Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem

Köpte bil 55 mil bort för nästan 150k. Kommer hem, ska slänga över mina gamla däck på den och märker att typ hälften av alla hjulbultar varit sneddragna och två av hålen är helt paj och får inte in nya bultar där. Och på kvällen igår så märkte jag att den började hugga och rycka vid gaspådrag. Kul kul, köper bil och får börja med att felsöka och laga skiten...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Köpte bil 55 mil bort för nästan 150k. Kommer hem, ska slänga över mina gamla däck på den och märker att typ hälften av alla hjulbultar varit sneddragna och två av hålen är helt paj och får inte in nya bultar där. Och på kvällen igår så märkte jag att den började hugga och rycka vid gaspådrag. Kul kul, köper bil och får börja med att felsöka och laga skiten...

Köpt på firma eller privat?

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Köpt på firma eller privat?

Privat. Håller på och försöker lösa omgängning av bulthål med säljaren nu. Men det där med att den rycker och hugger vid gaspådrag drog jag inte han kommer ta på sig för bilen gick trots allt fint 55 mil hem. Ska fara iväg och köpa pallbockar och montörsvagn snart så ska jag känna på kardanen och kolla hardyskivorna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Privat. Håller på och försöker lösa omgängning av bulthål med säljaren nu. Men det där med att den rycker och hugger vid gaspådrag drog jag inte han kommer ta på sig för bilen gick trots allt fint 55 mil hem. Ska fara iväg och köpa pallbockar och montörsvagn snart så ska jag känna på kardanen och kolla hardyskivorna.

Vad är det för märke/modell?

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Har blivit tvingad att sluta med både kaffe och snus, vilket inte är helt lätt med all abstinens. Men det går hyffsat fint ändå. Men saknaden är stor. Bland det bästa jag vet är att ta en kaffe och en snus när man är nyvaken och sätta sig vid datorn och uppdatera sig lite i den digitala världen. Har inte funnit något substitut mot detta ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Har blivit tvingad att sluta med både kaffe och snus, vilket inte är helt lätt med all abstinens. Men det går hyffsat fint ändå. Men saknaden är stor. Bland det bästa jag vet är att ta en kaffe och en snus när man är nyvaken och sätta sig vid datorn och uppdatera sig lite i den digitala världen. Har inte funnit något substitut mot detta ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Problem med magen eller?

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av [¿]Gangster:

Problem med magen eller?

Ja

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Har blivit tvingad att sluta med både kaffe och snus, vilket inte är helt lätt med all abstinens. Men det går hyffsat fint ändå. Men saknaden är stor. Bland det bästa jag vet är att ta en kaffe och en snus när man är nyvaken och sätta sig vid datorn och uppdatera sig lite i den digitala världen. Har inte funnit något substitut mot detta ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du dricka svagt te eller choklad så ger det ju litet lindring till kaffet i allafall.
Om inte får du väl göra som jag och värma på en mugg vatten eller en mugg med varm mjölk med en tesked honung.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Privat. Håller på och försöker lösa omgängning av bulthål med säljaren nu. Men det där med att den rycker och hugger vid gaspådrag drog jag inte han kommer ta på sig för bilen gick trots allt fint 55 mil hem. Ska fara iväg och köpa pallbockar och montörsvagn snart så ska jag känna på kardanen och kolla hardyskivorna.

Att gänga om är ju inte optimalt. Hade jag varit dig så hade jag bytt nav och fått sjyyysta hål så att säga.
Att den rycker nu men inte tidigare kan ju bero på att den är kall. Säljaren kanske hade kört den en stund innan du testade den. Vissa fel märks ju mer på en kall/varm motor. Har man misshandlat bilen så pass som du beskriver med bulthålen så finns ju en risk att resten av bilen fått samma behandling, tyvärr.

Tror inte rycket/hugget beror på kardanen/skivan om det gick bra i 55mil.

