Intel "Comet Lake" med upp till 10 kärnor och 125 W TDP lanseras år 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Det gnälls ofta just på att "man måste uppgradera moderkort" för att uppgradera intel. Byter man tidigt ut sin 9900K och moderkortet så blir uppgraderingen inte så dyr egentligen.

Och vem kör Zen2 på tidiga amd4 moderkort egentligen? Undrar själv hur många AMD-användare har bytt CPU fler än 1 gång till sitt gamla +4år moderkort.

Har aldrig påstått att det är många (eller ens en betydande fördel, men det är inte en nackdel i alla fall för andrahandsvärdet, dessutom en bra approach för miljön). Du däremot skrev "Intel har bra andrahandsvärde på sina grejer" som om det är någonting som generellt gäller (och att AMD har sämre andrahandsvärde).
Att anta att så är fallet är bara dumt, detta då andrahandsvärde styrs helt av tillgång och efterfrågan. Och är alltså väldigt beroende av vad som släpps i framtiden (kanske kommer det något nytt som alla vill uppgradera till och då är plötsligt allt gammalt i stort sett värdelöst).

Permalänk
Medlem
Citat:

Från processorn handlar det fortsatt om upp till 16 kanaler PCI Express 3.0, vilket är i linje med Intels processorer hela vägen tillbaka till tredje generationens Core (Ivy Bridge).

Är det inte 16 kanaler även i Sandy och Westmere (andra och första generationen)? Eller menar ni specifikt 3.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Det gnälls ofta just på att "man måste uppgradera moderkort" för att uppgradera intel. Byter man tidigt ut sin 9900K och moderkortet så blir uppgraderingen inte så dyr egentligen.

Och vem kör Zen2 på tidiga amd4 moderkort egentligen? Undrar själv hur många AMD-användare har bytt CPU fler än 1 gång till sitt gamla +4år moderkort.

På 486-tiden: 33 MHz och 100 MHz overdrive på samma moderkort.
På AMD K6-tiden hade jag 200, 350 och 500 MHz cpuer på mitt super-socket 7 kort.
Phenom och Phenom II på samma moderkort (DDR2)
För Zen så har det inte blivit aktuellt att uppgradera nåt ännu. Kör 3900X på X470.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

AMD ger bättre IPC i vissa scenarion. Men det ger ju inte så mycket när den högre klockfrekvensen hos Intel slår ut det övertaget och lite till. Det syns dessutom i CPUkrävande scenarion och kommer bli mer uttalat ju tyngre CPUuppgifterna är. Enda anledningen till att AMD håller jämna steg vissa speltester är att GPUn flaskar.

Jag förstår hur du resonerar. Men i många scenarion är dock den bättre IPC'n tillsammans med den bättre energieffektiviteten något som är viktigare än "högsta möjliga hz på bekostnad av allt annat". Servrar, och om de kommer med Zen 2 för laptops även där.

Sedan kan jag tycka "CPUkrävande scenarion" är lite missvisande att kalla det. För på en CPU med 64 kärnor så är alla 64 kärnor en del av CPU'n. Något som nyttjar processorn maximalt kommer då gå mycket bättre där än på en ensam snabb kärna. Och det är i allra högsta grad något som är "CPU-intensivt". Mer "korrekt" skulle kanske vara att säga att i scenarion där koden inte nyttjar en CPU till dess fulla potential utan endast nyttjar en eller ett fåtal kärnor så är ett fåtal lite snabbare kärnor "bättre" än flera lite långsammare.

Sedan är kanske egentligen det intressanta vilken upplevelse man kommer ha när man spelar. Om den sedan beror på att komponent X eller Y är "flaskhalsen" spelar inte så mycket roll. Upplevelsen blir vad den blir. En flaskhals har man ju i princip alltid i ett system. Något i systemet väntar alltid på något som är systemets svagaste länk.

Ja, "CPU X kommer när framtidens grafikkort som är fyra ggr så snabba som dagens släpps kunna vara snabbare då det inte bromsar lika mycket" stämmer i teorin. Men, just här och nu får man fullgod prestanda och när de där teoretiska framtidens kort släpps och kostar humana pengar kanske den där processorn är förpassad till musen sedan länge. Så man får se lite på vad man får här och nu med sina tänkte komponenter och pengar.

