Permalänk
Medlem

Kontorsskärm i 3k-klassen

Hej!

Jag tänkte höra lite med er kring hur man ska se på ett köp av en ny skärm.

Jag sitter idag på en 1080p 24"-tummare och känner att jag skulle vilja ha något som är lite större, skarpare och lite mer praktiskt.
Skärmen kommer till 99% att använda till "kontorsarbete". Uppsatsskrivande, letande i excelark, en viss webbutveckling samt liknande. Att kunna lägga ett par fönster jämte varandra för att exempelvis leta referenser, följa med i tutorials eller liknande är alltså prio ett. Jag kommer även att arbeta med grafik så en hyfsad färgåtergivning vore ett plus.
Spelande kommer inte ske särskilt ofta och jag är mer än nöjd med att använda 1080p i de fall jag faktiskt spelar.

Tankarna går lite kring om man ska prioritera upplösning eller bildyta.
Dessutom bör det nämnas att jag har lite halvtaskig syn så skarp text (i ett inte för smått format) är ett definitivt plus
Några av de alternativ jag kikat på i ~2.5-3k-klassen är:

En 27" 4k-skärm i stil med:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4947192

En lite större skärm, men då kanske i 1440p för att budgeten inte skall spricka.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4831181

Eller är det en fördel att gå på en ultrawide för att trycka in mer på skärmytan - även om är på 1080p?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4792791 (lite billigare på amazon)

Hur skulle du ha tänkt? Är det värt att prioritera 4k och eventuellt gå upp i bildstorlek (även om det innebär att inköp får vänta ett tag) utifrån mina uppsatta behov eller skulle något av alternativen funka? Någon annan fråga jag bör besvara för att kunna hitta rätt skärm? (:

Tackar på förhand för all input!

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Medlem

Jag har bäst erfarenhet med PLS paneler från Samsung och LG's IPS paneler, Vet inte var AOC får sina paneler från dock.

Philips var bara budgetskräp förr iallafall.

Jag skulle nog kört på: https://www.inet.se/produkt/2210862/dell-25-ultrasharp-u2518d... även om den spräcker budgeten med 500kr.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag har ett par AOC Q3279VWFD8 som jag använder för arbete.
Funkar helt ok, finns bättre men för det priset är den nog svårslagen.
2560x1440 på en 32" ger samma storlek på texten som en 24" med 1080p.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag kör 2st U2515H och rekommenderar den storleken i termer av produktivitet. Ultrawide har vi på jobbet och personligen är det en wow faktor. Men det är min åsikt

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

@Mr.No1: Titta på Dell.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Jag har ett par AOC Q3279VWFD8 som jag använder för arbete.
Funkar helt ok, finns bättre men för det priset är den nog svårslagen.
2560x1440 på en 32" ger samma storlek på texten som en 24" med 1080p.

Yepp kan intyga det, har 31.5 tum 1440p och det är helt klart mer behagligt än min förra 27 tum 1440p.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

144hz + 1440p gör arbetet behagligare framför skärmen.
Kan ej ha 60hz själv pga det är huvudvärksframkallande för en annan.
31.5 tum 1440p 144hz är i pris och prestanda för hemarbete eller spelande.
144hz gör allt mjukare och responsaktigt.

Uppgradera min 4 år gamla acer 1440p 144hz idag med 31.5tum.
mycket trevligare direkt

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera någon skärm ur Dells Ultrasharp serie. De är bra allmäna kontorsskärmar.

Själv anser jag 1080 pixlar på höjden är för lite - 1200 är klart bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flopper:

Kan ej ha 60hz själv pga det är huvudvärksframkallande för en annan.

Typisk nocebo

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av FalsktIotakt:

Typisk nocebo

Beror nog på vad personen anser det vara med 60 Hz som ger huvudvärken skulle jag säga. När man vant sig vid responsen och eftersläpsnivåerna vid 120 Hz och högre kan 60 Hz upplevas som en kraftig försämring även i Windows och vid icke-spelande.

