Söker tips för ny stationär dator

Permalänk

Söker tips för ny stationär dator

Hej alla.

Är i tillfället i behov av en ny stationär dator då min har några år i nacken och var redan lite "seg" från början.

När det kommer till budget hade jag tänkt mig max 8500 kr inkl frakt.

Det jag kommer använda den främst till är för tillfället mest att köra vanlig webbanvändning, men kommer inom snar framtid vilja kunna använda den till spel. Ända jag vet att jag kommer spela är Destiny 2 nu när det kommer till Steam och cross save är tillgängligt, men även andra spel, speciellt de som finns ute redan eller kommer släppas till Xbox Gamepass Ultimate då jag redan har det.

Skulle helst se en som är redan ihopsatt fån butik, antingen färdigbyggda som tex Webhallen config eller sådana där man väljer delar helt fritt och företaget sedan bygger ihop. Men kan sätta ihop burken själv om det blir stor skillnad i prestanda om man bygger själv.

Har satt ihop en på inet redan nu, men skulle vilja ha tips om det är något som bör ändras för att få bättre prestanda för samma pris eller få en som är billigare med samma eller liknande prestanda. Redan kollat med samma eller liknande delar på webhallen där det kom ut lite dyrare

https://www.inet.se/datorbygge/b1098492/dator-23-8

Har redan skärm på 1080p 144Hz, tangentbord och mus så det är inget som behöver tas in i budgeten.

Tack för att ni läste

Permalänk
Medlem

Då du inte ska spela inom snar framtid så tycker jag att du ska vänta och spara in 2-4k. "Gränsen" för en helt ny dator ligger vid 10-12k, annars förlorar man alldeles för mycket prestanda pengamässigt.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Skrivet av Dave1080:

Då du inte ska spela inom snar framtid så tycker jag att du ska vänta och spara in 2-4k. "Gränsen" för en helt ny dator ligger vid 10-12k, annars förlorar man alldeles för mycket prestanda pengamässigt.

När jag tänkt efter ett par minuter är nästa spel som skulle vara av intresse att spela på PC egentligen Gears 5 då det har crossplay i campaignen, som släpps om 2 veckor.

Permalänk
Medlem

@Terrorfisk: Du vill spela spel som Destiny 2 och Gears 5. Räkna med att få köra dom på Low, kanske Medium settings. För 8.5k är det mycket smartare att satsa på begagnat istället.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk

@Dave1080: Det spelar inte så jätte stor roll för mig för tillfället om jag skall vara ärlig. Kan ju alltid uppgradera i framtiden om/när det börjar spela någon roll

Har faktiskt letat lite efter både begagnade delar och kompletta datorer, men har inte direkt hittat något som passar i budgeten/har bättre delar för tillfället, har visserligen inte letat speciellt noga då jag helst köper nytt så man får garanti på allt. Har haft otur med begagnad elektronik förr där jag var körd pga. ingen garanti.

Permalänk
Medlem

@Terrorfisk: Alright! Ett sista tips bara, bygger du själv kan du få denna processor istället. Sweclockers, Inet har superbra guider, nån av dom eller båda har videoguide. Titta/Läs igenom dem så kommer du inte klanta till det kan jag lova.

Lycka till!

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk

@Dave1080: Byggde ihop den jag använder nu själv och ett par till ett projekt i gymnasiet. Glömde visst nämna det i original posten

Permalänk

@Dave1080: Glömde en sak, när man är inne på Inets datorbyggare och väljer 3000MHz RAM får man upp att "Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet" bör inte vara några problem att köra på det ändå eller?

Kommer ihåg att jag läst att Ryzen är ganska beroende av RAM med högre hastighet.

Permalänk
Medlem

@Terrorfisk: Oj, bra ögnat! Söker man på dessa minnens modellnamn i support-listan får man ingen träff. Så minnena stöds antagligen inte, du får välja andra minnen.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk

@Dave1080: Funderade på om man istället skulle köpa en dyrare nu men ta den på delbetalning över 3 månader vilket då skulle ge mig en budget på 15-16 000 ungefär vilket då ger mig något sådant. Några ändringar du skulle göra där i så fall?
https://www.inet.se/datorbygge/b1098584/23-8

Permalänk
Medlem

Om du ska bygga dator själv så rekommenderar jag att du ska köpa allt från olika butiker för att få ner priset lite. Här har du ett förslag från mig om du kan tänkta dig att köpa från olika butiker:

+ Bättre psu med 10 års garanti och 80+ guld certifierat
+ Snabbare ssd
+ Bättre grafikkort
+ mycket snabbare minnen

Moderkortet jag valde är ett billigare b450 moderkort som kommer redan med uppdaterad bios för ryzen 3rd gen, och det har tillräckligt bra vrm för att kunna överclocka processorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk

@Dundaj: Hej!

Skulle helst köpa från enbart inet.

RAM minnet hade jag redan bytt till snabbare.
Anledningen till att jag valde det moderkortet va för att det var bland de billigaste B450 inet hade i lager, så jag slapp vänta på att det kommer tillbaka.
SSDn, PSUn och GPUn får jag kolla upp imorgon om jag kan få in bättre än det jag har i den kundvagnen.
Bytt från 3600X till 3600 också, då jag vill minnas att det inte är speciellt stor skillnad mellan dem när det kommer till prestanda.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Dold text

Aldrig igen ska jag använda mig utav Inets datorbyggare, vilket skräp, den låter mig inte välja minnen utöver standardhastigheten, därav inga minnen i bilden ovan. Men ja något sånt hade jag satsat på + 3000Mhz minnen CL15 eller CL14. Jag är en extrem NVIDIA-fanboy. Gav den röda sidan en chans en gång i form av 280X, aldrig igen. Jävlar vilka problem jag fick med kortet.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |