Netonnet har sålt mig en begagnad produkt till nypris

Permalänk

Netonnet har sålt mig en begagnad produkt till nypris

Behöver skriva av mig lite i ren frustration även om det hela inte är en stor grej då det handlar om mindre än 1000kr, men det är principen i det hela.

Köpte idag en cpu-kylare från be quiet dark pro 4 hos Netonnet i Jönköping för 990kr. När jag kom hem så monterade jag först ner min gamla kylare för att sedan öppna upp paketet med nya(begagnad) kylaren. Till min förvåning så var kylpastan som medföljer förbrukad och helt tom. Det saknades också fästen för att montera det till en amd socket. Jag hade varit okej om det hade stått tydligt att det var en fyndvara med ett nedsatt pris.

Har inte ens bemödat mig att packa upp kylaren från kartongen utan bara tagit upp lådan inuti med manual och monteringskitten.

Jag har också skrivit till Netonnet och väntar på svar. Har trots allt 7 mil enkel väg till närmsta Netonnet. Tror ni jag kan kräva någon form av kompensation för resan? Skrev till dem att de kunde kompensera för resan, alternativ skicka mig en fraktsedel och ett presentkort för besväret. Eller att de sänker priset.

Ska nämnas att jag faktiskt är besviken ☹️

Permalänk
Medlem

Ja det är inte ok men jag är säker på att de hjälper dig. Brukar va bra på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Inaktiv

Hur står artikelnummer skrivet på kvittot?
Är det med ett x framför tex "X100788" då är det en demovara.

Permalänk
Skrivet av anon298854:

Hur står artikelnummer skrivet på kvittot?
Är det med ett x framför tex "X100788" då är det en demovara.

Kollade både det fysiska och digitala kvittot. Fanns inget x vad jag kunde se. När jag stod i Jönköping så fanns det enbart två dark rock pro 4 kylare kvar. På båda kartongerna precis där man ska öppna upp dem så såg man att kartongerna hade varit öppnade, antar att det brukar finnas ett sådant klistermärke i noramlt fall? Jag tänkte inte så mycket på det utan tog den lådan som såg fräschast och som såg minst skadad ut 🙁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Ja det brukar ju vara ett stort Fynd vara märke med datum mm på

Permalänk

Att jag inte la märke till det tidigare. Ser nu att någon har rivit av kollinumret men sparat en liten bit av de. Är garanterat en begagnad produkt som är returnerad

Permalänk
Medlem

Vart med om samma sak själv från cdon, dock med något markant dyrare. En Asus MG279Q, skärmen kom i en förpackning som uppenbarligen har vart på många resor, skrynklig skyddsplast, utvikta kablar. Startade upp den och tre trasiga pixlar i mitten...

Kontaktade cdon's då existerande chat och ville doa anmäla skärmen. Cdon skrev att de inte har något ansvar för en doa anmälan och inte kan hjälpa mig på något sätt (en lögn, de har 100% ansvar och krav enligt lagen att ta dead on arrival) och hänvisade till Asus.

Så jag kontaktade Asus med info om hur cdon hade hanterat mig etc, det här var år 2016, Asus blev lite chockade, och kunde med skärmens serienummer se att den skärmen hade officiellt sålts av cdon ca 1 år före jag köpte den som en helt ny produkt. Vilket var varför cdon visste att de inte kunde ta DOA, man har 14 dagar på sig att göra en DOA från försäljningsdatumet, efter det blir det RMA.

I andra ord, cdon var fullt medvetna om att det hade satt tillbaka en returnerad defekt vara som ny tillbaka på hyllan, och skeppat den till kunder om och om igen. Hade tvingat återköp/ångerrätt, men Asus gick in och bröt cyceln, de skickade en ny skärm till mig med UPS och hämtade den fabriksdefekta skärmen.

Cdon har satt detta beteende i system, du kan förvänta dig begagnade produkter, även returnerade defekta, alltid när du handlar på cdon. Är det värt att spara ett par hundralappar och riskera att hamna i träsket?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror du inte behöver oroa dig. NoN brukar vara jävligt bra på att lösa sånt här.
Köpte ett chassi som fyndvara och det hade lite skadade skruvar så gick inte riktigt stänga korrekt så fick ett helt nytt för samma pris istället.

