Stutter-lagg i Windows | Ryzen 3700X/2080Ti

Permalänk
Medlem

Stutter-lagg i Windows | Ryzen 3700X/2080Ti

Hej,

Får i princip konstanta stutter-lagg på min helt nya maskin, vilket visas genom att musen "fastnar" och "hackar" fram över skärmen. Detta förekommer var som helst - om det så är i windows med endast Chrome och/eller discord + bakgrundsprogram igång, eller i ett spel. Egentligen är det en felaktig beskrivning då det snarare känns som att W10 "pausar" och därmed får ovan beskrivning som konsekvens.

Effekten blir i princip att datorn blir obrukbar, då jag inte ens kan navigera mig fram på sajter och min högst ogrundade känsla är att händer så fort det blir någon som helst load på CPUn.

--------------------------------------------------------------------

Specifikationer:
- ASUS ROG STRIX X470-I
- Ryzen 7 3700X
- Corsair LPX 32GB 3200Mhz CL16
- EVGA 2080 Ti XC
- Corsair SF600v2 (80+ Platinum)
- Samsung 970 Evo NVMe 1TB
- Intel 660p NVMe 1TB
- Windows 10 Pro (Aktiverad licens)

--------------------------------------------------------------------

Problemen har förekommit under en veckas tid och uppkom egentligen "från ingenstans" i samband med grafikbugg gällande muspekaren som löstes efter uppdatering till NVIDIA drivers 431.68 hotfix - min tro var att stutter-laggen endast berodde på att det uppfattades så i och med att muspekaren ibland försvann m.m.

Har försökt lösa problematiken genom att (mjukvarumässigt):
- Uppdatera BIOS (2606, 1.0.0.3AB)
- Uppdatera Chipset-drivers (1.07.29.0115)
- Uppdatera Intel Ethernet Adapter Drivers (12.18.9.1/2019-06-13)
- Uppdatera Windows 10 (1903, build 18362.295)
- Uppdatera NVIDIA Drivers (436.02/2019-08-20)

Ska också tilläggas att jag formaterat/ominstallerat Windows 10 vid två separata tillfällen (en gång för en vecka sedan och en gång för ett par timmar sedan).

Har också försökt lösa problematiken genom att (hårdvarumässigt):
- Säkerställa att allt kablage är korrekt ikopplat
- Reseatat GPU, RAM, CPU
- Säkerställt ev. kabelbrott

Just nu känner jag mig ganska uppgiven då jag med nöd och näppe ens kan skriva detta inlägget utan att vilja slänga musen i väggen, så alla förslag på felsökningsmetoder, lösningar eller dylikt tas tacksamt emot.

Permalänk
Medlem

@sebbeh: Har du testat med en linux live cd för att se om det hänger ihop med os eller hårdvara. Testat med annan mus? Kan även testa med annan usb-port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

@sebbeh: Har du testat med en linux live cd för att se om det hänger ihop med os eller hårdvara. Testat med annan mus? Kan även testa med annan usb-port.

Bra poäng, det har inte ens slagit mig att testa genom USB-portar och anslutna tillbehör. Hjälper inte det kör jag igång någon linux-dist och testar!

Tack.

Permalänk
Medlem

@sebbeh: Hur blir det i felsäkert läge?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

En tanke bara - det är inte så att dina NVME stryper pci-banor till grafikkortet?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Du kan ju prova latencymoon, den mäter och visar ifall det är någon drivrutin som inte svarar, så ser du vilken det är

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@sebbeh: Hur blir det i felsäkert läge?

Inte testat faktiskt - har nog inte använt felsäkert läge sedan Windows 98

Blir en del i kvällens testsvit!

Skrivet av Näbbdjuret:

En tanke bara - det är inte så att dina NVME stryper pci-banor till grafikkortet?

Nja, egentligen inte, den andra m2-porten delar banor med x16-porten, så det är bara risk för minimerad prestanda till den (och den används bara som lite extra lagring)

Skrivet av Elektron:

Du kan ju prova latencymoon, den mäter och visar ifall det är någon drivrutin som inte svarar, så ser du vilken det är

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter precis som första steget jag borde ha tagit och något jag inte hittat tidigare, tack för det!

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem, men bara i spel (oberoende SSD eller HDD). Jag vet inte heller vad det hela beror på, provat med alla möjliga inställningar i BIOS, Windows, fulhacks, andra USB portar och Latencymon gav mig som högst nvidia drivrutinen (436.02, men problemet dyker upp hos dem äldre) ~4300ms.

