Skrivet av inquam:
Jag förstår hur du resonerar. Men i många scenarion är dock den bättre IPC'n tillsammans med den bättre energieffektiviteten något som är viktigare än "högsta möjliga hz på bekostnad av allt annat". Servrar, och om de kommer med Zen 2 för laptops även där.
Sedan kan jag tycka "CPUkrävande scenarion" är lite missvisande att kalla det. För på en CPU med 64 kärnor så är alla 64 kärnor en del av CPU'n. Något som nyttjar processorn maximalt kommer då gå mycket bättre där än på en ensam snabb kärna. Och det är i allra högsta grad något som är "CPU-intensivt". Mer "korrekt" skulle kanske vara att säga att i scenarion där koden inte nyttjar en CPU till dess fulla potential utan endast nyttjar en eller ett fåtal kärnor så är ett fåtal lite snabbare kärnor "bättre" än flera lite långsammare.
Sedan är kanske egentligen det intressanta vilken upplevelse man kommer ha när man spelar. Om den sedan beror på att komponent X eller Y är "flaskhalsen" spelar inte så mycket roll. Upplevelsen blir vad den blir. En flaskhals har man ju i princip alltid i ett system. Något i systemet väntar alltid på något som är systemets svagaste länk.
Ja, "CPU X kommer när framtidens grafikkort som är fyra ggr så snabba som dagens släpps kunna vara snabbare då det inte bromsar lika mycket" stämmer i teorin. Men, just här och nu får man fullgod prestanda och när de där teoretiska framtidens kort släpps och kostar humana pengar kanske den där processorn är förpassad till musen sedan länge. Så man får se lite på vad man får här och nu med sina tänkte komponenter och pengar.
Intressant är dock att se hur senaste generationen Ryzen beter sig Source motorn. En motor som verkligen taxar ett fåtal kärnor och där prestandan i ett fåtal kärnor är det enda viktiga. Där har Intel varit långt före så långt tillbaka jag kan minnas. Men nu hamnar Ryzen överst. Det trodde jag inte jag skulle se.
Sedan är det ju alltid så att om pengar, värme, effektuttag osv inte är något man bryr sig om så kommer man "alltid" kunna betala en massa pengar för att få maximal prestanda. Dock kostar de sista få %-en så otroligt mycket mer i alla de andra variablerna att det för många vanliga blir ett ologiskt val och för server etc blir helt ointressant.
Ändå rätt sannolikt att vi kommer få se ett rätt stort lyft i GPU-prestanda de närmaste åren, det då Nvidia kommer göra övergången till 7 nm vilket ger möjlighet att skruva upp antalet CUDA-kärnor och/eller skruva upp andra resurser.
Vidare får man tänka på att likt SweClockers testar nästan alla webbplatser spel i "ultra-inställningar". Det gör faktiskt 720p resultaten relevanta redan nu då "ultra" ofta innehåller saker som rejält kapar prestanda utan att ge speciellt mycket effekt på skärmen.
Är garanterat en personlig preferens, men tycker de flesta spel ser bättre ut i 2560x1440 "medium" jämfört med 1920x1080 "ultra". Som bonus får man nästan alltid också högre FPS i den högre upplösningen. En skalning likt denna är rätt typiskt
D.v.s. 1280x720 "ultra" borde vara i närheten av 1920x1080 "very high" och 2560x1440 "low" sett till FPS. Och de senare två inställningarna är något som trots allt faktiskt används av de som spelar.
Min gissning på Source-motorn: Ryzen 3000, framförallt 3900X, har så mycket cache att man nu i princip kör den titeln helt ur CPU-cache. Ett sätt att få en vink om så är fallet är att hitta någon som testat minnesskalning hos den titeln. Skalning med RAM borde vara rejält svag om spelet primärt körs i cache.
i7-5775C (med sin 128 MB L4$) gillar också äldre titlar medan det tyvärr inte alls är samma supereffekt i nyare titlar
Skrivet av SwedenVirre:
@Yoshman: HAr du ens spelat på en intel quad nyligen???(som primärt system med alla grejer man brukar ha på windows)
jag har, och intels wuads är verkligen ingen vacker syn, det var inte förren jag pressade min till 5.4~Ghz som man började få bukt på frametimesen.
cpun låg konstant på 100% med webläsare, discord och lite andra små grejer(tror det var paint eller något)
i coun ter strike så var fpsn väldigt ojämn och pendla mellan 70-150 fps och deeprock låg på 30-100.
