AMD Ryzen 3000-serien når sällan maximala turbofrekvenser

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur AMD trodde att de skulle komma undan med detta. Det är än mer ologiskt med tanke på vilken bra produkt de faktiskt har. Lustigt nog hade dom i det här fallet gynnats betydligt mer av att göra mindre. Produkten kan gott tala för sig själv, men mycket ville ha mer. Korkat.

Jag spinner för övrigt en 3700x och är väldans nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Förstår inte hur AMD trodde att de skulle komma undan med detta. Det är än mer ologiskt med tanke på vilken bra produkt de faktiskt har. Lustigt nog hade dom i det här fallet gynnats betydligt mer av att göra mindre. Produkten kan gott tala för sig själv, men mycket ville ha mer. Korkat.

Jag spinner för övrigt en 3700x och är väldans nöjd.

Det är AMDs legendariskt dåliga PR-avdelning som har varit i farten igen, jag begriper inte var dom har hittat dom där nissarna. Inte är det i datorbranschen i alla fall.

Men det kanske hör till, ett nytt AMD-släpp utan helt vrickad marknadsföring vore helt enkelt inte ett AMD-släpp

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zemlan:

Njae, det är inte alls samma sak. Står det att bilen har 180hk så är det detta den ska leverera, dvs basklock på en CPU kan vi jämföra det med skulle jag vilja påstå.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis samma sak med turbo clock, står det att den ska klara 4.6 så ska den göra det också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joakim1024:

En bil som har 210hk har max 210hk vid ett specifikt varvtal, vid vevaxeln. Vissa bilar har en väldigt ojämn vridmomentskurva vilket gör att man vid de flesta varvtal har betydligt mindre effekt.
Den kan även ha mer eller mindre effekt beroende på bränslekvalite, samt beroende på hur mycket syre luften innehåller. Tex varm luft, eller hög höjd innehåller mindre syre.

Acceleration/kraft beror sedan också på friktion, växellådans utväxling, storlek/tyngd på hjul, luftmotstånd, mm mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har ju inget med hans point att göra över huvudtaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det är förjävligt, kikar man på återförsäljare för typ 3900X så står det ju fortfarande "Socket-AM4, 12-Core, 24-Thread, 3.8/4.60GHz".
Kul och köpa in processor och inse att klockfrekvenserna som är angivna troligtvis inte kan nås.

Ah som att köpa en bil med marknadsfört 210hk turbomotor som endast kan maximalt nå 180hk.

Hade den marknadsförts som 180/210 och den bara nått 210 under väldigt specifika krav, havsnivå, en viss fuktighet i luften samt en viss maxtemperatur så. Men det är på den nivån det är.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Var så nära att byta till AMD igen, men nära skjuter ingen hare.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Er1kssoN:

Var så nära att byta till AMD igen, men nära skjuter ingen hare.

Varför skulle du byta? För att skryta om boost-klocks? Visst är det dåligt med usel marknadsföring men om man ser bortom det så är prestanda galet bra för pengarna oavsett vilka boost-siffror som presenteras.

Strunta i frekvensen, titta på prestanda/krona.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Själv så har jag efter 15år, nej edit: 22 år med Intel processorer bytt till en AMD 3700x.
Smaken är som baken...

Permalänk
Inaktiv

Onödigt av AMD att ljuga på det här sättet. Detta är ungefär samma sak som 970-skandalen.
Antingen så löser AMD det med en uppdatering eller så hoppas jag de får pöbeln efter sig.
Jag tror dock inte det går att lösa med nyare BIOS då CPUerna redan är nästan maximalt klockade ur kartong, och om man ska tro ASUS representanten så är klockfrekvenserna snarare påväg neråt på grund av problem med hållbarhet.

Personligen så är jag nöjd med klockfrekvenserna på min 3600 som oftast håller 4,2GHz och ibland aningen över. Mindre nöjd är jag med MSI, de har fortfarande inte fått ut ABB-BIOS till 300- och 400-serien. Det talas om interna problem på företaget om man ska tro reddit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Det talas om interna problem på företaget om man ska tro reddit.

