Hej Alla !
Gått ett tag sedan förra uppdateringen, hoppas fortfarande det finns folk med intresse för vårat projekt !
Vi har tagit det relativt lugnt under sommaren, men kommit igång igen senaste veckorna, och gjort stora framsteg.
The Solitary Isles
Framförallt sker det mycket i spelvärlden, där det skapas Content i form av Quests, Entities, Conversations och allt därtill.
På The Solitary Isles, som kommer vara de första området man är på, och det området vi kommer lansera på första testen är nästan helt färdig sett till Designen, men ännu återstår mycket jobb för att få klart allt tillhörande Storyn.
Programmering
I min värld där koden är allt, så finns det oerhört mycket kvar att göra.
Men med det sagt så känner jag absolut inte att det går dåligt. Tvärtom, så går det väldigt fort framåt.
Jag har utvecklat en del system, och arbetat om en del andra.
Jag kommer inte gå in så mycket i detalj i denna posten, men om ni undrar över något eller vill att jag ska förklara mer om hur jag har löst en del saker, så skriv gärna det. Jag förklarar gärna !
Party System
Implementerat ett Party-system, så spelare kan spela med varandra i Party. I nuläget har detta inte så stor betydelse egentligen, mer än att man får en liten exp-bonus. Man kommer också in i varandras instances, och kan hjälpas åt.
Party UI (To the Left)
Wall-system Rework
Jag har ändrat om hur väggsystemet fungerar, för att det gamla var lite svårt att underhålla och modifiera.
Nu är det simpelt för mig att lägga till nya typer av väggar. I nuläget har vi bara en typ, kallad Standard.
Dessutom gjorde jag helt nya modeller. Jag fick slipa lite på mina gamla 3D kunskaper i 3ds max, men tycker det blev okej.
Gjorde också Fönster, då vi inte hade det innan.
Texturerna fungerar som vanligt och kan ändras när man ritar ut väggen, så man kan använda samma vägg för alla typer av material.
Movement-System Rework
Gjorde om hur entiteterna kontrolleras. Innan var det väldigt simpelt med en GoalWaypoint, som den helt enkelt gick till.
Nu stödjer systemet diverse saker, så som Events och Triggers som triggar t.ex när entiteten kommer fram till målet, eller om den ändrat mål.
Egentligen inget intressant, men det som jag passade på att implementera var ett sätt för AI-Entiteterna att själva kunna öppna dörrar för att ta sig dit dom skall. Självklart är det en variabel som kan ändras per dörr, så AI inte kan öppna vissa dörrar.
Detta gjorde allting lite mer levande, och AI kan ta bättre beslut.
Chatt-Uppgradering
Har uppdaterat Chatten lite också, för att lättare kunna skilja på saker som spelare.
Nu hamnar de meddelanden som kommer från den NPC som är den aktiva konversationen, i en egen Tab.
Jag vet inte om ni märker det men vi har också tagit beslutet att byta Font, då den gamla var svår att läsa ibland.
The Blocky Ages
Vi har också efter en del om och men kommit fram till en titel för spelet.
Det kommer heta The Blocky Ages, och spelar lite med stilen på karaktärna och den medeltid-isha tidsåldern.
Övrigt
Vi har gjort så mycket förändringar och förbättringar senaste tiden att jag inte kan skriva om allting här, men valde ut det som jag tyckte kunde vara mest intressant för er att läsa om. Jag har säkert dessutom missat jättemycket som vi gjort men jag glömt av
Sociala Medier
Jag kommer snart lägga ut länkar till de sociala medier som vi håller på att skapa.
Vi kommer på dessa medier lägga ut uppdateringar om spelets utveckling, samt release.
Vi ser gärna att så många som möjligt följer oss där, så vi i framtiden förhoppningsvis kan nå ut till fler personer
Jag och de andra håller också på att försöka få igång streamingen igen, så vi kan börja streama på Twitch lite mer regelbundet.
Twitch-kanalen är fortfarande densamma som innan men vi har bytt namn, och därför också annan länk.
Men ni som redan följer kanalen har den kvar.
Tack för oss sålänge!
Avslutar inlägget med en liten testvideo vi gjorde för någon vecka sedan
Ciaoo!
/Team Gellyberry
(Psst! Följ gärna Youtube-kanalen)