Intressant är dock att se hur senaste generationen Ryzen beter sig Source motorn. En motor som verkligen taxar ett fåtal kärnor och där prestandan i ett fåtal kärnor är det enda viktiga. Där har Intel varit långt före så långt tillbaka jag kan minnas. Men nu hamnar Ryzen överst. Det trodde jag inte jag skulle se.

Sedan är det ju alltid så att om pengar, värme, effektuttag osv inte är något man bryr sig om så kommer man "alltid" kunna betala en massa pengar för att få maximal prestanda. Dock kostar de sista få %-en så otroligt mycket mer i alla de andra variablerna att det för många vanliga blir ett ologiskt val och för server etc blir helt ointressant.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Det var ju knappast det jag sade eller? Men du väljer att tolka det på ditt sätt?

Kan fint köra Prime dygnet runt om jag så vill det, men då blir det inte ljudlöst. Men allt annat jag gör, spel, stream, video, musik går i 5ghz och just ja..ljudlöst.

Tolka? Det var en fråga med ett "?" på slutet. Men det var tydligen en otroligt öm punkt förstår jag.

Jag vidhåller fortfarande att en processor som överklockas och skall ses för hur den presterar i överklockat läge behöver belastas 100%.
En processor idag som inte har last gör typ inget och är inte representativt. Man kan överklocka en CPU, till tex 5GHz, och den är sval och fin och sköter sig. Man lyckas surfa lite och kanske starta något spel. Men så fort den belastas låser den sig. En sådan överklockning hade knappast ansetts vara en 5GHz överklockning även om CPU'n rapporterar 5GHz till Windows. Annars är det lite som att rapportera teoretisk effekt på en bil som står och varvar tomgång och ignorera att hela drivlinan slits sönder så fort man släpper upp kopplingen.

Så ja i ditt specifika fall förstår jag att du kan spela spel "ljudlöst". Men det är, enligt vad du själv förklarar, för att du inte belastar hela processorn. För att återgå till bilanalogin, det är lite som att ha en stor rytande bil som står på tomgång och då är mycket tystare men lever om tusan när man drar iväg och använder bilen effekt. Det är inte samma sak som att man har 500hk bil som "nästan är ljudlös".

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Om jag förstår det hela rätt så är lanseringen vid januari (förmodat datum) fortf 14nm?
Ifall så är fallet när kommer då 10nm till stationära marknaden tro?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

@Yoshman: HAr du ens spelat på en intel quad nyligen???(som primärt system med alla grejer man brukar ha på windows)

jag har, och intels wuads är verkligen ingen vacker syn, det var inte förren jag pressade min till 5.4~Ghz som man började få bukt på frametimesen.

cpun låg konstant på 100% med webläsare, discord och lite andra små grejer(tror det var paint eller något)

i coun ter strike så var fpsn väldigt ojämn och pendla mellan 70-150 fps och deeprock låg på 30-100.

Gick man sen och stängde ner allt förutom steam och något av dessa spelen så helt plötsligt hade jag mina 5-600 fps i cs och upp mot 350 i deeptock igen.

Dessa intel quadsen är som gamla netburst celerons. en sak i taget och gud bvevare dig om du har någor mer igång.

Brorsan hade dom grejer sist och tjatade på mig tills vi bytte dom då dom var så sega, trots en OC på 5GHz(lade den konservativare då han hade en mindre kylare)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Nästa generation blir då kanske "Death Lake"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av inquam:

Jag förstår hur du resonerar. Men i många scenarion är dock den bättre IPC'n tillsammans med den bättre energieffektiviteten något som är viktigare än "högsta möjliga hz på bekostnad av allt annat". Servrar, och om de kommer med Zen 2 för laptops även där.

Sedan kan jag tycka "CPUkrävande scenarion" är lite missvisande att kalla det. För på en CPU med 64 kärnor så är alla 64 kärnor en del av CPU'n. Något som nyttjar processorn maximalt kommer då gå mycket bättre där än på en ensam snabb kärna. Och det är i allra högsta grad något som är "CPU-intensivt". Mer "korrekt" skulle kanske vara att säga att i scenarion där koden inte nyttjar en CPU till dess fulla potential utan endast nyttjar en eller ett fåtal kärnor så är ett fåtal lite snabbare kärnor "bättre" än flera lite långsammare.

