Permalänk
Medlem

Uppgradera dator; Budget ca 15k

Hej, jag tänkte uppgradera min dator då den har några år på nacken.
Hade tänkt uppgradera det mesta då jag vill öka min prestanda. Har ca 10k i budget.
Ifall jag köper nytt CPU och GPU, är det då nödvändigt att även köpa nytt nätaggregat?
Sedan undrar jag ifall ett nytt chassi har någon påverkan på datorn eller om jag kan behålla det jag har.

Specs:
GPU: GTX 760
CPU: Intel i5-4460
Moderkort: MSI B85M-E45
RAM: DDR3 8GB
500W
Chassi: HAF 912 ADVANCED
Win 8 64-BIT

MVH

Permalänk
Medlem

sälj datorn du har och köp allting nytt

Permalänk
Medlem

Sälja den för att öka budgeten för en helt ny dator? Jag tvekar för prestandaökningen kommer inte bli så stor i spel att jag ser det är värt. Om budgeten hade varit 15000 kr hade ett helt nytt system varit att föredra.

Budgetuppgradering är Core i7 4770K eller 4790K, mer ram och ett RTX 2060 super. Då nätaggregatet är 500W skulle jag ta 2060super över 5700 XT. 1TB SSD?

Prestandan kommer vara lägre och det kommer droppa mer i vissa situationer och vara lägre i spel men testerna jag kollat på nätet är skillnaden i spel inte värt pengarna och arbetet mellan en 4790K och ny 6/8-kärnigt system med samma 2060-grafikkort.

Mitt tycke är mindre uppgradering och spara resten av pengarna.

Permalänk
Medlem

Ifall jag ska köpa helt ny rigg, vad för cpu och gpu skulle du rekommendera då?
Har kollat lite och sett att AMD Ryzen 5 3600 blivit ratad högt, men Intel kanske är att föredra för en gaming dator?
Sen så ifall jag köper nytt nätaggregat så blir 5700 XT ett bra val?
Så utöver cpu och gpu blir det nytt moderkort (som passar till cpun), ram (ddr4 16GB?) och ett nätaggregat som klarar av riggen.
Chassi kan jag då välja efter preferenser då de flesta har bra cirkulation antar jag

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av whubz:

Hej, jag tänkte uppgradera min dator då den har några år på nacken.
Hade tänkt uppgradera det mesta då jag vill öka min prestanda. Har ca 10k i budget.
Ifall jag köper nytt CPU och GPU, är det då nödvändigt att även köpa nytt nätaggregat?
Sedan undrar jag ifall ett nytt chassi har någon påverkan på datorn eller om jag kan behålla det jag har.

Specs:
GPU: GTX 760 350
CPU: Intel i5-4460 500
Moderkort: MSI B85M-E45 200
RAM: DDR3 8GB 200
500W 200
Chassi: HAF 912 ADVANCED
Win 8 64-BIT

MVH

Som de andra redan sagt så tycker jag också du ska sälja nuvarande, vi kan ju börja där. Skulle säga att du kan få runt 1500kr ganska enkelt om du skickar med en lagringsenhet. Detta ökar din budget till antingen 16500kr eller 11500kr, något oklart vad din budget faktiskt är.

11500kr räcker dock till en kompetent speldator, om du monterar den själv. Föreslår något sånt här:

Permalänk
Medlem
Skrivet av whubz:

Hej, jag tänkte uppgradera min dator då den har några år på nacken.
Hade tänkt uppgradera det mesta då jag vill öka min prestanda. Har ca 10k i budget.
Ifall jag köper nytt CPU och GPU, är det då nödvändigt att även köpa nytt nätaggregat?
Sedan undrar jag ifall ett nytt chassi har någon påverkan på datorn eller om jag kan behålla det jag har.

Specs:
GPU: GTX 760
CPU: Intel i5-4460
Moderkort: MSI B85M-E45
RAM: DDR3 8GB
500W
Chassi: HAF 912 ADVANCED
Win 8 64-BIT

MVH

Bygg datorn jag nyss byggde