Kan ju vara nått så enkelt som hål i ett rör till insuget.
Testa med lite startgas kring slangarna/rören och se om du hör några förändringar på motorn. Kolla med en obd-läsare om du har några felkoder. Kan ju vara kassa givare också.

Vad är det för bil?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Har blivit tvingad att sluta med både kaffe och snus, vilket inte är helt lätt med all abstinens. Men det går hyffsat fint ändå. Men saknaden är stor. Bland det bästa jag vet är att ta en kaffe och en snus när man är nyvaken och sätta sig vid datorn och uppdatera sig lite i den digitala världen. Har inte funnit något substitut mot detta ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår dig. Jag slutade röka för 4 år sen och ska villigt erkänna att jag aldrig har njutit av en kopp kaffe på morgonen igen på samma sätt som man gjorde då på balkongen. När det kommer till nikotin abstinensen, så den fysiska biten varar egentligen max 2 veckor om ens det. Rätt så tråkig tid, då man är trött, somnig och ofokuserad och har mycket kort stubin. Därefter så sitter allt i huvudet och det gäller å hitta något annat att pyssla med istället. Vet inte om det är så bra att sluta med både kaffe och snus samtidigt, men du sa att du var tvungen av någon anledning. Börja med någon fysisk aktivitet, annars är risken stor att du börjar söka tröst i kylskapet.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Avstängd

Jag drack säkert 1,5 liter kaffe om dagen förr om åren, idag kan jag dricka kaffe igen ibland utan problem (även om det mest är av sociala skäl numera), men det är ju olika, men jag upplevde inte den biten som oöverstigligt svår, men vet en del personer får huvudvärk och andra symptom när man inte druckit kaffe på länge.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Vad är det för märke/modell?

Skrivet av SuperNova:

Att gänga om är ju inte optimalt. Hade jag varit dig så hade jag bytt nav och fått sjyyysta hål så att säga.
Att den rycker nu men inte tidigare kan ju bero på att den är kall. Säljaren kanske hade kört den en stund innan du testade den. Vissa fel märks ju mer på en kall/varm motor. Har man misshandlat bilen så pass som du beskriver med bulthålen så finns ju en risk att resten av bilen fått samma behandling, tyvärr.

Tror inte rycket/hugget beror på kardanen/skivan om det gick bra i 55mil.

Kan ju vara nått så enkelt som hål i ett rör till insuget.
Testa med lite startgas kring slangarna/rören och se om du hör några förändringar på motorn. Kolla med en obd-läsare om du har några felkoder. Kan ju vara kassa givare också.

Vad är det för bil?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en BMW 330d xdrive från 2009 som gått ca 12k mil. Fick låna den ett dygn och provköra från Luleå till Haparanda och tillbaka, inga problem med den då varken varm eller kall.

Har kollat felkoder med dator och INPA (BMWs program) och hittar bara på lampor (LED utan canbus-motstånd) och på slitagevarnare till bromsbelägg men kabeln är av så jag vet om det problemet redan. Har letat genom hela motorn efter trimbox men hittar ingen och säljaren sa att den inte var optimerad eller så.

Kom på nu att förra ägaren sa att förrförra ägaren hade tankat Preem-diesel i den en gång och fått alger i tanken, men det var för 3500-4000 mil sedan men då hade den gått ryckigt ett litet tag men sen hade det gått till sig tydligen.

Var iväg på biltema nyss och köpte pallbockar för jag tänkte att jag skulle kolla under men så märker jag att domkraften jag har inte lyfter tillräckligt högt för att jag ska kunna få in pallbockarna. Vet inte var jag ska lyfta baktill heller för det sitter ett tag i vägen för där man egentligen bör lyfta... Fan vad less jag är på detta nu.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Det är en BMW 330d xdrive från 2009 som gått ca 12k mil. Fick låna den ett dygn och provköra från Luleå till Haparanda och tillbaka, inga problem med den då varken varm eller kall.

