Permalänk
Medlem

Köpa ny speldator för 12000

Hej min gamla trotjänare har kraschat efter 8 år (rip)

Skulle vara väldigt tacksam om någon hjälper mig att plocka ihop delar där jag kan få datorn färdigbyggd, jag vill kunna spela wow och overwatch (gärna andra spel också såklart) i 144fps, har en benq xl2411t skärm.

Max gränsen inkluderat allt är 12k, och blir den billigare så hade jag inte klagat. Tack så mycket på förhand!

Permalänk
Medlem

Är inget proffs själv men funderar själv på detta paket i ett kompaktare bygge där de monterar ihop det åt en. Behöver ha WiFi så det är ju bara att plocka bort wifi-nätverkskort det om det inte behövs. Vill tro att detta är rätt prisvärt för 11k men folk får mer än gärna rätta mig så även jag beställer rätt delar för ca 10-12k.

Hoppas du får något svar i tråden som du får nytta av och som även jag får stjäla inspel från.

Permalänk
Medlem

Tacksam för svaret, med mina minimala kunskaper så tycker jag ändå att det ser ut som bra delar, jag kollar ju bara benchmarks och liknande när jag avgör detta men skulle jag plocka bort nätverkskortet så e de ju faktiskt ett schysst pris.

Men som du säger, om någon skicklig datorbyggare skulle ha några invändningar eller förslag, eller eventuellt confirma att det e en prisvärd dator så hade det varit guld värt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

för att framtidssäkra skulle jag rekommendera att uppgradera PSU till 650w och köra på minnen med minst 3200mhz.

Skickades från m.sweclockers.com

Obs listan är endast förslag på delar och tar ej hänsyn till att du önskade ett system som är färdigbyggd. Används som riktlinje

Permalänk
Medlem

Tänk på att alla utelämnar windows i byggen. Det finns gott om datorer färdiga i prisklassen som är mycket prisvärda.
Exempelvis
https://www.webhallen.com/se/product/298613-ASUS-ROG-GL10CS-N...

Permalänk
Medlem

@tintin10:

Vet inte om montering var ett krav eller om du kan skruva ihop den själv,
men här kommer ett alternativ för precis under 12K

Och Windows finns på Ebay för 30-50 spänn!

Och om du köper ett b450 moderkort, se då till att meddela Inet om att uppdatera BIOS på det innan dom skickar ut det

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12781970

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wicker:

@tintin10:

Vet inte om montering var ett krav eller om du kan skruva ihop den själv, men här kommer ett alternativ för precis under 12K

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12781970

https://www.inet.se/kundvagn/bild/12781970

Bios behöver uppdateras på ditt förslag vilket kan ställa till sig därav rekommenderar jag msi max

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@smekd:

Stämmer!

Och därför redigerade jag mitt inlägg lite

Jag personligen skulle inte rekommendera något MSI-kort, men det är mitt tycke ^^

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Mordekai:

Dock med en oklockningsbar CPU, ett billigt b360 mobo (skulle jag tro), långsamma minnen och allra mest troligt ett skräp/budget nätagg

Finns en anledning den typ kostar lika mkt, dom måste ju tjäna nått på det ^^

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem

@tintin10:

Om det är monteringen det sitter i så kommer ännu ett förslag

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12781990

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wicker:

@Mordekai:

Dock med en oklockningsbar CPU, ett billigt b360 mobo (skulle jag tro), långsamma minnen och allra mest troligt ett skräp/budget nätagg

Finns en anledning den typ kostar lika mkt, dom måste ju tjäna nått på det ^^

B450 är väl knappast något annat än ett billigt budgetalternativ...
Gissar att nätaggregat är helt ok och att minnena bara har en placeboeffekt på spelandet för datanördar. Tjäna pengar gör ju även de som säljer komponenter direkt till slutkund. Alla dessa lådor, manualer, transportskydd har ju också en kostnad. Sedan säljer Ica hellre två mjölk för 12kr än en för 10. Det finns en anledning till det.

