Permalänk
Medlem

NAT, är Moderate lika bra som Open?

Innan ni svarar så vill jag säga att jag är medveten att Satisfactory (som är spelet jag har problem med) har netcode problem som de har varit öppna med, men jag är inte säker om det är meningen att det ska vara såhär illa.

Så problemet är att mina 2 kompisar som jag spelar med har extremt mycket desync. Ibland ser 1 av oss något de andra 2 inte ser, och det kan vara både jag som host eller dem. Vi har alla 3 satt Network till Ultra och om det är en lokal server som jag hostar så har jag 250/100mbit fiber och har aldrig haft problem med uppkopplingen.

Min NAT är Moderate, enligt en kommentar på Reddit (om jag förstod det rätt) ska Open innebära att routerns brandvägg är avstängd och tillåter all trafik, medan Moderate är brandvägg på och UPnP påslagen och/eller port forwarding för att tillåta trafik.

Jag är inte så insatt i nätverk, men jag undrar om det är värt att testa stänga av brandväggen, hjälper det all vår desync om min NAT är Open? Om ja, finns det några risker om min routers brandvägg är avstängd?

Permalänk
Vila i frid

Tillåt aldrig UPnP, använd istället manuella forwarding-regler. Betänk att även ens dators antivirus och operativ kan ha trafik/brandväggsregler.

Att göra saker på känn och inte veta varför man gör saker är bäddat för trubbel. Läs lite i ämnet och ta reda på vad det är ni vill uppnå och hur man gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Tillåt aldrig UPnP, använd istället manuella forwarding-regler. Betänk att även ens dators antivirus och operativ kan ha trafik/brandväggsregler.

Att göra saker på känn och inte veta varför man gör saker är bäddat för trubbel. Läs lite i ämnet och ta reda på vad det är ni vill uppnå och hur man gör det.

Jag har inte UPnP på, jag bara nämnde att det kanske hade hjälpt (enligt Reddit kommentarer). När jag hostar grejer så port forwardar jag alltid om möjligt oavsett.

Vi vill försöka stoppa allt desync osv om möjligt, vi vet som sagt inte hur mycket som beror på spelet och oss. Det finns inga officiella instruktioner på portar, massor av folk säger olika. Har sett minst 20 olika förslag om vilka portar man ska öppna, och ska jag öppna så många kan jag nästan lika väl stänga av brandväggen.

Jag vet att det finns sätt att ta reda på vilka portar som används, det är det enda jag inte testat ännu.

Men för att gå till en av mina frågor igen, är Moderate NAT typ skurken? Eller är det lika bra som Open? Vet inte vad som kan orsaka desync om det nu inte är spelet (vissa grejer är bekräftade av utvecklarna men inte somliga andra).

Permalänk
Vila i frid

Vet man inte vad spelet kräver kan man peta på hur mycket som helst med "moderate" och "open" och vad som helst utan att det hjälper till eller från.

Port 5222 TCP & UDP
Port 6666 TCP & UDP