Vilket RAM och Moderkort till Ryzen 3900X och 2080 ti?

Permalänk

Vilket RAM och Moderkort till Ryzen 3900X och 2080 ti?

Hej!

Jag börjar få ihop en dator jag är nöjd med. Men innan jag beställer vill jag kolla upp främst ram och moderkort, där jag själv har lite dålig koll på vad man ska välja.

Datorn kommer mest användas till videoredigering, Adobe creative cloud och lite spelande. Men även en del CAD/3D program som Blender, Maya, AutoCAD.

Budgeten är som ni kan se i länken ganska stor, vill helst inte att den går över 45 om det inte är väldigt motiverat (inkl. skärm).

Ram känner jag mig som sagt osäker på, är det värt 4000kr för 3600MHz och C16?
Och är moderkortet ett bra val?

Är det något annat ni bytt ut/ändrat inom budgeten?

Edit: Det är alltså en dator främst för Premiere pro (och andra Adobe program) samt AutoCAD, Blender, Maya och lite spelande. Även en hel del programmering - men det lär ju inte påverka kraven mer än att jag ska köra både Windows och Linux. (Edit2: Okej, det stod visst redan, men pga förvirring i tråden så står det nu två gånger. Well well).

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12768000

(Jag har riktigt dålig koll på VR, men visst kommer det här inte vara några problem för att köra VR i framtiden?)

Redigerade för att undvika missförstånd om vad datorn skulle användas till.
Permalänk
Medlem

Uppgraderade skärmen och hårddisken åt dig. Ev. också nätagget, vet inte om Thor-agget är gudalikt, men det är svårt att slå ett Seasonic Prime Ultra. Moderkortet är en nergradering, men så länge du inte hade tänkt att testa flytande kväve så behövs inte ett moderkort för 3k+. Det här kortet är riktigt stabilt i vilket fall, den kommer att hantera en 3900X utan bekymmer.
Grafikkortet är det ingen större skillnad på, bara en tusenlapp billigare.

Den största skillnaden i är skärmen. Med ett RTX2080Ti och en dator för 35k så kan du kosta på dig 4k. Den här 4k-skärmen är bland de bästa (ville välja X27an åt dig, men jag hade svårt att komma under 50k då).
Den här passar dock bättre än LG-skärmen för både spel och produktion.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12768760

Permalänk
Skrivet av Icecrystal:

Uppgraderade skärmen och hårddisken åt dig. Ev. också nätagget, vet inte om Thor-agget är gudalikt, men det är svårt att slå ett Seasonic Prime Ultra. Moderkortet är en nergradering, men så länge du inte hade tänkt att testa flytande kväve så behövs inte ett moderkort för 3k+. Det här kortet är riktigt stabilt i vilket fall, den kommer att hantera en 3900X utan bekymmer.
Grafikkortet är det ingen större skillnad på, bara en tusenlapp billigare.

Den största skillnaden i är skärmen. Med ett RTX2080Ti och en dator för 35k så kan du kosta på dig 4k. Den här 4k-skärmen är bland de bästa (ville välja X27an åt dig, men jag hade svårt att komma under 50k då).
Den här passar dock bättre än LG-skärmen för både spel och produktion.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12768760https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12768760

Ska kolla på ändringarna, men ramet är inte i lager på över en månad på inet. Har haft svårt att hitta det någon annanstans - är det ens lanserat än? Vill gärna ha allt inom 2-3 veckor.

Skärmen ska jag kolla mer på! Nätaggregat vill jag gärna ha 1000W/+. Pga effektiviteten runt 50% och tystare då - asus thor ska vara riktigt tyst, och lär väl inte vara dåligt (är baserat på Seasonic Prime).