Sedan är kanske egentligen det intressanta vilken upplevelse man kommer ha när man spelar. Om den sedan beror på att komponent X eller Y är "flaskhalsen" spelar inte så mycket roll. Upplevelsen blir vad den blir. En flaskhals har man ju i princip alltid i ett system. Något i systemet väntar alltid på något som är systemets svagaste länk.

Ja, "CPU X kommer när framtidens grafikkort som är fyra ggr så snabba som dagens släpps kunna vara snabbare då det inte bromsar lika mycket" stämmer i teorin. Men, just här och nu får man fullgod prestanda och när de där teoretiska framtidens kort släpps och kostar humana pengar kanske den där processorn är förpassad till musen sedan länge. Så man får se lite på vad man får här och nu med sina tänkte komponenter och pengar.

Intressant är dock att se hur senaste generationen Ryzen beter sig Source motorn. En motor som verkligen taxar ett fåtal kärnor och där prestandan i ett fåtal kärnor är det enda viktiga. Där har Intel varit långt före så långt tillbaka jag kan minnas. Men nu hamnar Ryzen överst. Det trodde jag inte jag skulle se.

Sedan är det ju alltid så att om pengar, värme, effektuttag osv inte är något man bryr sig om så kommer man "alltid" kunna betala en massa pengar för att få maximal prestanda. Dock kostar de sista få %-en så otroligt mycket mer i alla de andra variablerna att det för många vanliga blir ett ologiskt val och för server etc blir helt ointressant.

Ändå rätt sannolikt att vi kommer få se ett rätt stort lyft i GPU-prestanda de närmaste åren, det då Nvidia kommer göra övergången till 7 nm vilket ger möjlighet att skruva upp antalet CUDA-kärnor och/eller skruva upp andra resurser.

Vidare får man tänka på att likt SweClockers testar nästan alla webbplatser spel i "ultra-inställningar". Det gör faktiskt 720p resultaten relevanta redan nu då "ultra" ofta innehåller saker som rejält kapar prestanda utan att ge speciellt mycket effekt på skärmen.

Är garanterat en personlig preferens, men tycker de flesta spel ser bättre ut i 2560x1440 "medium" jämfört med 1920x1080 "ultra". Som bonus får man nästan alltid också högre FPS i den högre upplösningen. En skalning likt denna är rätt typiskt

D.v.s. 1280x720 "ultra" borde vara i närheten av 1920x1080 "very high" och 2560x1440 "low" sett till FPS. Och de senare två inställningarna är något som trots allt faktiskt används av de som spelar.

Min gissning på Source-motorn: Ryzen 3000, framförallt 3900X, har så mycket cache att man nu i princip kör den titeln helt ur CPU-cache. Ett sätt att få en vink om så är fallet är att hitta någon som testat minnesskalning hos den titeln. Skalning med RAM borde vara rejält svag om spelet primärt körs i cache.

i7-5775C (med sin 128 MB L4$) gillar också äldre titlar medan det tyvärr inte alls är samma supereffekt i nyare titlar

Skrivet av SwedenVirre:

@Yoshman: HAr du ens spelat på en intel quad nyligen???(som primärt system med alla grejer man brukar ha på windows)

jag har, och intels wuads är verkligen ingen vacker syn, det var inte förren jag pressade min till 5.4~Ghz som man började få bukt på frametimesen.

cpun låg konstant på 100% med webläsare, discord och lite andra små grejer(tror det var paint eller något)

i coun ter strike så var fpsn väldigt ojämn och pendla mellan 70-150 fps och deeprock låg på 30-100.

Gick man sen och stängde ner allt förutom steam och något av dessa spelen så helt plötsligt hade jag mina 5-600 fps i cs och upp mot 350 i deeptock igen.

Dessa intel quadsen är som gamla netburst celerons. en sak i taget och gud bvevare dig om du har någor mer igång.

Brorsan hade dom grejer sist och tjatade på mig tills vi bytte dom då dom var så sega, trots en OC på 5GHz(lade den konservativare då han hade en mindre kylare)

Grabbens speldatorn 4C/8T (i7-5775C). Den har tre monitorer, spelskärmen är 2456x1440 165Hz G-sync (RTX2070), på den ena rullar YouTube i princip konstant och discord, steam, liknande är konstant igång på den sista skärmen.

