Permalänk
Medlem

Ny speldator (12k budget)

Tjena.

Som rubriken lyder så har jag tänkt införskaffa mig en ny dator då min nuvarande har säckat ihop helt.

Om någon nu bestämmer sig för att hjälpa mig så har jag endast ett krav, att alla delar finns tillgängliga i lager på samma ställe (Inet, Webhallen, Komplett) då jag kommer låta dom bygga ihop den och för att jag behöver den så snabbt som möjligt.

Spel som kommer spelas:

Overwatch
Csgo
Wow
Dota2

Kan även hända att jag dammar av streamern och streamar wow i framtiden så den får gärna klara av det med.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12772181

Tyvärr verkar inte Inet ha Max-moderkorten som är garanterade att fungera med Ryzen 3000 före nästa vecka, men där har du i alla fall ett bra paket.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Här har du motsvarande från Webhallen. De har lite längre leveranstid, men för samma pris får du en bättre cpu-kylare:

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Här har du motsvarande från Webhallen. De har lite längre leveranstid, men för samma pris får du en bättre cpu-kylare:

https://www.webhallen.com/api/cart-img/305201,302709,305330,236943,269280,305423,236123,240379,196696,209949

Tack för svaret!

Mycket av det du tipsat om verkar inte finnas i deras lager just nu och vet inte om jag var tillräckligt tydligen med att jag gärna lägger beställningen så snart som möjligt då jag behöver datorn senast fredag 30/8, eller absolut senast måndag 2/9.

Finns det kanske andra delar som håller samma klass men redo att användas? kan tänkas gå upp 500-1000kr om det löser något ^^

Uppskattar verkligen att du försöker hjälpa mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skipit:

behöver datorn senast fredag 30/8, eller absolut senast måndag 2/9.

Det blir nog tajt om du ska ha montering.
https://www.webhallen.com/se/campaign/6174-Webhallen-Config-C...
"Leveranstiden man kan vänta sig är cirka 6-7 arbetsdagar från det tillfälle då samtliga komponenter finns på vårat centrallager"
Sen om man läser recensionerna varierar det, beror väl på hur mkt de har att göra.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk

Att bygga ihop allt på en dag, hafsigt går väl på några timmar. Bättre det än att vänta i sju dagar?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Det blir nog tajt om du ska ha montering.
https://www.webhallen.com/se/campaign/6174-Webhallen-Config-C...
"Leveranstiden man kan vänta sig är cirka 6-7 arbetsdagar från det tillfälle då samtliga komponenter finns på vårat centrallager"
Sen om man läser recensionerna varierar det, beror väl på hur mkt de har att göra.

Hade faktist inte koll på det och ser även nu att Inet har ännu längre leveranstid om man väljer montering.. Det finns ingen färdig dator ni skulle kunna tipsa om då? typ som Taurus eller liknande. Gärna med Ryzen 3000 serien cpu, och kan även här tänkas gå upp runt 1000kr i budget.

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet att bygga själv så är det här en ganska bra deal.
https://www.komplett.se/product/1018421/datorutrustning/dator...

Den här är också eet ganska bra val men grafikkortet är inte alls lika bra som de tidigare nämda rx 5700
https://www.komplett.se/product/11492/datorer/komplett-pc/kom...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold

Permalänk
Medlem

Båda förslagen ovan är bra, hade dock skippat CPU fläkten och lagt pengarna på ett bättre nätaggregat typ RX650/750m.

500/550w är i minsta laget för ett RX 5700 (225w förbrukning) som har en rekommendation på 750w nätaggregat.(Något överdrivet, då RTX2080 med samma förbrukning har 650w rek) RX modellerna har dessutom 10 års garanti, något båda nätaggregaten i förslagen saknar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derazee:

Om du har möjlighet att bygga själv så är det här en ganska bra deal.
https://www.komplett.se/product/1018421/datorutrustning/dator...

Den här är också eet ganska bra val men grafikkortet är inte alls lika bra som de tidigare nämda rx 5700
https://www.komplett.se/product/11492/datorer/komplett-pc/kom...

Den här andra datorn är helt okej för priset, men eftersom man ändå får vänta några dagar skulle jag nog rekommendera att vänta en vecka på webhallen eller inet. Alternativt kan du bygga ihop själv och få den lite snabbare.

Skrivet av r_b89:

Båda förslagen ovan är bra, hade dock skippat CPU fläkten och lagt pengarna på ett bättre nätaggregat typ RX650/750m.

500/550w är i minsta laget för ett RX 5700 (225w förbrukning) som har en rekommendation på 750w nätaggregat.(Något överdrivet, då RTX2080 med samma förbrukning har 650w rek) RX modellerna har dessutom 10 års garanti, något båda nätaggregaten i förslagen saknar.

Jo, har man lite extra budget kunde det vara helt värt det att satsa på ett 650/750W nätagg. Men med det sagt så funkar nog ett CX550M helt okej. RX 5700 har en rekommendation på 600W, men det är att ta i. De flesta som har recenserat kortet rekommenderar minst 500W, men det är också med hungrigare processorer. Ryzen 3600 med en nvme-ssd är nog rätt strömsnålt.

Edit: Sen tycker jag nog själv att en bättre cpu-kylare är värt det. AMD:s stockkylare är helt okej för stock, men speciellt efter att de ändrade stockkylaren från 2600 till 3600 (till det sämre) så är det värt några hundralappar extra att köpa åtminstone en Gammaxx 300 eller liknande. Det blir mycket tystare, speciellt eftersom Wraith-kylarna tenderar att snurra upp snabbt när en kärna aktiveras, trots att temperaturerna ligger rätt stilla.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@Sando: 750w fick jag från Inet:s produktsida, så då står det nog fel där @inet

En kylare kan man ju alltid byta senare, om man skulle störa sig på ljudet. Nätaggregatet är ju svårare/dyrare att byta ut och mer värt att lägga till 300kr för direkt tycker jag. Sen skrev ju även TS att han kunde gå upp lite i budget, så då är det väl investerade pengar att köpa ett RX nätagg.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Efter jag läst igenom allt så har jag beslutat mig för att försöka bygga ihop den själv och söker då efter en annan build än dom som länkats!

Kravet på att delarna finns inne och redo att beställas kvarstår! Butik spelar ingen roll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skipit:

Tack för alla svar!

Efter jag läst igenom allt så har jag beslutat mig för att försöka bygga ihop den själv och söker då efter en annan build än dom som länkats!

Kravet på att delarna finns inne och redo att beställas kvarstår! Butik spelar ingen roll!

Haha förlåt men kan du inte snickra ihop något själv efter allt som redan länkats? Speciellt när du ska ha krav på leveransen också.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

@LeJoke: Hade inte frågat om jag visste!

Nu när jag även bestämt mig för att bygga själv samt köpa från olika butiker så lär det bli pengar över som jag inte har speciellt bra koll på vart dom läggs bäst.

Permalänk
Medlem

Där har du ett bra paket. Tillgänglighet får du kolla själv, för det varierar så. Speciellt nätagget är en grymt bra deal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum