Framtidssäker gamingdator till grabben - hjälp!

Permalänk
Medlem

Framtidssäker gamingdator till grabben - hjälp!

Hej,

Jag förstår att det säkert finns fler trådar med mitt ärende, men jag hoppas ni har överseende.

Jag ska köpa en gamingdator till min 12-åriga son. Hur ska jag tvåblad? Kan mi rekommendera någon dator?

Han spelar ganska mycket, dock inga jätteavancerade spel än så länge på datorn, utan mer spelat avancerade spel på sin Xbox. Men jag är säker på att han kommer att dra sig mer och mer till datorn, hans kompisar gör det, och jag vill att han har en dator som är så oss framtidssäker som det är möjligt.

Grymt stort tack på förhand för er hjälp!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

budget?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Som Vzano frågar, budget?
Hur ska man kunna föreslå något då man inte vet om du vill lägga 8000kr eller 40000kr? Helt meningslöst att sitta här och gissa.
"Så framtidssäkert som möjligt"...ja då snackar vi några hundra tusen kronor.

Permalänk
Medlem

För en framtidssäker dator är det enligt mig AMD som gäller just nu. AMD har precis lanserat deras generation 3 av Ryzen och med nya moderkort som har stöd för PCI-Express 4 vilket är nästa standard. Intel har inte stöd för det än.

Det kostar så klart lite mer att bygga en framtidssäker dator men det betalar sig över tid.

För en framtidssäker dator tycker jag nog inte att man kommer undan billigare än vad jag lagt ihop här. Vill man spara någonstans skulle jag tagit ett billigare grafikkort, i övrigt tycker jag att man är lite dumsnål om man börjar ta från andra komponenter med de priserna som är just nu på komponenterna jag valt, men självklart beror allting på vad du har för budget.

Motivering för komponenterna:

Processor - AMD Ryzen 5 3400G 3.7 GHz 6MB - Senaste generationen.
ASUS PRIME X570-P - Senaste generationen styrkrets med stöd för PCI-Express 4 vilket är nästa standard för grafikkort med mera. Just detta moderkort är nedsatt just nu med 300 sek.
ASUS Radeon RX 5700 8GB - Senaste grafikkortet från AMD. Vill du spara på totala priset är det här man ska ta en billigare komponent.
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX AMD - Lämpligt och snabbt RAM till Ryzen.
Corsair Force MP510 480GB - Snabb M.2 NVMe SSD med utrymme för spel.
Seasonic FOCUS Plus 1000W Gold - Har själv kört Seasonic i snart 10 år med samma nätagg och det har fungerat som en klocka och Seasonic är nog den mest pålitliga tillverkaren av nätagg. Detta är 1000 watt så du kan lasta på krävande komponenter i framtiden och dessutom är det riktigt bra pris på denna modell med 400 sek nedsatt pris.
Fractal Design Meshify C - Erkänt bra chassi som dessutom är hyffsat snyggt. Nedsatt 300 spänn så svårt att klå just nu.
Fractal Design Dynamic X2 GP-12 PWM Svart - En extra fläkt, samma slag som de 2 som ingår i chassit, även om denna är PWM.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12787706

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

För en framtidssäker dator är det enligt mig AMD som gäller just nu. AMD har precis lanserat deras generation 3 av Ryzen och med nya moderkort som har stöd för PCI-Express 4 vilket är nästa standard. Intel har inte stöd för det än.

Det kostar så klart lite mer att bygga en framtidssäker dator men det betalar sig över tid.

För en framtidssäker dator tycker jag nog inte att man kommer undan billigare än vad jag lagt ihop här. Vill man spara någonstans skulle jag tagit ett billigare grafikkort, i övrigt tycker jag att man är lite dumsnål om man börjar ta från andra komponenter med de priserna som är just nu på komponenterna jag valt, men självklart beror allting på vad du har för budget.