Gick man sen och stängde ner allt förutom steam och något av dessa spelen så helt plötsligt hade jag mina 5-600 fps i cs och upp mot 350 i deeptock igen.
Dessa intel quadsen är som gamla netburst celerons. en sak i taget och gud bvevare dig om du har någor mer igång.
Brorsan hade dom grejer sist och tjatade på mig tills vi bytte dom då dom var så sega, trots en OC på 5GHz(lade den konservativare då han hade en mindre kylare)
Grabbens speldatorn 4C/8T (i7-5775C). Den har tre monitorer, spelskärmen är 2456x1440 165Hz G-sync (RTX2070), på den ena rullar YouTube i princip konstant och discord, steam, liknande är konstant igång på den sista skärmen.
YouTube tar i normalfallet i princip noll CPU-kraft då det accelereras av QuickSync. Chrome (gäller nu även Firefox och Edge) har sedan mer än två år tillbaka en spärr på 1 % CPU för tabbar som inte ligger i förgrunden.
Så på ett någorlunda vettigt konfigurerat system borde allt utom spelet äta minimalt med CPU-kraft.
Det skrivet, är smärtsamt medveten om att Windows är ett riktigt vrak när det kommer till att schemalägga saker under hård last. Så om man har saker i bakgrunden som till och från drar rejält med CPU-kraft kommer det påverka något som spel rätt mycket. Har man långt fler kärnor än vad spelet kan göra något vettigt med mildras självklart effekten rejält, men lägsta FPS kommer ändå påverkas negativt p.g.a. cache-trashing och liknande (om man nu inte sitter på ett multi-socket system och låser spelet och övriga program till olika CPUer, men då kanske man skulle fungera på att bara ha två datorer...).
Min primära desktop kör fortfarande 2C/4T då det är en bärbar (men 2019 borde alla insett möjligheterna med ett nätverk, har självklart tillgång till kraftigare maskiner ett par knapptryck bort via SSH). Att köra Windows på den skulle överhuvudtaget inte fungera då jag ofta kör saker i bakgrunden som drar 100 % CPU.
Multitasking handlar nästan aldrig om parallellism, det handlar om att göra rätt prioriteringar och rätt klassificeringar av vad som just för tillfället körs på systemet (eng. "parallellism" vs "concurrency", multitasking är det senare och väldigt många blandar ihop dessa).
Givet att Linux fick sin "wonder patch" för snart ett decennium kan man tycka att Windows borde lyckats i alla fall matcha Linux som det var innan den. Även 100 % CPU last i bakgrunden märker man knappt någon skillnad på saker som surfande, redigera text etc (saker som ska klassificeras som "interaktivt arbete" och som alltid får prioritet till den CPU-kraft de behöver).
Uppenbarligen är beteenden hos datorn under last inte viktigare än att rätt många vägrar byta bort Windows. MacOS uppför sig här betydligt mer likt Linux än Windows, så det alternativet finns ju också.
Det skrivet: 4C/4T har numera problem med vissa moderna titlar, så vi närmar oss punkten där även 4C/8T kommer bli ett problem. Men att utnyttja fler kärnor till att lösa ett specifikt problem (till skillnad från servers där varje transaktion/problem nästan alltid är enkeltrådad, men man har massor med samtida sådana -> effektivt utnyttjande av många kärnor) blir exponentiellt svårare. Så 6C lär stå sig riktigt länge och dagens 8C modeller borde vara rejält malätna när spelen behöver mer än så.
Kör man Windows och prioriterar sin lägsta FPS bör man, oavsett CPU, minimera skräp i bakgrunden samt man kan med fördel sätta en FPS-limiter bara något under vad systemet normalt mäktar med då det kraftigt reducerar FPS-varians under Windows då det medför att man erbjuder OS-kärnan rum att köra eventuella bakgrundsuppgifter. Windows andra problem verkar vara att när väl bakgrundsjobb körs får de köra så pass länge att det pajar realtidsegenskaper för sådant man faktiskt bryr sig om, finns det "luft" kvar i CPU duckar man den designmissen.