Permalänk
Inaktiv

Ja vi har det bra här.

Jag köpte ett evga 780 och tog evgas 5 års garanti.
Kortet gick sönder för några månader sedan och fick ett rtx 2070

Permalänk
Medlem

@Screenwalk: Du ska kunna kräva ersättning för de mil du kört, då du faktiskt fått fel vara, rent tekniskt, du har ju inte tagit en Demo vara, men fått en. och NetOnNet brukar vara rätt smidiga kring sånt vad jag vet och upplevt iaf

@str8forthakill: Problemet med CDON är att de bara säljer produkter från andra siter, dvs de har inget eget lager, finns minst 20000 trådar till om CDON och har själv haft ENORMA problem, till den breda grad att jag skällde ut dem så hårt över telefon att personen i andra änden mutade mig och blev kopplad till en annan... Men när det gäller 2 st DOA headset för ca 6000:- och de säger att det är mitt fel... då blir man inte så glad ( och det tog 4 månader(!) för dem att få det fixat... ingen ersättning över huvud taget. aldrig mer CDON.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Netonnet brukar vara bra på att märka dem och sänka priset på produkterna.

Antagligen har någon praktikant flyttat tillbaka varan eller så har föregående köpare paketerat om den bra och returnerat den som orbuten förpackning, därmed har Netonnet bara lagt tillbaka den på hyllan.

Oavsett så ska du ha kompensation och en bracket för AMD, alternativt få kylaren utbytt mot ny.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Vart med om samma sak själv från cdon, dock med något markant dyrare. En Asus MG279Q, skärmen kom i en förpackning som uppenbarligen har vart på många resor, skrynklig skyddsplast, utvikta kablar. Startade upp den och tre trasiga pixlar i mitten...

Kontaktade cdon's då existerande chat och ville doa anmäla skärmen. Cdon skrev att de inte har något ansvar för en doa anmälan och inte kan hjälpa mig på något sätt (en lögn, de har 100% ansvar och krav enligt lagen att ta dead on arrival) och hänvisade till Asus.

Så jag kontaktade Asus med info om hur cdon hade hanterat mig etc, det här var år 2016, Asus blev lite chockade, och kunde med skärmens serienummer se att den skärmen hade officiellt sålts av cdon ca 1 år före jag köpte den som en helt ny produkt. Vilket var varför cdon visste att de inte kunde ta DOA, man har 14 dagar på sig att göra en DOA från försäljningsdatumet, efter det blir det RMA.

I andra ord, cdon var fullt medvetna om att det hade satt tillbaka en returnerad defekt vara som ny tillbaka på hyllan, och skeppat den till kunder om och om igen. Hade tvingat återköp/ångerrätt, men Asus gick in och bröt cyceln, de skickade en ny skärm till mig med UPS och hämtade den fabriksdefekta skärmen.

Cdon har satt detta beteende i system, du kan förvänta dig begagnade produkter, även returnerade defekta, alltid när du handlar på cdon. Är det värt att spara ett par hundralappar och riskera att hamna i träsket?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har själv haft rma/doa ärenden hos CDON och Webhallen. Detta var runt 2012/2013 där jag köpte datordelar för att försöka spara in ett par hundralappar. Köpte Intels toppmodell av i7.an, dubbla GTX 680 och ett av Corsair bättre nättagg med 850w. Det visade sig att nätaggregatet var defekt. När datorn var ihopsatt och allt installerat, tror datorn levde mindre än 10 timmar, sedan small nätdelen och tog med sig alla andra komponenter och en propp. Jag tog både kontakt med Webhallen och CDON, både hänvisade till tillverkarna, tillverkarna hänvisade till butikerna jag hade köpt delarna av. Vid den tidsperioden var jag en stressad universitetsstudent och hade redan en ansträngd ekonomi. Både CDON och Webhallen blev mindre och mindre intresserade av ärendet och slutade svara mig i slutändan, vilket gjorde att jag tappade hoppet helt och hållet om någon form av ersättning. Som tur har jag snälla föräldrar som tog det på hemförsäkringen där förlusten inte blev mer än självrisken. Jag tog upp ärendet igen efter 2 månader där Webhallen gick med på att skicka ut ett nytt nätaggregat, från CDON hörde jag aldrig något mer om. Så har i största mån försökt undvika cdon och Webhallen, ibland är det svårt om det kommer ett bra erbjudande 😬

