Ska fläska på med ny datorn behöver köpråd!

Permalänk
Medlem

Ska fläska på med ny datorn behöver köpråd!

Goddagens!
Ska köpa ny speldator och kommer beställa en via Komplett förmodligen!
Budget kommer ligga runt 35 men tänkte kolla om det är värt att köpa nu eller vänta! Blir ju ett rtx 2080ti förmodligen men priserna på dom ligger ju fortfarande högt! Tänkte därför kolla om det finns ngn kunnig som vill flika in lite erfarenhet om man tjänar på att vänta!

Kommer ju nytt hela tiden och nya processorer! Men Processor är ju inte hela världen då det är 99% spel som kommer gå på burken!

Permalänk
Medlem

man tjänar alltid på att vänta för det lanseras nya grejer lite då och då.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1098830/forslag

Nått sånt skulle jag sikta på

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

man tjänar alltid på att vänta för det lanseras nya grejer lite då och då.

jojo då får man ju vänta tills man dör då.. kommer ju alltid nya grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kongo86:

Goddagens!
Ska köpa ny speldator och kommer beställa en via Komplett förmodligen!
Budget kommer ligga runt 35 men tänkte kolla om det är värt att köpa nu eller vänta! Blir ju ett rtx 2080ti förmodligen men priserna på dom ligger ju fortfarande högt! Tänkte därför kolla om det finns ngn kunnig som vill flika in lite erfarenhet om man tjänar på att vänta!

Kommer ju nytt hela tiden och nya processorer! Men Processor är ju inte hela världen då det är 99% spel som kommer gå på burken!

Det är aldrig lönt att köpa dator för om 6 månader får du mer prestanda för samma pengar och om du väntar 6 månader till får du ännu mer osv osv. Behöver du en ny dator så köper du en ny dator, väldigt enkelt.
Köp highend processor dvs AMD 3000-serie så räcker den i flera grafikkortsgenerationer.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Svart är fortfarande svart... no RGB.

Det finns inget stort som kommer hända på CPU-sidan närmsta tiden, inte heller GPU.
Nästa intressanta som kommer är väl HDMI 2.1 eller DP 2.0 samt möjligen DDR5. Kanske fler och kraftigt strömmatade USB-C uttag (typ driva en extern skärm med USB-hub, ström och DP i en enda USB-C kabel).
Det saknas ju ännu en killer app för PCIE 4 men det anser jag vara den enda anledningen i dagsläget att satsa på en AMD-build om man inte spelar jättemycket multitrådade benchmarks. Då är en 3950X sjukt intressant att vänta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Svart är fortfarande svart... no RGB.
https://komponentkoll.se/bild/lysOF.png
Det finns inget stort som kommer hända på CPU-sidan närmsta tiden, inte heller GPU.
Nästa intressanta som kommer är väl HDMI 2.1 eller DP 2.0 samt möjligen DDR5. Kanske fler och kraftigt strömmatade USB-C uttag (typ driva en extern skärm med USB-hub, ström och DP i en enda USB-C kabel).
Det saknas ju ännu en killer app för PCIE 4 men det anser jag vara den enda anledningen i dagsläget att satsa på en AMD-build om man inte spelar jättemycket multitrådade benchmarks. Då är en 3950X sjukt intressant att vänta på.

Så onödigt dyra grejer.
Vad ska han med ett moderkort för 4800kr till? Räcker gott o väl med Z390-F som kostar typ 2200kr. Räcker med 16gb ram också. Dessutom är nog 9700k bättre för gaming än att köra HT. Vissa säger att det är, vissa andra inte. Jag har i alla fall inte mött något hinder med min 9700k, dessutom oklockad än så länge. Då tillsammans med mitt 1070.

Ta istället en 500gb M2 och kör windows och kanske ditt "main"-spel på det och sen en 1TB SSD på sidan av som storage.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Skickades från m.sweclockers.com

Vill du komma undan billigare utan att tappa i prestanda så aorus elite kanske 3200mhz ram 750 psu och luftkylare d-15.
Då blir det 2k billigare ungefär.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Så onödigt dyra grejer.
Vad ska han med ett moderkort för 4800kr till? Räcker gott o väl med Z390-F som kostar typ 2200kr. Räcker med 16gb ram också. Dessutom är nog 9700k bättre för gaming än att köra HT. Vissa säger att det är, vissa andra inte. Jag har i alla fall inte mött något hinder med min 9700k, dessutom oklockad än så länge. Då tillsammans med mitt 1070.