Vet inte så mycket om MSI, men dom har varit traditionellt Intel/Nvidia-vänliga tills dom gjorde en helsväng för något år sen och började storsatsa på AMD(i kölvattnet av Intels leveransproblem). Sen vet jag att dom betraktar sig själva som "den lilla" tillverkaren jämfört med dom andra, vilket kan betyda mycket men en sak kan vara liten ekonomi. Men jag har inte hört någon om några interna problem, däremot har dom ju släppt flera riktigt bra moderkort för AMD Ryzen.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

gjorde ett snabb test med prime95 och min cpu och antecknade de högsta "spikarna" cpun pendlande mellan dessa och ca 50mhz lägre ganska frekvent. extremt snabbt gjort så över tid i belastning sjunker dom säkert ännu mer.
är nog inte arg men lite besviken endå, kör då med PBO och allt på "max" i bios. blir nog manuellt klockande sen, då bör jag hamna på på ca 4.3 ghz över hela brädet så att säga. känns som de kunde dragit ned boosten 100mhz i reklamen för vissa cpuer så skulle det stämt bättre med verkligheten.
hur är det med intel, har haft några av deras cpuer och de boostar ofta som utlovat och ofta kan man utan större bekymmer sätta alla kärnor på max boost och ibland över med hyfsad kylning, stämmer det än idag?

kylning noctua nh d15. mobo asus x370 prime pro. ram corsair LPX 3200mhz @ 3333mhz

1 tråd/kärna max 4315mhz

4 trådar/kärnor max 4165mhz

8 trådar/kärnor max 4090mhz

16 trådar max 4041mhz

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

gjorde ett snabb test med prime95 och min cpu och antecknade de högsta "spikarna" cpun pendlande mellan dessa och ca 50mhz lägre ganska frekvent. extremt snabbt gjort så över tid i belastning sjunker dom säkert ännu mer.
är nog inte arg men lite besviken endå, kör då med PBO och allt på "max" i bios. blir nog manuellt klockande sen, då bör jag hamna på på ca 4.3 ghz över hela brädet så att säga. känns som de kunde dragit ned boosten 100mhz i reklamen för vissa cpuer så skulle det stämt bättre med verkligheten.
hur är det med intel, har haft några av deras cpuer och de boostar ofta som utlovat och ofta kan man utan större bekymmer sätta alla kärnor på max boost och ibland över med hyfsad kylning, stämmer det än idag?

kylning noctua nh d15. mobo asus x370 prime pro. ram corsair LPX 3200mhz @ 3333mhz

1 tråd/kärna max 4315mhz

4 trådar/kärnor max 4165mhz

8 trådar/kärnor max 4090mhz

16 trådar max 4041mhz

Testa att stänga av PBO. Jag vet inte riktiga anledningarna till att det blir fel men läst rekommendationen både en och två gånger när folk haft problem här på Sweclockers och även der8auer nämner något i videon med att det kan ställa till problem.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

gjorde ett snabb test med prime95 och min cpu och antecknade de högsta "spikarna" cpun pendlande mellan dessa och ca 50mhz lägre ganska frekvent. extremt snabbt gjort så över tid i belastning sjunker dom säkert ännu mer.
är nog inte arg men lite besviken endå, kör då med PBO och allt på "max" i bios. blir nog manuellt klockande sen, då bör jag hamna på på ca 4.3 ghz över hela brädet så att säga. känns som de kunde dragit ned boosten 100mhz i reklamen för vissa cpuer så skulle det stämt bättre med verkligheten.
hur är det med intel, har haft några av deras cpuer och de boostar ofta som utlovat och ofta kan man utan större bekymmer sätta alla kärnor på max boost och ibland över med hyfsad kylning, stämmer det än idag?

kylning noctua nh d15. mobo asus x370 prime pro. ram corsair LPX 3200mhz @ 3333mhz

1 tråd/kärna max 4315mhz

4 trådar/kärnor max 4165mhz

8 trådar/kärnor max 4090mhz

16 trådar max 4041mhz

Du letar alltså på den grisigaste elakaste lasten du kan hitta & tycker det är tråkigt att det inte boostar bättre? Jag begriper helt och fullt att man är ledsen och bedrövad över att bara nå 4.2GHz under lätt last på en kärna, det är inte ok för en 3900x exempelvis, jag förstår också att man tycker att man ska se max boost i alla fall någon gång vid lättare laster. Jag är helt med på det och AMD's PR avdelning borde få åka på arslet ut genom dörren i mitt tycke

Men

När man börjar kräva att det ska boosta max under Prime95 så upphör min förståelse helt.

