AMD Radeon "Navi 14" hittar ut i databas – arkitekturen RDNA för lägre prisklasser

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon "Navi 14" hittar ut i databas – arkitekturen RDNA för lägre prisklasser

Efter Radeon RX 5700 XT och RX 5700 planerar AMD flera nya grafikkretsar med arkitekturen Radeon DNA. En av dessa är Navi 14, som hittar ut i databasen för Compubench.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Intressant 😊👍

Permalänk
Hjälpsam

Låter riktigt bra.Polaris är en populär prissklass.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Känns helt ointressant när vega 56 finns för bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Känns helt ointressant när vega 56 finns för bra pris.

Kostar de och presterar ungefär samma som vega 56 tror jag de flesta är mer intresserade av ett navi 14 än Vega 56.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Känns helt ointressant när vega 56 finns för bra pris.

Finns.

De håller på att försvinna från affärer.

Och vi får se hur de nya korten presterar, de flesta köper hellre ett nyare kort än ett äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kostar de och presterar ungefär samma som vega 56 tror jag de flesta är mer intresserade av ett navi 14 än Vega 56.

Du kan göra ett Vega 64 av ett 56, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Känns helt ointressant när vega 56 finns för bra pris.

Fast de finns för bra pris eftersom de ska bort från hyllorna så Navi 14 lär fylla det hålet. Köpte mitt för 3000, bytt bios till ett 64 och får riktigt fina poäng i firestrike/timespy.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

Känns helt ointressant när vega 56 finns för bra pris.

Tycker inte jag iaf. Vega korten finns ju inte på hyllorna i evigheter och dom tillverkas inte heller. Och bara för att nämnda de så kostar Navi en bråkdel att tillverka eftersom man inte använder HBM-minnen. Släpper AMD ingenting nu så kommer den som vill ha ett kort mitt emellan ett RX 590 och ett RX 5700 inte kunna välja ett grafikkort från AMD. Då är de bara NVIDIA som har produkter i den pris och prestandaklassen.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kostar de och presterar ungefär samma som vega 56 tror jag de flesta är mer intresserade av ett navi 14 än Vega 56.

Citat:

Med specifikationerna i åtanke är det också rimligt att den kliver in som direkt ersättare till trion Radeon RX 570, RX 580 och RX 590,

Vega 56 är ganska bra mycket bättre än dessa kort. Ser absolut ingen anledning till att välja något annat för 3 tusen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Utöver Navi 14 arbetar AMD på åtminstone en till grafikkrets, där namn som Navi 12, Navi 21 och Navi 23 är ofta förekommande

Navi 23 är inte ofta förekommande... tror faktiskt den enda gången jag någonsin hört det namnet var från en läcka från RGT.

Navi14 verkar komma först iallafall, och är mer lik Navi12 än Navi10. Men alla är varianter av Navi10. De har extra enheter för FMA med blandad precision, med huvudsakligt syfte för maskininlärning. Varför små kort som dessa skulle behöva dem är jag inte helt säker på. NVIDIA har ju dumpat tensor cores från 1600-serien kort. Tiden får avgöra...

Permalänk
Medlem

Navi 14 ser ut att vara ersättaren till Baffin/Polaris 12, dvs Radeon 560, och följer i tråden från Bonaire och Cape Verde. I så fall är det 128-bitars GDDR6 som gäller. Eftersom prestandan går upp lite med varje generation, hamnar den här run Polaris 10 i prestanda.

Det intressanta är 3GB-varianten. Om det skall funka, måste den kosta mindre än 1650, som ligger på $150. I andra änden skall den nå upp till 5700, så toppmodellen bör kosta mer än $250. Det är ett långt spann.

Samtidigt undrar jag vad Navi 12 är. Den går knappast in ovanför Navi 14. Är det ett nytt lågpriskort att ersätta Iceland allra längst ner i pyramiden? Iceland behöver ju ersättas av flera skäl, inte minst för att den kör med DDR3 i nästan alla sina konfigurationer och GDDR5 i de övriga, och det är inte längre vanliga minnestyper.

Skrivet av Ryzer:

Känns helt ointressant när vega 56 finns för bra pris.

Vega 56 görs inte längre, de säljer bara av lager - sannolikt med förlust.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Navi 14 ser ut att vara ersättaren till Baffin/Polaris 12, dvs Radeon 560, och följer i tråden från Bonaire och Cape Verde. I så fall är det 128-bitars GDDR6 som gäller. Eftersom prestandan går upp lite med varje generation, hamnar den här run Polaris 10 i prestanda.

Det intressanta är 3GB-varianten. Om det skall funka, måste den kosta mindre än 1650, som ligger på $150. I andra änden skall den nå upp till 5700, så toppmodellen bör kosta mer än $250. Det är ett långt spann.

Samtidigt undrar jag vad Navi 12 är. Den går knappast in ovanför Navi 14. Är det ett nytt lågpriskort att ersätta Iceland allra längst ner i pyramiden? Iceland behöver ju ersättas av flera skäl, inte minst för att den kör med DDR3 i nästan alla sina konfigurationer och GDDR5 i de övriga, och det är inte längre vanliga minnestyper.