Skrivet av Gainsgoblin:

Tror du inte behöver oroa dig. NoN brukar vara jävligt bra på att lösa sånt här.
Köpte ett chassi som fyndvara och det hade lite skadade skruvar så gick inte riktigt stänga korrekt så fick ett helt nytt för samma pris istället.

Skrivet av anon298854:

Ja vi har det bra här.

Jag köpte ett evga 780 och tog evgas 5 års garanti.
Kortet gick sönder för några månader sedan och fick ett rtx 2070

Skrivet av Farthinder:

@Screenwalk: Du ska kunna kräva ersättning för de mil du kört, då du faktiskt fått fel vara, rent tekniskt, du har ju inte tagit en Demo vara, men fått en. och NetOnNet brukar vara rätt smidiga kring sånt vad jag vet och upplevt iaf

@str8forthakill: Problemet med CDON är att de bara säljer produkter från andra siter, dvs de har inget eget lager, finns minst 20000 trådar till om CDON och har själv haft ENORMA problem, till den breda grad att jag skällde ut dem så hårt över telefon att personen i andra änden mutade mig och blev kopplad till en annan... Men när det gäller 2 st DOA headset för ca 6000:- och de säger att det är mitt fel... då blir man inte så glad ( och det tog 4 månader(!) för dem att få det fixat... ingen ersättning över huvud taget. aldrig mer CDON.

Skrivet av GuuFi:

Netonnet brukar vara bra på att märka dem och sänka priset på produkterna.

Antagligen har någon praktikant flyttat tillbaka varan eller så har föregående köpare paketerat om den bra och returnerat den som orbuten förpackning, därmed har Netonnet bara lagt tillbaka den på hyllan.

Oavsett så ska du ha kompensation och en bracket för AMD, alternativt få kylaren utbytt mot ny.

Jag brukar sällan vilja vara besvärlig, kanske är lite för snäll och lat emellanåt. Är inte första gången jag märker att jag får varor som har blivit returnerade och sålts för nypris när jag handlat över nätet. Då har jag ändå fått med allting som ska finnas med i kartongen. Hade jag haft en CPU från Intel så hade jag nog inte brytt mig alls om kylpastan och monteringskitten för AMD saknades 😬

Märkte även nu att skruvmejseln saknas och fästena till fläktarna, trodde först att fästena till fläktarna var förmonterad på kylaren men icke.

Permalänk

@Screenwalk: Att en vara är returnerad men i nyskick är väl en sak. När det saknas saker i kartongen eller varan är defekt är det ju stor skillnad. Då måste ju det vara tydligt när varan säljs. Du får reklamera.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Hjälpsam

Förmodligen någon som returnerat en vara som "ångrat köp" inte undersökts ordentligt av butiken och de antagit att den var orörd så bara åter på lager. Ett misstag som kommer lösas.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Var i kontakt med deras kundtjänst/chatt nu. Var väl inte direkt det bemötandet jag tänkte mig, i detta fall inget positivt. Jag tog printscreen på allt.

Jag beskrev mltt ärende ganska likt det jag har tagit upp. Att jag gärna ville bli kompenserad på ett eller annat sätt. Då jag har 7 mil enkel väg, vilket blir 14 mil totalt, vet ej om jag ska ta upp milen som jag körde igår då jag enbart åkte upp till Jönköping för att köpa kylaren. Han som jag skrev med kunde heller inte garantera att jag blev kompenserad eller få någon milersättning utan att det var upp till butiken.