Mycket få processorer från de senaste 5 åren kan hålla en hög boost i all core prime eller single core, vissa arkitekturer klarar small FFT's bättre än large och andra precis tvärs om men mycket få kan hålla boost igång på max under stock TDP.

Trots det droppar din processor aldrig till basfrekvens (3.6GHz), trots att du matar det med den jävligaste lasten som finns.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Om jag nu inte missförstått grafen, men: Sadface att vara en av de fem som bara klarade 4025 MHz alltså. Snacka om nitlott.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Du letar alltså på den grisigaste elakaste lasten du kan hitta & tycker det är tråkigt att det inte boostar bättre? Jag begriper helt och fullt att man är ledsen och bedrövad över att bara nå 4.2GHz under lätt last på en kärna, det är inte ok för en 3900x exempelvis, jag förstår också att man tycker att man ska se max boost i alla fall någon gång vid lättare laster. Jag är helt med på det och AMD's PR avdelning borde få åka på arslet ut genom dörren i mitt tycke

Men

När man börjar kräva att det ska boosta max under Prime95 så upphör min förståelse helt.

enligt hwinfo lastades enbart kärnan 50% av någon anledning så så jobbigt var det nog inte. och boost ska den klara på max hur grisig lasten än är, det har samtliga av mina intel proppar gjort.

som att köpa en sport cykel och det som står skrivet om den funkar bara om du cyklar lungt, woot?

får testa med något enklare sedan, är cinbench enklare för cpun? eller finns det något annat?

jag har lärt mig att ska man testa att något håller för det som står skrivet så ska man göra det hårt så man VET att det håller när det gäller. tänk att krocka lite för fort med bilen och bältet går av för att man körde lite för snabbt och dom glömt skriva att samtliga bälten kommer troligtvis gå av om du kör snabbare än 50km/h och krockar.

AMD borde skrivit att dessa boost nivåer kan oftast inte uppnås om du kör prime95 kanske det hade jag köpt.

köper jag en produkt där dom säger att den ska klara det och det och det inte står några tillägg så förväntar jag mig det under alla tänkbara situationer, fast jag kanske är rätt ensam om att vilja få det jag betalar för?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

enligt hwinfo lastades enbart kärnan 50% av någon anledning så så jobbigt var det nog inte. och boost ska den klara på max hur grisig lasten än är, det har samtliga av mina intel proppar gjort.

som att köpa en sport cykel och det som står skrivet om den funkar bara om du cyklar lungt, woot?

får testa med något enklare sedan, är cinbench enklare för cpun? eller finns det något annat?

jag har lärt mig att ska man testa att något håller för det som står skrivet så ska man göra det hårt så man VET att det håller när det gäller. tänk att krocka lite för fort med bilen och bältet går av för att man körde lite för snabbt och dom glömt skriva att samtliga bälten kommer troligtvis gå av om du kör snabbare än 50km/h och krockar.

AMD borde skrivit att dessa boost nivåer kan oftast inte uppnås om du kör prime95 kanske det hade jag köpt.

köper jag en produkt där dom säger att den ska klara det och det och det inte står några tillägg så förväntar jag mig det under alla tänkbara situationer, fast jag kanske är rätt ensam om att vilja få det jag betalar för?

Nej, inte ens Intel orkar hålla uppe max boost på alla sina processorer i alla laster, det är direkt felaktigt.

En 9900k, kan droppa single core max boost till 4.7GHz under värst last istället för 5GHz, all core kan droppa till 4.3GHz ifrån 4.7GHz vid tyngst last, se bild och länk:

https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i9-9900k/17.htm...

Jag börjar bli less på hur mycket direkta felaktigheter som cirkulerar i detta.

Prime95 är defakto den jävligaste lasten du kan mata en processor med, den är så grisig att den anses som ett strömvirus för VRM & CPU. Den kan inte lasta en cpu med bara 50% på en tråd heller, det är med sannolikhet trådhoppande du ser.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Varför skulle du byta? För att skryta om boost-klocks? Visst är det dåligt med usel marknadsföring men om man ser bortom det så är prestanda galet bra för pengarna oavsett vilka boost-siffror som presenteras.

