Fryser vid win10 loading screen oavsett vad

Permalänk
Medlem

Fryser vid win10 loading screen oavsett vad

Idag när jag kom hem från jobbet och startade datorn så hängde den sig 1 sekund in i Windows loading screen vid boot up.
Startade om och samma sak händer igen. Och igen.
Till slut försöker den gå in i reperations läge men även där händer samma sak så fort loading hjulet ska börja snurra.

Här tänker jag, okej av någon anledning är min win10 install ordentligt skadad. (Kanske som följd av senaste uppdateringen?) Jag får väl formatera om då.
Jag sätter i min win10 install flash drive som jag installerad ifrån flera gånger tidigare. Startar systemet, går in i bios och väljer boot drive override som vanligt. Den startar om och jag ser att den nu startar via flash driven pga _ tecknet som visas uppe i vänstra hörnet i någon sekund längre innan windows loggan kommer och loading hjulet ska börja snurra. Loggan kommer och hjulet börjar snurra men då händer exakt samma sak som innan, efter ca 1 sekund så fryser systemet.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Testar flera gånger.
Min första tanke är att testa med en annan ram konfiguration.

Jag tar ut 2/2 ram stickan från slot 3 men då får jag q code 55.
Tar ut 1/2 stickan från slot 1 och sätter 2/2 stickan i där istället.
Datorn bootar men beter sig exakt likadant.
Sätter 1/2 stickan i slot 3, datorn bootar och beter sig likadant.
Jag tar ut 1/2 stickan från slot 3 igen och då får jag code 55
Tar ut 2/2 från slot 1 och sätter 1/2 stickan där igen.
Datorn bootar och beter sig likadant.
Sätter tillbaka 2/2 i slot 3 och datorn bootar återigen utan någon skillnad. Hel skumt verkligen.

Har slut på ideer nu.
Det är ju ett ganska gammalt system och jag har inga andra passande komponenter att testa med.

Operativsystem: Win10, senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 2500k stock
Processorkylare: Hyper212
Moderkort: Asus Maximus IV Gene-Z
Minne: 2x 4 GB Corsair Vengeance 1600 MHz DDR3
Grafikkort: Asus GTX680
Hårddisk: Samsung 840 256 GB
Nätaggregat: Corsair RM550x 550W
Övrig kylning: 1x120mm insug och 1x120mm utblås
Temperaturer: Typ 32C idle och kanske 60-65C nånting under load.
Helt under kontroll då jag relativt nyligen la på ny pasta på både cpu och gpu och kör med öppen låda.

Permalänk
Medlem

@maike: Ta bort alla USB prylar, USB kablar, mus, tangentbord mm och se om felet är kvar. Sånt och porten man satt in något är kända för att kunna orsaka fel.

Du har ingen lagrings disk eller nåt kopplad som du glömde att nämna?
Andra diskar, kablarna till dom och porten dom kopplats till kan också orsaka fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

@maike: Ta bort alla USB prylar, USB kablar, mus, tangentbord mm och se om felet är kvar. Sånt och porten man satt in något är kända för att kunna orsaka fel.

Du har ingen lagrings disk eller nåt kopplad som du glömde att nämna?
Andra diskar, kablarna till dom och porten dom kopplats till kan också orsaka fel.

Okej ska testa det idag efter jobbet.
Och för att svara på din fråga så har jag inget annat i systemet som jag glömt nämna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

@maike: Ta bort alla USB prylar, USB kablar, mus, tangentbord mm och se om felet är kvar. Sånt och porten man satt in något är kända för att kunna orsaka fel.

Tagit ur allting utom ström och bild men fortfarande likadant :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Flyttade över en av ram stickorna till slot 4 och vips så är alla problem borta. Antar att det är mobo som håller på att ge upp?

Edit: ska tilläggas att jag gick in i bios och valde att köra optimized defaults också, vet inte om det hade någon effekt.
Testade sedan att sätta in andra stickan i slot 2 men då kom 55an tillbaka så kör nu med en ram sticka bara. 4gb får räcka. Använder bara datorn till att tanka och kolla film/serie så whatever.

Tack för hjälpen.

Skickades från m.sweclockers.com