Permalänk
Avstängd

Finns inget skäl att ska ha 144 för kontoret.
Jag har tittat på en rad skärmar och i stort ingen 144 eller högre hade bra egenskaper för kontoret. Bättre i spel. Ja men inte när jag använder skämen till text, bild. I det senare fallet passar en viss tröget utmärkt, är till och med att föredra. Handlar om hur ögat fungerar, inte hur bildskärmen fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av FalsktIotakt:

Finns inget skäl att ska ha 144 för kontoret.
Jag har tittat på en rad skärmar och i stort ingen 144 eller högre hade bra egenskaper för kontoret. Bättre i spel. Ja men inte när jag använder skämen till text, bild. I det senare fallet passar en viss tröget utmärkt, är till och med att föredra. Handlar om hur ögat fungerar, inte hur bildskärmen fungerar.

Det finns många här som kan intyga om den positiva effekten av att köra hög frekvens även i Windows med hur fönster och muspekare beter sig. Det hjälper vid rörlig grafik, något som förekommer även utanför spel. En välgjord skärm med 120 Hz och därikring kan till exempel hantera den här testbilden så att du kan läsa namnen på gatorna vid rörelse.

https://www.testufo.com/photo#photo=toronto-map.png&pps=960&p...

Sedan måste var och en avgöra vad de behöver och vill ha. Men att det finns positiva effekter av 120 Hz även utanför spel är bortom all tvivel.

Det är skillnad på skärm och skärm. Vad du menar med "144" är enklare spelskärmar och dessas saknar allroundegenskaperna som gör dem lämpliga för ett kontor. Det finns flera skärmar med IPS-panel som klarar 144 Hz och har egenskaperna för både kontor och spel. Dock utanför TS budget.

Permalänk
Avstängd

Mycket svar där på saker som ingen skrivit.
Bästa bilden ger 0 hz... stillbilder på papper.
Visst kan man stirra på muspekaren och se skillnad, eller skolla sidan och se skillnad.. men.. det är fullständigt ointressant på en kontorsskärm. Det är ju inte det som är viktigt. Skärm frekvenser är en sak.. en vilsam bild för ögat.något helt annat. Och det är det senare som kontoret har nytta av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av FalsktIotakt:

Mycket svar där på saker som ingen skrivit.
Bästa bilden ger 0 hz... stillbilder på papper.
Visst kan man stirra på muspekaren och se skillnad, eller skolla sidan och se skillnad.. men.. det är fullständigt ointressant på en kontorsskärm. Det är ju inte det som är viktigt. Skärm frekvenser är en sak.. en vilsam bild för ögat.något helt annat. Och det är det senare som kontoret har nytta av.

Det är inte alls "fullständigt ointressant". 144 Hz är överlägset 60 Hz för kontorsarbete, i synnerhet om man är van vid hög uppdateringsfrekvens. Det betyder naturligtvis inte att en så kallad basgamingskärm med 1 920 × 1 080 @ 144 Hz och TN-panel är lämpligare för kontorsarbete än en 4K IPS med 60 Hz, men det är det inte heller någon som säger.

Har precis skaffat en XV273K själv (4K @ 144 Hz, IPS). Bättre arbetsskärm går inte att hitta för mig personligen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av FalsktIotakt:

Bästa bilden ger 0 hz... stillbilder på papper.

Det där hjälper inte TS på något sätt med att välja skärm. Eller hjälper någon annan för den delen. Ifall du har en saklig synpunkt och förslag till TS vilken typ av skärm han bör välja, skriv gärna. Annars föreslår jag att du väljer att skriva dina inlägg med större omsorg.

Permalänk
Avstängd

En kontorsskärm ska vanligen främst ge en bild med högskärpa, med hög läsbarhet och en lung återvinning
Test av hur vi läser. Hastighet, uthållighet, visar rätt entydigt att papper är bäst. De skärmar som kommer närmast detta å skarpa men relativt långsamma skärmar. Vad som är en bra skärm, hänsyn tagen till ögat och hur vi läser, är något helt annat än vad som passar spel.
Men för att se det krävs lite mer sofistikerade test än att smurra runt med muspekaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av FalsktIotakt:

En kontorsskärm ska vanligen främst ge en bild med högskärpa, med hög läsbarhet och en lung återvinning
Test av hur vi läser. Hastighet, uthållighet, visar rätt entydigt att papper är bäst. De skärmar som kommer närmast detta å skarpa men relativt långsamma skärmar. Vad som är en bra skärm, hänsyn tagen till ögat och hur vi läser, är något helt annat än vad som passar spel.
Men för att se det krävs lite mer sofistikerade test än att smurra runt med muspekaren.