Strunta i frekvensen, titta på prestanda/krona.

Fast Intel är ju fortfarande bättre när det gäller spel, så det blir inget för mig.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nej, inte ens Intel orkar hålla uppe max boost på alla sina processorer i alla laster, det är direkt felaktigt.

En 9900k, kan droppa single core max boost till 4.7GHz under värst last istället för 5GHz, all core kan droppa till 4.3GHz ifrån 4.7GHz vid tyngst last, se bild och länk:

https://tpucdn.com/review/intel-core-i9-9900k/images/clock-analysis.jpg

https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i9-9900k/17.htm...

Jag börjar bli less på hur mycket direkta felaktigheter som cirkulerar i detta.

Prime95 är defakto den jävligaste lasten du kan mata en processor med, den är så grisig att den anses som ett strömvirus för VRM & CPU. Den kan inte lasta en cpu med 50% på en tråd heller, det är med sannolikhet trådhoppande du ser.

kör nu cinbench r15 med en tråd och jag får ännu jävligare klocks där, 4240mhz varvas med 4190mhz, eller har jag missat att cinbench är ännu värre än prime95? är r15 lättare än r20? i r20 får jag 4240mhz nästan helt stabilt utan hoppande ned till 4190?

prime 95 måste vara en vekling då cpun orkar hoppa upp till 4315mhz där.

intel är alltså inte heller att lita på, dags att dom byter från tunga cinbench till lite prime95

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Er1kssoN:

Fast Intel är ju fortfarande bättre när det gäller spel, så det blir inget för mig.

Lite dåligt flame bait i mitt tycke, bättre kan du

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

kör nu cinbench r15 med en tråd och jag får ännu jävligare klocks där, 4240mhz varvas med 4190mhz, eller har jag missat att cinbench är ännu värre än prime95? är r15 lättare än r20? i r20 får jag 4240mhz nästan helt stabilt utan hoppande ned till 4190?

prime 95 måste vara en vekling då cpun orkar hoppa upp till 4315mhz där.

intel är alltså inte heller att lita på, dags att dom byter från tunga cinbench till lite prime95

Allvarligt talat, om du inte tror på mig angående prime så är det inte mitt problem, det finns spaltmeter att läsa om detta och det är under inga omständigheter någon hemlighet att Prime95 är det värsta en CPU kan utsättas för och speciellt en del av deras delmoment med AVX/FMA3.

Att det boostar underligt för dig i CB kan bero på en miljon saker men CB R20 är avx baserat och kan i vissa laster vara nära Prime95 i dess lättaste laster, CB R15 däremot är inte AVX baserat så vad som pågår där kan bero på att du kör mjukvara i bakgrunden som spökar ur boost värden exempelvis.

Mitt tips till dig blir att läsa på en smula angående hur programmen jobbar och vad det i slutända utsätter din cpu för, ett till tips blir att kolla ampere uttag för din processor under all core prime jämfört CB R15 all core.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Allvarligt talat, om du inte tror på mig angående prime så är det inte mitt problem, det finns spaltmeter att läsa om detta och det är under inga omständigheter någon hemlighet att Prime95 är det värsta en CPU kan utsättas för och speciellt en del av deras delmoment med AVX/FMA3.

Att det boostar underligt för dig i CB kan bero på en miljon saker men CB R20 är avx baserat och kan i vissa laster vara nära Prime95 i dess lättaste laster, CB R15 däremot är inte AVX baserat så vad som pågår där kan bero på att du kör mjukvara i bakgrunden som spökar ur boost värden exempelvis.

Mitt tips till dig blir att läsa på en smula angående hur programmen jobbar och vad det i slutända utsätter din cpu för, ett till tips blir att kolla ampere uttag för din processor under all core prime jämfört CB R15 all core.

Vet att min cpu aldrig boostat som den ska, har kollat när jag spelat och annat men alltid trott att ett bios kommer fixa detta men nu verkar det inte ske, tyvärr.

med programmen jäklas jag lite med dig jag vet att prime95 är jävligt tungt men ska man testa något så ska man göra det ordentligt men det konstiga är att jag får högre boost på prime95 DET är något jag inte räknade med. har samma program igång i bakgrunden DVS chrome med några flikar.

vad testar du med för program? får du ut max boost?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Fast att ligga runt 4.2-4.3 i Cinebench är ju bra resultat, förstår inte vad som klagas på. Ryzen 2000 kunde ibland dippa under 4.0GHz i Cinebench så det är markant bättre frekvenser i Ryzen 3000. Och ovanpå det 15% bättre IPC, så prestanda ÄR rejält bättre än Ryzen 2000 sen kan man diskutera boost hur länge man vill.