Däremot så testar tillverkaren varje build innan den byggs för produktion så irriterande små kompatibilitetsproblem är borta.

Jag personligen skulle aldrig köpa en färdig dator för jag tycker det är kul med byggandet såväl det teoretiska som det praktiska. Jag får alltid en ”onödigt” bra dator. För mig ör det värt det men min budget är på en helt annan nivå. Du får helt enkelt väldigt mycket för pengarna om du köper en färdig dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Tänk på att alla utelämnar windows i byggen. Det finns gott om datorer färdiga i prisklassen som är mycket prisvärda.
Exempelvis
https://www.webhallen.com/se/product/298613-ASUS-ROG-GL10CS-N...

Yes tack för heads Upen, men så länge jag får hem datorn färdigbyggs så kan jag ju installera Windows med hjälp av ett USB minne och jag har redan en Windows nyckel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@tintin10: Med din benq xl2411t-skärm behöver du väl DVI-utgång på grafikkortet för att få 144hz? Väldigt få som har det i dagsläget.

Visa signatur

Fractal Design Define S | MSI B450 Gaming Plus MAX | Ryzen 3600 | be quiet! Pure rock | Corsair 16GB 3600mHz cl18 | Corsair RM650X v2 | Sapphire Nitro+ OC rx5700xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

B450 är väl knappast något annat än ett billigt budgetalternativ...
Gissar att nätaggregat är helt ok och att minnena bara har en placeboeffekt på spelandet för datanördar.

Absolut! Kul att du har lyckats övertala dig själv iaf

billigt b360 = alltså ett moderkort utan några som helst påkostade funktioner eller powerdelivery och det stödjer ej överklockning.

b450 som jag tex länkade = Inte det bästa för en överklockad 3900x måhända, men för en 3600 funkar det alldeles utmärkt och bör inte betraktas som "budget" heller då det är ett hyfsat påkostat moderkort från förra gen.

Så du säger att Intel 9th gen och AMD inte vinner något på snabbare minnen?

Och slutligen nätagg, lär inte vara några som helst problem så länge allt är helt eller man inte vill byta ut något. Men som i många andra färdigbyggda PCs så lär nätagget vara rätt tight matchat med dom komponenter som sitter i då den säljs, lär vara typ ett 450w som inte ens är 80+ certat (Läs billigt skräp).

Ska du då sen stoppa i en värre GPU eller dyligt som drar mer ström så får du alltså byta 2 komponenter

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr0ber:

@tintin10: Med din benq xl2411t-skärm behöver du väl DVI-utgång på grafikkortet för att få 144hz? Väldigt få som har det i dagsläget.

det funkar väl med en sån converter tänker jag? Alltså att jag kopplar dvi till vga elr nåt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@tintin10: Finns väl inga nyare grafikkort med vga? Jag har likadan skärm och ska köpa ny dator nu i höst. Är 100% inställd på att jag måste köpa ny skärm för att skärmen endast har HDMI och DVI. Har inte kunnat googla till mig en annan lösning. Hör gärna av dig om du hittar ett sätt för att ha fortsatt 144hz.

Visa signatur

Fractal Design Define S | MSI B450 Gaming Plus MAX | Ryzen 3600 | be quiet! Pure rock | Corsair 16GB 3600mHz cl18 | Corsair RM650X v2 | Sapphire Nitro+ OC rx5700xt

Permalänk
Medlem

Jag har en blå kontakt i skärmen sen har jag en vit kontakt i datorn, kopplar bara över med en slags adapter så står det iallafall att jag får ut 144hz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@tintin10: Färg på kontakt känns spontant irrelevant just i detta dilemma. Vad är det för slags adapter du pratar om? Jag skulle gärna vilja ha en likadan.

Visa signatur

Fractal Design Define S | MSI B450 Gaming Plus MAX | Ryzen 3600 | be quiet! Pure rock | Corsair 16GB 3600mHz cl18 | Corsair RM650X v2 | Sapphire Nitro+ OC rx5700xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr0ber:

@tintin10: Färg på kontakt känns spontant irrelevant just i detta dilemma. Vad är det för slags adapter du pratar om? Jag skulle gärna vilja ha en likadan.