Motivering för komponenterna:

Processor - AMD Ryzen 5 3400G 3.7 GHz 6MB - Senaste generationen.
ASUS PRIME X570-P - Senaste generationen styrkrets med stöd för PCI-Express 4 vilket är nästa standard för grafikkort med mera. Just detta moderkort är nedsatt just nu med 300 sek.
ASUS Radeon RX 5700 8GB - Senaste grafikkortet från AMD. Vill du spara på totala priset är det här man ska ta en billigare komponent.
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX AMD - Lämpligt och snabbt RAM till Ryzen.
Corsair Force MP510 480GB - Snabb M.2 NVMe SSD med utrymme för spel.
Seasonic FOCUS Plus 1000W Gold - Har själv kört Seasonic i snart 10 år med samma nätagg och det har fungerat som en klocka och Seasonic är nog den mest pålitliga tillverkaren av nätagg. Detta är 1000 watt så du kan lasta på krävande komponenter i framtiden och dessutom är det riktigt bra pris på denna modell med 400 sek nedsatt pris.
Fractal Design Meshify C - Erkänt bra chassi som dessutom är hyffsat snyggt. Nedsatt 300 spänn så svårt att klå just nu.
Fractal Design Dynamic X2 GP-12 PWM Svart - En extra fläkt, samma slag som de 2 som ingår i chassit, även om denna är PWM.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12787706https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12787706

-Du har valt en processor som specifikt är för dem som inte har tillgång till ett dedikerat grafikkort, den är betydligt sämre än en 3600 som det inte finns någon som helst anledning att inte föreslå här.

-Om du nu ska snåla på processorn kan vi ju lika gärna snåla på moderkortet, köp ett MAX-kort för 900kr.

-1000W Nätagg? Hallå? Du lägger nästan lika mycket på nätagget som processorn...

Permalänk
Medlem

Mitt förslag:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12787867

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Muumin: Jag har fokus på en dator som är uppgraderbar och något som han inte behöver byta alla komponenter till när det är dags för en boost.

Skrivet av Muumin:

-Du har valt en processor som specifikt är för dem som inte har tillgång till ett dedikerat grafikkort, den är betydligt sämre än en 3600 som det inte finns någon som helst anledning att inte föreslå här.

Jag medveten om att den har integrerat grafikkort. Om vi ska föreslå det värsta som går är det inte längre en dator till grabben och den kommer kosta därefter. Processorn räcker gott och väl tills vidare.

Skrivet av Muumin:

-Om du nu ska snåla på processorn kan vi ju lika gärna snåla på moderkortet, köp ett MAX-kort för 900kr.

Jovisst men då är du tillbaka till att det inte är uppgraderingsbart längre fram. Ska han också byta moderkort längre fram så har han lagt ut pengar på ett moderkort nu och ett moderkort då.

Skrivet av Muumin:

-1000W Nätagg? Hallå? Du lägger nästan lika mycket på nätagget som processorn...

Du överdriver obviously samt att Seasonic faktiskt är den mest pålitliga tillverkaren av nätagg. Som jag nämnde har jag, och många med mig, kört samma Seasonic-agg i snart 10 år och personligen är det det enda märket jag skulle våga göra det på. AMD:s grejer kräver lite mer kräm än blåa och gröna laget så jag skulle själv inte köpt ett nätagg med mindre än 750 watt. Pga priset just nu på det 1000-wattsnätagget så sparar du bara 200 spänn på att gå ner till 750 watt.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1100011/datorbygge

Den tror jag hade varit uppskattad och den skulle nog funka bra länge med grafikkortsbyte om några år!
Säkert för dyr för detta ändamål men jag skulle gärna vilja ha den iaf och så fick jag en anledning att leka lite

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Jag tänker 10-15”. Låter det rimligt, eller är jag snål?

Skrivet av Vzano:

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leaf73:

Jag tänker 10-15”. Låter det rimligt, eller är jag snål?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en alldeles utmärkt budget.
Förslaget jag gett ovan hamnar på ca 13500 + windows/montering.
Där har du nog i princip max vad du kan få för pengarna (hos inet iaf).
Vill du spara några kronor kan du ju köp delarna på olika ställen. Bara slå in det på komponentkoll.

Moderkortet är lika framtidssäkert som 570 serien, det är samma socket (am4) och dessutom uppdaterad bios från fabrik för att fungera ihop med nya Ryzen.
Cpu är senaste Ryzen och allmänt rekommenderad här på Sweclockers som den mest prisvärda spelprocessorn.
Grafikkortet är även det nVidias senaste och riktigt bra. Kommer utan problem hålla ett par år.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Leaf73:

Jag tänker 10-15”. Låter det rimligt, eller är jag snål?

