Svart skärm, fläktar snurrar, ingen ström till mus & tangentbord

Permalänk
Medlem

Svart skärm, fläktar snurrar, ingen ström till mus & tangentbord

Tjena alla Sweclockare!

Min gamla dator från 2013 har sen ca 2 veckor tillbaka gett upp. Har beställt en ny, men kunde vara kul att se om jag kunde få liv i den gamla då den fortfarande presterar någorlunda efter dagens prestationskrav:

Problemet uppenbarade sig bara en dag när jag kom hem och startade datorn (har inte märkt något märkligt överhuvudtaget tidigare dag eller under datorns livstid, fungerat klockrent). När jag trycker igång powerknappen så går fläktarna igång och grafikkort m.m lyser. Däremot så visar skärmen enbart svart (får ej upp någon "no signal" meddelandet, vilket jag får om jag rycker kabeln) och även mus och tangentbord får ingen ström. Så på grund av detta vet jag ej om ens datorn kommer in i BIOS eller vad som försiggår då jag ej ser något annat än en svart skärm.

Har testat lite olika lösningar som jag kommit över men som ej har fungerat:

  • Har testat en norsk reset (ryckt kablar och hållt inne powerknappen i minst 30 sekunder).

  • Har plockat ut klockbatteriet och mätt det med voltmätare (ger en god försörjning på 3v, har ej testat byta detta dock) Ska försöka med detta imorgon).

  • Har lyssnat efter beep-codes men allt är helt normalt.

  • Har testat plocka ut Ramminnena i alla slot var för sig och tillsammans i alla lägen och positioner.

  • Har testat med både Dvi och VGA-kabel (även testat skärmen i en annan dator och den fungerar felfritt).

  • Har testat en annan strömkabel till skärmen

  • Har testat att plocka ut grafikkortet och då fick jag plötsligt ström till både tangentbord och mus. Däremot så kunde jag ej koppla någon

DVI/VGA eller HDMI då jag saknar uttag (då uttagen enbart finns i grafikkortet). fick även beep-code på detta, tyckte det lät som 1 long och 2 eller 3 korta --> Vilket indikerar antingen:
"1 long, 2 short Indicates a video error has occurred and the BIOS cannot initialize the video screen to display any additional information."
Eller
"1 long, 3 short Video card not detected (reseat video card) or bad video card."
Men det här är ju inte så konstigt då det inte sitter varken någon GPU/grafikkort i just då samt att mina komponenter saknar integrerad grafik.

  • Har inte testat att byta ut mitt nätaggregat än, har ett gammalt liggandes på 650 watt (Energon) som förmodligen är 10-11 år gammalt. Tänkte göra detta imorgon (idag).

Hittade den här ingående guiden på mitt problem, har inte följt alla steg än:
https://www.lifewire.com/fix-computer-that-turns-on-but-displ...

Här är min setup förresten:
Moderkort: GA-990FXA-UD5
Processor: AMD FX-8350 8 4.0GHz Black Edition
GPU: Sapphire Radeon HD 7970 3GB GHz-editon Vapor X
Ramminnen: Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz VENGEANCE LP
PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze
Hårddisk 1: Samsung SSD Basic 840-Series 120GB
Hårddisk 2: 2TB Toshiba 7200rpm SATA 6Gb/s 64MB
CPU-kylare/fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO
Övriga chassifläktar, 2st: Corsair Air series AF140, Quiet Edition
DvDläsare: Plextor PX-891SA
Chassi: Fractal Design Define R4 Vit, Fönster

Vad tror ni felet kan vara?
Något som direkt dyker upp när ni läser tråden?

Har en kanske lite långsökt teori: CMOS batteriet har blivit deffekt och laddat ur på något sätt. I och med att CMOS batteriet upprätthåller alla inställningar då det är aktivt så måste mitt ha laddat ur och kanske gått tillbaka till föregående/fabriksinställningar/bios version (fick nämligen uppdatera BIOS då jag byggde datorn för ca 6 år sedan)? Har nämligen hört att en dator inte startar om inte bios är anpassat/uppdaterat för processorn och dess aktuella generation.

Med vänlig hälsning
Errkan

Permalänk
Avstängd

@errkan13:
Det står inte men du har säkert "clear bios" vi en jumper. Eller hur?
Låter som knas på grafikkortet, prova ett annat.