YouTube tar i normalfallet i princip noll CPU-kraft då det accelereras av QuickSync. Chrome (gäller nu även Firefox och Edge) har sedan mer än två år tillbaka en spärr på 1 % CPU för tabbar som inte ligger i förgrunden.

Så på ett någorlunda vettigt konfigurerat system borde allt utom spelet äta minimalt med CPU-kraft.

Det skrivet, är smärtsamt medveten om att Windows är ett riktigt vrak när det kommer till att schemalägga saker under hård last. Så om man har saker i bakgrunden som till och från drar rejält med CPU-kraft kommer det påverka något som spel rätt mycket. Har man långt fler kärnor än vad spelet kan göra något vettigt med mildras självklart effekten rejält, men lägsta FPS kommer ändå påverkas negativt p.g.a. cache-trashing och liknande (om man nu inte sitter på ett multi-socket system och låser spelet och övriga program till olika CPUer, men då kanske man skulle fungera på att bara ha två datorer...).

Min primära desktop kör fortfarande 2C/4T då det är en bärbar (men 2019 borde alla insett möjligheterna med ett nätverk, har självklart tillgång till kraftigare maskiner ett par knapptryck bort via SSH). Att köra Windows på den skulle överhuvudtaget inte fungera då jag ofta kör saker i bakgrunden som drar 100 % CPU.

Multitasking handlar nästan aldrig om parallellism, det handlar om att göra rätt prioriteringar och rätt klassificeringar av vad som just för tillfället körs på systemet (eng. "parallellism" vs "concurrency", multitasking är det senare och väldigt många blandar ihop dessa).

Givet att Linux fick sin "wonder patch" för snart ett decennium kan man tycka att Windows borde lyckats i alla fall matcha Linux som det var innan den. Även 100 % CPU last i bakgrunden märker man knappt någon skillnad på saker som surfande, redigera text etc (saker som ska klassificeras som "interaktivt arbete" och som alltid får prioritet till den CPU-kraft de behöver).

Uppenbarligen är beteenden hos datorn under last inte viktigare än att rätt många vägrar byta bort Windows. MacOS uppför sig här betydligt mer likt Linux än Windows, så det alternativet finns ju också.

Det skrivet: 4C/4T har numera problem med vissa moderna titlar, så vi närmar oss punkten där även 4C/8T kommer bli ett problem. Men att utnyttja fler kärnor till att lösa ett specifikt problem (till skillnad från servers där varje transaktion/problem nästan alltid är enkeltrådad, men man har massor med samtida sådana -> effektivt utnyttjande av många kärnor) blir exponentiellt svårare. Så 6C lär stå sig riktigt länge och dagens 8C modeller borde vara rejält malätna när spelen behöver mer än så.

Kör man Windows och prioriterar sin lägsta FPS bör man, oavsett CPU, minimera skräp i bakgrunden samt man kan med fördel sätta en FPS-limiter bara något under vad systemet normalt mäktar med då det kraftigt reducerar FPS-varians under Windows då det medför att man erbjuder OS-kärnan rum att köra eventuella bakgrundsuppgifter. Windows andra problem verkar vara att när väl bakgrundsjobb körs får de köra så pass länge att det pajar realtidsegenskaper för sådant man faktiskt bryr sig om, finns det "luft" kvar i CPU duckar man den designmissen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hmm, man undrar vad Intel har i kikaren...tror ni det finns chans att de skippar PCIe 4.0 helt och hållet till Ice Lake, utan introducerar 5.0 ? Annars lär de tappa måånga marknadsandelar till AMD. Jag som inte byter så ofta (kör fortfarande med Ivy:) ) tänkte bygga nytt system efter årsskiftet och nu när jag ser att även Comet Lake kommer att ha bara PCIe 3.0 finns det ingen anledning att välja Intel år 2020 eller tänker jag fel?. Anledningen till varför jag vill ha i alla fall PCIe 4.0 är just att jag inte byter så ofta, så även om det kanske inte behövs just nu så lär det bli aktuellt om 1 år eller så. Jag erkänner att jag har varit feg och inte vågade välja AMD hittills, så nu står man där - ska jag ändå byta nästa år och välja AMD eller vänta längre till Ice Lake. Man får väl följa nyheter i alla fall till årsskiftet och se vad som händer...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

@Quorthon: Mycket möjligt att de skippar det till konsumenter men till företagsmarknaden så lär de behöva ha det. Konsumenter har inget direkt behov av det ännu ändå så och kommer inte ha på ett tag. Ytterst få kör raid-0 med sina SDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Jag förstår hur du resonerar. Men i många scenarion är dock den bättre IPC'n tillsammans med den bättre energieffektiviteten något som är viktigare än "högsta möjliga hz på bekostnad av allt annat". Servrar, och om de kommer med Zen 2 för laptops även där.

