Forumdelen sponsras av

Nätverkslösning för två hus på samma gård

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2019

Nätverkslösning för två hus på samma gård

Min svärmor ska få fiber snart till hennes gård. De bor i ett hus och har kontor i ett annat som ligger ca 50 m bort (fri sikt). De har inte samma elskåp till husen. Det jag funderar på är att skaffa Ubiquiti NanoBeam, men jag är inte så hemma på det här med nätverk.

Min fundering är om det går att kombinera den bryggan med meshsystem, dvs att det blir ett gemensamt meshnätverk i båda husen så att de t ex kan få åtkomst till skrivare etc oavsett var de är. Vilket meshsystem skulle passa bäst då? Husen är båda två våningar och ca 200 kvm stora. Behöver man köpa något annat än bryggan och mesh-systemet för att det ska fungera? Det finns inga ethernet-kablar dragna i husen och de hatar sladdar. Behövs de sladdar så får vi väl ta ut en elektriker, men de har inte så enormt stort behov av höga hastigheter.

Tacksam för råd!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Apr 2009

Dra en kabel och installera AP:s i hus 2, det är det absolut bästa men lite jobbigt att göra. Det är dock värt jobbet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018

Köp ungefär detta för att dra kabeln i, gräv ner några decimeter och markera med pinnar, så blir kabeln skyddad.

https://pog.woody.se/innemiljo/el-vvs/installationssystem/pla...

Skickades från m.sweclockers.com

Moderkort: MSI Z390-A Pro | CPU: Intel Core i5-8600K @ 4.6 GHz | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | HDD: Seagate BC 2 TB + WD Red 4 TB + Seagate BC 1 TB | PSU: EVGA 650 W GQ Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av cyklonen:

Köp ungefär detta för att dra kabeln i, gräv ner några decimeter och markera med pinnar, så blir kabeln skyddad.

https://pog.woody.se/innemiljo/el-vvs/installationssystem/pla...

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt så.
Gjorde samma jobb tidigare i sommar.
Drog från min fars hus på fastigheten i nedgrävd pem slang till vårat fritidshus en bit bort.
Visst det blir lite grävande men 1 - 2 jordspadars djup och sen brädor över, så gjorde jag

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

@Zephe: Jag står själv inför samma utmaning.
har en gäststuga 50 meter bort jag vill ha iaf Wifi i.
Har som du också tittat på lösningen med en brygga men det lutar nog åt att jag gräver ner en kabel då det blir både billigare och mer driftsäkert.
Kommer nog dra tp direkt från tjänstefördelaren sedan sätta en enkel wifi router i gäststugan bara.

Define Nano S\i5 9600k\Zotac 1080ti AMP!\MSI z390 mITX\
Corsair sf600 v2\16GB DDR4\Dark Rock 4\Win10pro

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Cadtekniker:

@Zephe: Jag står själv inför samma utmaning.
har en gäststuga 50 meter bort jag vill ha iaf Wifi i.
Har som du också tittat på lösningen med en brygga men det lutar nog åt att jag gräver ner en kabel då det blir både billigare och mer driftsäkert.
Kommer nog dra tp direkt från tjänstefördelaren sedan sätta en enkel wifi router i gäststugan bara.

Är du säker på att det är möjligt eller vettigt ? Du kanske inte har internetacces på mer än en port på tjänstefördelaren och skulle du ha det så kommer ju i så fall gäststugan att hamna utanför det normala lanet.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

@mrqaffe: Ja det är tanken.
Bara att gäster som bor där ska komma åt internet via wifi och inget annat.

Define Nano S\i5 9600k\Zotac 1080ti AMP!\MSI z390 mITX\
Corsair sf600 v2\16GB DDR4\Dark Rock 4\Win10pro

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Cadtekniker:

@mrqaffe: Ja det är tanken.
Bara att gäster som bor där ska komma åt internet via wifi och inget annat.

Ta då reda på om det är tekniskt möjligt/lämpligt att koppla direkt i tjänstefördelaren för portarna kan ju vara anslutna till olika logiska nät likt data, tv och tele och du måste ju också få minst 2 publika ip av operatören.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2019

Konsensus verkar vara att dra en kabel är bäst. Hade jag bott där så hade jag också gjort det. Jag vill dock helst kunna presentera ett alternativ till min svärmor (som inte behöver så snabb uppkoppling egentligen) då det är en ganska krånglig mark att dra kabel över (skulle behöva borra igenom stenar eller göra en stor utgrävning). Det viktigaste då är att det går att få till samma nätverk i båda husen. Vet ni om det går att göra med mesh över nanobeam bryggan? Är det lättare med någon annan wifilösning? Har ni annars några tips på vem man kan fråga för att ta reda på detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

Jag är absolut inte duktig på nätverk. Men borde det inte gå med en riktad antenn och ett mesh nätverk? Tänker på att det är fri sikt mellan byggnaderna. Sedan vet jag inte vad det är för förlust på 50 m och köra en riktad antenn.

Edit: Såg i din original post att du skrev om nanobeam nu.. Vet inte hur jag missade det. Men ja det är ett alternativ och bygga upp ett nätverk med ubiquiti är ganska enkelt, har gjort det själv ett par gånger nu.

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Zephe:

Konsensus verkar vara att dra en kabel är bäst. Hade jag bott där så hade jag också gjort det. Jag vill dock helst kunna presentera ett alternativ till min svärmor (som inte behöver så snabb uppkoppling egentligen) då det är en ganska krånglig mark att dra kabel över (skulle behöva borra igenom stenar eller göra en stor utgrävning). Det viktigaste då är att det går att få till samma nätverk i båda husen. Vet ni om det går att göra med mesh över nanobeam bryggan? Är det lättare med någon annan wifilösning? Har ni annars några tips på vem man kan fråga för att ta reda på detta?

En brygga ersätter en kabel och den påverkar inte nått i övrigt och du bör tänka dig den som en "trådlös kabel" så blir det rätt, vad du kopplar in till den trådlösa kabeln väljer du själv, mesh, accesspunkter eller ett kablat nätverk spelar ingen roll för du har bara kopplat ihop byggnaderna med en trådlös kabel.