Moderkort har jag ganska dålig koll på, fick det bara rekommenderat. Men har också fått aorus elite rekommenderat. Har dock dålig koll på skillnaden, vad som avgör vilket moderkort man ska välja. Jag håller inte på med någon extrem överklockning eller egenbyggd kylning. Men jag vill gärna ha ett som går tyst och med egen kylning. Är Wi-Fi nått att ha på moderkortet eller är det bättre att köpa det separat på USB?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Supersalt: Du skulle definitivt klara dig på ett nätaggregat på 750 W och går du på ett kvalitetsaggregat på 850 W kommer du definitivt inte att få några problem. Det är möjligt att ett THOR på 1200 W är knäpptyst även när du maxar på omkring 600 W (medan fläkten går igång på ett 850 W), men då kör du både processor och grafikkort på max kommer kylning av dessa med marginal att överrösta nätaggregatet.

Mitt förslag är att du väljer ett kvalitetsaggregat på 850 W vilket kostar omkring 2 000 kr mindre än ett THOR på 1200 W. Istället tar du pengarna och köper 64 GB (snabbt) RAM. Det kommer sannolikt att göra betydligt större skillnad med det du arbetar med. Är din budget inte begränsad kan du självklart ha både 1200 W och 64 GB RAM ...

Behöver du WIFI är det enklast att välja ett moderkort med inbyggt, tror inte det är någon nackdel med det (men detta har jag dålig koll på).

/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Skrivet av Mountain Man:

@Supersalt: Du skulle definitivt klara dig på ett nätaggregat på 750 W och går du på ett kvalitetsaggregat på 850 W kommer du definitivt inte att få några problem. Det är möjligt att ett THOR på 1200 W är knäpptyst även när du maxar på omkring 600 W (medan fläkten går igång på ett 850 W), men då kör du både processor och grafikkort på max kommer kylning av dessa med marginal att överrösta nätaggregatet.

Mitt förslag är att du väljer ett kvalitetsaggregat på 850 W vilket kostar omkring 2 000 kr mindre än ett THOR på 1200 W. Istället tar du pengarna och köper 64 GB (snabbt) RAM. Det kommer sannolikt att göra betydligt större skillnad med det du arbetar med. Är din budget inte begränsad kan du självklart ha både 1200 W och 64 GB RAM ...

Behöver du WIFI är det enklast att välja ett moderkort med inbyggt, tror inte det är någon nackdel med det (men detta har jag dålig koll på).

/MM

Vilket ram skulle du rekommendera? (Alltså märke, hastighet, latent) Hade tänkt köpa 32gb för att se om det funkar bra - men med möjlighet att utöka smidigt till 64gb i framtiden. Eller är det bättre att köpa 2x32 eller 4x16 istället för 2x16 + 2x16?

Har tittat lite på Asus TUF gaming plus (wi-Fi). Det verkar väldigt bra för sitt pris och jag kommer troligen inte överblicka allt för mycket. Passar det kanske bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Supersalt:

Vilket ram skulle du rekommendera? (Alltså märke, hastighet, latent) Hade tänkt köpa 32gb för att se om det funkar bra - men med möjlighet att utöka smidigt till 64gb i framtiden. Eller är det bättre att köpa 2x32 eller 4x16 istället för 2x16 + 2x16?

Har tittat lite på Asus TUF gaming plus (wi-Fi). Det verkar väldigt bra för sitt pris och jag kommer troligen inte överblicka allt för mycket. Passar det kanske bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, jag läste på lite. Har tänkt att jag kanske har nytta av 64gb i framtiden. Men verkar ju väldigt vettigt att inte blanda olika paket med ram.

Hittade dessa för bara 1500 mer än va 32gb hade kostat (där jag kunde hitta det i lager osv). Vad tycker ni om dessa?:
https://www.inet.se/produkt/5301870/g-skill-64gb-4x16gb-ddr4-...

Permalänk
Medlem

@Supersalt: https://www.inet.se/kundvagn/visa/12770420

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supersalt:

Okej, jag läste på lite. Har tänkt att jag kanske har nytta av 64gb i framtiden. Men verkar ju väldigt vettigt att inte blanda olika paket med ram.

Hittade dessa för bara 1500 mer än va 32gb hade kostat (där jag kunde hitta det i lager osv). Vad tycker ni om dessa?:
https://www.inet.se/produkt/5301870/g-skill-64gb-4x16gb-ddr4-...