Absolut, men servermarknad hos privatkonsumenter är ganska obetydlig jämfört med gaming. Med det sagt så ger de senaste konsolgenerationerna och faktumet att det tycks bli samma antal kärnor i kommande konsoler att vi antagligen inte kommer ha behov av fler än 8 kärnor på många år framöver.

Citat:

Sedan kan jag tycka "CPUkrävande scenarion" är lite missvisande att kalla det. För på en CPU med 64 kärnor så är alla 64 kärnor en del av CPU'n. Något som nyttjar processorn maximalt kommer då gå mycket bättre där än på en ensam snabb kärna. Och det är i allra högsta grad något som är "CPU-intensivt". Mer "korrekt" skulle kanske vara att säga att i scenarion där koden inte nyttjar en CPU till dess fulla potential utan endast nyttjar en eller ett fåtal kärnor så är ett fåtal lite snabbare kärnor "bättre" än flera lite långsammare.

Men att kalla det "utnyttja sin fulla potential" är ju också lite missvisande. Vissa laster är starkt enkeltrådade för de inte går att köra parallellt, eller att vi i vart fall inte kommit på ett sätt att göra det och de sätt som kanske skulle kunna göra det förutsätter predictive computing som väl gett en del problem i SMT tekniker? Har jag en last som jag vill köra fort som är 2-4 trådar så spelar det ingen roll att jag har 64 kärnor och kan köra lasten parallellt 16-32 gånger eftersom jag bara är intresserad av att köra den en gång.

Citat:

Sedan är kanske egentligen det intressanta vilken upplevelse man kommer ha när man spelar. Om den sedan beror på att komponent X eller Y är "flaskhalsen" spelar inte så mycket roll. Upplevelsen blir vad den blir. En flaskhals har man ju i princip alltid i ett system. Något i systemet väntar alltid på något som är systemets svagaste länk.

Absolut, vi har ju alltid någon flaskhals. Men Intels desktop CPUer blir en flaskhals först vid en starkare GPU än vad AMDs blir, i synnerhet om man kör med snabba minnen. Det leder mig även in på en sak som stör mig lite med IPC testerna, där folk säger att 3900X och 9900K presterar i princip identiskt vid 2,8ghz, vilket de gör, eftersom man kör en 9900K i bra mycket högre frekvens än en 3900X.

Citat:

Ja, "CPU X kommer när framtidens grafikkort som är fyra ggr så snabba som dagens släpps kunna vara snabbare då det inte bromsar lika mycket" stämmer i teorin. Men, just här och nu får man fullgod prestanda och när de där teoretiska framtidens kort släpps och kostar humana pengar kanske den där processorn är förpassad till musen sedan länge. Så man får se lite på vad man får här och nu med sina tänkte komponenter och pengar.

Ja, men AMD kommer fortfarande slå i taket innan Intel givet att något radikalt inte händer med trådutnyttjandet i spel, vilket inte skett de senaste 5+ åren trots 8 kärniga AMD processorer i konsolerna som folk så gärna hänvisar till som trendsättande, så det lär inte ske inom de närmaste 5 åren med 8 kärniga AMD processorer i konsolerna heller.

Citat:

Intressant är dock att se hur senaste generationen Ryzen beter sig Source motorn. En motor som verkligen taxar ett fåtal kärnor och där prestandan i ett fåtal kärnor är det enda viktiga. Där har Intel varit långt före så långt tillbaka jag kan minnas. Men nu hamnar Ryzen överst. Det trodde jag inte jag skulle se.

Har inte tillräckligt bra koll på Source motorn för att säga nåt om det. Såg att Yoshman hade en teori. Jag har inte heller hittat något test på detta där man kör med båda processorerna vid OC och 3600mhz ram, men har du en sån länk skulle jag uppskatta om du delar med dig.