Jag bad honom att skicka en fraktsedel vilket gick bra men blev fortfarande inte kompenserad för tiden det har tagit och att felen inte låt på min sida. Så jag frågade om det fanns något direktnummer till Jönköpings lagerbutik, men det gick bara till butikspersonalen och inte de som hanterade ärendet om jag skulle bli kompenserad.

Jag kanske låter greedy nu att jag vill få någon form av ersättning. Eller ska jag bara bita i det sura äpplet och returnera och få varan utbytt och vara nöjd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Screenwalk:

Var i kontakt med deras kundtjänst/chatt nu. Var väl inte direkt det bemötandet jag tänkte mig, i detta fall inget positivt. Jag tog printscreen på allt.

Jag beskrev mltt ärende ganska likt det jag har tagit upp. Att jag gärna ville bli kompenserad på ett eller annat sätt. Då jag har 7 mil enkel väg, vilket blir 14 mil totalt, vet ej om jag ska ta upp milen som jag körde igår då jag enbart åkte upp till Jönköping för att köpa kylaren. Han som jag skrev med kunde heller inte garantera att jag blev kompenserad eller få någon milersättning utan att det var upp till butiken.

Jag bad honom att skicka en fraktsedel vilket gick bra men blev fortfarande inte kompenserad för tiden det har tagit och att felen inte låt på min sida. Så jag frågade om det fanns något direktnummer till Jönköpings lagerbutik, men det gick bara till butikspersonalen och inte de som hanterade ärendet om jag skulle bli kompenserad.

Jag kanske låter greedy nu att jag vill få någon form av ersättning. Eller ska jag bara bita i det sura äpplet och returnera och få varan utbytt och vara nöjd?

Skickades från m.sweclockers.com

En sak är säker, att sälja en begagnad/utbytt vara som ny är oerhört fräckt. Företag som pysslar med sådant medvetet är ute på djupt vatten, jag skulle gissa på den mänskliga faktorn i detta fall, någon enskild anställd.

Permalänk

Tycker inte det ska vara nagot snack om saken -- du har kopt en ny vara men fatt en begagnad som dessutom inte ar komplett.

De ska ta tillbaka den utan fragor, be om ursakt och skicka dig en ny.

Eller, kanske allra helst, eftersom du bor lang vag bort -- skicka en ny vara till dig forst och ett paket dar du kan returnera den du har.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Screenwalk:

Var i kontakt med deras kundtjänst/chatt nu. Var väl inte direkt det bemötandet jag tänkte mig, i detta fall inget positivt. Jag tog printscreen på allt.

Jag beskrev mltt ärende ganska likt det jag har tagit upp. Att jag gärna ville bli kompenserad på ett eller annat sätt. Då jag har 7 mil enkel väg, vilket blir 14 mil totalt, vet ej om jag ska ta upp milen som jag körde igår då jag enbart åkte upp till Jönköping för att köpa kylaren. Han som jag skrev med kunde heller inte garantera att jag blev kompenserad eller få någon milersättning utan att det var upp till butiken.

Jag bad honom att skicka en fraktsedel vilket gick bra men blev fortfarande inte kompenserad för tiden det har tagit och att felen inte låt på min sida. Så jag frågade om det fanns något direktnummer till Jönköpings lagerbutik, men det gick bara till butikspersonalen och inte de som hanterade ärendet om jag skulle bli kompenserad.

Jag kanske låter greedy nu att jag vill få någon form av ersättning. Eller ska jag bara bita i det sura äpplet och returnera och få varan utbytt och vara nöjd?

Skickades från m.sweclockers.com

Ofta är det ju så att om man behöver returnera någonting så bör man använda det system som återförsäljaren hänvisar till.
Jag tror att detta blir svårt att kräva om de skickar en ny likvärdig vara, men anser att du tex skulle ha använt en fraktsedel för returfrakt, samt att man troligen anser att du köpt vara en gång samt då stod för frakten själv och de bara behöver ta ansvar för returen samt frakten till dig av ersättningsvaran de skickar (om de gör det), du kan alltså troligen knappast få ersättning för bilresor och annat om du gjort detta på eget bevåg i ställetför att använda deras system.
(Det står i allafall som regel inskrivet i texten man skall läsa innan man köper varan, vad svensk lag säger vet jag inte, men chansen att du får rätt om du inte följt köpekontraktet du faktiskt har undertecknat är troligen låg).