Har kollat felkoder med dator och INPA (BMWs program) och hittar bara på lampor (LED utan canbus-motstånd) och på slitagevarnare till bromsbelägg men kabeln är av så jag vet om det problemet redan. Har letat genom hela motorn efter trimbox men hittar ingen och säljaren sa att den inte var optimerad eller så.

Kom på nu att förra ägaren sa att förrförra ägaren hade tankat Preem-diesel i den en gång och fått alger i tanken, men det var för 3500-4000 mil sedan men då hade den gått ryckigt ett litet tag men sen hade det gått till sig tydligen.

Var iväg på biltema nyss och köpte pallbockar för jag tänkte att jag skulle kolla under men så märker jag att domkraften jag har inte lyfter tillräckligt högt för att jag ska kunna få in pallbockarna. Vet inte var jag ska lyfta baktill heller för det sitter ett tag i vägen för där man egentligen bör lyfta... Fan vad less jag är på detta nu.

Tat lungt!
Din bil saknar ju de längsgående balkarna som man kan använda om jag inte minns fel. I bak bör du kunna lyfta bilen genom att placera domkraften under diffen.
Om bilen inte är för låg så kan du köpa billiga ramper och backa upp på. Brukar fungera i bak menni fram brukar det vara för lågt.
Annats kanske du kan lyfta så pass högt på frampunkterna att du kan få in pallbockarna i bak för att sedan lyfta upp framändan. Men har du redan problem med höjden så blir det svårt. Du kanske får skaffa en annan domkraft, kan du vara bra att ha.

Gällande ryckningarna gå gör redline en bra tillsats till bensinarna. Tror den finns till dieslarna med...
Si1 heter den till bensin. Kan ju vara skit i spridarna osv så de kan vara värt att testa för nån hundring. Om de nu är så att de haft alger i systemet så har du ju inget att förlora på att testa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Tat lungt!
Din bil saknar ju de längsgående balkarna som man kan använda om jag inte minns fel. I bak bör du kunna lyfta bilen genom att placera domkraften under diffen.
Om bilen inte är för låg så kan du köpa billiga ramper och backa upp på. Brukar fungera i bak menni fram brukar det vara för lågt.
Annats kanske du kan lyfta så pass högt på frampunkterna att du kan få in pallbockarna i bak för att sedan lyfta upp framändan. Men har du redan problem med höjden så blir det svårt. Du kanske får skaffa en annan domkraft, kan du vara bra att ha.

Gällande ryckningarna gå gör redline en bra tillsats till bensinarna. Tror den finns till dieslarna med...
Si1 heter den till bensin. Kan ju vara skit i spridarna osv så de kan vara värt att testa för nån hundring. Om de nu är så att de haft alger i systemet så har du ju inget att förlora på att testa.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är annan domkraft som gäller.
Pratade med säljaren i telefon ikväll och han sa att han visste om att den gick ryckigt (men sa inget till mig före köpet?). Han sa att han hade kört dieselrengöring och bytt bränslefilter och att han upplevde att det då blev bättre. Hoppas inte några spridare är paj, för då blir det dyrt

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Lego Master

I god tid nere vid stationen för att ta tåget till jobb. Rätt perrong. Två minuter innan tåget kommer hör man "tåget är spårändrat". Men jaha, okej. Springer till rätt perrong, över en bro och skit. Sen kommer tåget. PÅ DEN FÖRSTA PERRONGEN IALLAFALL. För helvete! Springer över brojäveln igen, kastar mig ombord på tåget tillsammans med tjugo andra griniga morgonresenärer. Okej, fine. Ombord. Fyra stationer till jag ska av. Tro fan att tåget stannar på nästa station i nära tio minuter, så vi blir totalt EN MINUT för sena till anslutningsbussen på min station? Som normalt har över tio minuters marginal.

Så nu sitter jag här, förargar mig och väntar på nästa buss som inte kommer förrän jag egentligen har börjat jobba.

