Bra liten nas-/streamingserver?

Permalänk

Bra liten nas-/streamingserver?

Tänkte bygga mig en liten server som jag ska köra Unraid på...

De krav jag har är:

*Micro-ATX alt Mini-ITX
*ECC-minnen
*Får gärna ha inbyggd/tyst kylning
*Sata 6gb portar (minst 4st)
*GB-ethernet
*4k 10-bit transcoding då jag tänkt använda plex

Pris: gärna så billigt som möjligt 4-5000:- som max kanske (?)

Alla tips/förslag välkomnas!

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Tänkte bygga mig en liten server som jag ska köra Unraid på...

De krav jag har är:

*Micro-ATX alt Mini-ITX
*ECC-minnen
*Får gärna ha inbyggd/tyst kylning
*Sata 6gb portar (minst 4st)
*GB-ethernet
*4k 10-bit transcoding då jag tänkt använda plex

Pris: gärna så billigt som möjligt 4-5000:- som max kanske (?)

Alla tips/förslag välkomnas!

AMD går bort pga transcoding. I princip alla xeon går bort pga budget. De flesta processorer går bort pga ecc.
Pentium Gold finns kvar

Bygg utefter en Pentium Gold G5600 eller liknande

I3 9100 är lite bättre alternativ än G5600 om det får plats i budget

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Jag byggde min med gamla begagnade xeon delar. Även ram blir billigare då Jag körde dock full atx, men det bör gå att finna ett begagnat mindre mobo också tycker jag. Nackdelen med äldre att de har något högre effekt. My 2c

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för snabba svar!

Om man nu skulle leka med tanken att köra utan ECC, är det ett big no no när det gäller serverbyggen eller (jag förstår att det fungerar) är det ändå ok att köra vanliga minnen till ett server-/nas-bygge?

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Tack för snabba svar!

Om man nu skulle leka med tanken att köra utan ECC, är det ett big no no när det gäller serverbyggen eller (jag förstår att det fungerar) är det ändå ok att köra vanliga minnen till ett server-/nas-bygge?

Ska du köra transcoding 4k 10 bit behöver du använda hårdvaruaccelererad och då behöver du en intel cpu med intel quicksync eller en nvidia gpu med nvenc (?)

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Ska du köra transcoding 4k 10 bit behöver du använda hårdvaruaccelererad och då behöver du en intel cpu med intel quicksync eller en nvidia gpu med nvenc (?)

Ah ok. Har inte riktigt koll på det men efter lite sökande så verkar det vara Kaby-, Gemini-, Coffee-, Cannon- samt Icelake som har support för detta.

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

@revolt_III: Lämnar en rekommendation för openmediavault som OS, debian-baserat och mycket bra.
Kör själv OMV med en Ryzen-NAS, men jag har inget behov av transcoding eller plex, kör kodi med direkt streaming hemma.

Om du inte absolut behöver transcoding för att du är ute och rör på dig eller liknande medan du intar din media skulle jag säga att kolla på OMV med Ryzen, ECC och m-itx, allt det går att få ihop. Det svåra är väl att få in stora diskar i din budget, men det kanske du kan ta allt eftersom beroende på vad du siktar mot.

Permalänk
Skrivet av Tommy:

@manutd: Lämnar en rekommendation för openmediavault som OS, debian-baserat och mycket bra.
Kör själv OMV med en Ryzen-NAS, men jag har inget behov av transcoding eller plex, kör kodi med direkt streaming hemma.

Om du inte absolut behöver transcoding för att du är ute och rör på dig eller liknande medan du intar din media skulle jag säga att kolla på OMV med Ryzen, ECC och m-itx, allt det går att få ihop. Det svåra är väl att få in stora diskar i din budget, men det kanske du kan ta allt eftersom beroende på vad du siktar mot.

Ah I see.

Diskar är inga problem då jag redan har dessa kvar sedan min förra server. Glömde nämna det insåg jag nu.
Har ssd samt 2x6tb wd-red.

Hade tänkt använda servern som lokal server för filmer och klipp via min NUC och då använda kodi (behövs inte transcoding då?)
Även tänkt som lagring för foton, musik och liknande som jag skulle vilja komma år utanför lokala nätverket. Men antar att det inte kräver någon trancoding

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Ah I see.

Diskar är inga problem då jag redan har dessa kvar sedan min förra server. Glömde nämna det insåg jag nu.
Har ssd samt 2x6tb wd-red.

Hade tänkt använda servern som lokal server för filmer och klipp via min NUC och då använda kodi (behövs inte transcoding då?)
Även tänkt som lagring för foton, musik och liknande som jag skulle vilja komma år utanför lokala nätverket. Men antar att det inte kräver någon trancoding

Kör du lokalt och har hårdvara som fixar filerna behöver du ej transkoding. Då kan du köra i princip vilken hårdvara du vill. Men ska du köra transcoding så är det väl rekommenderat att köpa senaste generationen (om du köper nytt)

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Ah I see.

Diskar är inga problem då jag redan har dessa kvar sedan min förra server. Glömde nämna det insåg jag nu.
Har ssd samt 2x6tb wd-red.

Hade tänkt använda servern som lokal server för filmer och klipp via min NUC och då använda kodi (behövs inte transcoding då?)
Även tänkt som lagring för foton, musik och liknande som jag skulle vilja komma år utanför lokala nätverket. Men antar att det inte kräver någon trancoding

Du har samma användningsområde som jag, och då behöver du ingen transcoding.
Skulle säga att AMD är högintressant i det fallet, mycket presanda för pengarna och stöd för ECC på m-ITX till rimliga summor.