Däremot skall de antingen erbjuda dig gratis returporto, dvs någon form av frifrakt sedel som dem, inte du, har utfärdat (om du själv postar och lägger ut pengar för returfrakt får du nästan garanterat inte tillbaka några pengar, du måste invänta deras hänvisningar för returfrakten) sedan skall de skicka dig en likvärdig vara i retur utan kostnad när de fått tillbaka den felaktiga varan (alla företag kräver den inte åter, men de flesta gör det, om den skall returneras skall de meddela dig detta samt på vilket sätt den skall returneras, eller detta framgå i texten du godkände då du köpte varan), eller erbjuda dig pengarna tillbaka, vilketdera bestämmer företaget, väljer du själv att återlämna vara förlorar du emellertid anspråksrätten till returfrakten.

Sedan kan man ju tycka vad man vill om detta, men så säger rådande bestämmelser.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Screenwalk: Vad ska du kompenseras för? Du får skicka tillbaka den felaktiva och vad jag antar så får du en ny hemskickad. Att du valt att åka 7 mil enkel resa hade du ju gjort även om den varit korrekt från början eller?. Sedan så åkte du väl inte enbart 7 mil, 14 mil ToR, för att köpa en kylare? Något att tänka på till "nästa gång" är att det är rätt dyrt att köra bil. Runt 300:- gick säkert din resa på. Kunde du fått rätt så bra och snabb frakt för. Inte haft din kylare samma dag men ibland så är det dyrt att inte planera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Screenwalk:

Var i kontakt med deras kundtjänst/chatt nu. Var väl inte direkt det bemötandet jag tänkte mig, i detta fall inget positivt. Jag tog printscreen på allt.

Jag beskrev mltt ärende ganska likt det jag har tagit upp. Att jag gärna ville bli kompenserad på ett eller annat sätt. Då jag har 7 mil enkel väg, vilket blir 14 mil totalt, vet ej om jag ska ta upp milen som jag körde igår då jag enbart åkte upp till Jönköping för att köpa kylaren. Han som jag skrev med kunde heller inte garantera att jag blev kompenserad eller få någon milersättning utan att det var upp till butiken.

Jag bad honom att skicka en fraktsedel vilket gick bra men blev fortfarande inte kompenserad för tiden det har tagit och att felen inte låt på min sida. Så jag frågade om det fanns något direktnummer till Jönköpings lagerbutik, men det gick bara till butikspersonalen och inte de som hanterade ärendet om jag skulle bli kompenserad.

Jag kanske låter greedy nu att jag vill få någon form av ersättning. Eller ska jag bara bita i det sura äpplet och returnera och få varan utbytt och vara nöjd?

Du har rätt till ersättning för din faktiska förlust, de kostnader som detta orsakat dig. Du kan nog inte ta upp din initiala resa utan det är kostnader efter att du upptäckt felet. Har du exempel behövt ta ledigt från jobbet så bör du kunna kräva ersättning för den tiden, men det normala är att man gör detta på sin fritid och då kan man inte kräva ersättning för tiden.

Det är nog billigare för NetOnNet att skicka fraktsedel än att ge dig milersättning för att åka in med den defekta produkten och då har de rätt att välja den åtgärden. Att de sedan kanske bör kompensera dig med ett presentkort eller rabatt på nån produkt är en annan femma och faller under good will.

Permalänk
Skrivet av makatech:

En sak är säker, att sälja en begagnad/utbytt vara som ny är oerhört fräckt. Företag som pysslar med sådant medvetet är ute på djupt vatten, jag skulle gissa på den mänskliga faktorn i detta fall, någon enskild anställd.

Skrivet av kebabmannen666:

Tycker inte det ska vara nagot snack om saken -- du har kopt en ny vara men fatt en begagnad som dessutom inte ar komplett.

De ska ta tillbaka den utan fragor, be om ursakt och skicka dig en ny.

Eller, kanske allra helst, eftersom du bor lang vag bort -- skicka en ny vara till dig forst och ett paket dar du kan returnera den du har.