Vad jag än har gjort så försvinner inte denna stutter, det kommer lite ungefär var 5-6 sekund. Rig i signatur.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Många får hjälp av denna i spel. Denna eller annat som gör samma sak. Bra tips.
Skulle denna hjälpa OP så är det bra och för jävligt på samma gång. För ens OS ska verkligen inte behöva den.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@Snorren: Wow det hjälpte, hur i helsike visste jag inte om det här programmet? I vilket fall så tackar jag, det löste problemet. Blir att bokmärka sidan för framtida uppdateringar.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@Ohem: Skitbra att det hjälpte. Men det ska inte vara så i windows. Det där brukar folk använda för att förhindra stuttering i spel, inte i OS.

Så något märkligt är det. Du har fått ett plåster, inte en fix. (Säger jag lite tråkigt när du glad)

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Okej... Tyvärr är problemen inte avhjälpta, endast till viss del.

LatencyMon ger mig röda stora varningar bla bla, hög latency osv. Storport.sys (Microsoft Storage Port Driver) och NVIDIA Windows kernel module.

Med intelligent standby list cleaner igång händer det fortfarande, dock blir datorn inte obrukbar som tidigare, utan det fungerar helt okej. Till och med möjligt att spela efter ett par minuter in-game.

Jag vet inte om det kan ha med saken att göra, men sedan jag installerade om för en vecka sedan (när problemen började) tvingas jag till NVIDIAs DCH drivers. Ominstallationen gjordes när jag gick från 1080ti FE till EVGA 2080 ti XC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeh:

Okej... Tyvärr är problemen inte avhjälpta, endast till viss del.

LatencyMon ger mig röda stora varningar bla bla, hög latency osv. Storport.sys (Microsoft Storage Port Driver) och NVIDIA Windows kernel module.

Med intelligent standby list cleaner igång händer det fortfarande, dock blir datorn inte obrukbar som tidigare, utan det fungerar helt okej. Till och med möjligt att spela efter ett par minuter in-game.

Jag vet inte om det kan ha med saken att göra, men sedan jag installerade om för en vecka sedan (när problemen började) tvingas jag till NVIDIAs DCH drivers. Ominstallationen gjordes när jag gick från 1080ti FE till EVGA 2080 ti XC.

Började alla problem i samband när du bytte grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Elektron: Nja, det skulle jag väl inte säga om jag ska vara ärlig; jag hade nästan förträngt det vid det här laget men nu minns jag hur det startade:

Skulle sälja mitt 1080 Ti och när snubben som skulle köpa det kom för att testa det så bootade inte datorn, skit skumt var det. Datorn startade, grafikkortet började snurra, men PSU och CPU-kylaren (fläkten) snurrade bara till en gång och stannade sedan helt.

Testade allt möjligt med CMOS reset, reseating m.m. och "plötsligt" bootade den upp igen. Köpte ett RTX 2080 emellan (i väntan på...) som jag sedermera lämnade tillbaka och när jag bytte till det nya grafikkortet så körde jag igång det utan problem för att sedan börja om helt rent en eller ett par dagar senare.

När datorn dog sådär märkligt var jag övertygad om att det berodde på moderkortet av lite olika anledningar som jag inte minns idag, varvid jag kontaktade webbhallen för RMA - struntade dock i det eftersom jag till slut fick igång maskinen.

Mitt nuvarande grafikkort är jag tämligen övertygad om att det inte är fel med, men worst case så köptes det helt nytt och har full garanti hos evga. (funderar ännu på om det är värt att lägga till en slant för att förlänga garantin till 5 år)

Så ja, det går väl inte att utesluta hårdvarufel vid det här laget.

Permalänk
Medlem

I tillägg till mitt förra inlägg är att jag precis efter ajg skrev det hittade en senare chipset driver än den som var för X470 när man tittade på X570-sidan på AMD och efter installation av den är det MYCKET stabilare, men fortfarande lite knackigt. Har dock inte känt något ute i Windows på någon timme nu (stutter-lagg), men teståkte csgo i 10 min eller så, vilket sedan krashade (hände också några gånger tidigare).

Efter installation av nya chipset drivers uppkom dock två nya problem där t.ex. Chrome blev helt svart och systemet blev så instabilt så jag var tvungen att reboota. Fick även en BSOD (irql_not_less_or_equal) helt spontant andra gången csgo krashade. Dock kändes flyt/fps bra i själva spelet.

EDIT: Stabiliteten var med ISLC igång (Intelligent standby list cleaner) - inte helt rent utan det föreslagna "plåstret" av någon. Men själva spelet kraschar fortfarande efter en stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeh:

I tillägg till mitt förra inlägg är att jag precis efter ajg skrev det hittade en senare chipset driver än den som var för X470 när man tittade på X570-sidan på AMD och efter installation av den är det MYCKET stabilare, men fortfarande lite knackigt. Har dock inte känt något ute i Windows på någon timme nu (stutter-lagg), men teståkte csgo i 10 min eller så, vilket sedan krashade (hände också några gånger tidigare).

