Dela ut hela datorer i lokala nätverket, externt program eller finns funktionen i windows?

Permalänk
Medlem

Dela ut hela datorer i lokala nätverket, externt program eller finns funktionen i windows?

Hej, jag har sökt, men inte riktigt hittat det jag är ute efter.

Jag skulle vilja att alla fem Windows 10 datorer här hemma delas ut i nätverket i sin helhet, jag vet att funktionen finns i Windows att dela ut hela hårdiskar men då fungerar det ju tyvärr inte med minneskortläsare, optiska läsare samt usbminnen.

Går det att dela ut hela datorer i nätverket på något sätt?

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem

@Walkhome:
Har inte sett funktionen att dela "hela datorer" i Windows, men jag kan dela ut mina optiska läsare och anslutna USB-stickor på samma vis som jag delar ut diskar.

Att jag sen inte har fått delning mellan mina datorer att fungera, är en helt annan femma men funktionen att dela ut optiska läsare & anslutna USB-stickor finns där.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Walkhome:
Har inte sett funktionen att dela "hela datorer" i Windows, men jag kan dela ut mina optiska läsare och anslutna USB-stickor på samma vis som jag delar ut diskar.

Att jag sen inte har fått delning mellan mina datorer att fungera, är en helt annan femma men funktionen att dela ut optiska läsare & anslutna USB-stickor finns där.

Jodo, visst går dem att dela, men skulle vilja att dem delas per automatik, om dem finns där.
Va händer om man delar ett usb, och så dras den ut?

Även sådana prylar som inte får en enhetsbokstav, så som en gopro kamera eller en iphone.

Det lättaste lösningen borde vara att man på någe sätt kan dela ut hela datorer, med allt vad det innebär.
Synd att man inte kan dela ut ”den här datorn”

Kanske är fjärrskrivbord en lösning? Då kan man ju komma åt allt, men segar det ner? Om datorn jag vill in och kika i används till att spela ett krävande spel, sänks fpsen om jag ansluter till den via fjärrskrivbord?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem

@Walkhome:
Funktionen att dela ut automatiskt finns troligtvis, om du i kör skriver fsmgmt.msc och väljer "Shares" i vänsterfältet så ser du att alla partitoner är utdelade som standard (detta innebär dock inte att de är synliga i nätverket).
Här kan man även lägga till egna partioner/mappar man vill ha utdelade, vilket troligtvis är en hel del enklare än att dela ut på det "nomala viset".

Jag har dock för mig att ovanstående är en funktion som endast finns i Pro och högre versioner.

Angående vad som händer om något utdelat försvinner (te.x att en USB-sticka tas bort) så är det samma sak som händer om det oväntat plötsligt försvinner från datorn, dvs. det går inte att komma åt längre och man får ett felmeddelande.

Angående fjärr skrivbord, så föreslår jag att du läser på om vad det har för risker innan du ens tänker på att använda det.
Lite finns om det här:
How to Secure a Remote Desktop
Is windows remote desktop secure?

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Rekordmedlem

Det närmaste du kommer är nog fjärrskrivbord om du inte ska behöva ha flera olika program.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det finns bra och gratis management verktyg som du kan installera på alla datorer...
Känns som om att det finns nån egentlig anledning till detta typ. "hålla kolla på barnen eller dyl"

Kolla in typ
https://www.manageengine.com/products/desktop-central/
https://www.pulseway.com/

eller dylikt...

Går säkerligen skriva ihop något i powershell också som automatiskt delar ut usb m.m.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Vad är det för risker med att ha RDP igång på sitt lokala nätverk menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Belzader: Vad är det för risker med att ha RDP igång på sitt lokala nätverk menar du?

På det lokala nätverket troligtvis inga större.
Men det är som standard inte bara aktiverat för det, utan detta måste man ställa in, annars kan datorn gå att komma åt utanför det lokala nätverket (så har jag förstått det iaf. med hur RDP fungerar) med alla handa risker det kan innebära.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Låter konstigt. Så du menar att man kan komma åt en lokal dator med RDP om det inte är öppnat i brandväggen/router för det alltså? Ge mig gärna information om det direkt för då får jag stänga av RDP på mitt lokala nätverk direkt.