Permalänk

i9 900K vs i9 900KF vs i9 10900KF

Är sugen på att uppgradera datorn men har svårt att bestämma om det är värt att vänta på i9 10900KF eller om det är lika bra att handla de processorer som finns ute nu, endera 9900K eller KF.

Vad skulle erat tips vara, vänta eller handla nu?

Om man väljer mellan 9900K och 9900KF, vilken processor skulle du välja?

Tilläggas ska att jag kör med i7 5775C just nu!

Till detta har jag kollat på de RAM-minnen som SweClockers redaktion kör i deras test för 9900K, Trident Z 3200 MHz CL14. Finns det RAM som har bättre spec/prestanda till ungefär samma pris ca 2300:-?

Permalänk

10900K väntas släppas första kvartalet 2020. 3950X släpps i september och den lär bli en riktig monster-cpu.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

10900K väntas släppas första kvartalet 2020. 3950X släpps i september och den lär bli en riktig monster-cpu.

Varför kommer den att bli ett monster då 3600 och 3900 är likvärdiga i spel det är ju spel datorn ska användas till och då spelar kärnor osv ingen roll utan singeltråds prestandan. Men den kommer såklart att vara ett monster för tex videoredigering osv.
Sen kommer den säkerligen att vara dyr också med ett 570 mobo.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barbiekent:

Om man väljer mellan 9900K och 9900KF, vilken processor skulle du välja?

Den enda skillnaden mellan dem är att den integrerade grafiken är avstängd i KF-modellen, i övrigt är det exakt samma processor. Om du inte tänker använda den integrerade grafiken och kan få tag på en KF som är billigare än K så kan du välja KF, annars kan du lika gärna välja K (den integrerade grafiken är bra för felsökning om inget annat).

Permalänk
Skrivet av _F1GHT3R_:

Varför kommer den att bli ett monster då 3600 och 3900 är likvärdiga i spel det är ju spel datorn ska användas till och då spelar kärnor osv ingen roll utan singeltråds prestandan. Men den kommer såklart att vara ett monster för tex videoredigering osv.
Sen kommer den säkerligen att vara dyr också med ett 570 mobo.
Skickades från m.sweclockers.com

3900x är snabbare än 3600x i spel Kanske inte så mycket att det är värt att välja 3900x över 3600x om det bara är spel som gäller men det är ändå 25 FPS i BF V och 19 i Assassins creed. ( tog siffrorna från sweclockers 3600x test )
I total war så får den av någon anledning lägre medel FPS men högre lägsta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barbiekent:

Är sugen på att uppgradera datorn men har svårt att bestämma om det är värt att vänta på i9 10900KF eller om det är lika bra att handla de processorer som finns ute nu, endera 9900K eller KF.

Vad skulle erat tips vara, vänta eller handla nu?

Om man väljer mellan 9900K och 9900KF, vilken processor skulle du välja?

Tilläggas ska att jag kör med i7 5775C just nu!

Till detta har jag kollat på de RAM-minnen som SweClockers redaktion kör i deras test för 9900K, Trident Z 3200 MHz CL14. Finns det RAM som har bättre spec/prestanda till ungefär samma pris ca 2300:-?

Varför ska du uppgradera? Är det för spel o vilken upplösning o uppdateringsfrekvens har du på skärmen?
Intels nya cpuer kommer nästa år.
9900k är generellt snabbast för spel, 9700k är snabbare i vissa spel som hanterar trådar dåligt och 3900x är snabbare i ett något enstaka fall (cs go t ex som jag kommer på just nu).
Kan vara bra o berätta vilket grafikkort du sitter med också och även om du har tänkt o överklocka eller inte.