Efter installation av nya chipset drivers uppkom dock två nya problem där t.ex. Chrome blev helt svart och systemet blev så instabilt så jag var tvungen att reboota. Fick även en BSOD (irql_not_less_or_equal) helt spontant andra gången csgo krashade. Dock kändes flyt/fps bra i själva spelet.

EDIT: Stabiliteten var med ISLC igång (Intelligent standby list cleaner) - inte helt rent utan det föreslagna "plåstret" av någon.

Minnet kanske inte är helt 100% stabilt, testa att köra lite prime95 tortyr och se om du får fel, inte 5 min utan några timmar, om datorn inte är stabil så kan du testa att dra ned minnet till t.ex. 3000. Känns som det första är att se till så att datorn är stabil.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, men bara om jag aktiverar D.O.C.P., eller manuellt ställer upp RAM-hastigheterna över vad dom går i default (2133 MHz). Jag har samma moderkort, CPU och RAM, men ett 2080 Super och en 970 EVO Plus.

Jag kör ASUS senaste beta-bios 2701, då jag behövde ABB-patchen för att lösa RDRAND-problemet, annars fungerade inte KDE (Linux) riktigt som det skulle.

För mig är det inte "bara" att muspekaren låser sig, utan jag får även problem med input från tangentbordet, där den ibland missar att registrera key up, och då beter sig som att tangenter hålls nedtryckt.

Upplevde inga som helst problem i Linux, så det bör vara ett Windows-specifikt problem, men jag har inte heller någon aning om vad det skulle kunna vara. Jag har ställt ner RAM till default 2133 MHz som en förhoppningsvis tillfällig fix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Minnet kanske inte är helt 100% stabilt, testa att köra lite prime95 tortyr och se om du får fel, inte 5 min utan några timmar, om datorn inte är stabil så kan du testa att dra ned minnet till t.ex. 3000. Känns som det första är att se till så att datorn är stabil.

Minnet var inte 100 stabilt, hardware failure direkt när jag startade prime95 - jag har dock låtit minne vara på mina settings (inte XMP-profilen utan DRAM Calculator) då det inte varit någon skillnad i verkligheten.

Gjorde precis en reset av BIOS och startade Prime95 för en andra gång och nu gav den mig inget fel på att köra testen åtminstone.

Stutter-laggen kommer nu direkt när det är full load på datorn.

När jag tar upp Resource Manager från Aktivitetshanteraren får man lite mer detaljerad data och här finns det något som heter "hårda fel/sek" vid RAM. Hur allvarligt är detta? Indikator på trasigt ram, eller? Det dyker såklart upp ett par fel som ibland kan peaka på 200+ "hårda fel".

Skrivet av KWARF:

Jag har samma problem, men bara om jag aktiverar D.O.C.P., eller manuellt ställer upp RAM-hastigheterna över vad dom går i default (2133 MHz). Jag har samma moderkort, CPU och RAM, men ett 2080 Super och en 970 EVO Plus.

Jag kör ASUS senaste beta-bios 2701, då jag behövde ABB-patchen för att lösa RDRAND-problemet, annars fungerade inte KDE (Linux) riktigt som det skulle.

För mig är det inte "bara" att muspekaren låser sig, utan jag får även problem med input från tangentbordet, där den ibland missar att registrera key up, och då beter sig som att tangenter hålls nedtryckt.

Upplevde inga som helst problem i Linux, så det bör vara ett Windows-specifikt problem, men jag har inte heller någon aning om vad det skulle kunna vara. Jag har ställt ner RAM till default 2133 MHz som en förhoppningsvis tillfällig fix.

Jag har som ovan nämnt testat med RAM-default (2133 / auto timings), XMP-profilen och DRAM Calculator (Safe Preset då Fast Preset inte gillades).

Jag har precis som du också känslan av att det här är windows-specifika problem, men har inte kommit runt att testa någon linux-dist ännu som förmodligen var det första förslaget jag fick.

Vart hittar jag beta bios?

Permalänk
Medlem

Efter ett par minuter i Prime95 blev det BSOD och "Memory Management" @Snorren

Bara att köpa nya RAM?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du har väl flera RAM-stickor för att kunna köra dual channel? Då kan du ju ta ut en sticka i taget. Testa även olika RAM-slots.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

@sebbeh: Du lär ju knappast behöva köpa ny ram men kanske byta ut den Corsair har ju faktiskt 10 års garanti och du har ju säkerligen reklamationsrätt med tanke på hur ny datorn är!

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Vad är modellnumret på dina stickor?

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Du har väl flera RAM-stickor för att kunna köra dual channel? Då kan du ju ta ut en sticka i taget. Testa även olika RAM-slots.

Skickades från m.sweclockers.com

Sant, vid det här laget är jag bara så trött på problemen att jag nääääääästan är beredd att betala mig fri från problemen

Skrivet av LeJoke:

@sebbeh: Du lär ju knappast behöva köpa ny ram men kanske byta ut den Corsair har ju faktiskt 10 års garanti och du har ju säkerligen reklamationsrätt med tanke på hur ny datorn är!