Onsdagskuk till Skånetrafiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

I god tid nere vid stationen för att ta tåget till jobb. Rätt perrong. Två minuter innan tåget kommer hör man "tåget är spårändrat". Men jaha, okej. Springer till rätt perrong, över en bro och skit. Sen kommer tåget. PÅ DEN FÖRSTA PERRONGEN IALLAFALL. För helvete! Springer över brojäveln igen, kastar mig ombord på tåget tillsammans med tjugo andra griniga morgonresenärer. Okej, fine. Ombord. Fyra stationer till jag ska av. Tro fan att tåget stannar på nästa station i nära tio minuter, så vi blir totalt EN MINUT för sena till anslutningsbussen på min station? Som normalt har över tio minuters marginal.

Så nu sitter jag här, förargar mig och väntar på nästa buss som inte kommer förrän jag egentligen har börjat jobba.

Onsdagskuk till Skånetrafiken.

Skickades från m.sweclockers.com

En utav de största anledningarna till att jag till den mån jag kan undviker all sorts av kollektivtrafik. Den är alldeles för osäker. Skall jag någonstans tar jag bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Privat. Håller på och försöker lösa omgängning av bulthål med säljaren nu. Men det där med att den rycker och hugger vid gaspådrag drog jag inte han kommer ta på sig för bilen gick trots allt fint 55 mil hem. Ska fara iväg och köpa pallbockar och montörsvagn snart så ska jag känna på kardanen och kolla hardyskivorna.

Man har rättigheter även vid privatköp vad jag vet. Säg att han får köpa tillbaka skiten eller stå för kostnaden för att fixa grejerna.

Du nämner att han vart med om att den ryckt förr, dvs felet åtgärdades väl inte ordentligt den gången trots att det försvann. De sabbade gängorna var han garanterat högst medveten om också men sade inget om dem, att han inte kände till dem duger iaf inte som bortförklaring, det är ett dolt fel hur eller hur. Bara för han sålt bilen till dig är hans rygg inte fri helt enkelt.

Han hoppades säkert att du inte skulle byta hjul så snart med tanke på årstiden och då inte sett det i tid och rycken har ju vart borta ett tag nu så de trodde han väl inte skulle återkomma på ett tag eller att det var åtgärdat. Uppenbarligen hade han fel x2.

Så båda två var fel som var där när du köpte den fast utan att veta att de var där. 55 mil är inget för en modern bil, dvs vad som nu än hände med bilen på vägen hem sålänge du körde normalt så är det tidigare ägaren som orsakat det tekniskt sett, inte dina ynka 55 mil.

//mina två cents

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Lego Master
Skrivet av lolrazz:

En utav de största anledningarna till att jag till den mån jag kan undviker all sorts av kollektivtrafik. Den är alldeles för osäker. Skall jag någonstans tar jag bilen.

Samma här, normalt sett. Första gången jag åkt kollektivt sen semestern, och då fuckar det ur.
Men idag skulle sambon ha bilen och åka iväg med kidsen nånstans, så bara att böja sig framåt och ta tåget rakt upp i.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

I god tid nere vid stationen för att ta tåget till jobb. Rätt perrong. Två minuter innan tåget kommer hör man "tåget är spårändrat". Men jaha, okej. Springer till rätt perrong, över en bro och skit. Sen kommer tåget. PÅ DEN FÖRSTA PERRONGEN IALLAFALL. För helvete! Springer över brojäveln igen, kastar mig ombord på tåget tillsammans med tjugo andra griniga morgonresenärer. Okej, fine. Ombord. Fyra stationer till jag ska av. Tro fan att tåget stannar på nästa station i nära tio minuter, så vi blir totalt EN MINUT för sena till anslutningsbussen på min station? Som normalt har över tio minuters marginal.

Så nu sitter jag här, förargar mig och väntar på nästa buss som inte kommer förrän jag egentligen har börjat jobba.