Det ena utesluter inte det andra. "Kontorsarbete" kan också omfatta långt mer än att läsa stilla text. Och det finns skärmar som svarar mot flera av kraven, likt den Alling nämner ovan. Men dessa skärmar kostar också mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FalsktIotakt:

Typisk nocebo

Okunnig

Skrivet av Laxpudding:

Beror nog på vad personen anser det vara med 60 Hz som ger huvudvärken skulle jag säga. När man vant sig vid responsen och eftersläpsnivåerna vid 120 Hz och högre kan 60 Hz upplevas som en kraftig försämring även i Windows och vid icke-spelande.

sätter du upp två system och användarna får testa kommer de att säga att 120hz eller mer känns, bättre i användning.

Skrivet av FalsktIotakt:

Finns inget skäl att ska ha 144 för kontoret.
Jag har tittat på en rad skärmar och i stort ingen 144 eller högre hade bra egenskaper för kontoret. Bättre i spel. Ja men inte när jag använder skämen till text, bild. I det senare fallet passar en viss tröget utmärkt, är till och med att föredra. Handlar om hur ögat fungerar, inte hur bildskärmen fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

som sagt, okunnig.

Skrivet av Laxpudding:

Det finns många här som kan intyga om den positiva effekten av att köra hög frekvens även i Windows med hur fönster och muspekare beter sig. Det hjälper vid rörlig grafik, något som förekommer även utanför spel. En välgjord skärm med 120 Hz och därikring kan till exempel hantera den här testbilden så att du kan läsa namnen på gatorna vid rörelse.

https://www.testufo.com/photo#photo=toronto-map.png&pps=960&p...

Sedan måste var och en avgöra vad de behöver och vill ha. Men att det finns positiva effekter av 120 Hz även utanför spel är bortom all tvivel.

Det är skillnad på skärm och skärm. Vad du menar med "144" är enklare spelskärmar och dessas saknar allroundegenskaperna som gör dem lämpliga för ett kontor. Det finns flera skärmar med IPS-panel som klarar 144 Hz och har egenskaperna för både kontor och spel. Dock utanför TS budget.

Ganska vanligt att folk tror att 144hz eller liknande är bara för spel.
sitter du och skriver och arbetar med datorn så är det skillnad mellan 60 och 120hz+
VA-Panel tex med 144hz och 31.5 tum kan fås för 3000kr. (köpte själv en sån igår)
och med tanke på att VA Panel som helhet har bättre kontrast gör den mest lämpad för kontorsarbete även om ips kan debatteras med där men har också högre prislapp.

För att svara på frågan så är 144hz, Va Panel samt 1440p och 31.5tum att rekommendera för kontorsarbete.
En annan är noga med att undersöka vilka alternativ som finns som ger mig mest kvalite i livet eftersom jag använder datorn dagligen och 60hz är helt enkelt värdelöst och endast okunniga skulle rekommendera det.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Flopper:

och med tanke på att VA Panel som helhet har bättre kontrast gör den mest lämpad för kontorsarbete även om ips kan debatteras med där men har också högre prislapp.

Högt kontrastförhållande har i sig ingen betydande effekt för kontorsarbete. Kontrastförhållandet på ett tryckt papper man läser i inomhusbelysning är mellan 20–50:1. I ljusa miljöer drar pupillen ihop sig och blir sämre på att tillgodogöra mindre ljus i det svarta (det som ger VA-paneler ett högt kontrastförhållande) och man har en uppfattning av kontrast i en statisk situation som motsvarar ca 800:1.