Citat:

Sedan är det ju alltid så att om pengar, värme, effektuttag osv inte är något man bryr sig om så kommer man "alltid" kunna betala en massa pengar för att få maximal prestanda. Dock kostar de sista få %-en så otroligt mycket mer i alla de andra variablerna att det för många vanliga blir ett ologiskt val och för server etc blir helt ointressant.

Så är det självklart. Vi har alla våra budgetar och preferenser. Vissa här kör ju tunga renderingar och hostar servrar hemma på konsumenthårdvara och för dem kan AMD ofta vara det självklara valet med både bättre pris och prestanda. Jag inbillar mig dock att merparten här använder den privata datorn som spelmaskin huvudsakligen om de inte enbart använder den för surf/netflix.

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

2K är 1080p? AMDs paket är vekare för spel, oavsett upplösning. Men när grafikkortet blir flaskhalsen så spelar det ingen roll. Problemt är att när det blir mer tungrott så kommer AMD halka efter snabbare än Intels motsvarighet. Vi får se om man lyckas utveckla mer och mer flertrådade spel men jag är lite tveksam till att så är fallet (förbi 8T) då det borde ha börjat ske för ett tag sedan.

2048×1080 är 2k standard https://en.m.wikipedia.org/wiki/2K_resolution

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

Det är egentligen korkat att överbetala för en 10-core oavsett. Nytt LGA1200 beror mest på på moderkorten ty 120W är ju inte "stock" för 370Z och 390Z moderkort. Det är bara de dyrare korten som klarar av överklockning av 8-cores (iaf ordentlig OC)

X570 kan hålla nog i 10-20år (om fläkten orkar snurra vilket kan t.o.m vara inget problem alls ) X570 håller sin uppgraderingsförmåga i max 2år. Vad jag har läst så kommer ZEN4 äntligen pensionera AM4. Så max 2år med dagens sockel var det jag menade.

Jag tror (och hoppas) på att comet lake kommer vara en ordentlig refresh för att förstärka gamingtronen ytterligare. Mera dram? Största skillnaden blir nog nya moderkort. Om det blir lika liten refresh som 8***->9*** så är det verkligen Bleeeeeh. Intel måste ge extra kryddor för både CPU och moderkort för att de inte ska skjuta sig själva i foten.

We agree to agree 👊😎. Om Intel inte kommer med mer än bara liten refresh så är det bleeeeh. Så hoppas på dessa extra kryddor. Kört Intel hela tiden men kan ej blunda för amd längre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Drar långt över 150W i överklock mycket mer

Skickades från m.sweclockers.com

Hur mycket tror du krävs för att kyla denna 10 corare som körs 100% i stock? Omöjligt med rimliga temps med Noctua D15?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av highspeed:

Hur mycket tror du krävs för att kyla denna 10 corare som körs 100% i stock? Omöjligt med rimliga temps med Noctua D15?

Nej tror den klarar det galant

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Hur mycket tror du krävs för att kyla denna 10 corare som körs 100% i stock? Omöjligt med rimliga temps med Noctua D15?

Jag känner samma men med en AIO x62 280mm radiator

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk

[quote postid="18043376" userid="171719" name="Yoshman"
YouTube tar i normalfallet i princip noll CPU-kraft då det accelereras av QuickSync. Chrome (gäller nu även Firefox och Edge) har sedan mer än två år tillbaka en spärr på 1 % CPU för tabbar som inte ligger i förgrunden.
[/quote]

Ska inte svära på det men det känns som längre än två år som Chrome-baserade webbläsare haft flaggan max 1% CPU på sekundära tabbar men man va tvungen att aktivera den manuellt. Sammalika tweak kan man göra när det gäller ljudet primär tabb vs sekundära tabbar.

Litet tips för de som har många tabbar öppna samtidigt och har ett hiskeligt oljud i högtalarna/hörlurarna.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av kakan86:

Jag känner samma men med en AIO x62 280mm radiator

Klarar det utan problem körde 5.2GHz med X62 på min 9900k

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...
Det är inget definitivt om även nästa processorsläpp kommer fungera på 570 eller inte. När 1000-serien först släpptes pratade dom om stöd framtill 2020.

Säg inte så.... är så nära på att köpa nytt även om jag varken behöver eller borde....

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