Vga till dvi antar jag att du söker? Bara att googla så dyker det upp direkt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@tintin10: I vilken änden tänker du att vga går in?

Visa signatur

Fractal Design Define S | MSI B450 Gaming Plus MAX | Ryzen 3600 | be quiet! Pure rock | Corsair 16GB 3600mHz cl18 | Corsair RM650X v2 | Sapphire Nitro+ OC rx5700xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr0ber:

@tintin10: I vilken änden tänker du att vga går in?

alltså nu vet jag inte om du är oseriös eller om jag e dum i huvet men du kopplar vga till skärmen och i andra änden som ska in i graffe kortet kopplar du på en grej som gör uttaget till dvi

Googla ”vga till dvi” så ser du direkt vad de e för pryl jag snackar om

Edit: har för övrigt hdmi, vga och dvi dl uttag på skärmen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@tintin10: Jag är 100% seriös! Ingen blir gladare än jag om det där funkar, men jag tror inte du får ut 144hz med en adapter.
Detta är ingenting jag testat själv, men jag har läst att det är flera på detta forum som gick på niten att köpa XL2411T. ( jag är en av dem)
HDMI-uttaget är låst till 60hz, om jag förstått forumet rätt. VGA och DVI finns inte på nyare grafikkort.
Displayport är den nya standarden som grafikkort har idag och så jag förstått så funkar inte adaptern DP -> DVI.

Detta är endast vad jag läst mig till och ingenting jag testat själv, så ta ingenting av det jag skriver som fakta utan. Du får jättegärna höra av dig till mig om du får rätsida på dilemmat.
Jag är fortfarande inställd på att jag behöver en ny skärm med displayport till jag läser att någon löst problemet.

Ta dig tiden och läs vad Laxpudding skriver i denna tråden så kanske det hjälper något.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1536875-144-hz-nar-dvi...

Visa signatur

Fractal Design Define S | MSI B450 Gaming Plus MAX | Ryzen 3600 | be quiet! Pure rock | Corsair 16GB 3600mHz cl18 | Corsair RM650X v2 | Sapphire Nitro+ OC rx5700xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det finns kabel att köpa Displayport till DVI typ den här, det är inget problem.

https://www.webhallen.com/se/product/109917-Deltaco-DisplayPo...

"Stödjer upplösningen 1920x1080 i 60Hz "

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det finns kabel att köpa Displayport till DVI typ den här, det är inget problem.

https://www.webhallen.com/se/product/109917-Deltaco-DisplayPo...

Ger dock inga 144hz. Blir 60hz så det problemet förblir olöst. Men man får ju bild och kan spela iaf

Enda sättet att få 144hz ur skärmen är med en DVI-D dual link kabel och rätt kontakter i skärm och grafikkort. Inga andra kombinationer ger 144hz.

@Herr0ber har länkat till en mycket bra tråd här ovan där problemet gås igenom. Finns två lösningar på detta problem egentligen. Skaffa ett grafikkort med DVI eller byt skärm till en med DP.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

@Zemlan: Du har rätt tog bort mitt svar

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

@mfm: Du har rätt tog bort mitt svar

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Okay gang det var nyheter för mig att man ej fick ut 144hz, då blir det att investera i en ny skärm också, tackar förnupplysningen allihopa!

Men åter till huvudfrågan; jag behöver en ny dator och undrar över dom kundvagnarna som de ovan har skickat, skulle ni slagit till på nån av dom??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@tintin10:

Jag håller fast vid den jag länkat Ska du köpa ny skärm om spela i 1080p 144hz så är detta ett skottsäkert förslag !

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12785974

Alternativt byta till detta nätagg om du vill har ett helt modulärt och lite mer spelrum effektmässigt

https://www.inet.se/produkt/6901963/evga-supernova-g3-850w

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb