Fiber problem. help me sweclockers, you are my only hope.

Permalänk
Medlem

Fiber problem. help me sweclockers, you are my only hope.

Jag har beställt fiber till min lägenhet och min ISP säger att allt är klart men jag kommer ändå inte ut på internet.
Är helt säker på att det inte är min PC som är problemet o Bahnhof påstår att allt är rätt hos dem så då kanske det kan vara min fiberbox?
Är det någon som vet om fiberboxen är rättkopplad?
Har letat efter kopplingsscheman utan framgång.
Varför delar fiberkabeln på sig? Varför är bara 1 utav kablarna inkopplade?
Bifogar bild på fiberboxen
fiberbox

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxlAxl:

Jag har beställt fiber till min lägenhet och min ISP säger att allt är klart men jag kommer ändå inte ut på internet.
Är helt säker på att det inte är min PC som är problemet o Bahnhof påstår att allt är rätt hos dem så då kanske det kan vara min fiberbox?
Är det någon som vet om fiberboxen är rättkopplad?
Har letat efter kopplingsscheman utan framgång.
Varför delar fiberkabeln på sig? Varför är bara 1 utav kablarna inkopplade?
Bifogar bild på fiberboxen
fiberbox

Vad lyser på boxen då?
Får du någon ip?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Vad lyser på boxen då?
Får du någon ip?

Pwr, WAN o LAN lyser på boxen. Jag får en IP och min PC säger att jag har internet åtkomst vilket jag inte har.
Kom precis på dock att Bahnhof sa att det var ingen IP som jag hade blivit tilldelade utav dem utan någon annan typ utav IP. Är inte helt säker på vad han menade.
Jag har dynamisk IP och alla inställningar för det är korrekta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns två principer när det gäller fiber:
1. En fiber för sänd, en för mottag.
2. Sändning och mottagning sker i samma fiber men med olika våglängd för ljuset i SFP.

Har du provat att koppla in den gröna fiberkontakten istället? (om det går)

Kopplar du ur fiberkontakten - ändrar sig någon indikering på modemboxen?

Permalänk
Medlem

Det du skickat en bild på är din ODF (inkommande fiber), som sedan är anslutet till den CPE som installerats av det öppna stadsnät du är ansluten till. Då PWR, WAN och LAN lyser har du både länk mot stadsnätets accessutrustning samt mot din egna router/dator, och det går därför inte att avgöra vad problemet är utifrån denna information.

För att reda ut accessproblemet behöver vi den IP-adress du tilldelas. Har du koll på hur du kontrollerar din WAN IP-adress? Det som är intressant att ta reda på är vilken IP-adress som du tilldelats av stadsnätet eller Bahnhofs DHCP. Enklast är att direktansluta datorn till din CPE (den box där du kontrollerade dioderna PWR, WAN och LAN) och sedan kontrollera IP-adressen datorn tilldelas.

Om du tilldelas en IP-adress på format 10.x.x.x eller mellan intervallet 172.16.x.x - 172.31.255.255 så har du en privat/lokal IP-adress vilken inte kan routas ut mot internet, och du behöver då kontakta Bahnhof för att reda ut problemet.

Notera att Bahnhof även tillämpar CGNAT i vissa stadsnät och det kan hända att du tilldelas en IP-adress i spannet 100.64.0.0/10, vilket även det kan kategoriseras som privat eller "shared adress space". Dock bör internetanslutningen fungera om du tilldelas en ovanstående 100 IP-adress.

Har du förresten koll på vilket stadsnät du är ansluten till?

Edit: Kom även på att nämna att du om du får en IP-adress som börjar på 169.254.x.x så "tilldelas" du ingen IP-adress av stadsnätet eller Bahnhof, och felet ligger då antingen i stadsnätets/Bahnhofs DHCP (osannolikt), eller att Bahnhof inte aktiverat dig i stadsnätets system, alternativt i din utrustning (datorns NIC eller din nätverkskabel). Jag ser inget fel på rak arm gällande dragningen i din ODF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Centos:

Det du skickat en bild på är din ODF (inkommande fiber), som sedan är anslutet till den CPE som installerats av det öppna stadsnät du är ansluten till. Då PWR, WAN och LAN lyser har du både länk mot stadsnätets accessutrustning samt mot din egna router/dator, och det går därför inte att avgöra vad problemet är utifrån denna information.

För att reda ut accessproblemet behöver vi den IP-adress du tilldelas. Har du koll på hur du kontrollerar din WAN IP-adress? Det som är intressant att ta reda på är vilken IP-adress som du tilldelats av stadsnätet eller Bahnhofs DHCP. Enklast är att direktansluta datorn till din CPE (den box där du kontrollerade dioderna PWR, WAN och LAN) och sedan kontrollera IP-adressen datorn tilldelas.

