Permalänk
Medlem

Vilken oled tv ska man köpa

Hej

Jag har en Pioneer 506XDE. Jag undrar vilken av dessa två är ska jag välja. Panasonic TX-65FZ800E eller Panasonic TX-65GZ960E. Vilka är för och nackdelar med dessa två.

Med vänlig hälsning

Pierre

Permalänk
Bildexpert 📺

@pierre71: F = 2018-modell. G = 2019-modell.

2018-modellerna är prispressade och under utförsäljning. 2019-modellerna nya och ännu inte sänkta i pris utan det kommer först till reaperioden och efter.

Det ska finnas löfte om ännu lägre latens i spelläget samt ALLM-stöd på 2019-modeller. Dolby Atmos, Dolby Vision och HDR10+ ska hanteras på 2019-modeller. 2018 hanterar inte Dolby Vision eller Dolby Atmos men använder HDR10+

I fråga om bildkvalitet bör det vara väldigt snarlikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@pierre71: F = 2018-modell. G = 2019-modell.

2018-modellerna är prispressade och under utförsäljning. 2019-modellerna nya och ännu inte sänkta i pris utan det kommer först till reaperioden och efter.

Det ska finnas löfte om ännu lägre latens i spelläget samt ALLM-stöd på 2019-modeller. Dolby Atmos, Dolby Vision och HDR10+ ska hanteras på 2019-modeller. 2018 hanterar inte Dolby Vision eller Dolby Atmos men använder HDR10+

I fråga om bildkvalitet bör det vara väldigt snarlikt

Jag undrar om man behöver Dolby Vision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierre71:

Jag undrar om man behöver Dolby Vision.

Svår fråga men gör ett försök till svar. Har själv en lite äldre OLED panel ifrån LG som har fullt stöd för HDR10 samt Dolby Vision. Tyckte själv att det vart relativt skönt när den inhandlades att den hade fullt stöd medans många konkurrenter endast hade HDR10 stöd. Mer eller mindre så är det dock nästan uteslutande Netflix som använder Dolby Vision på sitt 4K material. Ska man se Dolby Vision på 4K blu-ray format så krävs en spelare som har stöd för de, vilket endast nästan fanns i Oppos dyrare spelare förr (runt 10.000-12.000kr) när jag inhandlade våran som endast har stöd för HDR10(Sony spelare). Finns säkert idag i billigare spelare, men som sagt de ska även vara att du köper filmer som har Dolby vision.
Bildmässigt tror jag knappt att någon i familjen ser skillnaden mellan de olika teknikerna. Dolby vision kodas av frame by frame, så ända sättet jag märker de på är om jag spolar i filmerna o sedan pausar. För då ser man hur kontrasterna ändras ”on the fly”. Annars ser jag knappt någon skillnad mellan HDR10 material och Dolby Vision. Vet dock många film älskare o recensenter på youtube som säger sig se skillnaden å andra sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Cooler Master V650 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarCroW:

Svår fråga men gör ett försök till svar. Har själv en lite äldre OLED panel ifrån LG som har fullt stöd för HDR10 samt Dolby Vision. Tyckte själv att det vart relativt skönt när den inhandlades att den hade fullt stöd medans många konkurrenter endast hade HDR10 stöd. Mer eller mindre så är det dock nästan uteslutande Netflix som använder Dolby Vision på sitt 4K material. Ska man se Dolby Vision på 4K blu-ray format så krävs en spelare som har stöd för de, vilket endast nästan fanns i Oppos dyrare spelare förr (runt 10.000-12.000kr) när jag inhandlade våran som endast har stöd för HDR10(Sony spelare). Finns säkert idag i billigare spelare, men som sagt de ska även vara att du köper filmer som har Dolby vision.
Bildmässigt tror jag knappt att någon i familjen ser skillnaden mellan de olika teknikerna. Dolby vision kodas av frame by frame, så ända sättet jag märker de på är om jag spolar i filmerna o sedan pausar. För då ser man hur kontrasterna ändras ”on the fly”. Annars ser jag knappt någon skillnad mellan HDR10 material och Dolby Vision. Vet dock många film älskare o recensenter på youtube som säger sig se skillnaden å andra sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tittar mest på Netflix i Standard HD och Canal Digital i 1080i för min tv är inte full HD. Jag kan inte se Ultra HD på Netflix för mitt bredband är för långsamt. Så det kanske funkar med Panasonic TX-65FZ800E.

Permalänk
Medlem

Stämmer det att black bars blir gråa på en OLED och kan vara störande i mörka rum? Kom själv ihåg när jag hade den "buggen" i Kodi på min LCD och störde mig enormt på detta.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Skulle lätt köpa LG B9 65" från Power.

19990 kr just nu och 8000 kr lägre en närmaste konkurrenten.

HDMI 2.1 , Gsync och Vr stöd via variable refresh rate.
@pierre71

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av yrfhar:

Stämmer det att black bars blir gråa på en OLED och kan vara störande i mörka rum? Kom själv ihåg när jag hade den "buggen" i Kodi på min LCD och störde mig enormt på detta.

https://youtu.be/SFh_hmTb0fk?t=2792

Nej. Möjligt att det var så på modellen han köpte pga någon inställning kanske, men inte sant för tekniken generellt. Sen finns ju vad gäller den mannen även en hög sannolikhet att han bara ordbajsar för att få views.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Stämmer det att black bars blir gråa på en OLED och kan vara störande i mörka rum? Kom själv ihåg när jag hade den "buggen" i Kodi på min LCD och störde mig enormt på detta.

https://youtu.be/SFh_hmTb0fk?t=2792

Black bars är helt svarta på båda mina 65C8 iaf, dvs pixlarna avstängda.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av yrfhar:

Stämmer det att black bars blir gråa på en OLED och kan vara störande i mörka rum? Kom själv ihåg när jag hade den "buggen" i Kodi på min LCD och störde mig enormt på detta.

Nej, då är något fel ifall letterboxen på film får gråa kanter på en OLED. Oftast missmatchande och felinställda nivåer, men påfallande ofta, om det är film som är "tankad" är det helt enkelt felkodade nivåer i själva filmen. Har alldeles för många gånger träffat på folk som klagar över svärtan i bilden så är det "D4RK_KNIGHT_4K_HAZZOR.AVI" de tittar på.

Nu är klippet med Linus något slags babbel/pod så jag får inga detaljer varför han fick gråa kanter. Men oavsett: det är fel någonstans och kan vara allt från SBS till felinställning till materialet etc.

Permalänk
Bildexpert 📺

Och vill man få rätt nivåer på svart så har jag en guide om detta här: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

På en del OLED får man kompromissa på exemplaren. typiskt många Philips och LG (särskilt LG OLED 2018 och äldre) där man måste släppa på ljus i svart för att få teckningen av lågdagrar/skuggtoner korrekt. Men det blir inte gråa kanter runt bilden. Det blir att kontrastförhållande sjunker från oändligt till kanske 20:000:1 eller så.

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Om man har gråa blackbars på en OLED är det något som är felinställt. Jag hade själv det problemet på min OLED och orsaken var att snubben på Media Markt som hade kalibrerat den inte hade någon aning om vad han höll på med. Efter lite inställningar lyckades jag få helt svarta black bars

Permalänk
Medlem

Låter hoppfullt, tack alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]