Jag ska kontakta de igen och få varan utbytt mot att de skickar en ny så jag kan skicka tillbaka den gamla

Skrivet av Mizzarrogh:

Ofta är det ju så att om man behöver returnera någonting så bör man använda det system som återförsäljaren hänvisar till.
Jag tror att detta blir svårt att kräva om de skickar en ny likvärdig vara, men anser att du tex skulle ha använt en fraktsedel för returfrakt, samt att man troligen anser att du köpt vara en gång samt då stod för frakten själv och de bara behöver ta ansvar för returen samt frakten till dig av ersättningsvaran de skickar (om de gör det), du kan alltså troligen knappast få ersättning för bilresor och annat om du gjort detta på eget bevåg i ställetför att använda deras system.
(Det står i allafall som regel inskrivet i texten man skall läsa innan man köper varan, vad svensk lag säger vet jag inte, men chansen att du får rätt om du inte följt köpekontraktet du faktiskt har undertecknat är troligen låg).

Däremot skall de antingen erbjuda dig gratis returporto, dvs någon form av frifrakt sedel som dem, inte du, har utfärdat (om du själv postar och lägger ut pengar för returfrakt får du nästan garanterat inte tillbaka några pengar, du måste invänta deras hänvisningar för returfrakten) sedan skall de skicka dig en likvärdig vara i retur utan kostnad när de fått tillbaka den felaktiga varan (alla företag kräver den inte åter, men de flesta gör det, om den skall returneras skall de meddela dig detta samt på vilket sätt den skall returneras, eller detta framgå i texten du godkände då du köpte varan), eller erbjuda dig pengarna tillbaka, vilketdera bestämmer företaget, väljer du själv att återlämna vara förlorar du emellertid anspråksrätten till returfrakten.

Sedan kan man ju tycka vad man vill om detta, men så säger rådande bestämmelser.

Att få ersättning för milen är inte det viktigaste.utan mer tidskrävande för något som kostar 990 kr. Han gick med på att skicka en fraktsedel/returporto. Tack för ditt utförliga svar vad som gäller

Skrivet av ToddTheOdd:

@Screenwalk: Vad ska du kompenseras för? Du får skicka tillbaka den felaktiva och vad jag antar så får du en ny hemskickad. Att du valt att åka 7 mil enkel resa hade du ju gjort även om den varit korrekt från början eller?. Sedan så åkte du väl inte enbart 7 mil, 14 mil ToR, för att köpa en kylare? Något att tänka på till "nästa gång" är att det är rätt dyrt att köra bil. Runt 300:- gick säkert din resa på. Kunde du fått rätt så bra och snabb frakt för. Inte haft din kylare samma dag men ibland så är det dyrt att inte planera.

Jadu, priset i sig är inte det viktiga utan att de har sålt en produkt som är begagnad där jag i tron trodde att den var ny. Jag har varit i kontakt med Netonnet där jag frågade om jag kunde få en fraktsedel vilket gick bra men att det kommer att tar tid. Vilket jag kan acceptera men däremot så ville jag veta vilka rättigheter jag faktiskt har som konsument där jag fått en begagnad vara som sålt som ny. Alternativen som jag tagit upp om kompensation är enbart alternativ och inga krav från min sida. Hade allt funnits i lådan hade jag med största sannolikhet inte lagt någon större energi

Permalänk

Min senaste erfarenhet av netonnet var att en tv mottagare av märket Anderssons lade av som jag köpt där (inom ett år). Hade inget kvitto men hade köpt produkter där tidigare som jag visste lagrats digitalt. Den här måste ha slinkit igenom systemet och det må vara hänt. Dock blev jag förvånad över att de inte kunde garantera att det var deras produkt??
-Joooo men det är ju Anderssons och det är väl ert eget märke.
-Tyvärr kan vi inte veta det..
Ingen hjälp att hämta.
Åker inte till Netonnet igen av ren principsak därefter. Mottagaren kostade en tusenlapp kanske. Projektorer, hifi system köksmaskiner för fasiken många tusenlappar har gått till Elgiganten där jag fått bra support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Hur står artikelnummer skrivet på kvittot?
Är det med ett x framför tex "X100788" då är det en demovara.