Ta istället en 500gb M2 och kör windows och kanske ditt "main"-spel på det och sen en 1TB SSD på sidan av som storage.

Smaken är som baken, du spenderar tid och pengar på en custom loop, jag spenderar pengar och helst så lite tid som möjligt för ett driftsäkert system med lågt underhåll.

Men det handlar varken om dig eller mig. TS sade att han räknade med att spendera ca 35k, detta är hur jag bäst tycker det görs. Jag har dessutom testat flera av delarna själv och är mycket nöjd, inklusive moderkortet. Det enda som saknas är en asus fläktkontroller för ca 200:- då den inbyggda i chassit var skräp. Då får man dessutom full kontroll på fläktarna i BIOS och en knäpptyst dator mha exakt PWM-styrning. Sedan får man ett riktigt USB C 3.1 gen 2 uttag på fronten. WS-serien från ASUS har genomgående hög kvalitet på komponenterna. Jag hade också lagt till en 2TB intel 660 SSD för storage om det fått plats, men det är enkelt att komplettera senare med.

Jag tolkade i TS inlägg att han ville ha en färdig dator och inte var så sugen på att "mecka" med datorn. Med 32GB ram kan man stänga av swapfilen. Något som jag personligen älskar.

Permalänk
Medlem

Oj den va väldigt mkt hjälp! Tackar så mkt! Som sagt det ska vara mkt fläsk och jag vill inte sitta om 3 mån och ångra mig att jag köpte "billigt"!
Dator ska vara färdig då mina skills inom databygge och datapill är väldigt begränsade!
Tänkte även köra 2 hårddiskar! 1 på ca 256 gb ssd för systemet och 1 tb ssd till själva spelen!
Det som jag varit mest osäker på är ju Processor... ska man slå till på Intel nu eller istället satsa på AMD då dom verkar konkurrera ganska kraftigt just nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kongo86:

Oj den va väldigt mkt hjälp! Tackar så mkt! Som sagt det ska vara mkt fläsk och jag vill inte sitta om 3 mån och ångra mig att jag köpte "billigt"!
Dator ska vara färdig då mina skills inom databygge och datapill är väldigt begränsade!
Tänkte även köra 2 hårddiskar! 1 på ca 256 gb ssd för systemet och 1 tb ssd till själva spelen!
Det som jag varit mest osäker på är ju Processor... ska man slå till på Intel nu eller istället satsa på AMD då dom verkar konkurrera ganska kraftigt just nu!

Jag föredrar ju min build men pris prestanda och enkelhet är det här färdiga systemet mer prisvärt;
https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=11472

Permalänk
Medlem
Skrivet av kongo86:

Oj den va väldigt mkt hjälp! Tackar så mkt! Som sagt det ska vara mkt fläsk och jag vill inte sitta om 3 mån och ångra mig att jag köpte "billigt"!
Dator ska vara färdig då mina skills inom databygge och datapill är väldigt begränsade!
Tänkte även köra 2 hårddiskar! 1 på ca 256 gb ssd för systemet och 1 tb ssd till själva spelen!
Det som jag varit mest osäker på är ju Processor... ska man slå till på Intel nu eller istället satsa på AMD då dom verkar konkurrera ganska kraftigt just nu!

Lite snålt med 256GB på bootdisken, skönt att ha lite andrum, sedan bör man ju helst aldrig fylla en disk mer än 50%... Det klarar man aldrig oavsett diskstorlek.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1098918/33-8k

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Hos webhallen;

Permalänk
Medlem

På Inet är man lite mer begränsad, de har fel data om chassit i sitt system, chassit har plats för 3 fläktar i fronten en bak och två eller tre i toppen (minns ej). Så tillkommer till detta gör en fläkt och en fläktkontroller från ASUS, dessutom blir ju kylaren mindre då Inet inte monterar större kylare.
https://www.inet.se/datorbygge/b1098932/inet-custom-gamer-35k

Permalänk
Medlem

Inget operativsystem och ingen USB-C 3.1 Gen 2 i fronten (moderkortet har inte ens stöd för det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

https://komponentkoll.se/bild/FaUYr.png

Skickades från m.sweclockers.com

Vill du komma undan billigare utan att tappa i prestanda så aorus elite kanske 3200mhz ram 750 psu och luftkylare d-15.
Då blir det 2k billigare ungefär.

Moderkortet har enligt Inet inte stöd för USB-C 3.1 gen 2. Kanske inge jättedeal.