Turboknapp och grafikkort nyheter i SweClockers butik – nu med fri frakt!

Permalänk
Melding Plague

Turboknapp och grafikkort nyheter i SweClockers butik – nu med fri frakt!

Det är läge att fräscha upp garderoben när SweClockers släpper två nya exklusiva t-shirtar för sanna datorentusiaster, dessutom med fri frakt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken nostalgi! Kände mig tvungen att beställa retrotröjan

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Nice

Så där ja... Beställt paketet med de två nya tröjorna

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done. -Andy Rooney

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag som är i den åldern att jag upplevt datorer med turboknapp men inte var mogen nog att förstå dess mening, kan någon förklara varför dessa knappar fanns?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av hölmiz:

Jag som är i den åldern att jag upplevt datorer med turboknapp men inte var mogen nog att förstå dess mening, kan någon förklara varför dessa knappar fanns?

Skickades från m.sweclockers.com

Det roliga med turboknappen är att den ursprungligen var till för att sänka processorns hastighet. Vissa äldre program, framförallt spel, använde processorns klockfrekvens som klocka/timing. När tekniken utvecklades och det släpptes nya processorer med högre klockfrekvens blev dessa spel/program i princip oanvändbara eftersom allting till slut gick för snabbt på skärmen.

Kort och gott var turboknappen en "broms" som (ibland ...) gjorde det möjligt att fortsätta använda äldre spel/program. Kanske den sämsta benämningen på en funktion någonsin?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Går det att få t-shirtarna i något annat än svart?
(Kan vara så att jag inte hittat var man byter färg.)

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av sniglom:

Går det att få t-shirtarna i något annat än svart?
(Kan vara så att jag inte hittat var man byter färg.)

Vilken färg vill du ha?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

@Dimestam: Marketing, användes på löjliga sätt då och används på löjliga sätt nu. Allt för att snärja fler kunder.
En "compatibility"-knapp låter inte riktigt lika attraktivt som en "Turbo"-knapp, även om den i praktiken gör samma sak.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Det roliga med turboknappen är att den ursprungligen var till för att sänka processorns hastighet. Vissa äldre program, framförallt spel, använde processorns klockfrekvens som klocka/timing. När tekniken utvecklades och det släpptes nya processorer med högre klockfrekvens blev dessa spel/program i princip oanvändbara eftersom allting till slut gick för snabbt på skärmen.

Kort och gott var turboknappen en "broms" som (ibland ...) gjorde det möjligt att fortsätta använda äldre spel/program. Kanske den sämsta benämningen på en funktion någonsin?

Numera spelar vi gammla spel i hög FPS som blir olika roligt.
Tittar på dig, Resident Evil 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Vilken färg vill du ha?

Jag tror att grafikkortsmotivet hade sett fint ut mot vitt eller gräddvitt (off white).

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av sniglom:

Jag tror att grafikkortsmotivet hade sett fint ut mot vitt eller gräddvitt (off white).

Ska se vad som går att lösa!

Fri frakt på allt i butiken!

För att fira lanseringen och vara extra snälla mot semestertunna plånböcker är det nu fri frakt i hela butiken. Detta gäller även för de som redan beställt någon av de nya plaggen!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Ska se vad som går att lösa!

Fri frakt på allt i butiken!

För att fira lanseringen och vara extra snälla mot semestertunna plånböcker är det nu fri frakt i hela butiken. Detta gäller även för de som redan beställt någon av de nya plaggen!

Vad snällt! Tack.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Inaktiv

Något jag funderat/suktar efter en längre tid är en kaffe mugg där ena sidan pryds med SweClockers logotyp och den andra användarnamnet, kanske profilbild eller något i signaturväg. Skulle vara extra kul med en sån på exempelvis jobbet, men också hemma förstås. Vänster och höger variant där man väljer utifrån vilken hand man dricker med och vilken sida man vill ha utåt.

Dyrt att ta fram då varje mugg blir unik men har som sagt funderat på detta en längre tid och lika bra att lyfta frågan helt enkelt. Men kanske något tillräckligt många ändå är villiga att betala för samtidigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av anon5930:

Något jag funderat/suktar efter en längre tid är en kaffe mugg där ena sidan pryds med SweClockers logotyp och den andra användarnamnet, kanske profilbild eller något i signaturväg. Skulle vara extra kul med en sån på exempelvis jobbet, men också hemma förstås. Vänster och höger variant där man väljer utifrån vilken hand man dricker med och vilken sida man vill ha utåt.

Dyrt att ta fram då varje mugg blir unik men har som sagt funderat på detta en längre tid och lika bra att lyfta frågan helt enkelt. Men kanske något tillräckligt många ändå är villiga att betala för samtidigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Kul idé! Klart möjligt att genomföra, men som alltid handlar det om vad folk är beredda att betala. Vad skulle du säga ett en sådan mugg är värd?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

@Dimestam

Trevligt att ni släpper designer gjorda utav medlemmar.
Dock är jag mest intresserad utav Swec-musmatta.
Hur går det med att få fram dessa (Den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge)?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimestam:

Kul idé! Klart möjligt att genomföra, men som alltid handlar det om vad folk är beredda att betala. Vad skulle du säga ett en sådan mugg är värd?

Oj, jag var lite snabb där ser jag. Tänkte dra till med en 2-3ggr högre än normala muggar men såg nu att ni inte hade några i butiken i dagsläget. Nu vet jag ju inte alls vad det kostar till kund att få något sådant men jag förmodar att man borde kunna klara sig under 500kr iallafall. De av oss, i värsta fall kanske bara jag hehe, som vill ha en sån mugg är nog villiga att betala en hyffsad slant med.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av anon5930:

Oj, jag var lite snabb där ser jag. Tänkte dra till med en 2-3ggr högre än normala muggar men såg nu att ni inte hade några i butiken i dagsläget. Nu vet jag ju inte alls vad det kostar till kund att få något sådant men jag förmodar att man borde kunna klara sig under 500kr iallafall. De av oss, i värsta fall kanske bara jag hehe, som vill ha en sån mugg är nog villiga att betala en hyffsad slant med.

Jag ska kolla runt lite och se vad som går att göra. Vad jag inte riktigt gillar är att man antagligen behöver använda transfertryck, som ofta håller dåligt. Riktiga screentryck med ytbehandling blir på tok för dyrt i så små volymer.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Vart tog den gamla t-shirten vägen? Moder hårddisk eller vad det stod?

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Lengab:

Vart tog den gamla t-shirten vägen? Moder hårddisk eller vad det stod?

Allt i shoppen är begränsade upplagor, så när dessa säljer slut ... är de slut.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015