Men det kan man ju inte förväntas veta och reagera på i kassan.

Permalänk
Medlem

Detta är väl baksidan av butiker med generösa returregler och öppet köp på öppnade produkter.

Köpte själv en tablet på netonnet i returhyllan för några år sen,
var skärpt nog att öppna den i butiken och upptäcka att laddaren saknades - folk utnyttjar tydligen systemet ofta.
Sedan märkte jag några år senare att 3G inte funkade på modellen, kanske var det skälet till att den var returnerad?

En annan reflektion är ju att DOA, garantiärende etc hanteras dåligt.
Försökte förgäves att få Tele2 att ta en DOA men man tvingas istället skicka in en trasig produkt som ångerköp.
Dåliga rutiner gör ju lätt att trasiga produkter skickas runt och säljs igen istället för att testas och kasseras.

Permalänk

@breakman: Hade också hoppats på någon form av Good Will vilket inte var helt uteslutet enligt personen jag var i kontakt med fån Netonnet, men ingen garanti. Jag kommer nog ber om en returfraktsedel och en ny produkt. Och hoppas på någon trevlig överraskning

Permalänk
Medlem

Det är ju väldigt klumpigt att de inte bara tar smällen och byter den uppenbart begagnade kylaren mot en splitt ny kostnadsfritt genom att bjuda på returfrakt och skicka ut en ny. Dom "sparar" hundralappar och missar tusenlappar, t ex Drugfish inlägg. Det är bara att de erkänner att de gjort fel och ställt ut en begagnad produkt på hyllan utan att kolla den och märka upp den som begagnad så är det ju löst.

Den ursprungliga resan kan du nog inte förvänta dig ersättning för. Du hade ju ändå gjort den.

Permalänk
Medlem

@webbhallen sålde mig en begagnad Kindle en gång till nypris. En användare var redan inloggad med böcker i biblioteket osv. Åkte givetvis tillbaka och fick en ny i handen, men fick inte mycket mer i form av ursäkt än ''så skall det givetvis inte vara''.

Var i det stora hela nöjd då det var friktionsfritt att byta den mot en ny, men kändes ändå konstigt. Vet ju trots allt inte om det är en de fått sådan från Amazon.

Permalänk

Var det inte netonet som skickade ut ett paket med en lastpall inuti istället för en tv? Kan det ha varit en retur också kanske?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Det känns som att många i tråden ä griniga över att butiker säljer returexemplar till fullpris. Är ni medvetna om att det är en direkt följd av bland annat distansköplagen? Jag skulle dessutom gissa att ni själva returnerat en vara någon gång?

Med det sagt så är det däremot självklart att butiken ska öppna förpackningen och kolla att allting finns med och att det inte är något uppenbart fel.

Permalänk
Medlem

Givetvis lär detta lösa sig. Förstår inte att folk alltid drar på högsta lyran och tror att det är någon sorts scam?

Men största sannolikhet så var den 20-something lagerarbetare som tog tillbaka returen en måndag 08:01 rejält bakis från helgens krök.
Det jobbar bara människor överallt, och dom gör fel, simple as that.

Dock börjar jag bli trött på att det stressas och skärs ner överallt, har i stort sett problem varenda gång nu, oavsett vad man råkar göra:
- La en order hos Bokus, en bok som kom var fel och den andra var trasig.
- Beställde en produkt i lager från Outnorth som efter nån vecka med kontakt med kundtjänst konstaterats inte alls i lager, men skulle komma ”inom nån ytterligre vecka”. Gått över en månad nu.
- La om serviceavtalet på bilen. Fick fel tjänst, till fel pris. Timmar av telefonkö och skit för att rätta till det.
- installerade en luftvärmepump i somras. Som betalades direkt. Fick i förra veckan en ny faktura på hela köpet.

Det här är bara ett axplock av all skit. Herrejävlar vad man skulle spara tid om alla dårar som ”leker kontor” på sina jobb bara kunde göra rätt.