Behöver hjälp att hitta ny kylare för 3900X (samt lite om om fläktar som bonus)

Permalänk

Behöver hjälp att hitta ny kylare för 3900X (samt lite om om fläktar som bonus)

Hej!

Detta är lite av en fortsättning av min förra tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1567321-corsair-h100-pa-amd4

I princip verkar det inte finnas fäste eller anpassning för vattenblocket på den kylare (H100) jag har.

Så detta leder till att jag helt enkelt är i behov av en ny likvärdig kylare.

Jag har en Gigabyte X570 Aorus Pro och ett HAF-X chassis (något ja vill bye ut mot mer praktiskt, men det är en annan historia;P)
Men det hjälper möjligen ge att hum om utrymme och sånt.

Jag har verkligen ingen koll på kylare som ni säkert kan anta eftersom jag haft en H100 så här länge.

Mina krav är som nog alla andra, effektiv och tyst, så det hjälper nog inte mycket.
Kostnaden är jag villig att ge en bra slant så länge den är rätt prisvärd.
Kan töja på priset även om det kanske kostar 30% mer för 5-10% bättre etc beroende på, så måste inte vara totalt prisvärd på det sättet.

//Extra grejs om fläktar

Samtidigt vore det trevligt om ja kunde byta ut fläktar jag har, jag har ett par stora 230mm om ja minns rätt.
Det är typ såna här:

Med och utan led (vill inte ha leds så tög sönder strömmen till dom på dom ja inte kunde stryra;P)
Problemet med dom där är att dom börjar vibrera rätt så fort tycker jag,
och mest i start, har man tur så kommer den i "stabilt läge" tillslut dock.

Har för mig ja läste och hitta inga andra dock, men var länge sen så lika bra att fråga.
Om ni känner till HAF-X så vet ni nog var dom sitter,
om inte är det i princip 1 på fönster sidan (om nån vet ett sätt att blockera fönstret med något så säg till, vill inte se in),
två i taket (över min vatten kylare som har 2 typhoon nånting i push och dom här två i pull),
sen en i framsidan som blåser på diskarna.
Sen finns en liten antar 120mm i bak som ja antar ja bör byta ur också.

Hörde för länge sen om att Noctua skulle köra större fläktar, och alltid hört bra om dom, vet inte hur det blev av dock,
men det vet säkert ni som har bättre koll på fläktar;P

// Slut på extra grejs

Tack:)!

Permalänk
Medlem

Kyler min 3900x med en luftkylare från Noctua. Klart värt 650:- och låter noll och ingenting.
https://www.inet.se/produkt/6308824/noctua-nh-u12s

Permalänk
Skrivet av Duedate:

Kyler min 3900x med en luftkylare från Noctua. Klart värt 650:- och låter noll och ingenting.
https://www.inet.se/produkt/6308824/noctua-nh-u12s

Är den där verkligen bättre än Wraith Prism?
Tycker den ser ut att vara sämre (i en amatörs ögon).

Permalänk
Medlem

För 479 kr får du denna. 200 kr billigare.
https://www.inet.se/produkt/5320991/arctic-freezer-34-esports...
En stor fördel för Noctua och Be quiet är att de brukar erbjuda ny monteringssats.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

Noctua NH-U12s ca 650kr https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=Noctua+NH-U12S&p=182197....
(eller AM4 versionen ca 700kr?) https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=Noctua+NH-U12S&p=418204...
Arctic Freezer 34 eSports DUO ca 500kr https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=Arctic+Freezer+34+eSpor...
Be Quiet! Dark Rock 4 ca 800kr https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4750733

Får försöka hitta tester på dom och se vilken som lär va bäst,
vet ja hört bra saker om Noctua NH-U12, iaf känner jag igen namnet.

Dom andra har jag hört men kan ha varit andra modeller,
men det säger ju inget om dom är dåliga eller bra såklart.

Spontant så känns Dark Rock 4 bäst då den verkar va störst, och störst är ju alltid bäst!

Permalänk
Medlem

3900X blir varm, är du uppe och nosar på dom priserna kommer du att ångra om du inte köper en sån här för 29Kr mer än Dark Rock:

https://www.komplett.se/product/914742/datorutrustning/datork...

Eller 49Kr mer för en sån här "Pro":
https://www.inet.se/produkt/5320584/be-quiet-dark-rock-pro-4?...

Båda ovan är state-of-the-art för luftkylning, bättre kylning går bara att få med vatten, men båda är också tystare än vad som går att få med vatten.

Som du ser i sig har jag Dark Rock Pro 4 själv, mycket nöjd, och vad gäller NH-D15 så har jag dess föregångare NH-D14 som har varit suverän med överklockad Haswell(Bastu-aggregat) i flera år. NH-D14 kommer att gå in i en superbillig extra Linux-burk som jag bygger runt min gamla 2700X av överblivna delar

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Är NH-D15 SE AM4 en grej fortfarande, eller bara en kvarleva från innan AM4 support fans på den vanliga?

