Windows 10 hittar inte USB minneskortsläsare.

Permalänk
Medlem

Windows 10 hittar inte USB minneskortsläsare.

Hej på er alla.

Jag har fixat en ny dator och har en USB -> CFast minneskorts läsare.

Den funkar utmärkt på min win7 dator men inte på min nya win10 maskin.

Överallt man söker på nätet så ska man köra "felsökaren för maskinvara" så fixar den till det och allt är frid och fröjd.

MEN! Pyttemjuk har valt att plocka bort denna felsökaren i den senaste versionen av Windows, så det går inte. SUCK...

Är det någon vänlig själ som vet hur man får minneskortsläsare att funka i win10? Den dyker inte ens upp i enhetshanteraren.

Tack på förhand.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Förmodligen måste du jaga rätt drivrutin för Compact Flash-läsaren.

idag stoppar man in en massa säkerhetsuppdateringar med varje ny version av OS och dess uppdateringar och att drivrutiner skall bli signerade mm. för att få köras i datorn och är det inte detta så körs det inte i OS.

du får jaga mer uppdaterade drivrutiner för din CF-läsare eller hitta ev. kompabilitetslägen för att köra äldre drivrutiner (dock fråga inte mig om hur man gör...)

du kanske får prova med linux istället för att få ut filerna...

Permalänk
Rekordmedlem

Har du möjligen nån konflikt mellan olika usbversioner, prova att koppla i en port som stödjer en anna version.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för att ni tar er tid att försöka hjälpa mig.

Skrivet av xxargs:

Förmodligen måste du jaga rätt drivrutin för Compact Flash-läsaren.

Det verkar inte finnas några drivrutiner, det är en sådan här:
Länk till produkten

Skrivet av xxargs:

du kanske får prova med linux istället för att få ut filerna...

Den funkar utmärkt på min gamla laptop med windows 7, utan drivrutiner.

Skrivet av mrqaffe:

Har du möjligen nån konflikt mellan olika usbversioner, prova att koppla i en port som stödjer en annan version.

Det var en för svår mening för mig att förstå.
Jag har provat båda mina USB uttag på datorn och inget av dem funkar den med.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Av vad det står på produkten så borde det fungera i win10 - dessutom med USB3 och med detta borde den dyka upp som (removable) mass storage och använder dom standard drivrutiner som används för den typen av lagring.

har du provar med en extern USB-disk och sett om den dyker upp - mycket troligt att det är samma drivrutiner som används i båda fallen och dyker det inte upp med extern USB-disk så kommer det inte att fungera med din adapter heller och då är något i din win10 som är trasigt

ytterligare steg att prova med:

ladda ned en ububtu live CD startad på en USB och se om du där ser enheten

har du provat på annan dator så att det inte hänt enheten själv något.

Vad är det för USB-uttag på din dator - är det med blå plastinsats (USB3) eller är det 'bara' USB2 ? är det USB2 så kan problemet vara att den inte orka ge tillräckligt med ström.

och slutligen jag förutsätter att du också provar med flash-mediat instoppad i CF-läsaren och inte bara CF-läsaren ensam då det kan var så att när det inte finns någon lagring ansluten så visas heller inte enheten upp.

Permalänk
Medlem

Hej på dig, tack för att du tar dig tid.

Skrivet av xxargs:

har du provar med en extern USB-disk och sett om den dyker upp - mycket troligt att det är samma drivrutiner som används i båda fallen och dyker det inte upp med extern USB-disk så kommer det inte att fungera med din adapter heller och då är något i din win10 som är trasigt

Ja, mina USB3 WD Elements diska dyker upp som vanligt.

Skrivet av xxargs:

ytterligare steg att prova med:
ladda ned en ububtu live CD startad på en USB och se om du där ser enheten

Jag vet inte ens var jag skulle börja.
I vilket fall är det inte Linux jag vill ha på datorn utan windows10

Skrivet av xxargs:

har du provat på annan dator så att det inte hänt enheten själv något.

Ja, den funkar utmärkt på min gamla windows 7 latop.

Skrivet av xxargs:

Vad är det för USB-uttag på din dator - är det med blå plastinsats (USB3) eller är det 'bara' USB2 ? är det USB2 så kan problemet vara att den inte orka ge tillräckligt med ström.

Det finns bara 2 st USB typ A uttag på datorn.
Beskrivningen säger att dessa uttag finns på datorn; HDMI, Telefon/mikrofonkombinationsjack, 2 x USB 3.1 Gen 1 (PowerShare), USB-C 3.1 Gen 2/Thunderbolt 3 (Power Delivery).

Skrivet av xxargs:

och slutligen jag förutsätter att du också provar med flash-mediat instoppad i CF-läsaren och inte bara CF-läsaren ensam då det kan var så att när det inte finns någon lagring ansluten så visas heller inte enheten upp.

Jajjamen, Jag har provat alla kombinationer. Även att först sätta i läsaren och sedan sätta i kortet.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

I vilket fall är det inte Linux jag vill ha på datorn utan windows10

Att prova med en linux ubuntu i Live-version (dvs _inte_ installera något på din systemdisk) från någon media är inte för att det skall installeras något på datorn - bara för att prova om en annan OS ser annorlunda på hårdvaran och tillkopplade enheter och den vägen kan se om det är ett reellt HW-problem som gör enheten inte syns alls eller om det är någon fnurr i själva windows-installationen...

dvs. kan du öppna enheten under linux och se dina filer på CF-minnet så visar det att det inte är fel på någon hårdvara och då behöver man inte ägna mer tid åt detta med inkopplingar och sladdar kring detta - men kanske istället får göra en full ominstallation av din windows i värsta fallet då om det krånglar där så är det inte lättsökt...

Windows är inte speciellt hjälpsam när man skall försöka lösa problem och att köra en annan OS temporärt från borttagbar media kan göra att man får mer tips på vad som strular.