Om du tilldelas en IP-adress på format 10.x.x.x eller mellan intervallet 172.16.x.x - 172.31.255.255 så har du en privat/lokal IP-adress vilken inte kan routas ut mot internet, och du behöver då kontakta Bahnhof för att reda ut problemet.

Notera att Bahnhof även tillämpar CGNAT i vissa stadsnät och det kan hända att du tilldelas en IP-adress i spannet 100.64.0.0/10, vilket även det kan kategoriseras som privat eller "shared adress space". Dock bör internetanslutningen fungera om du tilldelas en ovanstående 100 IP-adress.

Har du förresten koll på vilket stadsnät du är ansluten till?

Edit: Kom även på att nämna att du om du får en IP-adress som börjar på 169.254.x.x så "tilldelas" du ingen IP-adress av stadsnätet eller Bahnhof, och felet ligger då antingen i stadsnätets/Bahnhofs DHCP (osannolikt), eller att Bahnhof inte aktiverat dig i stadsnätets system, alternativt i din utrustning (datorns NIC eller din nätverkskabel). Jag ser inget fel på rak arm gällande dragningen i din ODF.

Tack för svaret! Min IP börjar på 172.16 och min webbläsare såg jag nu försöker skicka in mig på zmarket vilket är mitt stadsnät hemsida. Så misstänker att det inte finns någonting jag kan göra utan får vänta på att Bahnhof ska titta närmare på problemet och återkommer till mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du har Bahnhof, kommer du in på följande länk?
https://dhcp.bahnhof.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Om du har Bahnhof, kommer du in på följande länk?
https://dhcp.bahnhof.se

Är tyvärr inte hemma för tillfället men har provat HTTP://DHCP.bahnhof.se utan framgång

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxlAxl:

Tack för svaret! Min IP börjar på 172.16 och min webbläsare såg jag nu försöker skicka in mig på zmarket vilket är mitt stadsnät hemsida. Så misstänker att det inte finns någonting jag kan göra utan får vänta på att Bahnhof ska titta närmare på problemet och återkommer till mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Då du hamnar på Zmarket så är du ansluten till stadsnätet Zitius. I detta stadsnätet är det Zitius, inte Bahnhof, som står för DHCP-tilldelningen, och problemet kan bero på ett par olika saker.

Antingen så är du inte aktiverad i Zitius system av Bahnhof. Det kan ha missats helt, eller så har du aktiverats på fel adress / fel lägenhetsnummer. Det är ett ganska vanligt förekommande problem i detta stadsnät vid första aktivering av en kund, då formatet på lägenhetsnummer i Zitius system ofta är väldigt långa och komplicerade. Därför behöver du kontakta Bahnhof och be dem kontrollera att du är aktiverad på rätt objektsnummer. Dessa är ofta knutna till fastighetsägarens objektsnummer, och du kan med fördel också kontrollera med denna person att du uppgett rätt nummer til Bahnhof.

Det andra problemet jag kan tänka mig är att du slagit i taket på din IP-adresstilldelning. Bahnhof har en begränsning på 5 publika IP-adresser per kund i stadsnätet Zitius. Om din router varit inställd som en brygga eller bridge (switchläge), och du sedan anslutit routern till din CPE och därefter haft mer än 4 klienter (datorer/telefoner) anslutna till routern så har du slagit i taket. I detta scenario är det endast 4 enheter som kan fungera, övriga klienter som ansluts saknar internet. Då behöver du 1) ställa in din router i DHCP-läge för att den ska börja agera router igen och sedan 2) kontakta Bahnhof och be dem rensa leasetiderna på dessa 5 IP-adresser så ska anslutningen hoppa igång ganska omgående.

Oavsett problem behöver du kontakta Bahnhof för att få igång anslutningen.

Permalänk
Medlem

Har du en 172.16.xxx.xxx adress och du blir skickad till zmarket när du försöker surfa så ligger det ingen tjänst på porten som du är ansluten mot så du är troligtvis felkopplad mot den switch som din CPE(fiberbox) är ansluten mot. Alltså du kommer in på helt fel port i switchen. Har du kollat med Bahnhof om dom kan se din MAC adress och om den stämmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxlAxl:

Är tyvärr inte hemma för tillfället men har provat HTTP://DHCP.bahnhof.se utan framgång

Skickades från m.sweclockers.com

Sidan dhcp.bahnhof.se kan endast användas i de nät där Bahnhof står för DHCP-tilldelningen, och Zitius är inte ett av dem. Hemsidan kan besökas oavsett vilken internetleverantör du har, men då du just nu saknar internetåtkomst (du tilldelas 172.16.x.x IP-adress) så kan du varken besöka denna sida eller någon annan, exempelvis sweclockers.com via din dator.