Extra fläkt till chassi luftflöde eller statiskt tryck?

Permalänk

Extra fläkt till chassi luftflöde eller statiskt tryck?

Hej!

Tänkte montera in en extra fläkt i mitt Fractal Design Mini C. Tänkte sätta den i fronten ovanför nuvarande fläkt men vet inte om jag ska ha fläkt med luftflöde eller en med statiskt tryck. Väljer på en Cooler Master turbine master eller en Corsair SP120. Vad tror ni blir bäst?

Tacksam för svar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Hej!

Tänkte montera in en extra fläkt i mitt Fractal Design Mini C. Tänkte sätta den i fronten ovanför nuvarande fläkt men vet inte om jag ska ha fläkt med luftflöde eller en med statiskt tryck. Väljer på en Cooler Master turbine master eller en Corsair SP120. Vad tror ni blir bäst?

Tacksam för svar.

Är det bara ventilation i chassit du är ute efter, så skulle jag ialla fall gå på en fläkt med högt luftflöde.

Fläktar med högt statiskt tryck lämpar sig bättre att sitta på radiatorer, för att pressa igenom luften.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Avstängd

@Lord_Moridin:
Nu har du väl plats för 140 mm fläkt och varför då välja 120?
Jag skulle sätta 2 x 140 i fronten på den.. Varför? För att täcka största möjliga yta av öppningen med fläkt för att slippa att luften tas inifrån lådan. Behövs inga dyra fläktar men dom bör så att säga helst täcka hela öppningen i fronten.

Permalänk
Medlem

Fläktar med högt statiskt tryck låter oftast mer och är till för att fästas på kylflänsar etc, tornkylare, vattenkylare.

Alla fläktar har liknande luftflöde. Själv har jag ett luftflöde i mitt chassi utan hinder så jag kör med Noctua NF fläktar, specifikt https://www.inet.se/produkt/6308871/noctua-nf-s12b-redux-120m... (även i 140mm platser med adapter).

Gör inte ett ljud och flyttar tillräckligt mycket luft för att hålla 1080Ti/6700K nära ambient med bra kylare, har kvar dem nu med sämre komponenter. Så det beror på ditt chassi, sätter du en framför en hög med hårddiskar och metall som bryter luftflödet kanske det behövs lite högre statiskt tryck.

Permalänk

Om fläkten sitter precis intill ett dammfilter borde inte en fläkt med statistikt tryck vara att föredra då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Om fläkten sitter precis intill ett dammfilter borde inte en fläkt med statistikt tryck vara att föredra då?

Skickades från m.sweclockers.com

Mja man kan tycka men jag tror de är bättre på att pressa luft framåt snarare än att suga genom ett filter. Hade du satt filtret på andra sidan fläkten hade det kanske funkat, men då blir det jobbigt att rengöra.

Permalänk

Why not both? Noctua nf A12 at your service...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Om fläkten sitter precis intill ett dammfilter borde inte en fläkt med statistikt tryck vara att föredra då?

Skickades från m.sweclockers.com

Lite mottryck ger filtret och även fronten. Alla fläktar ger tryck, frågan är bara hur mycket.
Om den suger eller blåser genom filtret spelar fö ingen roll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

Alla fläktar har liknande luftflöde.

Nej.. ett stort NEJ.. fläktar beter sig inte lika..

Permalänk
Medlem

@FalsktIotakt:
Inte alls, alla har olika chassin och olika behov. Jag har ett Lian Li V2120X, mycket volym och helt öppet inuti (kör utan HDD stacken). Skulle vara helt poänglöst att köra 140mm fläktar i mitt fall över Noctuas tysta NF fläktar. Det beror på chassi och vad man har i det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

@FalsktIotakt:
Skulle vara helt poänglöst att köra 140mm fläktar i mitt fall över Noctuas tysta NF fläktar.

Tja.. helt oberonde av fabrikat på fläktar så finn det fysik i bakgrunden. Och en datorlåda är "bara" ett system som ska ventileras. Liksom en villa eller en fabrikslokal. Samma fysik råder och den säger bland annat att för att fläkten (någon) ska ge ett rimligt flöde sa den sitta på en plats som passar UTAN en massa glipor. Och det gäller alla system alltid om minsta strömmings motstånd finns. Har inget att göra med fabrikatet på fläktat.

Permalänk
Medlem

@FalsktIotakt: Adaptrar lämnar inga glipor, samt att det kommer inte ett ljud från dem fast det blåser på fint. Som sagt är det ren fysik, har man ohindrat luftflöde behöver man inte statiskt tryck. Vilka fläktar, hur och var man monterar dem varierar från setup till setup. Som regel till chassifläktar behöver man inte "statiskt tryck" fläktar optimerade för att sitta på kylflänsar etc. Tycker det är synd att det inte finns 140mm varianter av de fläktarna, skulle vara grymt att ha det. Men Noctua av någon anledning har enbart 120mm varianter av de knäpptysta chassifläktarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

ohindrat luftflöde behöver man inte statiskt tryck

Om du inte har tryck har du stillastående luft.
Så tryck har du alltid å ett damm filter, en riktningsändring, ett front intag, mesh är inte ett fritt flöda.

Permalänk
Medlem

@FalsktIotakt:
Trycket är självklart inte 0 på dessa fläktar.... Det räcker för dammfilter utan tvekan. Fläktar med högt statiskt tryck är ofta mer obalanserade, bladen deformeras med tid och de orsakar vibrationer och resonans som ökar ljudnivån. Man måste balansera ljud med prestanda, eller om man har stor volym i chassit, kan man få båda två samtidigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

@FalsktIotakt:
Trycket är självklart inte 0 på dessa fläktar....

Dess? Någon sitter här och yrar om sina Noctua (som har högt tryck) och att det inte behöv tryck samtidigt... Eller är det andra fläktar du avser? För tas finns många bra fläktar att välj på. Men viktigare än fabrikat är ju montage, att monteras så de faktist byter luften i lådan.