64 GB 3600 MHz CL 16 för 5 449 kr tycker jag spontant känns mycket attraktivt. Ännu snabbare minne drar iväg rejält i pris ... synd att de inte finns på lager. Jag tror det är en god idé att köpa alla minnen direkt och då är det 4*16 GB som gäller (som jag uppfattar det).

Jag har tyvärr inte koll på MB med X570.

/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk

Jag har ett EVGA Supernova G2 750W och det låter aldrig någonting. Det är passivt kylt tills dess att man ligger över 300W, vilket jag inte vet om jag någonsin gör,

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Skrivet av Mountain Man:

64 GB 3600 MHz CL 16 för 5 449 kr tycker jag spontant känns mycket attraktivt. Ännu snabbare minne drar iväg rejält i pris ... synd att de inte finns på lager. Jag tror det är en god idé att köpa alla minnen direkt och då är det 4*16 GB som gäller (som jag uppfattar det).

Jag har tyvärr inte koll på MB med X570.

/MM

Det känns lite osäkert att de inte finns på lager (hittar ingen vettig info om när de väntas, men har väntat på att Ryzen 3900X sen maj så har inte så mycket tålamod längre). Väljer nog därför dessa istället:
https://www.inet.se/produkt/5301868/g-skill-64gb-4x16gb-ddr4-...

Andra alternativ fanns inte heller i lager, eller var väldigt mycket dyrare. Tror inte att CL18 kommer göra så stor skillnad i praktiken (nån enstaka procent som mest verkar det som) så tror det är värt den skillnaden i prestanda att kunna få hem sakerna fortare. Sitter på en gammal laptop nu som i princip klarar att surfa, så är lite brådis inför skolan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Supersalt: ÄR du säker på att det är en maskin för VR å inte redigering?
Du går långt över vad som krävs.
En 36 propp med vanliga ram stickor med standard mobo kommer duga gott då VR prestandan sitter 90% på GPU
I bästa fall så vinner du 1 FPS

Är de å va högst så ska du köra med 2 stickor å B-Die samsung minnen
Mobo som går stabilt å då är de high-mid å således 3k+ (kolla taichi)
Skippa slödisken å gå fullt ut på m2 disk
Nätagg med lägsta möjliga rippel å som en annan sagt, sea sonic är bland de bästa.

Ps en ny burk för 15k klarar VR

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supersalt:

Tror inte att CL18 kommer göra så stor skillnad i praktiken (nån enstaka procent som mest verkar det som) Skickades från m.sweclockers.com

Du vinner ca 3% minnesprestanda mellan top/botten av minnen å det gör sen ca 0.3-0.5fps

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

@Supersalt: ÄR du säker på att det är en maskin för VR å inte redigering?
Du går långt över vad som krävs.
En 36 propp med vanliga ram stickor med standard mobo kommer duga gott då VR prestandan sitter 90% på GPU
I bästa fall så vinner du 1 FPS

Är de å va högst så ska du köra med 2 stickor å B-Die samsung minnen
Mobo som går stabilt å då är de high-mid å således 3k+ (kolla taichi)
Skippa slödisken å gå fullt ut på m2 disk
Nätagg med lägsta möjliga rippel å som en annan sagt, sea sonic är bland de bästa.

Ps en ny burk för 15k klarar VR

Haha, oj nej. Måste varit otydlig. Den ska främst användas till videoredigering (Premiere pro), Adobes andra program och CAD/3D program som Blender, Maya och AutoCAD. Samt lite spel. Ska även köra någon form av lösning för både Windows och Linux, kanske samtidigt eller på dual-boot. Men kände att 64gb var värt dels för videoredigering och dels om jag kör två operativsystem samtidigt med olika program igång (behöver linux för programmering och Windows för Adobes program). Redigerar TS för tydlighetens skull.