Högre kontrastförhållande är dock en fördel i dynamisk situation, till exempel om skärmen växlar mellan ljus och mörk bild samt ifall omgivningens ljus också ändras. Men talar vi om svart text på vit bakgrund i en statiskt ljus miljö med två skärmar som är ställda till lämplig ljusnivå och 1000:1 respektive 3000:1 hos bättre IPS och bättre VA – det är inte en för ögat uppfattningsbar skillnad i fråga om hur svart upplevs. Dra igång en film, dämpa belysningen – då är det en annan historia och orsaken till att de som gillar VA också gillar VA.

Subpixelstrukturen hos flera VA-paneler gör att de kan uppfattas som sämre för just text och arbete eftersom det påverkar hur text och grafik återges. Alla 32-tums VA som jag sett har visat upp fenomen som dessa pga av subpixelstrukturen. Tar upp det i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/26730

Inte alla som ser detta dock. Precis som det finns de som ser det men inte det tycker det stör. Liksom de som sätter skärmen på retur med en gång.

Permalänk
Medlem

Jag får tacka för all input.
För stunden tror jag att jag skippar ultrawide i 1080p. Istället låter det klokast att - som så många gånger annars - kika på ett antal olika skärmar. Jag skall definitivt kolla in Dells ultrasharp-serie, AOC-monitorn samt om det är möjligt någon/några skärmar med högre uppdateringsfrekvens för att själv se hur jag upplever dem. Kanske att jag även öppnar upp min budget något, eller i alla fall testar några lite dyrare skärmar, då jag får känslan av att det blir några småkompromisser hur man än gör i denna prisklass.
Förhoppningsvis kan detta göra mig lite klokare!

Tack än en gång för alla tips!

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Flopper:

För att svara på frågan så är 144hz, Va Panel samt 1440p och 31.5tum att rekommendera för kontorsarbete.

Skulle vara väldigt försiktig med att reservationslöst rekommendera VA för i synnerhet just kontorsarbete, av det skäl @Laxpudding är inne på. Jag hade ingen aning om att det ens fanns paneler som betedde sig så, men det var nästan det första jag la märke till när jag testade Agon AG322QC4. Framförallt text tar i min mening rejäl skada på sådana paneler.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.No1:

Jag får tacka för all input.
För stunden tror jag att jag skippar ultrawide i 1080p. Istället låter det klokast att - som så många gånger annars - kika på ett antal olika skärmar. Jag skall definitivt kolla in Dells ultrasharp-serie, AOC-monitorn samt om det är möjligt någon/några skärmar med högre uppdateringsfrekvens för att själv se hur jag upplever dem. Kanske att jag även öppnar upp min budget något, eller i alla fall testar några lite dyrare skärmar, då jag får känslan av att det blir några småkompromisser hur man än gör i denna prisklass.
Förhoppningsvis kan detta göra mig lite klokare!

Tack än en gång för alla tips!

Klokt beslut.
Titta på olika skärmar, specar är inte allt och hur vi upplever en skärm går inte alltid se i siffror.
Jag skulle se på 4k skärmar främst, dom ger skärpa, du får skala upp bilden lite om du inte har ögon med mycket bra skärpa, men det windows rent hyffsat. 4 k skärmar finns från 2500. Så är det en skärm med mycket skärpa, mycket info på skrivbordet. titta på 4k.
Givetvis är det så att du får inte allt för 3-4000, det är kompromisser. Muspekaren kommer bli bullrig om du vevar runt med den. Viktigt.. tja .. av vad många skriver så tyckas kunna veva runt med musen och den blir mindre bluurig vara synonymt med kontorsarbete och bra kontorsskärm.
En skärm över din budget men som är "prisvärd". Den har inte allt men för normalt kontorsarbete, helt ok. Spel. Tung drivit, 4 k och spel kräver mycket av grafikkorten. Dock många kör full hd och låter skärmen skala upp till 4 k vilket fungerar bra.
Givetvis är det inte optimalt, men de som kör så är rätt nöjda vad dom får för pengarna.
https://www.inet.se/produkt/2213328/samsung-31-u32j590u-uhd-4...