Tror inte heller på 256 bitars minnesbuss, skulle nog satsa mer pengar på 128 bitar och 2GB minneskretsar av olika anledningar bl.a. kretsstorlek och bandbreddskrav.

Andra siffran i Radeons kretsnamn är historiskt sett bara ordningen på när kretsen utvecklades, så det måste inte bara betyda mindre storlek (även om detta oftast stämmer bäst), 0 är första kretsen 1 nästa osv, om skippade nummer är utvecklingskretsar eller bara hoppade för skojs skull vet jag inte.

Här är en gissning av vad Navi 14 kan se ut som (med Navi 10 som referens):

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Känns helt ointressant när vega 56 finns för bra pris.

Och vega 56 är helt ointressant då kortet kostar ca 4000kr och man kan få ett rx 5700 för samma pengar men som då presterar bättre än ett vega 64

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

En fullständig efterträdare till RX 570 som kan svida såret mer mot NVIDIA GTX 1650.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

@norrby89: Billigaste Vega 56 ligger på ca 3k.

Permalänk
Medlem

Jag skulle bli oerhört besviken om vi får polarisprestanda till polarispris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag skulle bli oerhört besviken om vi får polarisprestanda till polarispris.

Risken är överhängande att det är precis vad vi får. 570 har haft bäst pris/prestanda för 1080p ganska länge nu, och min gissning är att det här chippets toppmodell får samma prestanda till ett motsvarande pris, med den enda fördelen att det drar mindre ström.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag skulle bli oerhört besviken om vi får polarisprestanda till polarispris.

Skickades från m.sweclockers.com

Planerar du ett köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Släpper AMD ingenting nu så kommer den som vill ha ett kort mitt emellan ett RX 590 och ett RX 5700 inte kunna välja ett grafikkort från AMD. Då är de bara NVIDIA som har produkter i den pris och prestandaklassen.

Jag upplever också att det finns ett tomrum där.
Luckan där emellan blir väl GTX1660Ti och det vore bra om AMD hade något prisvärt i det prestanda segmentet.
Under RX5700 finns det en lucka att fylla upp och när Polaris fasas ut så blir det fler luckor att fylla, RX560 prestanda tycker jag känns onödigt i denna generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Planerar du ett köp?

Nej. Men trenden att nya generationer mer ger samma prestanda till samma pris från Nvidia och AMD samtidigt som företagen introducerar kraftfullare produkter till nya högre priser i toppen oroar. Rimligtvis borde vi få mer prestanda för våra pengar med tiden och utveckling. I spannet 2-3000:- har det inte hänt mycket de senaste 4-5 åren. Det är ett problem för oss alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Grafikkort i prisklassen runt 2000 kronor behöver verkligen få sig ett lyft. Känns som att AMD och Nvidia är mer intresserade av de högre prisklasserna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag skulle bli oerhört besviken om vi får polarisprestanda till polarispris.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Novdid:

Nej. Men trenden att nya generationer mer ger samma prestanda till samma pris från Nvidia och AMD samtidigt som företagen introducerar kraftfullare produkter till nya högre priser i toppen oroar. Rimligtvis borde vi få mer prestanda för våra pengar med tiden och utveckling. I spannet 2-3000:- har det inte hänt mycket de senaste 4-5 åren. Det är ett problem för oss alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt så tänkte jag! Meh

Har ett RX570 som sitter i mitt Ghost Loque men om jag ska hosta upp 2000kr för samma prestanda utöver att den drar mindre så känns det meh. Då känner jag att jag hellre undervoltar och försöker köra den vägen istället.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

RX560 prestanda tycker jag känns onödigt i denna generationen.

Det blir inte RX 560-klass, det är efterföljaren till 560 som blir lagom mycket snabbare för att det är en ny generation - RX 570 och lite till. Den klassen görs mest för att sitta i tunna laptoppar, och AMD gör ett kort i den klassen nästan varje generation (de har, vad jag minns, bara hoppat över en gång och det är i generationen med GCN 3, dvs den med Tonga och Fiji, då man som bekant körde gamla Pitcairn för desktoppar och Bonaire till laptopparna). Ibland blir de helt OK desktop-kort också, i vad som brukar kalla esports-klassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag tror toppkortet i den här nya Navi klassen kommer ligga på 1660TI nivå i prestanda men kosta drygt 500 Kr mindre dvs drygt $230 i USA. Kommer bli ett riktigt attraktivt budgetkort för 1080P spelare och i viss mån även 1440P spelare.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Du kan göra ett Vega 64 av ett 56, eller?

Det går säkert med rätt kompetens men det saknar tyvärr jag.

Skrivet av Ryzer:

Vega 56 är ganska bra mycket bättre än dessa kort. Ser absolut ingen anledning till att välja något annat för 3 tusen.

Ja är det så att de presterar ger samma prestanda/krona som dagens 570-590 så är de ju inga konkurenter till vega 56. Men inte fel att få nyare teknik även om den inte ger bättre prestanda.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb