@Radolov : Vill bara göra ett snabbt tillägg eftersom någonting slog mig nyss. Navi 12 har, till i skillnad från Navi 14 och Navi 10, ingen ldsmisaligned bug. Samtidigt så har den RT instruktioner. Nu, de använder ett speciellt namn: "image_bvh_intersect_ray" . Image används, i den kontexten där den ej beskriver den slutgiltiga renderingen, som image loads. En del som har förbättrats väsentligt till RDNA.
One new feature of the RDNA architecture is that image loads operate must faster. Image loads that do not perform sampling will bypass the texture interpolation hardware and operate at the same rate as buffer loads, improving throughput by 8X and reducing latency by 35% in the case of an L0 cache hit – even when performing format conversion. This enables compute shading effects, which often rely on image accesses, to deliver higher performance and greater efficiency.
Image loads i RDNA
Även en del som behövs för att "RT i texturenhets" patentet ska fungera effektivt. Nu, jag säger inte att Navi12 är "next-gen RDNA" , men... det är inte omöjligt.
Om vi utgår från när target lades till för Navi10 (24/4) och när det släpptes (7/7), och ser på datumet som Navi12/14 lades till (14/6) och lägger till mellanskillnaden från Navi10 så fås någon gång i September/Oktober som release (om de följer samma mönster). Tänk om, när de släpper 3950X i September, även säger att de kommer släppa nya Navi kort?