Onsdagskuk till Skånetrafiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha minns när man gick på gymnasiet och tog tåg varje dag, fick ju brev hem att man ofta var försenad till sist.
Men vad fan ska man göra?
Kan inte annat än att hålla med om din Onsdagskuk till Skånetrafiken men förlänga den till hela veckan

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Lego Master

@RetarDeD:
Det Skånetrafiken verkar tycka är att man ska räkna med vissa förseningar, och vara ute i god tid.
Dvs, åk minst en timme tidigare än du behöver, och stå utanför jobb/skola och frys röven av dig om det trots allt går i tid.

Det jag inte begriper är hur man förväntar sig att folk ska åka MER kollektivt, om man inte kan lita på att skiten går som den ska?
Miljö och sådär, visst, men jag tänker inte åka hemifrån YTTERLIGARE en timme tidigare än jag redan gör när jag åker tåg istället för bil.
Dra åt helvete.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

I god tid nere vid stationen för att ta tåget till jobb. Rätt perrong. Två minuter innan tåget kommer hör man "tåget är spårändrat". Men jaha, okej. Springer till rätt perrong, över en bro och skit. Sen kommer tåget. PÅ DEN FÖRSTA PERRONGEN IALLAFALL. För helvete! Springer över brojäveln igen, kastar mig ombord på tåget tillsammans med tjugo andra griniga morgonresenärer. Okej, fine. Ombord. Fyra stationer till jag ska av. Tro fan att tåget stannar på nästa station i nära tio minuter, så vi blir totalt EN MINUT för sena till anslutningsbussen på min station? Som normalt har över tio minuters marginal.

Så nu sitter jag här, förargar mig och väntar på nästa buss som inte kommer förrän jag egentligen har börjat jobba.

Onsdagskuk till Skånetrafiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Av nyfikenhet, vad var det för station som blev spårändrad?

Permalänk
Lego Master

@tBiorrith:
Förslöv. Tåget var redan sent från Båstad, och jag misstänker att man fick spårändra för att det inte skulle krocka med något annat tåg som skulle ha det ordinarie spåret genom tunneln. Men av nån anledning byttes det tillbaka, och tåget kom på första spåret trots allt, men ingen info gick ut i högtalarna, så vi märkte inte det förrän tåget rullade in på stationen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@tBiorrith:
Förslöv. Tåget var redan sent från Båstad, och jag misstänker att man fick spårändra för att det inte skulle krocka med något annat tåg som skulle ha det ordinarie spåret genom tunneln. Men av nån anledning byttes det tillbaka, och tåget kom på första spåret trots allt, men ingen info gick ut i högtalarna, så vi märkte inte det förrän tåget rullade in på stationen.

Hmm typiskt Förslövs station. En gång fick jag för mig att åka kollektivt från Ängelholm till Grevie och då byter man buss i Förslöv. Sedan stod man och väntade och väntade och det visade sig att bussen mot Torekov har fått motorhaveri. Hade någon bemödat sig att meddela detta i högtalarna så hade man i alla fall kunnat ta bussen till Båstad om än med 5-6 minuters längre åktid. Man läste det i appen när det var too late, så man fick snällt vänta till nästa buss och tack vare detta kom nästan 1 timme för sent till jobbet. Ok ,detta kanske var maximal otur, då bussarna ändå är mycket bättre på att hålla tider. Varje gång tåget är försenad, så heter det signalfel. Kommer ihåg när jag skulle åka på semester från Kastrup, vi valde ett väldigt tidig tåg bara för att vara säkra på att vi hinner till flyget. Givetvis blev denna avgången försenad 10 min. och sen 10 min. till och sen utgick den helt och hållet, så en timme försenade på tågstationen med två ungar som var lagom roade. Vi valde Öresundståg för att slippa byta i Malmö, men gissa vad - det fick vi göra ändå på grund av teknisk fel, så man fick släpa över både väskor och barnvagn,kul - not! Sen när vi skulle hem, så var tåget mot Ängelholm överfull, så man fick vänta till nästa. Nej,numera är jag hellre miljöboven och kör bilen till Kastrup och lämnar den där, smidigt som fan. Det värsta är att folk bara gillar läget och fortsätter åka tåg i Skåne. Det har till och med gått så långt, att om man tar ett tåg som man räknar med ska vara i tid och det blir förseningar, så är folk nästan typ "Haha skyll dig själv för att du inte tog en tidigare avgång" Va, far åt he***te! Varför skulle jag offra 1 extra timme på morgonen och kanske lika mycket på eftermiddagen åt Skånetrafiken, nej tack. Visst, har folk inget annat att välja på, så kan jag förstå, men för min del - jag åker kollektivt endast i nödfall eller när det kvittar när jag ska vara framme..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@tBiorrith:
Förslöv. Tåget var redan sent från Båstad, och jag misstänker att man fick spårändra för att det inte skulle krocka med något annat tåg som skulle ha det ordinarie spåret genom tunneln. Men av nån anledning byttes det tillbaka, och tåget kom på första spåret trots allt, men ingen info gick ut i högtalarna, så vi märkte inte det förrän tåget rullade in på stationen.