Kollade lite på den förut, vet inte hur den är upp mot Dark Rock Pro 4 dock, men antar dom är typ lika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Är NH-D15 SE AM4 en grej fortfarande, eller bara en kvarleva från innan AM4 support fans på den vanliga?

Kollade lite på den förut, vet inte hur den är upp mot Dark Rock Pro 4 dock, men antar dom är typ lika?

Ja, dom är typ lika, NH-D15 är 1C svalare och DRP4 är 1dB tystare. Ungefär.

Vet inte hur bra Noctua blivit på att skicka med AM4-prylar, därför jag länkade AMD-varianten.

När jag valde valde jag DRP4 för att jag tyckte den var snyggare

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Jag kör på NH-D15 SE AM4 som du länka för att va säker på att den passar.
Får hoppas den får plats och så men verkar inte som det ska va något problem från va ja kunde se när ja sökte.
Återkommer när jag fått den och testat;)

Permalänk
Medlem

Jag skulle även vilja slå ett slag för Phanteks PH-TC14PE . Den är billigare än Noctua NH-D15 men presterar likvärdigt. Den är nog lite klumpigare däremot.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Är den där verkligen bättre än Wraith Prism?
Tycker den ser ut att vara sämre (i en amatörs ögon).

Jag har tidigare provat stockkylare men aldrig varit nöjd. Alltid väsnats för mkt. Gick på en Noctua med en gång och lät stockkylaren ligga kvar i lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duedate:

Jag har tidigare provat stockkylare men aldrig varit nöjd. Alltid väsnats för mkt. Gick på en Noctua med en gång och lät stockkylaren ligga kvar i lådan.

Problemet med stockkylare är att fläkten går upp i för höga varvtal, blir ett vinande/tjutande ljud. Med tornkylare kan du ha en stor fläkt som snurrar mycket långsammare = mycket skönare ljudmiljö.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Jo asså stockkylaren är som den är.
Har inte fått min nya än, verkar som det tar långt innan Komplett får in den så avbeställde och satsa på en från Elgiganten.
Är dock inte AMD4 versionen, men håller tummarna dom inte har ett urgammalt lager,
för va ja förstod har AMD4 supports funnits i över ett år.

Och kan säga att min blir varm, väldigt väldigt varm.
Om jag spelar in med x264 och spelar samtidigt, (för dom som är osäkra kan man väl tänka sig en väldigt lätt version av prime95).
Då blir min ca 95c och då kör kylaren på för fullt.
Det blir faktiskt varmt då från den, så den fungerar iaf,
var rädd den inte blev varm förut vilket skulle betyda att den inte fick nån bra kontakt alls.

Är orolig över den tempen men om ja förstått rätt så är det inte farligt och den kan klara högre utan några problem.
Självklart inget att föredra dock, men är helt sinnessjuka temperaturer mot va andra verkar ha,
och detta är inte äns i ett stress test xd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Jo asså stockkylaren är som den är.
Har inte fått min nya än, verkar som det tar långt innan Komplett får in den så avbeställde och satsa på en från Elgiganten.
Är dock inte AMD4 versionen, men håller tummarna dom inte har ett urgammalt lager,
för va ja förstod har AMD4 supports funnits i över ett år.

Och kan säga att min blir varm, väldigt väldigt varm.
Om jag spelar in med x264 och spelar samtidigt, (för dom som är osäkra kan man väl tänka sig en väldigt lätt version av prime95).
Då blir min ca 95c och då kör kylaren på för fullt.
Det blir faktiskt varmt då från den, så den fungerar iaf,
var rädd den inte blev varm förut vilket skulle betyda att den inte fick nån bra kontakt alls.

Är orolig över den tempen men om ja förstått rätt så är det inte farligt och den kan klara högre utan några problem.
Självklart inget att föredra dock, men är helt sinnessjuka temperaturer mot va andra verkar ha,
och detta är inte äns i ett stress test xd.

Det blir mycket bättre på alla fronter när du får din NH-D15, det kan jag lova!

Tänk på att vara försiktig när du tar bort stockkylaren, så att du inte rycker upp CPU med pastan och drar av några pins.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Är NH-D15 SE AM4 en grej fortfarande, eller bara en kvarleva från innan AM4 support fans på den vanliga?

Kollade lite på den förut, vet inte hur den är upp mot Dark Rock Pro 4 dock, men antar dom är typ lika?

Gammal tråd men som du säger handlade det om att urskilja vilka som levererades med AM4-fästen när det var nytt. Köper du idag en vanlig modell från Noctua såsom NH-D15, NH-U14S m.fl. så medföljer fästen för både Intel och AMD vilket är att föredra då det ökar möjligheterna för senare byggen samt ökar andrahandsvärdet då den är kompatibel med båda plattformar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Det blir mycket bättre på alla fronter när du får din NH-D15, det kan jag lova!

Tänk på att vara försiktig när du tar bort stockkylaren, så att du inte rycker upp CPU med pastan och drar av några pins.