Om man klockar manuellt är skillnaden något mindre, Ryzen 2000 brukade klara 4100-4200MHZ manuell all core OC. Ryzen 3000 brukar klara 4200-4300 all core OC, men det är vid ca 1.4V vcore så det blir varmt. 4.4GHz manuell all core OC är det bara enstaka guld ex som klarar. Med CCD/CCX överklockning kan man komma något högre på en CCX.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vet att min cpu aldrig boostat som den ska, har kollat när jag spelat och annat men alltid trott att ett bios kommer fixa detta men nu verkar det inte ske, tyvärr.

med programmen jäklas jag lite med dig jag vet att prime95 är jävligt tungt men ska man testa något så ska man göra det ordentligt men det konstiga är att jag får högre boost på prime95 DET är något jag inte räknade med. har samma program igång i bakgrunden DVS chrome med några flikar.

vad testar du med för program? får du ut max boost?

Med AGESA 1.0.0.1 får jag 4650MHz boost på single core i ren stock utan något pill alls

Med AGESA 1.0.0.3ABB får jag som mest 4.6GHz med pill för att nå dit, dock ren stock.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Er1kssoN:

Fast Intel är ju fortfarande bättre när det gäller spel, så det blir inget för mig.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

LoL

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Helt otroligt men jag svarar dig samma sak som förra gången du länkade exakt den bilden för cirka en månad sedan.

Skrivet av Flopper:
Skrivet av ClintBeastwood:

Haha, snacka om cherrypicking. 3900x hade högre average i ett spel, bättre minimum i fyra utav tjugo som visades i videon! Då ska även tilläggas att man får hålla koll på vilka utav spelen det gäller, så man vet om man ska köra SMT eller inte..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Jag håller med, men det är ändå LoL, 9900K är bättre i dom flesta spel. Men inte i "spel", eftersom det finns spel där den inte är bättre.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Helt otroligt men jag svarar dig samma sak som förra gången du länkade exakt den bilden för cirka en månad sedan.

Snälla, spåra inte ur på ett flame bait, låt trollen vara & mata dom inte. Bilden var nog mest för att jävlas med flame baiten.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Med AGESA 1.0.0.1 får jag 4650MHz boost på single core i ren stock utan något pill alls

https://i.imgur.com/QVLqzm2.png

Med AGESA 1.0.0.3ABB får jag som mest 4.6GHz med pill för att nå dit, dock ren stock.

https://i.imgur.com/FiRT8vi.png

Då har du fått ett bra ex. Vad för program testar du med, jag kanske kan nå högre med samma program? Testar imorgon efter jobbet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då har du fått ett bra ex. Vad för program testar du med, jag kanske kan nå högre med samma program? Testar imorgon efter jobbet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle tro att han bara spelar Windows, högst boostar Ryzen 3000 om man lämnar datorn och är borta ett tag. Då är siffrorna finfina när man kommer tillbaka I riktiga laster över någon längre tid är det högst ovanligt att se så höga frekvenser, eftersom processorn börjar dra ner redan vid 60C och en riktig last normalt snabbt värmer upp förbi 60C. I lättare laster, som många spel som mest är grafikintensiva ser man frekvenser på 4.2-4.4GHz under spelet knappast troligt några 4.6GHz.

Personligen ser jag boost frekvenser som bara ren kuriosa eller ett marknadsföringsknep, det enda som betyder något är riktiga benchmarks av riktiga program och hur fort dom går att köra - på riktigt. Inte vilken frekvens processorn ligger på när det sker. Slutresultatet är det enda viktiga. Därför det är roligt att klocka minnen tex det ger resultat i särfallet spel.

edit. Nu när jag scrollar den här sidan upp och ner med musen ser jag en kärna regelbundet gå upp i 4625MHz, det är så lätta laster vi pratar om när det gäller boost.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||