Bra budget

Finns lite över i budgeten så man kan flexa om man vill lägga lite mer av budgeten på något annat.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Mycket prisvärt om man kan acceptera blower-kylare på grafikkortet:

https://www.inet.se/datorbygge/b1100024/datorbygge

bild
Permalänk
Medlem

Du har fått några riktigt bra förslag men ingen hittils inkluderar montering, ska du bygga själv eller vill du att butiken bygger?

Är du okej med att köpa Windows från eBay/Tradera för en billig peng istället för 12-1300kr från butik och installera det själv?

Grabben vill kanske gärna ha lite belysning och sånt? Kanke någon specifik färg som man kan ha som tema?
Inom en 15k budget har du gott om alternativ.

Permalänk
Medlem

Har själv en Ryzen 3600 och jag vet inte om jag skulle rekommendera den faktiskt. (om man har en budget på upp till 15kkr)
Den är svårkyld och att då lägga runt 6-800kr på en kylare så känns det mer ekonomiskt att ta en 3700x istället.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Har själv en Ryzen 3600 och jag vet inte om jag skulle rekommendera den faktiskt. (om man har en budget på upp till 15kkr)
Den är svårkyld och att då lägga runt 6-800kr på en kylare så känns det mer ekonomiskt att ta en 3700x istället.

en 3600 är inte svårkyld, men jag kan hålla med om att jag tycker att det är svårmotiverat att lägga 600kr på en kylare till just den processorn. Däremot skulla jag inte hålla med om att 3700X är den bättre spelprocessorn för det. Visst, kylaren du får med i lådan är bättre och det är i grunden en snabbare processor, men det är allra främst i annan produktivitetsbelastning du kommer få vinning i det. Spel också, ja men inte motsvarande prisökningen.

Forstätt på en R5 3600 men välj en billigare kylare om du inte är nöjd med box-kylaren, vilket man kanske faktiskt är om man inte är entusiast

Permalänk
Medlem

Om han tycker om RGB så har du ett förslag från mig här:

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

@Cirap: Kör du standardkylaren på din Ryzen 3600?

Jag har själv testat totalt 4 olika kylare på min 3600, och ännu inte hittat den perfekta (men idag hoppas jag komma iväg och köpa en noctua d15 som senare ska användas på min 3950x, och att d15 äntligen ska tämja min 3600)

Här är dock mitt bidrag till tråden:

Först så valde jag en 3700x. Detta för att datorn ska vara framtidssäker, och vi vet redan nu att nästa generation Playstation och xbox kommer att ha 8 trådar och 16 threads, så spel kommer säkerligen komma att använda fler än 6 kärnor i framtiden.

Artic freezers esports 34 duo är en av de där kylarna som presterar väldigt bra till ett litet pris. Nästan i klass med dubbelt så dyra kylare i kylprestanda. Sälj kylaren som följer med 3700x för 300kr och köp ett spel för pengarna

Moderkortet blir ett Asus x570 instegskort dock med bättre vrm än b450-korten så om man i framtiden vill skaffa en större processor så fungerar det här moderkortet fortfarande. Även PCIE4.0 så man kan köpa en pcie 4.0 ssd när de börjar behövas i spel (Verkar som PS5 får en sådan lösning) + att grafikkortet jag valt kör PCIE 4.0

Grafikkortet blev ett AMD 5700xt som ger klart bäst prestanda för denna prisklass. Nackdelen är att det är ett blowerkort som låter lite mer än "vanliga" kyllösningar. Bör ligga i linje med grafikkkretsen i kommande Playstation / xbox

16 GB ram, Vengeance rgb som jag själv använder. Gick upp några fps i Fortnite efter att ha uppgraderat till dessa ifrån tidigare 3200MHz CL16.

Fractal Design Meshify C blev chassit. Snyggt

600w PSU ifrån Be Quiet. Vilket är mer betydligt mer än vad som krävs. (vi pratar om under 350watt i spel)

En 500GB PCIE 3.0 SSD till okej pris. Skulle dock även köpa till iaf en 1TB mekanisk HDD, då 500GB inte räcker så länge med dagens storlekar på spel.

Allt detta till under 15000kr

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12789749

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

STORT TACK för all hjälp, helt magiskt! Nu ska jag gå igenom alla era förslag och bestämma mig... Jag ska köpa innan torsdag, jag återkommer med vad det blev😊👍.

Grymt forum - tack!

Skickades från m.sweclockers.com