Oj då, det ska väl vara svårt att lyckas med det, man hackar väl bara av den och sen tar losse den?
Eller kan pastan sitta så hårt kanske, cpun är ju låst så ja tycker inte det borde vara några problem:S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Oj då, det ska väl vara svårt att lyckas med det, man hackar väl bara av den och sen tar losse den?
Eller kan pastan sitta så hårt kanske, cpun är ju låst så ja tycker inte det borde vara några problem:S

Den kan sitta riktigt hårt. Jag fick nyligen praktiskt taget blötlägga i isopropanol och sedan ta till med tandtråd under en 30 minuters fight för att få bort processorn från kylaren efter att pastan stelnat.

AMDs stock-kylpasta är känd för att bli hård när den stelnar, så var försiktig med hur du drar ut den. I mitt fall åkte den ut utan att några pins gick av, trots att låset var fast, så jag hade tur.

Edit: I och för sig är 3900X så ny att den inte borde ha hunnit bli så stel ännu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Sando:

Den kan sitta riktigt hårt. Jag fick nyligen praktiskt taget blötlägga i isopropanol och sedan ta till med tandtråd under en 30 minuters fight för att få bort processorn från kylaren efter att pastan stelnat.

AMDs stock-kylpasta är känd för att bli hård när den stelnar, så var försiktig med hur du drar ut den. I mitt fall åkte den ut utan att några pins gick av, trots att låset var fast, så jag hade tur.

Edit: I och för sig är 3900X så ny att den inte borde ha hunnit bli så stel ännu

Skickades från m.sweclockers.com

Jäklar, då blir jag fan orolig, kanske ska försöka ta bort den nu innan det stelnar för hårt och köra med den andra pastan?
Vet inte hur länge det dar innan dom stelnar sådär, läskigt.
Dock är den så jäkla dryg att ta loss, för kan inte få av den om ja inte tar ut gpun,
måste säga att det är en av de klumpigaste monteringarna jag varit med om.
Det ser så lätt ut, men ändå är den bara dryg xd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Jäklar, då blir jag fan orolig, kanske ska försöka ta bort den nu innan det stelnar för hårt och köra med den andra pastan?
Vet inte hur länge det dar innan dom stelnar sådär, läskigt.
Dock är den så jäkla dryg att ta loss, för kan inte få av den om ja inte tar ut gpun,
måste säga att det är en av de klumpigaste monteringarna jag varit med om.
Det ser så lätt ut, men ändå är den bara dryg xd.

Inget att va orolig för, och knappast här den ännu nu på den här tiden hunnit stelna så pass. Va bara försiktig när du tar bort kylaren så går det nog bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Okej nu har jag installerat Noctua DH-15, är dock orolig för stock pasten var i princip överallt,
och geniet som jag var försökte ja göra rent och hålla i den, så jag tror ja fått lite på några pins.
Kunde se något mellan 2 på botten men oklart vad, antingen delar av papper eller pasten, tror det andra.
Jag våga inte göra rent mer där för jag är handdarrig så det skriker om det, och datorn startar vilket är positivt, men jag vet inte om jag ska va orolig och försöka göra något.

Temperaturerna är just nu upp till 69c i random loads i windows, i total idle verkar den vara runt 34c, men där är den i princip aldrig om inte allt står helt still.

Ska testa köra lite högre loads som på min förra kunde nå i princip 100c.
Vet inte va ja ska förvänta mig men den bör iaf vara bättre;P

EDIT:

Under högre laster verkar ja nå 86c, så antar ja lär nå 90-100c om ja prime95 eller dylikt:S

Permalänk
Medlem

Intressant tråd, om än gammal, men skjuter till mina erfarenheter om någon annan är intresserad.

Har själv spenderat ett antal kvällar på att försöka identifiera bästa kyllösningen för min 3900x. Köpte en dark rock 4 (ej pro) samtidigt som jag hämtade ut CPUn i förhoppning om att den skulle vara mer än tillräcklig, dock långt ifrån nöjd.

Pysslar en del med blender och kör lite animeringar som utan problem tar ett större antal timmar att rendera ut, vilket då gör mig lite nervös när temperaturen ligger på ~86 grader under last.
Provade att köra stock kylaren också som referens men landade då på ~90 grader och betydligt högre ljudvolym, detta i ett helt öppet system utan väggar.

Trodde först att jag gjort något fel vid installationen, men efter ett antal försök av och på med kylaren så får jag samma resultat.

Lite sugen på att prova en stor AIO, typ corsair 150i, men jag tror kanske inte att den motsvarar mina förväntningar heller. Som jag förstår det är AIO-kylare inte nödvändigt vis speciellt bra vid längre stunder av höga temperaturer utan bättre på att äta upp temperaturspikar.

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem

Om du kör CCX-klockning kan du sänka temps en hel del pga mycket lägre vcore under load.

H150i är bra, men jag skulle säga att en Noctua NH-D15 är lika bra och är både billigare och tystare. Dock viktigt att lådan är välventilerad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||