Permalänk
Medlem

@FalsktIotakt: Har inte prövat en jumper faktist (gjorde de nu, inga resultat dock... ). Däremot så har jag lämnat datorn utan CMOS batteri över natten. Testade byta till ett helt nytt nu men får fortfarande samma resultat. Har dessvärre inget reservgrafikkort, men får försöka fixa det, är ju skönt att ha testat det innan man byter nätaggregat. Känns konstigt då tangentbord och mus får ström då GPU är avlägsnat.
Återkommer om jag lyckas få tag i ett gammalt (ska använda mitt chassi och förmodligen bygga i den nya datorn i övermorgon).

Något annat som ni spontant kommer på att det kan röra sig om?

Edit: Ger upp min långsökta teori då flashade versioner av bios inte förlitar sig på CMOS batteriet för att hållas kvar.

Permalänk
Hedersmedlem

AMD FX-8350 har ingen inbyggd grafik, så det går inte att testköra datorn utan grafikkort på ett enkelt sätt (om du inte kan nå datorn över nätverket...)

Permalänk
Medlem

@pv2b: Nä precis det är ju det... Ska försöka få tag i ett kort nu här. Har inte den blekaste om hur jag nåt datorn via nätverket. Du menar att den skulle komma in i windows och visas bland de andra datorerna i nätverket? Hade varit en långt shot... Kan ju faktist pröva att ta ur kortet och koppla in det i nätverket och försöka "blint" navigera mig fram då tangentbordet faktist lever (Vilket den bara gör när jag kopplar ur GPU). Har jag tur så dyker det upp bland de nätverkets datorer i listan. Smart tänkt! Men tror ni att datorn ens kommer in utan integrerad grafik i någon komponent?

Permalänk
Medlem

@pv2b: Goda nyheter! Jag plockade ur grafikkortet och lyckades faktist navigera mig in och komma förbi bios (kopplade in högtalare och nätverkskabel) kom in till loginscreen och knappade in lösenord, därefter hörde jag desktopljudet när man loggat in.

Detta måste väl ändå bevisa att grafikkortet var problemet?
Får försöka hitta ett reservkort så jag nu kan koppla in monitor och se så att problemet inte dyker upp så fort man sätter in ett grafikkort

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av errkan13:

@pv2b: Goda nyheter! Jag plockade ur grafikkortet och lyckades faktist navigera mig in och komma förbi bios (kopplade in högtalare och nätverkskabel) kom in till loginscreen och knappade in lösenord, därefter hörde jag desktopljudet när man loggat in.

Detta måste väl ändå bevisa att grafikkortet var problemet?
Får försöka hitta ett reservkort så jag nu kan koppla in monitor och se så att problemet inte dyker upp så fort man sätter in ett grafikkort

Fel på grafikkortet låter som det mest sannolika, ett nytt grafikkort borde lösa problemet.

Det går däremot inte helt att utesluta fel på moderkortet (som gör att PCIe-slotten inte funkar) eller fel på strömförsörjningen till grafikkortet.

Dubbelkolla gärna att du kopplat in strömförsörjningen till grafikkortet korrekt (även i PSU-änden om du har modulär nätdel). Inte så sannolikt att det är felet men det är ändå värt att kolla efter.

Bonus är ju att ett HD 7970 är rätt gammalt vid det här laget, nästan vad som helst du köper kommer vara en rejäl uppgradering (även om det inte är värt att lägga för mycket på ett grafikkort iom att du sitter på en FX-8350 som kommer vara flaskhalsen i många fall). Ett RX 570/580 kanske är i lagom prestandaklass? Går att handla för 1500-2000 kr på amazon.de.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Ne det har du rätt i, jag borde inte ropa hej innan jag kommit över bäcken. Kanske vore det värt att slänga i något mediokert kort och sälja den för en billig slant (om du de andra komponenterna visar sig oskadda).
Har ju en ny dator påväg med den här setupen (nedan) så jag kommer inte att lägga mycket krut på att få upp prestandan

Men tack så mycket för hjälpen ska du ha (hade aldrig testat din metod annars), återkommer om problemet har löst sig med ett nytt kort!

Edit: Har en ickemodulär modul och har kollat över sladdarna från nätaggregatet in i komponenterna och de sitter helt okej.