Pågatåget från Halmstad har stort sett alltid sen avgång. Detta är pga vi 9 av 10 gånger måste invänta att SJ kör först. Det ska egentligen gå 10min före, men de är fan alltid sena.
Men jag har aldrig med om att stanna på något annat än sp 1 i Förslöv när man kommer från Halmstad. Ibland behöver vi spårändra om hissen är sönder och vi har med en permobil, men då är spår 1 rätt från början liksom....
Tågklareraren som lägger tågväg måste ha haft otur när han tänkte den morgonen.

Jag kör Pågatåg btw.

Skrivet av Quorthon:

Hmm typiskt Förslövs station. En gång fick jag för mig att åka kollektivt från Ängelholm till Grevie och då byter man buss i Förslöv. Sedan stod man och väntade och väntade och det visade sig att bussen mot Torekov har fått motorhaveri. Hade någon bemödat sig att meddela detta i högtalarna så hade man i alla fall kunnat ta bussen till Båstad om än med 5-6 minuters längre åktid. Man läste det i appen när det var too late, så man fick snällt vänta till nästa buss och tack vare detta kom nästan 1 timme för sent till jobbet. Ok ,detta kanske var maximal otur, då bussarna ändå är mycket bättre på att hålla tider. Varje gång tåget är försenad, så heter det signalfel. Kommer ihåg när jag skulle åka på semester från Kastrup, vi valde ett väldigt tidig tåg bara för att vara säkra på att vi hinner till flyget. Givetvis blev denna avgången försenad 10 min. och sen 10 min. till och sen utgick den helt och hållet, så en timme försenade på tågstationen med två ungar som var lagom roade. Vi valde Öresundståg för att slippa byta i Malmö, men gissa vad - det fick vi göra ändå på grund av teknisk fel, så man fick släpa över både väskor och barnvagn,kul - not! Sen när vi skulle hem, så var tåget mot Ängelholm överfull, så man fick vänta till nästa. Nej,numera är jag hellre miljöboven och kör bilen till Kastrup och lämnar den där, smidigt som fan. Det värsta är att folk bara gillar läget och fortsätter åka tåg i Skåne. Det har till och med gått så långt, att om man tar ett tåg som man räknar med ska vara i tid och det blir förseningar, så är folk nästan typ "Haha skyll dig själv för att du inte tog en tidigare avgång" Va, far åt he***te! Varför skulle jag offra 1 extra timme på morgonen och kanske lika mycket på eftermiddagen åt Skånetrafiken, nej tack. Visst, har folk inget annat att välja på, så kan jag förstå, men för min del - jag åker kollektivt endast i nödfall eller när det kvittar när jag ska vara framme..

Många tar bilen till Hyllie och ställer den där, eller får skjuts dit. Sedan Öresundståget över bron bara, det är billigare än att köra över med bilen och tåget anländer mitt på Cph Flygplats.
Det är en station man åker så det går oftast fortare också.

Permalänk
Avstängd

Glad: äntligen fått remiss för att kolla upp öronen om eventuell tinnitus.

