Spela med hörselskada!

Permalänk
Medlem

Spela med hörselskada!

Hej på er!
Förlorade hörseln på höger örat för några år sedan!
När man får lite tid över så blir det lite Pubg och CS-Go.
Problemet uppstår ju nu självklart med ljudet! Har ett jäkla prob att
veta vilken riktning man blir beskjuten från och även detta
Med att lokalisera ljudet av steg och fordon mm mm.

Någon mer än jag som sitter på detta I-lands problem😁?
Vad har ni då för lösningar?
Fick hjälpmedel som jag tänkte prova med hörlurarna!
Ljudet förs över från höger öra till vänster, men jag tror knappast
att det hjälper till då ljudets riktning inte blir helt rätt!

Eller finns det lurar som är anpassade för oss med nedsatt hörsel redan?

Mvh
Jörgen

Visa signatur

AMD 955BE @ 3,6ghz. MSI 790FX GD70. 6gb OCZ platinum. OS OCZ-VERTEX ATA Device SSD. 500gb WD black. Zalman 750w. R9 390 Vapor x.

I7 6700K. Noctua NH-U9B SE2. Gigabyte Z170 Gaming K3. Samsung Evo 500gb. Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB. Kingston HyperX 32GB. Corsair RM750x. Vega 64 Nitro.

Ryzen 7 5800X. PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate, Phanteks Revolt. Pro 1000W. Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB. be quiet! Pure Rock 2.Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX. Win 11

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte ihåg vad den heter, men det finns mjukvara som du kan synca med telefonen så får du en liten minimap för ljud att ha framför dig.

Permalänk
Medlem

Detta är jag också nyfiken på då jag har hörselnedsättning som medfött

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Jag kommer inte ihåg vad den heter, men det finns mjukvara som du kan synca med telefonen så får du en liten minimap för ljud att ha framför dig.

Bra tips men personligen skulle jag nog maila och kolla att jag inte blir bannad från pubg för att använda en sån mjukvara innan jag kör igång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu har ju inte jag helt nedsatt hörsel, men jag använder hörapparat på båda öronen och det funkar okej tillsammans med hörlurar. Det som jag hade lite bekymmer med var att dessa hörapparater automatiskt sänker ljudnivån och vissa frekvenser när ljudet blir för högt. Detta justerades senare hos audionom så att möjligheten finns att stänga av den funktionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Vet inte mycket om hörskador och hur de fungerar. Men kan bone conduction lurar kanske fungera?

Dyrt men något i stil med den här annars https://m3.idg.se/2.1022/1.707979/woojer-ryg-vr-vast eller något annat som kan vibrera på rätt ställe.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Kan man inte ställa in på monoljud bara? alltså att både höger och vänster ljud hörs i ena örat. Borde hjälpa lite antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carll:

Kan man inte ställa in på monoljud bara? alltså att både höger och vänster ljud hörs i ena örat. Borde hjälpa lite antar jag.

Det gör det ju fullständigt omöjligt att höra riktning..?

Permalänk
Medlem

https://us.creative.com/p/sound-cards/sound-blasterx-ae-5

Om man har det här ljudkortet så finns en funktion för att visa var ljud kommer ifrån: Scrolla ner till Scout 2.0.

Låter knäppt att köpa ljudkort om man är hörselskadad, men den funktionen verkar ju vara precis vad @jisten letar efter.

Permalänk
Medlem

Om man är helt döv så finns det väl bara två lösningar som jag kan komma på. Antingen visuell eller taktil.

Visuell information verkar kunna gå att lösa men i teorin borde det ju även gå med taktil, t.ex. att något vibrerar när en viss frekvens och/eller ljudnivå spelas upp.

Permalänk
Medlem

@Flygplanet: Det där såg intressant ut! Men med den funktionen så känns det som man inte har rent mjöl i påsen! Skall kolla om man får använda detta! Tackar!

Visa signatur

AMD 955BE @ 3,6ghz. MSI 790FX GD70. 6gb OCZ platinum. OS OCZ-VERTEX ATA Device SSD. 500gb WD black. Zalman 750w. R9 390 Vapor x.

I7 6700K. Noctua NH-U9B SE2. Gigabyte Z170 Gaming K3. Samsung Evo 500gb. Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB. Kingston HyperX 32GB. Corsair RM750x. Vega 64 Nitro.

Ryzen 7 5800X. PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate, Phanteks Revolt. Pro 1000W. Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB. be quiet! Pure Rock 2.Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX. Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Det gör det ju fullständigt omöjligt att höra riktning..?

Ja men man hör i allafall om det händer något nära.
Är man helt döv på ena sidan blir det nog svårt med riktning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick svar från supporten!

Thank you for contacting PUBG Support and hope you are doing great.

Well, you can make the changes which you want, but make sure it should not violate our game’s physics and protocol. We do not recommend any player to use the third-party application as it may reveal the account security. Our dev team is working hard to make the game cheat-free as well as to offer a fair play gaming environment to all players and expect the same from the players.

Visa signatur

AMD 955BE @ 3,6ghz. MSI 790FX GD70. 6gb OCZ platinum. OS OCZ-VERTEX ATA Device SSD. 500gb WD black. Zalman 750w. R9 390 Vapor x.

I7 6700K. Noctua NH-U9B SE2. Gigabyte Z170 Gaming K3. Samsung Evo 500gb. Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB. Kingston HyperX 32GB. Corsair RM750x. Vega 64 Nitro.

Ryzen 7 5800X. PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate, Phanteks Revolt. Pro 1000W. Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB. be quiet! Pure Rock 2.Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX. Win 11