Kom bara på när jag skrev att jag hade 0 koll på VR och det hade kanske varit kul att testa i framtiden, så att det inte var något speciellt (utöver det jag har) som krävdes för att det skulle funka bra.

MoBo är jag lite osäker på, men tror helst jag vill ha wi-fi, max 4000 och i lager och levererar inom 2-3 veckor. Men har inga planer på större överklockning, dels är datorn bra som den är och dels tycker jag det verkar lite läskigt att överklocka för mycket. Men med de kraven, vilket mobo skulle du rekommendera? Har för mig att Taichi inte har wi-fi, men kan komma ihåg fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Supersalt: Du har 3 modeller...
1: Taichi

2: Mobo med minst 12+2 faser
3: Gigabyte´s värsta för 10k

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

@Supersalt: Du har 3 modeller...
1: Taichi
2: Mobo med minst 12+2 faser
3: Gigabyte´s värsta för 10k

Varför har jag bara de tre att välja på? (Vet inte riktigt vad de andra alternativet är). Det kan absolut vara så, men det stämmer inte alls överens med annat jag blivit rekommenderad - så känns som att jag gärna hade hört en motivering till varför.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supersalt:

Varför har jag bara de tre att välja på? (Vet inte riktigt vad de andra alternativet är). Det kan absolut vara så, men det stämmer inte alls överens med annat jag blivit rekommenderad - så känns som att jag gärna hade hört en motivering till varför.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, Asus Bios suger och kvalité på Asus är under stark kritik.
Gigabyte har problem med sina bios och mängder av folk klagar över saknad stöd för minnen.
Där sistnämda har flertal folk fått flasha om sina bios av oklar anledning flertal ggr.
MSI budget är helt ok för pris men vill man ha de där lilla extra så är alla andra bättre.

Kollar man runt i forum / tester / resultat så är Gigabyte mobo för 4k+ samt asus top å nosar på Taichi... ett mobo som ligger mer än 1k i lägre pris.

Mitt sista svar, det är ditt köp, välj det du vill å lycka till med att söka info.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Absolut, Asus Bios suger och kvalité på Asus är under stark kritik.
Gigabyte har problem med sina bios och mängder av folk klagar över saknad stöd för minnen.
Där sistnämda har flertal folk fått flasha om sina bios av oklar anledning flertal ggr.
MSI budget är helt ok för pris men vill man ha de där lilla extra så är alla andra bättre.

Kollar man runt i forum / tester / resultat så är Gigabyte mobo för 4k+ samt asus top å nosar på Taichi... ett mobo som ligger mer än 1k i lägre pris.

Mitt sista svar, det är ditt köp, välj det du vill å lycka till med att söka info.

Tack! Har läst lite liknande på vissa forum, men inte vetat om det var några individer som haft problem som syntes mer eller att det faktiskt var något.

Har tittat en del på Taichi innan, såg nu att de hade wi-fi. Så det verkar bra, kan nog bli ett sånt om inte annat för att framtidssäkra lite mer.

Thor PSUn tror jag ska vara ganska bra. Låga ripple vad jag kunde se på tester - inte så lågt som AX1600i, men sen är det ju också dubbelt så dyrt och lite väl mycket overkill kanske. (Men varit i kontakt med några elektriker i mitt liv - så vågar absolut inte snåla på strömtillförsel).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kollade själv på bland annat Aorus Ultra, Taichi och Rog Strix 570-e.

Gillar verkligen Gigabyte, men när jag började läsa specsen för Aorus Ultra så föll den bort direkt.

Taichi och X570-e är ganska identiska i specifikationerna annars, Taichi har 3st m2 platser, medans X570-e har 2, Taichi har 600A VRM, medans X570-e har 720A VRM. Båda kort har 8st Sata-portar
Båda har chipset-fläkten på helt fel ställe. Båda har Intels wifi6. Båda har postcode display.

Jag valde Asus-kortet, men det känns som att välja en röd eller svart Lamborghini ungefär

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Värt å nämna för alla mobo.
Bios är under utveckling då tillverkarna inte han få nog med tid för Q&A

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.