Frustrerad: Spelinspektionens hårdare regleringar håller på att leda till en förlorad regelbunden kund i firman.

Taggad: ska ut på 30-års klubbande till helgen med ny raggpolare.

Smådeppig: känns som man inte kmr få leva många år till pga. geopolitiska händelser just nu i omvärlden.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Natten ifrån helvetet:
Vaknade 01.00 med konstigt ont på vänster sida långt ner i ryggen.
Lyckades somna om ca 15 min, vaknade med EXTREMT ont, ringde mossan som bor i närheten, spydde samtidigt som jag pratade med henne.

Hon körde över direkt och konstant extrem smärta med 3 till spyattacker, sen sa mossan att det påminner om njurstensanfall då hon haft njurstenar innan.

Kort sagt, in i bilen och hon börjar köra den 45 min långa vägen till närmaste öppna Akuten, bilresan ifrån helvete kan vi väl kalla det då.

Fy fan va ont jag hade, fick stanna 4 gånger på vägen för att spy.

Väl framme och typ mossan får hjälpa en att gå så är det bara att vänta på läkare, som tur var så var där relativt få folk så kom in efter 15 min, tog massa prover, fick smärtstillande osv.

Konstaterande Njursten, 6h senare får vi åka hem med smärtstillande stolpiller med mig och på recept.
Får ytterliggare ett anfall innan vi är hemma, slipper iaf spy denna gången.

Tagit en sådan och tjoffat upp i fjaset nu och ligger med relativt ont fortfrande, även om det inte är som i natt.

Ont i magen och allt runt om kring, lös i magen också. Fortfarande smärtor bak i ryggen och halsen är helt uppriven av alla kräkningar.

Nu återstår och se vad som händer, röntgen om 2v och under tiden medicin + smärtstillande.

FUN FUN FUN.

Ps, HELVETE vad ett sådant njurstensanfall gör ont, olikt allt annat skit jag någonsin varit med om i mitt liv.

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Kom på nu att förra ägaren sa att förrförra ägaren hade tankat Preem-diesel i den en gång och fått alger i tanken, men det var för 3500-4000 mil sedan men då hade den gått ryckigt ett litet tag men sen hade det gått till sig tydligen.

Vad är det för speciellt med preems diesel och är det något speciellt man måste göra för att få alger eller kan det hända vid normal användning?

Jag tankar typ alltid på preem diesel eftersom de ligger bäst till för mig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Natten ifrån helvetet:
Vaknade 01.00 med konstigt ont på vänster sida långt ner i ryggen.
Lyckades somna om ca 15 min, vaknade med EXTREMT ont, ringde mossan som bor i närheten, spydde samtidigt som jag pratade med henne.

Hon körde över direkt och konstant extrem smärta med 3 till spyattacker, sen sa mossan att det påminner om njurstensanfall då hon haft njurstenar innan.

Kort sagt, in i bilen och hon börjar köra den 45 min långa vägen till närmaste öppna Akuten, bilresan ifrån helvete kan vi väl kalla det då.

Fy fan va ont jag hade, fick stanna 4 gånger på vägen för att spy.

Väl framme och typ mossan får hjälpa en att gå så är det bara att vänta på läkare, som tur var så var där relativt få folk så kom in efter 15 min, tog massa prover, fick smärtstillande osv.

Konstaterande Njursten, 6h senare får vi åka hem med smärtstillande stolpiller med mig och på recept.
Får ytterliggare ett anfall innan vi är hemma, slipper iaf spy denna gången.

Tagit en sådan och tjoffat upp i fjaset nu och ligger med relativt ont fortfrande, även om det inte är som i natt.

Ont i magen och allt runt om kring, lös i magen också. Fortfarande smärtor bak i ryggen och halsen är helt uppriven av alla kräkningar.

Nu återstår och se vad som händer, röntgen om 2v och under tiden medicin + smärtstillande.

FUN FUN FUN.