Permalänk

Spel använder 6 kärnor el 4 med hyperthreading så allt över det behövs inte. 9900k räcker långt med sina 8 kärnor med hyperthreading därför ser vi ingen stor skillnad mellan 6 och 8 kärnor utan st prestandan som räknas.
9900k är för framtid 9700k är nuet.
Företag borde fokusera mer på 8 kärnor för speldatorer och inte komma med 20 kärnor och säga kolla vi har 20 kärnor som inte används för spelande. Brorsan är webdesigner han väntar på 3950 men han kör videoredigering och massa sådana program där den kommer att göra nytta men för spel hemma har han sin 8700k och ser ingen anledning att uppgradera.
När det gäller amd så är allt över 3600 waste om du inte vill ha fler kärnor för frqmtiden för fps skillnaden kommer att vara minimal.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

Här är en skillnad på ryzen cpus där det inte är värt att gå från 3600 till 3900.
https://m.youtube.com/watch?v=9OXbhgnHvXQ

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Varför kommer den att bli ett monster då 3600 och 3900 är likvärdiga i spel det är ju spel datorn ska användas till och då spelar kärnor osv ingen roll utan singeltråds prestandan. Men den kommer såklart att vara ett monster för tex videoredigering osv.
Sen kommer den säkerligen att vara dyr också med ett 570 mobo.
Skickades från m.sweclockers.com

Var ser du att datorn skall användas till spel?

Permalänk
Medlem

Skulle definitivt vänta på 10900K. Den integrerade grafiken skall ju uppdateras rejält och kan ju som sagts vara bra att ha vid felsökning. 9900K är ju en grym processor med tillräckligt många kärnor för i princip allt och oslagbar singeltrådsprestanda. Om man som jag aldrig har mer än 8 aktiva trådar tjänar man lite på att stänga av hyperthreading.

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

Varför ska du uppgradera? Är det för spel o vilken upplösning o uppdateringsfrekvens har du på skärmen?
Intels nya cpuer kommer nästa år.
9900k är generellt snabbast för spel, 9700k är snabbare i vissa spel som hanterar trådar dåligt och 3900x är snabbare i ett något enstaka fall (cs go t ex som jag kommer på just nu).
Kan vara bra o berätta vilket grafikkort du sitter med också och även om du har tänkt o överklocka eller inte.

Spelar mest CS:GO och lite Destiny 2, kör låg upplösning och kvalitet i båda spelen.

Det primära målet är att få mer FPS i CS. Att öka FPS i Destiny vore inte fel heller då jag ligger strax över 100 FPS i nuläget.

Jag har en 144 Hz skärm just nu men ska inhandla en 240 Hz snarast.

Jag har ett RTX 2070 grafikkort.

Överklockning är alltid aktuellt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Var ser du att datorn skall användas till spel?

Ser inte det men 90% av alla bygga dator handlar om speldatorer annars brukar folk påpeka att datorn ska användas till annat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

Stämmer att datorn ska användas spel och endast spel.

Jag spelar nästan bara CS:GO och tanken med att uppgradera är att få ut mer FPS då min 5775C börjar bli till åren.

Har ett RTX 2070 vilket jag tänker fortsätta använda.

Såg nån benchmark där 3900X gav ca 5% (≈20 FPS) mer än 9900K i CS:GO. Jag är absolut inte lika hemma med AMD som med Intel så jag tror ändå att det lutar åt 9900KF.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gå med det du känner dig bekväm med, frågan bör vara vilket moderkort och vilka minnen du ska ha till din valda plattform. KF är mer prisvärd, vem använder integrerad grafik?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har tänkt mig följande:

Moderkort: Gigabyte Aorus Master Z390
https://www.inet.se/produkt/1901301/gigabyte-z390-aorus-maste...

Minnen: G.Skill Trident Z 3200MHz CL14
https://www.inet.se/produkt/5300299/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Vad jag kunnat läsa mig till så är det ett vettigt moderkort till den processorn.

Minnena däremot är jag inte lika säker på, finns det minnen med bättre prestanda än de jag nämner?
Vore kanon om någon hade kunskap om minnen till den processorn! Kan tänka mig att lägga ut en slant på vettiga minnen.

Skickades från m.sweclockers.com