Helt rätt, dock tveksamt om jag har kvitto då dessa faktiskt köptes här genom marknaden. Dom kanske har en bra policy som jag kan utnyttja ändå?

Skrivet av Wikai:

Vad är modellnumret på dina stickor?

CMK32GX4M2B3200C16

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeh:

Sant, vid det här laget är jag bara så trött på problemen att jag nääääääästan är beredd att betala mig fri från problemen

CMK32GX4M2B3200C16

Förstår det. De minnena du har finns tyvärr inte med på moderkortets QVL-lista. Om du ska köpa nytt så köp något som finns med där. Det var för övrigt väldigt få minnen på listan med 3200MHz.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeh:

CMK32GX4M2B3200C16

All right!
Ryzen gillade inte alls mina CMK16GX4M2A2400C14, oavsett vad jag gjorde.
Jag fick en massa BSODs, oftast i form av 'Memory_management' men även andra felkoder.
Försökte med så gott som allt vad jag kan minnas och valde till slut att byta ut dem.

Kan du slänga upp en bild från Ryzen Master?

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Förstår det. De minnena du har finns tyvärr inte med på moderkortets QVL-lista. Om du ska köpa nytt så köp något som finns med där. Det var för övrigt väldigt få minnen på listan med 3200MHz.

Skrivet av Wikai:

All right!
Ryzen gillade inte alls mina CMK16GX4M2A2400C14, oavsett vad jag gjorde.
Jag fick en massa BSODs, oftast i form av 'Memory_management' men även andra felkoder.
Försökte med så gott som allt vad jag kan minnas och valde till slut att byta ut dem.

Kan du slänga upp en bild från Ryzen Master?

Inte ens ett enda kit med 2x16GB i QVL vilket känns lite orimligt. En standard är ju till för att följas och motsvarande kit finns ju med, har svårt att se att det skulle vara problemet, även om det var en hel del problem i 1st gen.

Ryzen Master: https://i.imgur.com/mvO7wqJ.png (via remote desktop, så inte så snyggt)

Dessa minnena fungerade för övrigt alldeles utmärkt, utan problem på samma moderkort med annan CPU (Ryzen 2700X)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeh:

Ryzen Master: https://i.imgur.com/mvO7wqJ.png (via remote desktop, så inte så snyggt)

Kör du med GDM enabled eller disabled? (Framgår ej i bilden)
Bara en ren chansning, men minnena är pre-DDR4 rev. B-spec:en vilket förmodligen innebär att de inte har stöd för GDM.

Hur som helst hade jag resettat BIOS, låtit timings stå på auto, frekvens 2400MHz, spänning 1.35V, GDM disabled och kört MemTest i Ryzen DRAM Calc.
Om det fortfarande ger fel så släng upp en ny bild på Ryzen Master.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Hej

Tråkiga problem du har!

Har ett program som du kan ändra Windows systemklocka med. (Sänka lägsta DPC intervallet.)

https://vvvv.org/contribution/windows-system-timer-tool

För att prova om det påverkar DPC.

STORPORT som du hade problem med är Windows generella HDD/SATA driver.... Du kanske har fel moderkorts driver fortfarande? Eller så testa att byta sata kabel eller om möjligt porten på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Kör du med GDM enabled eller disabled? (Framgår ej i bilden)
Bara en ren chansning, men minnena är pre-DDR4 rev. B-spec:en vilket förmodligen innebär att de inte har stöd för GDM.

Hur som helst hade jag resettat BIOS, låtit timings stå på auto, frekvens 2400MHz, spänning 1.35V, GDM disabled och kört MemTest i Ryzen DRAM Calc.
Om det fortfarande ger fel så släng upp en ny bild på Ryzen Master.

GDM är på Auto. Minnena har Samsung B-Die (rank 2), så det är en något äldre revision. Innan jag lämnade hemmet nu på morgonen körde jag en bios reset - så allt du ser är baserat på default i ryzen master.

Ny ryzen master där du ser allt:
https://imgur.com/co2nxT0

Skrivet av Dack3:

Hej

Tråkiga problem du har!

Har ett program som du kan ändra Windows systemklocka med. (Sänka lägsta DPC intervallet.)

https://vvvv.org/contribution/windows-system-timer-tool

För att prova om det påverkar DPC.

STORPORT som du hade problem med är Windows generella HDD/SATA driver.... Du kanske har fel moderkorts driver fortfarande? Eller så testa att byta sata kabel eller om möjligt porten på moderkortet.

Japp, jag förstod också att det hade med SATA-drivrutiner att göra - problemet är att jag inte använder dessa portar öht. Kär nämligen 2 st M2 diskar över PCIe.