Ps, HELVETE vad ett sådant njurstensanfall gör ont, olikt allt annat skit jag någonsin varit med om i mitt liv.

Idag finns det maskiner där man kan gå in med sk nyckelhålskirurgi, dvs inte så mycket mer än ett eller två stora nålstick och spränga sönder kristallerna med någon form av ultraljud vad jag förstod, varpå gruset kan avlägsnas med vacum genom samma rör sedan får man ta en tablett efter maten har jag för mig.

Verkar alltså som att man skall kunna vara hyfsat på benen igen bara något dygn efter operationen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Man har rättigheter även vid privatköp vad jag vet. Säg att han får köpa tillbaka skiten eller stå för kostnaden för att fixa grejerna.

Du nämner att han vart med om att den ryckt förr, dvs felet åtgärdades väl inte ordentligt den gången trots att det försvann. De sabbade gängorna var han garanterat högst medveten om också men sade inget om dem, att han inte kände till dem duger iaf inte som bortförklaring, det är ett dolt fel hur eller hur. Bara för han sålt bilen till dig är hans rygg inte fri helt enkelt.

Han hoppades säkert att du inte skulle byta hjul så snart med tanke på årstiden och då inte sett det i tid och rycken har ju vart borta ett tag nu så de trodde han väl inte skulle återkomma på ett tag eller att det var åtgärdat. Uppenbarligen hade han fel x2.

Så båda två var fel som var där när du köpte den fast utan att veta att de var där. 55 mil är inget för en modern bil, dvs vad som nu än hände med bilen på vägen hem sålänge du körde normalt så är det tidigare ägaren som orsakat det tekniskt sett, inte dina ynka 55 mil.

//mina två cents

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag tycker och tänker i samma banor som dig. Frågan är bara vad man har för stöd av lagen. Jobbar intensivt den här veckan och på lördag morgon far jag utomlands så har varken tid eller ork att sätta mig in i detta nu utan får ta tag i det när jag kommer hem.

Fick bara med mig en nyckel hem också men det skulle finnas en till som tydligen låg i en annan bil som var utlånad för stunden så han skulle posta ner den till mig. Har varit på honom ett par gånger om det men får bortförklaringar hela tiden. Så jag funderar på om det ens finns en andra nyckel. Worst case scenario får jag bita i det sura äpplet och fara in till BMW och spärra eventuella andra nycklar samt bekosta en ny som lär gå på säkert 4-5k eftersom det är comfort access på den.

Känns som en riktigt oärlig typ jag gjort affär med. Synd att han bor så jävla långt bort, annars hade man farit förbi och knackat på och frågat vad fan problemet är.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad är det för speciellt med preems diesel och är det något speciellt man måste göra för att få alger eller kan det hända vid normal användning?

Jag tankar typ alltid på preem diesel eftersom de ligger bäst till för mig.

Preem har nån slags "biodiesel" som dom flesta tillverkare avråder från att tanka. Är faktiskt inte så jätteinsatt men har hört att man kan få problem med igensatta filter och spridare och alger i tanken om man låter bilen stå en längre tid. Jag har aldrig tankat Preem diesel då jag har flera andra mackar att välja på istället och hellre är safe and sorry (plus att dom andra mackarna ligger närmare).

Vid normal användning ska man inte kunna få problem med alger i tanken, men bilen jag köpte hade stått avställd i tio månader och då kan jag tänka mig att det kan bli lite liv och rörelse i tanken till slut.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Det där med Preems biodiesel tror jag inte ett dugg på. Med så många sneddragna bultar, så låter det som att förra ägaren är en riktig klåpare. Det kan vara allt från en trasig luftslang/bälg, luftmassemätare till trasig injektor. Du får nog köra in på någon verkstad för att läsa av felkoder. Det bästa hade egentligen varit att M-testa den, men det kanske är för dyrt. Så klart har ägaren varit fullt medveten om felet och kanske testat med att rengöra injektorn med någon billig Biltema medel och sedan gett upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200