Permalänk
Medlem

Köpråd projektor

Hej,

Jag är i tankarna på att skaffa mig en projektor till min mancave och skulle behöva lite hjälp. Har aldrig ägd projektor.

Har just nu ingen tilltänkt budget, tänker mig att rimlig kostnad för projektor är 9000-13000kr, men som med allt annat, när man börjar sätta sig in i något nytt, läsa/jämföra så brukar man inse vad man får för dom extra pengarna och gå upp en bit...

Den kommer vara placerad i ett källarrum utan fönster, så kommer kunna mörklägga till 100%. Från vägg till vägg där projektor och duk kommer placeras så är det ca 4 meter. Tilltänkt att användas 50/50% film och enklare konsolspel. Ljudet tänker jag inte inhandla just nu utan tar det som ett steg 2.

Vad ska jag välja: LCD eller DLP? vill gärna ha en bra svärta och har då läst mig till att DLP är det som gäller. Men många DLP-projektorer tycks lida av RBE, är det något man behöver oroa sig över?

Duk: jag vill ha det som har bäst egenskaper för färgåtergivning, är det ram-monterad som gäller?

Finns det projektorer som idag har likvärdig bildkvalitet/bildåtergivning som en OLED tv?

Tar gärna emot tankar/tips/förslag på projektor och utrustning.

Permalänk
Bildexpert 📺

@nadal: Ramspänd duk är den "bästa" lösningen ifall du kan ha det. Inte minst för att det är vad som håller duken plan och slät vilket en rullduk inte klarar utan att bli komplex och ganska dyr som med tab-tension.

Det finns ingen projektorteknik som kan jämföras med en OLED rakt av. Talar vi om sådant som färgåtergivning kan en projektor vara överlägsen en OLED-TV. Men något som kan matcha en OLED i fråga om dynamik och ljusstyrka finns inte. Söker du TV-egenskaper så bör du titta på efter en TV. Allting blir verkligen lättare med en TV. En projektor kräver ett annat tänk.

LCD eller DLP är i sig inte så mycket diskussion längre och ofta rejält missuppfattat baserat på hur produkterna såg ut för 10-15 år sedan. De LCD-projektorer som är välgjorda, likt Epsons TW7300 och högre, ger påtagligt "bättre svärta" per jämförd ljusstyrka. Men de ligger också en bit högre i pris.

Svart är förmågan att släcka ned sitt eget ljus och detta hänger ju också på hur ljusstark projektorn är. Det går som regel inte att styra över ljusstyrkan i annat är två eller tre lägen, typ Eco/Normal. Så en projektor som har ett högt faktiskt kontrastförhållande, säg 2000:1, kan ge "sämre svärta" än en projektor som har ett lägre kontrastförhållande men också lägre ljusflöde.

Och båda kan se lika usla ut ifall du har ströljus mot duken. Men där 100% mörkläggning förstås en fördel. Även om det sällan blir just 100%. Även 99,9% mörkläggning kan fortfarande ge var en försämring.

Permalänk

@nadal:

Har du köpt din projektor? Vad blev det?

Jag kan inte så mycket om ämnet men jag blev sugen på en XGIMI Z4 Aurora eller en XGIMI H2.

Vet du ngt om dem?

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk

För några månader sedan var jag i samma situation och jag vet att sökning kan vara komplicerat. Jag hittade den här webbplatsen https://proyectoresbaratos.org/mejores-proyectores-con-resolu... och tack vare den köpte jag XGIMI Z6 Polar-modellen och jag måste säga att den är otrolig för mig. Det är en DLP-projektor och med Full HD-upplösning är den också ganska billig.

Om du föredrar en 4K-projektor rekommenderar jag BenQ W1700. Den har en vän till mig och bildkvaliteten är fantastisk.

Permalänk
Skrivet av callmenana:

För några månader sedan var jag i samma situation och jag vet att sökning kan vara komplicerat. Jag hittade den här webbplatsen https://proyectoresbaratos.org/mejores-proyectores-con-resolu... och tack vare den köpte jag XGIMI Z6 Polar-modellen och jag måste säga att den är otrolig för mig. Det är en DLP-projektor och med Full HD-upplösning är den också ganska billig.

Om du föredrar en 4K-projektor rekommenderar jag BenQ W1700. Den har en vän till mig och bildkvaliteten är fantastisk.

Jag hade funderat på att köpa samma projektor men jag var tveksam på grund av storlek på skärmen men du kanske kan hjälpa mig med min fråga.

För att justera storlek på bilden i några projektorer måste man öka eller minska avstånd från skärmen.

Justerar du storlek på bilden genom avstånd från projektor till skärmen eller kan justera den via något typ av storlek justering i projektor?

Visa signatur

Chase your dreams, believe in yourself and God!

Permalänk

@Reborn.swe: XGIMI Z6 Polar har ingen optisk zoom, så du måste separera den från skärmen cirka 2,5 meter för att få en skärmstorlek på 100 ".