Permalänk

Blir kylpasta gammal?

Hej kära vänner!
Jag byggde ihop min senaste dator 2011 och köpte då till en liten tub/spruta med kylpasta.
Idag är det dags att bygga nästa dator. Jag har dock inte köpt någon ny kylpasta.
Har inte hunnit kolla, men antar att det ingår nån för-applicerad med antingen processor eller kylare.
Men hur är det, har kylpasta nåt bäst före-datum?

Vad tror ni? Kan jag använda kylpastan från 2011, eller ska jag sikta på den för-applicerade om det finns?

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem
Skrivet av PigPillow:

Hej kära vänner!
Jag byggde ihop min senaste dator 2011 och köpte då till en liten tub/spruta med kylpasta.
Idag är det dags att bygga nästa dator. Jag har dock inte köpt någon ny kylpasta.
Har inte hunnit kolla, men antar att det ingår nån för-applicerad med antingen processor eller kylare.
Men hur är det, har kylpasta nåt bäst före-datum?

Vad tror ni? Kan jag använda kylpastan från 2011, eller ska jag sikta på den för-applicerade om det finns?

Nej de BÖR inte vara några problem med den, förutsatt att den inte har stelnat eller delat sig.
Själv så hade jag nog åkt ner till valfri teknik butik och köpt mig en ny tub för någon hundring eller två beroende på vart.
Hade inte det varit ett alternativ så hade jag nog använt de jag har, och sen bara övervaka temperaturerna lite mer noggrant första veckan.

Edit: Finns för applicerad pasta på kylaren så hade jag kört med det, förutsatt att du inte ska överklocka.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte använt så gammal pasta. Dessutom såg jag några videos där de testade förapplicerade pastor för AIO:s etc och skillnaden med egenköpt kylpasta och de som redan ligger på är ytterst försumbar, en annan fördel med förapplicerade pastor är att de är helt jämnt fördelat.

Permalänk
Medlem

Noctua säger 3 år på sin Kylpasta så den blir gammal.

Bara köpa nytt

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Använde nyligen flera år gammal tidigare öppnad Arctic Silver 5 tub och det fungerar bra. Pastan hade rätt konsistens och såg ut som ny.