstängd

För 10 talet år sedan var ju grafik kort med passiv kylning rätt vanliga. Många av lever nu ett andra liv på tradera. Personligen tycker jag tanken men passiv kylning är oändligt mycket mer intressant än vatten kylning. En dator helt utan rörliga delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

@Glattnos:
Amd original kylare har inga heat pipes så det fungerar utan...

Hade
Från Wraith Spire och uppåt så har de antingen ångkammare eller heat-pipes

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Hade
Från Wraith Spire och uppåt så har de antingen ångkammare eller heat-pipes

Wraith 1xxx och 2xxx serie hade ångkammare? Med inte på nya 3xxx serien ?:) Har för mig att de skalade av den kylare för att spara en slant?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Glattnos:

Tackar för svar

Jag kanske skulle börja med att göra ett test med GPU:n(eftersom den är enklast). Göra en stor platta med flänsar och sen belasta lite och se vad som händer.

Skulle nog påstå att CPU är både mindre komplext och säkrare att börja med än GPU. Ganska trygg thermal throttle, värmespridare av metall övre kislet samt inte en massa minnen och VRM omkring som också behöver kylning.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Wraith 1xxx och 2xxx serie hade ångkammare? Med inte på nya 3xxx serien ?:) Har för mig att de skalade av den kylare för att spara en slant?

Att de plockat bort det på 3000-serien har jag inte hört
Wraith prism har definitivt fortfarande heat-pipes i alla fall
EDIT: ser faktiskt ut som om de gjort det, väldigt fult måste jag säga, Wraith Spire var en riktigt bra stock-kylare

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweisdapro:

Hade
Från Wraith Spire och uppåt så har de antingen ångkammare eller heat-pipes

För all del finns det med...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Glattnos:

Tackar för svar

Jag kanske skulle börja med att göra ett test med GPU:n(eftersom den är enklast). Göra en stor platta med flänsar och sen belasta lite och se vad som händer.

Det finns ju passiva kylare till grafikkort att utgå från, inte till nya modeller men ofta är det fästen som skilje "bara"
https://www.inet.se/produkt/5320496/raijintek-morpheus-ii-hea...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Skulle nog påstå att CPU är både mindre komplext och säkrare att börja med än GPU. Ganska trygg thermal throttle, värmespridare av metall övre kislet samt inte en massa minnen och VRM omkring som också behöver kylning.

Jag tänkte "enklast" som i enklast konstruktion då det mest blir en stor platta jämfört med CPU:n där man i princip måste bygga upp det en bit för att komma fritt ifrån kringliggande komponenter. Men det kan va som du säger att CPU kanske är lite säkrare att testa med

Permalänk
Avstängd

Vad använder du för låda? Passiv lådor blir ju rätt annorlunda mot en låda för fläktkylning.

Permalänk
Medlem

Moderna cpu och gpu stänger av sig om det är för varmt. Dom reagerar så snabbt att ingen skada sker ens utan kylning vid uppstart.
När läste ni sist att en gpu eller cpu blev skadad av värme?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Moderna cpu och gpu stänger av sig om det är för varmt. Dom reagerar så snabbt att ingen skada sker ens utan kylning vid uppstart.
När läste ni sist att en gpu eller cpu blev skadad av värme?

Har någon påstått något annat?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Har någon påstått något annat?

Nä? Vad har det med något att göra?

Poängen är att det går att prova sig fram utan att vara rädd för att det ska gå sönder.
En dåligt byggd kylare ger två saker.

1. Datorn startar inte eller det blir ingen bild.

2. Det går varmt och trottlar i OS.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Vad använder du för låda? Passiv lådor blir ju rätt annorlunda mot en låda för fläktkylning.

Jag tänkte på sikt bygga hela lådan och då utgå ifrån två(en till GPU och en till CPU) stora kylplattor som får agera sidor och som skruvas ihop med frontpanel, baksida, lock och botten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glattnos:

Tackar för svar

Jag kanske skulle börja med att göra ett test med GPU:n(eftersom den är enklast). Göra en stor platta med flänsar och sen belasta lite och se vad som händer.
Denna är lite häftig: https://www.anandtech.com/show/14264/compulab-launches-airtop...
Jag funderar på nåt liknande att man har vertikala kanaler på utsidan, det blir förmodligen för dålig kylning(när man bygger själv) för att köra maxade spel men kanske funkar bra på lägre settings och för lite alldaglig datoranvändning

Finns rätt många intressanta projekt på yt, tex den här gubben:

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

För 10 talet år sedan var ju grafik kort med passiv kylning rätt vanliga. Många av lever nu ett andra liv på tradera. Personligen tycker jag tanken men passiv kylning är oändligt mycket mer intressant än vatten kylning. En dator helt utan rörliga delar.

Japp riktigt intressant det med passiv dator.

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glattnos:

Jag tänkte på sikt bygga hela lådan och då utgå ifrån två(en till GPU och en till CPU) stora kylplattor som får agera sidor och som skruvas ihop med frontpanel, baksida, lock och botten

Då är du den 3:e som jag vet som har kommit fram till samma lösning. Den andra jag har stött på är denna personen: https://www.youtube.com/channel/UC22NrcB-vHb0G4A_Z5UtBeA
Det har ju blivit så mycket lättare idag nu när det finns vettiga Riser-kablar att få tag på rätt enkelt. Den svåraste delen är att lösa nätaggregatet på ett vettigt sätt.

Mitt intresse för att kyla en dator helt passivt är startade faktiskt här på Sweclockers med: https://web.archive.org/web/20060202233035/http://galleri.swe... (tyvärr finns inte galleriet kvar här på Sweclockers kanske något att ta upp på grund av 20 års jubileet)
Sen finns det ju alltid Metku-mods version från samma era, samt Zalmans kreationer.

Permalänk
Avstängd

@Glattnos:
Fast det bästa är en smal torn låda.. tänk elradiator. Där värmen får luften att cirkulera genom lådan som därmed inte behöver yttre kylflänsar. Du skapar alltså luftcirkulationen genom att he en hög (men smal) låda med värmen i botten vilket gör att luften på grund av densitet skillnader mellan varm och kall luft cirkulerar. Som en elradiator.

Permalänk
Medlem

@FalsktIotakt: Ja det är nog det effektivaste, dock är en av anledningarna till att jag vill ha passiv kylning för att den ska tåla att vara i verkstan där det är rökigt och dammigt, dvs att luften inte cirkulerar igenom datorlådan utan snarare utanpå. Typ som denna: https://www.anandtech.com/show/14264/compulab-launches-airtop...

Permalänk

Conrad.se har lite olika grejer till att bygga egna kylare, tex heatpipes och tillhörande block. Det finns även flänsar som fästs på rören. Dock är allt det här ganska dyrt... Men med lite tålamod och planering går det säkert att bygga ihop något som fungerar!